2023-05-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Om han blev så skrämd, gjordes det inga tex orosanmälningar till Soc gentemot J eller något liknande? Alla de här historierna om J får en ju att börja undra...

Just i detta fall är jag osäker på hurvida om anmälan upprättades men jag vet att han blev räddad av brandvarnaren, i det andra fallet (Toves hus på Vintergatan) uttryckte M*y under Tingsrättdagarna att de misstänkte just Johanna, polisen var där.... undrar hur dem poliserna mår idag gällande sin insats...
Citera
2023-05-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Orosanmälan till soc. ang. en vuxen person, går det?

Ja det går till på samma vis som för barn.
Citera
2023-05-10, 14:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimesass
Har en person i min direkta närhet som har i princip samma diagnoser/utveckling som Maja. Sådana personer är väldigt lätta att utnyttja och manipulera. Trots att min brorsdotter nu är 19, får vi ändå hålla koll på vem hon chattar och umgås med, då hon lätt blir utnyttjad för pengar och annan skit .
En person på deras nivå är väldigt godtrogen och tror alltid det bästa hos människor TROTS att de egentligen vet rätt eller fel! De ljuger oftast aldrig och har väldigt svårt för att hålla sig till en lögn, en längre tid. I jobbiga och stressade situationer, så är det vanligt att de "checkar" ut, såkallat "sover". Min brorsdotter använder exakt samma argument så fort något blir jobbigt, då "sov" hon, eller då "sover" hon. Hon sover alltså inte, utan hon checkar ut, blundar och tar sig till en tryggare plats.
När Maja säger att hon sover, så sover hon självklart inte, hon checkar ut ur en jobbig situation.
Maja, är definitivt Johannas, lilla plåster, säger Johanna sitt, så sitter Maja.
Jag vill dock INTE ha sagt med detta, att Maja på något vis, är oskyldig, hon var med om detta och kallade inte på hjälp och allt vad det innebär. Hon får ta sitt ansvar !
Men, jag tror INTE att Maja aktivt var delaktig i själva mordet på Tove, min bild av det hela är, att J planerade redan på nöjet, att hämnas Tove, så fort hon såg henne, jag tror inte M visste merän att J skulle ha tag på Tove, M ställer inte fler frågor om det, för det är så de personerna funkar!! Låter märkligt, men så är det!
När de kommer till lägenheten, så existerar en falsk visning för Tove, M var berusad och travar in och slänger sig på sängen, hon bryr sig inte om nån visning, hon är dessutom helt slutkörd efter fredagen. Visningen varar högst 10 min, liten lägenhet och Johanna var inte ett dugg intresserad av att vara någon bra värd för T, som hon hatar till döds, de börjar bråka och ett slagsmål utbryter, J är överlägsen i jämförelse med T, som dessutom också är berusad och blir överraskad av att J ger sig på henne. M hör tumultet ca 2.19 och går för att kolla vad som händer, blir stressad av situationen och checkar ut, kan även vara så att hon lägger sig i, men med tanke på str på lägenheten finns det inte mycket utrymme för M att gå in i slagsmålet. Hon försvinner in i vardagsrummet tror jag. J dödar M,
J har inga avvärjninsskador för att hon var överlägsen och tog Tove med överraskning. Jag har blivit strypt en gång, också med överaskning, där jag blev nerbrottad till marken, min omedelbara reaktion var att hålla om handlederna på min förövare, för att försöka få loss på greppet. Har även sett många videos på sådana attacker, de flesta offren kör samma grepp. Som tur var för min del, kom en person och avbröt allt. Min förövare hade heller inga avvärjninsskador och jag är ändå ganska stark och jag var nykter.
Tidslinjen enlig tingsrätten, stämmer inte enligt min bild av det hela. Ljuden sker tidigare....
Ljuden grannen hör är en blandning på avslutet, när J mördar Tove och en blandning av att J flyttar kroppen och lindar in i lakan etc etc, en död kropp är vääääldigt tung för en person att handskas med och hon tappade säkerligen henne några ggr och hon var definitivt inte försiktig med Toves kropp pga 0 respekt för Tove. M hör vad som sker och går för att kolla och inser vad som skett. M blir upprörd och J ser till att få M lugn och villig till att hjälpa J med kroppen. M har blåmärke på axeln,
J kan ha tryckt M mot väggen för att få sans i hennes panik tillstånd, M slår mot väggar, försöker öppna dörren några ggr för att dra och fly från situationen osv . Vilket grannen hör.
När J ska ner först gången, tror jag det är för att flytta cykel och för att hämta bilen. Det störs då av grannen.
Det tar tid att genomföra allt för att Maja är upprörd. J pratar med henne länge för att lugna och med löfte om att hon inte blir inblandad så länge hon gör vad J säger och blir skrämd till tystnad. Därmed ingen mobil med under dumpningen för att J låter M tro att hon har alibi då.
Sen vet vi resten.

Jag tror dessutom att hade inte M och J blivit häktade så snabbt, hade M tillslut berättat för någon. Det hade blivit för tungt för henne att bära. Att det tog lång tid och många förhör innan M vågade berätta var av både rädsla, tillit till Johanna och ingen kännedom för vad för sorts situation hon satt i.

Jag har inget för Maja, så tro inte det. Avskyr både J och Maja. Många Men får skit här för att man inte tror på teorin att Maja var aktiv under mordet. Det är min teori och analys av det hela. Kör inga mega detaljer då de flesta vet detaljerna här.
Problematiken är svårt att förstå om man inte har kunskap eller erfarenhet. Många i tråden har tolkat beskrivningen som att M skulle vara en viljelös grönsak, vilket är en verklighetsfrånvänd missuppfattning.

