Citat:
Jag gjorde undersökning innan på olika lightning wallets och det står att om man använder en custodial wallet så är det gratis med avgifter att skicka till någon, men med non-custodial kostar det avgifter varje transaktion vilket gör att det blir för dyrt för små betalningar som en kaffe eller nått eftersom kaffen blir då typ dubbelt så dyr. Kan vara svårt att få affärer att gå med på att öppna en kanal om du är anonym också. Finns kanske inte ens något sätt att kontakta affären på ett anonymt sätt.Jag är som sagt ingen expert på detta. Vill du förstå hur lightning fungerar i detalj är det bättre att du letar på annat håll, t.ex. i den youtubekanal som du själv postade länk till i ett tidigare inlägg: https://www.youtube.com/playlist?list=PLeJSzZ9_XFRLazIy07H4k1Jf2f8q0f9pM
Jag ska ge några kortare svar efter förmåga nedan. Men vill du veta mer är det som sagt bättre att du letar utanför flashback.
Det exempel jag tog med WoS var ett enkelt exempel på hur du skulle kunna göra om du vill åka ner till El Salvador och köpa lite öl och annat utan att detta registreras på blockkedjan eller att någon annan kränkning av ditt finansiella privatliv sker. Din integritet bygger då på att WoS, som driver en egen lightningnod som har kanaler till massor av andra lightningnoder, inte registrerar och rapporterar vad du gör (vilket vi inte kan vara säkra på) och på att du laddar din WoS-app från en bitcoinadress som inte kan kopplas till dig, varför jag inbegrep en mixning medelst Sparrow wallet i det första steget.
Denna grad av anonymitet skulle räcka gott för mig.
Men om man är mer paranoid än så eller kanske har verkligt goda skäl att vilja hålla sig helt anonym, så skulle jag inte rekommendera att använda WoS utan någon selfcustodial lightningplånbok som kopplas upp mot någon lagom stor nod. Här är en artikel jag sökte fram lite snabbt med några alternativ: https://bitcoinmagazine.com/culture/top-bitcoin-lightning-wallets-in-slow-internet
Phoenix och Blue Wallet kan kanske vara värda att testa.
En mer avancerad lösning är att driva en egen lightningnod bakom Tor, skapa ett par kanaler till några lagom stora noder och koppla sin plånbok till den. Fråga mig inte hur man gör, ty jag har inte försökt än.
Det är ungefär så det fungerar både i teorin och i praktiken, som jag förstått det. I Bitcoin Beach t.ex. har de en eller flera egna noder. När du handlar i en butik där så behöver din betalning hitta en väg dit via din nod och andra noder av vilken någon har en eller flera kanaler till Bitcoin Beachs nod.
Om du har en mer avancerad plånbok, dvs. inte WoS, så väljer du vilken nod eller vilka noder du ska anslutas till.
Vilken väg en betalning ska ta genom nätverket kan du inte bestämma däremot.
Nej, butiken vet inte din lightning-identitet. WoS vet den, men den vet å andra sidan inte vem du är, om du har gjort allt korrekt från början.
Det låter mer rätt.
Jag ska ge några kortare svar efter förmåga nedan. Men vill du veta mer är det som sagt bättre att du letar utanför flashback.
Det exempel jag tog med WoS var ett enkelt exempel på hur du skulle kunna göra om du vill åka ner till El Salvador och köpa lite öl och annat utan att detta registreras på blockkedjan eller att någon annan kränkning av ditt finansiella privatliv sker. Din integritet bygger då på att WoS, som driver en egen lightningnod som har kanaler till massor av andra lightningnoder, inte registrerar och rapporterar vad du gör (vilket vi inte kan vara säkra på) och på att du laddar din WoS-app från en bitcoinadress som inte kan kopplas till dig, varför jag inbegrep en mixning medelst Sparrow wallet i det första steget.
Denna grad av anonymitet skulle räcka gott för mig.
Men om man är mer paranoid än så eller kanske har verkligt goda skäl att vilja hålla sig helt anonym, så skulle jag inte rekommendera att använda WoS utan någon selfcustodial lightningplånbok som kopplas upp mot någon lagom stor nod. Här är en artikel jag sökte fram lite snabbt med några alternativ: https://bitcoinmagazine.com/culture/top-bitcoin-lightning-wallets-in-slow-internet
Phoenix och Blue Wallet kan kanske vara värda att testa.
En mer avancerad lösning är att driva en egen lightningnod bakom Tor, skapa ett par kanaler till några lagom stora noder och koppla sin plånbok till den. Fråga mig inte hur man gör, ty jag har inte försökt än.
Det är ungefär så det fungerar både i teorin och i praktiken, som jag förstått det. I Bitcoin Beach t.ex. har de en eller flera egna noder. När du handlar i en butik där så behöver din betalning hitta en väg dit via din nod och andra noder av vilken någon har en eller flera kanaler till Bitcoin Beachs nod.
Om du har en mer avancerad plånbok, dvs. inte WoS, så väljer du vilken nod eller vilka noder du ska anslutas till.
Vilken väg en betalning ska ta genom nätverket kan du inte bestämma däremot.
Nej, butiken vet inte din lightning-identitet. WoS vet den, men den vet å andra sidan inte vem du är, om du har gjort allt korrekt från början.
Det låter mer rätt.
Tror också att regleringarna som kommer, kommer göra det olagligt för affärer att godkänna att öppna en kanal med en anonym nod. Allt ska vara kyc och centraliserat har de sagt.
Dessutom är detta inte att vara paranoid. Jag vet ifrån erfarenhet hur enkelt det är att spåra folk som använt mixers. Jag har gjort det mot andra som jag var nyfiken om. Och det var en kille som gjorde det mot mig också. Jag vill inte vänta flera veckor på att ta ut från mixern eftersom värdet på tokens går ner då under bear market, ville ta ut dem och växla till stable coins så fort som möjligt (inom ett par dagar gjorde jag det). Och den killen hadde det lätt då att veta vilken som var min nya address eftersom jag fortsatte med samma aktiviteter. Och då fortsatte han att skriva i discord vilken tokens jag köper och säljer så att han och andra kan kopiera mig. Det är som sagt väldigt enkelt att läsa dessa blockchain ledgers, man måste verkligen inte vara någon slags av utbildad cyber sec expert eller blockchain utvecklare eller nått.
Glömde också tillägga att lighting-tor-nodes kan inte ha en kanal till en node som inte använder tor. Så det blir nog inte många lightning-tor-nodes.
Senast redigerad av superduktig 2023-08-03 kl. 19:43. Anledning: tillägga
Senast redigerad av superduktig 2023-08-03 kl. 19:43. Anledning: tillägga