2023-05-10, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
TS panna har levererat i 22 år. Vem fan vill ärva ett hushållsredskap?
Min bästa stekpanna tillhörde min farfars mormor från början. Så det går utmärkt att ärva stekpannor.
Citera
2023-05-10, 09:38
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Det finns gjutjärnspannor och gjutjärnspannor. Jag har två underbara Skeppshultpannor med slät och fin botten. Den ena ingick i ett gammalt hus vi köpte. En likadan, men större köpte jag på en loppis förra året.

För tjugo plus år sedan köpte jag en stor Skeppshult. Hur jag än behandlat den - med eller utan inbränning och/eller oljning, med eller utan diskning, med eller utan bara avtorkning - det fastnar alltid saker på botten som till slut måste skuras ut. Botten på denna stekpanna är ruggad från produktionen. Den blir aldrig jämn och fin som de två andra, äldre pannorna. Det stämmer inte på denna panna, att "stekpannan blir bätttre ju mer du använder den". Denna stekpanna mår bäst av TS behandling - dvs diskning med diskmedel. Det går inte att få bort inbränt fett och "matrester" utan ordentlig diskning. Jag har försökt med alla internets knep för att få ordning på den.

Därför har jag lagt undan den 20 år gamla Skeppshultpannan och köpt en betydligt äldre Skeppshult på loppis - med jämn fin yta. Denna panna behöver inte diskas - det räcker att torka ur den om man så vill.

Så det beror nog på vilken gjutjärnspanna man har. TS har nog bara inte en som är av den gamla fina sorten, för då hade han under de 20+ åren kommit på att det inte behövs något stående vatten i den alls.
Citera
2023-05-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast grejen är att det inte finns några som helst tecken på att den inte tagits om hand som den ska. Kan aldrig tänka mig att den inte ska hålla några generationer framåt. Det finns järnvägsräls och allt möjligt som ligger ute obehandlat i många årtionden och klarar sig trots naturens krafter.

Det går lite med automatik. Matlagning, sen upp på tallriken och pannan till diskbänken och fylls med vatten. Ofta diskas den sen direkt efter måltiden och då är det bara att spola ur och dra med diskborsten och lite yes. Allt löser sig enkelt utan något omfattande gnuggande. Ser dock alltid till att den ligger upp och ner och blir riktigt torr.

Men om diskmedlet tränger in i porerna måste väl även fettet göra det. Hur vet man att det inte härsknar?
När jag läser i tråden så undrar jag huruvida folk läste någon kemi i skolan eller gick hemkunskap i skolan.

Själva fettet i stekpannan gör ju så att saker fastnar mindre i mindre grad.
Därför fettar man ju in saker.

Är pannan diskad med diskmedel så är ju fettet upplöst och borta.
Det räcker inte med lägga in smör och sedan steka saker, det tar tid innan fettet verkligen sätter sig och tränger in.
Sen bildas en yta som är avvisande vilket gör det svårare att bränna fast saker.
Skillnaden är tydlig, speciellt om man säg steker pannkakor eller säg kollbular över en brasa i skogen.

Det korrekta sättet är ju att skölja med vatten och borsta av om det är rester som sitter fast.
Lite hushållspapper funkar också väldigt bra för att torka av resten.

Det gör inget om fett blir kvar och det blir inte dåligt, möjligen om man väldigt sällan använder pannan.
Grejen är ju den att det inte är "smörfett" som sitter i stekpannan utan det har ju bildats andra fetter efter användning med högre temperaturer.
Sedan får man den där beläggningen som är just klassiskt för gjutjärnspanna som gör att man kan steka saker på hög temperatur med låg risk att saker fastnar.

Pannan förstörs inte av diskmedel, den fungerar bara betydligt sämre temporärt..
Citera
2023-05-10, 09:48
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tror inte du får en polymerisering om du inte har värme från ovansidan.

Enligt Skeppshult själva då.