Dolda funktionshinder gör en person dubbelt drabbad. De egna svårigheterna och känslan av att vara annorlunda späds på av problemskapande bemötanden, dömanden och fördömanden från en oförstående omgivning.

Att jämföra med någon utan dessa besvär låter sig inte göras, men givetvis fråntar det inte någon ansvar från dess gärningar.
Citera
2023-05-10, 14:38
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Det står också "Att de uppkommit då Jansson vistats i skogen i samband med hantering av den döda
kroppen kan inte uteslutas."

"Kommentar
Man bör ta hänsyn till att yttrandet baseras på bildmaterial som inte är
ändamålsenligt"
ja jag vet, men med tanke på att både Maja och JJ nämnt det i sina historier borde det ju läggas lite mer värde i det?
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Översiktsbilder om jag inte minns fel. Dvs unga närbilder även om bilderna var av god kvalitet.
var ju tydligen bara 6 bilder och inga som visade handlederna tex
När någon tidigare i tråden idag nämnde att man ofta tar tag i handlederna på förövaren blev jag nyfiken att se om hon tex hade några rådnader eller nått runt handlederna men fanns tyvärr inget om själva handlederna.

I Lydia Barts fall (som sköt sin sambo) så var det en ordentligt genomförlig analys av HELA kroppen (t.om intima biten), tycker denna analys var rätt tunn på Johanna.
Citera
2023-05-10, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Men vänta nu, hon har väl försökt bränna ner en villa, men brasan tog sig inte…
Jag svarade på ett inlägg där det stod att J bränt ner en villa, men det stämmer nog det du säger att villan inte brann upp. Så är det nog om jag kommer ihåg det rätt. Tack för redigering.
Citera
2023-05-10, 14:44
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Ja det går till på samma vis som för barn.
Okej.
Jag vet att man kan göra orosanmälan av vuxna vid ev. missbruk av droger.

Vad menar du att JJ skulle soc. anmälas för om man bortser ifrån det som är anmält till polisen?
Citera
2023-05-10, 14:46
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag svarade på ett inlägg där det stod att J bränt ner en villa, men det stämmer nog det du säger att villan inte brann upp. Så är det nog om jag kommer ihåg det rätt. Tack för redigering.
Villan brann ner.

"Obebodd villa totalförstörd i brand i Vetlanda"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/obebodd-villa-totalforstord-i-brand-i-vetlanda

"Ytterligare en brand
Tidigare under natten, vid 1.30-tiden, började det brinna i en lägenhetsdörr i ett flerfamiljshus på Stationsgatan i Vetlanda. Lägenhetsinnehavare upptäckte branden på utsidan av dörren och kunde själv släcka. En anmälan gällande mordbrand är upprättad, men polisen har i nuläget ingen misstänkt för den branden.

– Vi utreder bränderna separat, men vi tittar givetvis på om det kan finnas en koppling mellan bränderna, säger Dennis Johansson Strömberg, presstalesperson vid polisen."
Senast redigerad av Romper 2023-05-10 kl. 14:47. Anledning: .
Citera
2023-05-10, 14:48
Medlem
Killmyshadess avatar
Någon som har behörighet till Aftonbladet puls och kan skärmdumpa bilder?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAb61L/maja-hellmans-och-johanna-leshem-janssons-forsta-tid-bakom-galler
Senast redigerad av Killmyshades 2023-05-10 kl. 14:54.
Citera
2023-05-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Men, hallå.... J har ju försökt bränna inne sitt ex... och M bad till gud istället för att ringa polisen och rädda någon från att dö....!!
Hon bad såklart inte till gud men hon tror att det låter bättre så.
Citera
2023-05-10, 15:04
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Villan brann ner.

"Obebodd villa totalförstörd i brand i Vetlanda"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/obebodd-villa-totalforstord-i-brand-i-vetlanda

"Ytterligare en brand
Tidigare under natten, vid 1.30-tiden, började det brinna i en lägenhetsdörr i ett flerfamiljshus på Stationsgatan i Vetlanda. Lägenhetsinnehavare upptäckte branden på utsidan av dörren och kunde själv släcka. En anmälan gällande mordbrand är upprättad, men polisen har i nuläget ingen misstänkt för den branden.

– Vi utreder bränderna separat, men vi tittar givetvis på om det kan finnas en koppling mellan bränderna, säger Dennis Johansson Strömberg, presstalesperson vid polisen."

helt obrydd att andra kan komma till skada.

"När räddningstjänsten kom till platsen slog det ut lågor från flera fönster och det fanns initialt spridningsrisk till intilliggande fastighet 10-15 meter därifrån."

Allt för att hon inte ska misstänkas för dörrbranden..
Citera
2023-05-10, 15:05
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Hon bad såklart inte till gud men hon tror att det låter bättre så.
Nej jag tror inte heller att Maja är särskilt troende men det låter ju så klart bättre om hon påstår det.

” – Jag var vaken då för att jag var jättestressad och jag bad till Gud liksom febrilt, säger Maja Hellman”
Citera
2023-05-10, 15:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
helt obrydd att andra kan komma till skada.

"När räddningstjänsten kom till platsen slog det ut lågor från flera fönster och det fanns initialt spridningsrisk till intilliggande fastighet 10-15 meter därifrån."

Allt för att hon inte ska misstänkas för dörrbranden..
Det verkar som att det var känt i Vetlanda att villan var obebodd.

Men JLJ verkar vara en särart.

Kanske en ide för typ Netflix att skriva manus på, till en serie ang. Stryperskan i Vetlanda.

Kaninkokerskan i Farlig Förbindelse verkar vara en vänlig individ i jämförelse med JLJ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in