2023-08-03, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag är som sagt ingen expert på detta. Vill du förstå hur lightning fungerar i detalj är det bättre att du letar på annat håll, t.ex. i den youtubekanal som du själv postade länk till i ett tidigare inlägg: https://www.youtube.com/playlist?list=PLeJSzZ9_XFRLazIy07H4k1Jf2f8q0f9pM

Jag ska ge några kortare svar efter förmåga nedan. Men vill du veta mer är det som sagt bättre att du letar utanför flashback.

Det exempel jag tog med WoS var ett enkelt exempel på hur du skulle kunna göra om du vill åka ner till El Salvador och köpa lite öl och annat utan att detta registreras på blockkedjan eller att någon annan kränkning av ditt finansiella privatliv sker. Din integritet bygger då på att WoS, som driver en egen lightningnod som har kanaler till massor av andra lightningnoder, inte registrerar och rapporterar vad du gör (vilket vi inte kan vara säkra på) och på att du laddar din WoS-app från en bitcoinadress som inte kan kopplas till dig, varför jag inbegrep en mixning medelst Sparrow wallet i det första steget.

Denna grad av anonymitet skulle räcka gott för mig.

Men om man är mer paranoid än så eller kanske har verkligt goda skäl att vilja hålla sig helt anonym, så skulle jag inte rekommendera att använda WoS utan någon selfcustodial lightningplånbok som kopplas upp mot någon lagom stor nod. Här är en artikel jag sökte fram lite snabbt med några alternativ: https://bitcoinmagazine.com/culture/top-bitcoin-lightning-wallets-in-slow-internet

Phoenix och Blue Wallet kan kanske vara värda att testa.

En mer avancerad lösning är att driva en egen lightningnod bakom Tor, skapa ett par kanaler till några lagom stora noder och koppla sin plånbok till den. Fråga mig inte hur man gör, ty jag har inte försökt än.

Det är ungefär så det fungerar både i teorin och i praktiken, som jag förstått det. I Bitcoin Beach t.ex. har de en eller flera egna noder. När du handlar i en butik där så behöver din betalning hitta en väg dit via din nod och andra noder av vilken någon har en eller flera kanaler till Bitcoin Beachs nod.

Om du har en mer avancerad plånbok, dvs. inte WoS, så väljer du vilken nod eller vilka noder du ska anslutas till.

Vilken väg en betalning ska ta genom nätverket kan du inte bestämma däremot.

Nej, butiken vet inte din lightning-identitet. WoS vet den, men den vet å andra sidan inte vem du är, om du har gjort allt korrekt från början.

Det låter mer rätt.
Jag gjorde undersökning innan på olika lightning wallets och det står att om man använder en custodial wallet så är det gratis med avgifter att skicka till någon, men med non-custodial kostar det avgifter varje transaktion vilket gör att det blir för dyrt för små betalningar som en kaffe eller nått eftersom kaffen blir då typ dubbelt så dyr. Kan vara svårt att få affärer att gå med på att öppna en kanal om du är anonym också. Finns kanske inte ens något sätt att kontakta affären på ett anonymt sätt.

Tror också att regleringarna som kommer, kommer göra det olagligt för affärer att godkänna att öppna en kanal med en anonym nod. Allt ska vara kyc och centraliserat har de sagt.

Dessutom är detta inte att vara paranoid. Jag vet ifrån erfarenhet hur enkelt det är att spåra folk som använt mixers. Jag har gjort det mot andra som jag var nyfiken om. Och det var en kille som gjorde det mot mig också. Jag vill inte vänta flera veckor på att ta ut från mixern eftersom värdet på tokens går ner då under bear market, ville ta ut dem och växla till stable coins så fort som möjligt (inom ett par dagar gjorde jag det). Och den killen hadde det lätt då att veta vilken som var min nya address eftersom jag fortsatte med samma aktiviteter. Och då fortsatte han att skriva i discord vilken tokens jag köper och säljer så att han och andra kan kopiera mig. Det är som sagt väldigt enkelt att läsa dessa blockchain ledgers, man måste verkligen inte vara någon slags av utbildad cyber sec expert eller blockchain utvecklare eller nått.