Citat:
Skötselråd:

- Diska alltid dina Skeppshult pannor och grytor för hand med varmt vatten utan diskmedel.
- När du ska grovrengöra din panna: Täck botten på pannan med grovsalt. Värm sedan upp pannan på hög temperatur i 1-2 minuter. Häll bort saltet och torka ur pannan med papper. Efter detta får din produkt en grå nyans, detta betyder att du nu kan bränna in din produkt med ny rapsolja:
- Torka produkten och häll på några droppar rapsolja så att det blir ett tunt lager.
- Ställ produkten på hög värme på spisen.
- Efter 10-15 minuter har oljan bränts in och produkten är återigen svart.
- Om matrester bränns fast kan pannorna rengöras med svinto eller liknande, varefter man bör bränna in stekpannan igen. Samma behandling gäller vid eventuell rost.

Brukar göra grovrengöringsproceduren 2 gånger på år kanske, vissa år inte alls. Beroende på hur mycket stryk pannorna tar. Är flera i familjen och alla är inte lika noga med användandet. Det är mina pannor så jag ansvarar såklart för att dom är i gott skick.

Hur man diskar brukar vara beroende på vad man gjort med pannan. Har man stekt t,ex pannkaka eller en köttbit brukar jag bara köra hett vatten och gnida med borste till avrinningsvattnet är klart. Typ tre vändor brukar räcka. Har man gjort kladdigare grejer brukar jag använda diskmedel.

Tacoköttfärs är hemskt. Får det torka är det satan själv. Ska nog införskaffa en teflonpanna för kladdigare saker i framtiden. Dom är trotts allt bra för lågtemperaturapplikationer.
Citera
2023-05-10, 10:39
Medlem
MyJustices avatar
Aldrig
Som Kockums kärl
Man har dem livet ut och vill inte ha när annat
Citera
2023-05-10, 10:42
Medlem
MyJustices avatar
Mina Kockums kärl vet jag inte hur gamla de är .
Köpt på loppis .
Men gissar på att de är 70 år eller så .
Hur bra som helst
Perfekt stekyta och lätt diskat
Citera
2023-05-10, 10:46
Medlem
Hört för många år sedan av någon i Skultuna som faktiskt tillverkade gjutjärnspannor:

- Diska i varmvatten som standard
- Diska med lite diskmedel ibland / vid behov

Gjort så med mina Skeppshult hur länge som helst, och de blir bara bättre och bättre med tiden. Så helt fel kan det inte gärna vara.
Citera
2023-05-10, 10:59
Medlem
En gjutjärnspanna är i nästintill oförstörbar, det är bara nonstickbeläggningen av brännt fett som rimligen kan ta skada. När så sker kan man diska upp pannan ordentligt och sedan bränna in nytt fett, sen är den som ny igen.
Citera
2023-05-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Gjutjärnspannan kommer givetvis inte trilla isär i två bitar för att du använder YES.

Citat:
Fortsätter du så här så kommer pannan inte hålla mer än kanske 30-40 år till.

Vad är det då som kommer hända med den om 30-40år?

Citat:
Du ser fortfarande inte sambandet? Du måste använda YES och diskborste (och blötläggning) för att resterna ska lösa sig.

Du förstör inte själva stekpannan men försämrar funktionen.

Ungefär som att du kan förstöra t ex impregneringen på ett par byxor så de inte längre är vattentäta genom att tvätta de fel.

Om du slutar använda YES och gör en riktigt inbränning så kommer det förmodligen vara mycket lättare att rengöra stekpannan efter användning.

Nej alltså jag måste inte använda yes och blötläggning. Det är bara det smidigaste sättet. Gör lika med såskastruller och allt möjligt utan att något är fastbränt.

Goretex byxor fungerar sämre om membranet är igengrott av smuts.
Citera
2023-05-10, 11:17
Medlem
Citat:
Nej alltså jag måste inte använda yes och blötläggning. Det är bara det smidigaste sättet. Gör lika med såskastruller och allt möjligt utan att något är fastbränt.

Hur kan det vara smidigare med blötläggning, YES och diskborste?

