Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Det är möjligt att jag missat nåt. Förutom det som någon berättade för poddaren innan FUP, att hon var en empatisk och snäll person. Vad konkret har hon gjort eller sagt som visar på att hon inte är känslokall? En gång vet jag att hon grät i rätten vid det något udda tillfället, när hon berättade att Johanna skulle ta livet av sig om dom åkte dit.
Jag tror inte du har missat något, vi två har bara olika tro om Maja utifrån det vi läser.
Snarast jag som missat något.
För mig handlar det förstås inte enbart vad andra säger om Maja, utan några saker som jag läser mellan raderna.
På rak arm nu kan jag upprepa det som hon nämner om hur det lät när Tove drogs i gruset.
Det ör en sådan sak som jag är helt övertygad om att Johanna aldrig skulle ens komma på att säga, det på grund av att hon själv inte känner så.
Rent logisk kan man ju tänka att det inte har någon reell betydelse. Tove är redan död. Kroppen läggs ut i skogen för att gömmas. Tove kan inte känna mer, och meningen är inte att någon ska hitta Tove. Så det är ju teoretiskt helt meningslöst att bry sig.
Men som en kännande person reagerar man på det för att man inte vill skada kroppen, Tove, även om man vet.
Och likaså berättar Maja om att huvudet slog i ett träd och hon hoppade till.
Märk väl att Johanna inte reagerar på detta alls. Vi. Ör målinriktad och ser det utifrån ett projekt. Kroppen måste bort från lägenheten. Man kan inte ha en kropp där. Den måste även eldas på för att förstöra bevis, DNA.
Vissa verkar ju tro på Johanna och tvärtom inte på Maja.
Men jag har lite svårt att tro att det är många hör som tror på Johannas beskrivning av sin egen önskan om kremering.
Jag tror att just denna beskrivning av hur obehagligt dragandet i gruset var, är sådant som inte ens en vuxen psykopat skulle kunna hitta på. Eftersom händelsen är så unik, kan psykopaten inte hitta på en sådan lögn, utan det blir mer åt det vanliga snyftandet runt sådant som de lärt sig genom erfarenhet att människor med känslor blir berörda av. Det kan vara t ex att man blir ledsen att någon är död, att man gråter över att Tove är död. Eller att man tänker på de anhöriga. Sådant kan en psykopat lära sig att det är mänskliga reaktioner och det är då man behöver gärna för att verka autentisk.
Nu är Johanna ung, och har uppenbarligen inte lärt sig att härma känslor på ett smart sätt. Därför blir det den krystade historien om att hon inte ville att Toves kropp skulle skadas av djur och att hon själv alltid önskar att kremera sig.
Effekten blir ju motsatsen.