Glömde också tillägga att lighting-tor-nodes kan inte ha en kanal till en node som inte använder tor. Så det blir nog inte många lightning-tor-nodes.
Senast redigerad av superduktig 2023-08-03 kl. 19:43. Anledning: tillägga
Citera
2023-08-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Jag gjorde undersökning innan på olika lightning wallets och det står att om man använder en custodial wallet så är det gratis med avgifter att skicka till någon, men med non-custodial kostar det avgifter varje transaktion vilket gör att det blir för dyrt för små betalningar som en kaffe eller nått eftersom kaffen blir då typ dubbelt så dyr. Kan vara svårt att få affärer att gå med på att öppna en kanal om du är anonym också. Finns kanske inte ens något sätt att kontakta affären på ett anonymt sätt.

Då måste du göra en mycket bättre undersökning. Det låter som du har hittat en bitcoinkritiker av det mer okunniga slaget, av vilka jag har sett en och annan i monerosammanhang.

Citat:
Tror också att regleringarna som kommer, kommer göra det olagligt för affärer att godkänna att öppna en kanal med en anonym nod. Allt ska vara kyc och centraliserat har de sagt.

Låt dem reglera så mycket de vill. Bitcoin bryr sig inte. Lightning kommer inte att bry sig nämnvärt heller. Om en affär inte får öppna en kanal med en anonym nod spelar ingen större roll, eftersom betalningarna som sagt kan leta sig fram via flera noder tills den når sin destination. Normalt sett vill man inte ens ha en kanal direkt till en butik.

Citat:
Dessutom är detta inte att vara paranoid. Jag vet ifrån erfarenhet hur enkelt det är att spåra folk som använt mixers. Jag har gjort det mot andra som jag var nyfiken om. Och det var en kille som gjorde det mot mig också. Jag vill inte vänta flera veckor på att ta ut från mixern eftersom värdet på tokens går ner då under bear market, ville ta ut dem och växla till stable coins så fort som möjligt (inom ett par dagar gjorde jag det). Och den killen hadde det lätt då att veta vilken som var min nya address eftersom jag fortsatte med samma aktiviteter. Och då fortsatte han att skriva i discord vilken tokens jag köper och säljer så att han och andra kan kopiera mig. Det är som sagt väldigt enkelt att läsa dessa blockchain ledgers, man måste verkligen inte vara någon slags av utbildad cyber sec expert eller blockchain utvecklare eller nått.

Jag använde inte ordet paranoid nedvärderande. Jag är själv ganska paranoid i bitcoinsammanhang.

Vilken mixer använde du då?

Men visst, om man omedelbart efter mixningen slår ihop allt till en UTXO, så är väl inte så jättemycket vunnet.

Du som har tittat närmare på mixning och dylikt. Kan du beskriva och förklara vad som händer här:

https://light.oxt.me/transaction/fd5b1f77be090eb8825892ebb6525184c58cfbe480c13f69be 49a26c8163f7d9 (Svara i den andra tråden, då detta inte berör lightning.)
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-08-03 kl. 20:02.
Citera
2023-08-03, 20:08
Avslutad
Citat:
Då måste du göra en mycket bättre undersökning. Det låter som du har hittat en bitcoinkritiker av det mer okunniga slaget, av vilka jag har sett en och annan i monerosammanhang.

Låt dem reglera så mycket de vill. Bitcoin bryr sig inte. Lightning kommer inte att bry sig nämnvärt heller. Om en affär inte får öppna en kanal med en anonym nod spelar ingen större roll, eftersom betalningarna som sagt kan leta sig fram via flera noder tills den når sin destination. Normalt sett vill man inte ens ha en kanal direkt till en butik.

Jag använde inte ordet paranoid nedvärderande. Jag är själv ganska paranoid i bitcoinsammanhang.

Vilken mixer använde du då?

Men visst, om man omedelbart efter mixningen slår ihop allt till en UTXO, så är väl inte så jättemycket vunnet.

Du som har tittat närmare på mixning och dylikt. Kan du beskriva och förklara vad som händer här:

https://light.oxt.me/transaction/fd5b1f77be090eb8825892ebb6525184c58cfbe480c13f69be 49a26c8163f7d9 (Svara i den andra tråden, då detta inte berör lightning.)

Har inte tagit mig tillräckligt med tid att bli lika bekant med bitcoin's ledger som jag är med ethereum's ledger. Det finns ju inte mycket att göra med bitcoin men på ethereum finns det en hel spännande värld tack vare alla layers, smart contracts, dapps och nfts.

Jag ser det på ett liknande sätt som programmeringspråk. De alla är inom teorin väldigt lika och fungerar lika, OOP osv så kan man ett programmeringspråk är det enkelt att lära sig ett annat. På samma sätt tror jag det vore inte svårt för mig att börja spåra folk på bitcoins ledger om jag var motiverad till det. Jag har inte mycket tid till sånt nu, har andra prioriteringar.

En gissning dock är att det är en mixning som pågår där. Antingen tar den emot bitcoin från olika användare, eller så skickar den bitcoin till olika användare på samma gång, eller gör den både och på samma gång. Det är en gissning bara, som sagt har jag inte spenderat mycket tid på bitcoin. Det fungerar som sagt lite annorlunda på ethereum.

Men du har fel om att paranoid är inte negativt. Paranoid är negativt för det betyder att man oroar sig om någonting som man inte behöver oroa sig om, utan att tänka logiskt, för om man tänker logiskt så behöver man inte oroa sig. Det är vad paranoid betyder. Så det är då också fel att säga att det är att vara paranoid, eftersom detta faktist är något att oroa sig om.
Citera
2023-08-28, 20:25
Medlem
Jag tror inte att det har skrivits något om Nostr här i tråden. Jag har nyss skapat en testanvändare där. I korthet är det ett decentraliserat och ocensurerbart twitter. Man använder sig av signeringsdelen av den asymmetriska kryptografi som används i bland annat bitcoin. Idén är att man har smarta klienter och dumma servrar, i stället för tvärtom som har varit gängse under uppbyggnaden av internet. Detta ger användaren full kontroll.

Här är ett par inslag:

https://odysee.com/@Poorboycrypto:8/getting-started-with-nostr-and-amethyst:8
https://www.whatbitcoindid.com/podcast/what-nostr-did

Nostr är fristående från bitcoin men har i praktiken sytts samman med lightningnätverket, vilket gör att det är och kommer att kunna bli något mycket större än ett decentraliserat twitter. I vissa klienter kan till exempel redan "gillningar" medföra att man automatiskt skickar satoshis till den vars inlägg man gillar.

https://nostr.com/
Citera
2023-08-28, 20:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag tror inte att det har skrivits något om Nostr här i tråden. Jag har nyss skapat en testanvändare där. I korthet är det ett decentraliserat och ocensurerbart twitter. Man använder sig av signeringsdelen av den asymmetriska kryptografi som används i bland annat bitcoin. Idén är att man har smarta klienter och dumma servrar, i stället för tvärtom som har varit gängse under uppbyggnaden av internet. Detta ger användaren full kontroll.

Här är ett par inslag:

https://odysee.com/@Poorboycrypto:8/getting-started-with-nostr-and-amethyst:8
https://www.whatbitcoindid.com/podcast/what-nostr-did

Nostr är fristående från bitcoin men har i praktiken sytts samman med lightningnätverket, vilket gör att det är och kommer att kunna bli något mycket större än ett decentraliserat twitter. I vissa klienter kan till exempel redan "gillningar" medföra att man automatiskt skickar satoshis till den vars inlägg man gillar.

https://nostr.com/

Har kört Damus klienten ett tag. Både fått och skickat Satoshis
Citera
2023-10-05, 23:01
Medlem
Automat för att köpa öl med lightning:

https://m.youtube.com/shorts/QX9LMe-wN7o

Det verkar vara från en mässa eller liknande i Argentina (?).
Citera
2023-10-13, 21:04
Medlem
Minst 6,6 miljoner lightningbetalningar, exklusive betalningar inom en viss plånbok såsom t.ex. Wallet of Satoshi och betalningar via en direktkanal mellan betalaren och mottagaren, gjordes i september, enligt en färsk rapport:

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-lightning-network-growth-surges-over-two-years
https://river.com/learn/files/river-lightning-report-2023.pdf?ref=blog.river.com

Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-10-13 kl. 21:08.
Citera
2023-10-19, 10:52
Medlem
Leastons avatar
Igår gick Taproot Assets (fd Taro) live. Möjliggör bland mycket annat Stablecoins på Bitcoin nätverket.

Citat:
Simply put, Taproot Assets uses Bitcoin's technology to handle, create, and delve into stablecoins and other assets. Think of it as a modern financial tool, backed by Bitcoin's known security and decentralized features. The current version, Taproot Assets v0.3, enables developers to transform Bitcoin into a network that can support various assets, all while maintaining its foundational principles.

The main aim here is to evolve Bitcoin. It's not just about it being a cryptocurrency anymore. It's about making it a global network for digital money transactions. By merging Taproot Assets with Lightning transactions, the way we understand financial exchanges might undergo a significant shift, making them more in tune with Bitcoin's built-in liquidity.

"This release represents a new era for bitcoin, and only further cements its significance in the global financial system," Lightning Labs CEO Elizabeth Stark told Bitcoin Magazine. "With its unparalleled security and decentralization, bitcoin will be the bedrock of financial assets. Today we are one step closer to bitcoinizing the dollar and the world. And at the end of the day, it all comes back to bitcoin."

Mer här:
https://bitcoinmagazine.com/technical/lightning-labs-rolls-out-taproot-assets-mainnet-alpha
Citera
2023-11-22, 20:15
Medlem
Leastons avatar
Wallet of Satoshi redovisar nya rekordsiffror. Över 1.1 miljoner (!) betalningar bara i november. Detta alltså från bara en wallet provider i mängden.
https://pbs.twimg.com/media/F_jVQ_7WAAM3qdO?format=jpg&name=large
Citera
2023-11-22, 20:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Wallet of Satoshi redovisar nya rekordsiffror. Över 1.1 miljoner (!) betalningar bara i november. Detta alltså från bara en wallet provider i mängden.
Det är alltså bra att en gammal hederlig banktjänst växer?

Du har glömt svara på dessa frågeställningar om lightning, vilket vore klädsamt innan du fortsätter göra reklam för denna trasiga lösning:

(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera
2023-11-24, 06:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Jag antar att succén var helt enkelt för stor:
Citat:
JUST IN: Wallet of Satoshi removed from the Apple App Store in the US
https://twitter.com/BitcoinNewsCom/status/1727829093209526393
Citera
2023-12-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ja, det relevanta är den hundraprocentinga backningen mellan Lightning och Bitcoin, men jag går inte med på att "Lightning är Bitcoin" lika lite som en "I owe you" -lapp är Svenska kronor.

Går något fel på Lightning lagret, så är det Lightning som gått fel, inte Bitcoin.

Och för protokollet så är Lightning en fristående teknik, som kan byggas ovanpå andra kryptos. Den är inte beroende av Bitcoin.

Det är viktigt i sådana här diskussioner att hålla i sär Bitcoin (systemet för transaktioner och bokföring m.m., hädanefter med versal) och bitcoin (enheten som transfereras och bokförs i systemet, hädanefter med gemen).

När Bertil gör en betalning över Lightning till mottagaren Martin så byter en viss mängd bitcoin ägare. Det är inte så att Bertil lovar att göra en transaktion i Bitcoin, utan han släpper helt och hållet kontrollen över den mängd bitcoin han betalar, vilket säkerställs genom smarta kontrakt i (eller på) Bitcoin.

Oavsett om Bertil vill det eller inte så är det Martin som därefter disponerar bitcoinmängden, och denne kan när han vill säkra upp detta genom en ordinär blockkedjetransaktion utan att Bertil kan göra något åt det.

Att säga att det är fråga om en IOY blir därmed felaktigt. Bertil behöver inte hålla något löfte och Martin behöver inte lita på något löfte. Martin behöver bara lita på att tekniken fungerar, liksom alltid är fallet när man tar emot bitcoin i utbyte mot något.

Det mest rimliga är att säga att det är en mängd bitcoin som finalt byter ägare på andralagret Lightning, som utgör en del av eller tillbyggnad på Bitcoin. Sedan kan det bli något fel i andralagret, men det kan det även bli i förstalagret, även om risken är mindre.

Att det går att bygga lightningnätverk på andra blockkedjor spelar ingen roll i sammanhanget, såvitt jag kan se.

Detta blir väl i slutändan en semantisk fråga, och då är det en klar fördel om man är överens om vad orden betyder för att inte skapa onödig förvirring.

Ett par relevanta passager till stöd för min uppfattning från den tämligen auktoritativa Mastering the Lightning Network:

Citat:
When used on top of Bitcoin, the Lightning Network uses real bitcoin, which is in is always in the possession (custody) and full control of the user. Lightning is not a separate token or coin, it is Bitcoin
(s.12)

Citat:
Because the channels are constructed from multisignature addresses and the balance update transactions are presigned Bitcoin transactions, all the trust that is needed to operate the Lightning Network comes from the trust in the decentralized Bitcoin network!
(s.41)

Allt detta gäller förstås bara för icke custodial användning av Lightning.

Sista ordet är nog inte sagt om hur man bör se på detta, men så småningom lär en konsensus växa fram.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-12-07 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in