Som sagt:

Har du en dålig yta på stekpannan så fastar det rester och måste skrubbas bort = du måste använda blötläggning, YES och diskborste.

Har du en bra yta på stekpannan så fastnar det inte rester när du lagar mat och du kan enkelt bara skölja av stekpannan och torka den.

Man förstör inte stekpannan när man använder YES - man förstör yt-finishen - men denna går att återställa.
Citera
2023-05-10, 12:04
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Läser ofta att det är jätte super-duper viktigt att ta hand om gjutjärnspannor på rätt sätt.

Annars blir dom förstörda!!!

Fråga 1: Vad exakt är det som gör att en stekpanna i gjutjärn blir förstörd om man inte tar hand om den på rätt sätt?

Jag är första och enda ägare till min Skeppshult, den var en gåva när jag flyttade hemifrån vid 18års ålder. Jag är runt 40 i dag och uppskattar att den använts ca 2000 gånger och alltid fått samma behanling efteråt.

Först fylld med vatten och så har den stått i en halvtimme eller en vecka, beroende på när lusten att diska infunnit sig. Sen ett rejält sprut med Yes diskmedel och bearbetning med diskborste. Urspolning med vatten och vänd upp och ner för torkning på diskbänken.

Enligt många helt fel sätt att ta hand om en gjutjärnspanna.

Den är inte rostig, den leder värme hur bra och jämnt och fint som helst, inget bränner fast anmärkningsvärt mycket och det är inget i övrigt som inte fungerar.

Med tanke på antalet stekpannor som använts hos andra bör jag rimligen ha använt någon som fått exemplarisk omvårdnad och "tagits om hand på rätt sätt". Finns ingen skillnad min fungerar lika bra som alla andra.

Fråga 2: Hur ska detta "förstörda" visa sig och vad ska det resultera i?

Jag vill gärna ha svar på ovanstående. Men låt er inte begränsa er av mina frågor. För min del är diskussionen fri så länge den knyter an till topic och omvårdnad av gjutjärns pannor.

Din en gång så fina Skepshultspanna är helt förstörd efter din behandling.
Det är bara det att du är så okunnig att du inte förstår det.

Den håller på att rosta sönder och falla i bitar, fullt med mikroskopiskt små bitar
som du får i maten och äter upp. Därför kommer du inom kort dö av järnförgiftning.
En vuxen man behöver visserligen få i sig 9 mg järn varje dag, men det räcker
att man får i sig pyttelite mer järn för att man ska dö.
Dessutom kommer alla andra näringsämnen att bränna fast i din stekpanna
så om du inte hinner dö av järnförgiftningen innan så kommer du att dö av näringsbrist.
Citera
2023-05-10, 12:11
Bannlyst
Citat:
Läser ofta att det är jätte super-duper viktigt att ta hand om gjutjärnspannor på rätt sätt.

Annars blir dom förstörda!!!

Fråga 1: Vad exakt är det som gör att en stekpanna i gjutjärn blir förstörd om man inte tar hand om den på rätt sätt?

Jag är första och enda ägare till min Skeppshult, den var en gåva när jag flyttade hemifrån vid 18års ålder. Jag är runt 40 i dag och uppskattar att den använts ca 2000 gånger och alltid fått samma behanling efteråt.

Först fylld med vatten och så har den stått i en halvtimme eller en vecka, beroende på när lusten att diska infunnit sig. Sen ett rejält sprut med Yes diskmedel och bearbetning med diskborste. Urspolning med vatten och vänd upp och ner för torkning på diskbänken.

Enligt många helt fel sätt att ta hand om en gjutjärnspanna.

Den är inte rostig, den leder värme hur bra och jämnt och fint som helst, inget bränner fast anmärkningsvärt mycket och det är inget i övrigt som inte fungerar.

Med tanke på antalet stekpannor som använts hos andra bör jag rimligen ha använt någon som fått exemplarisk omvårdnad och "tagits om hand på rätt sätt". Finns ingen skillnad min fungerar lika bra som alla andra.

Fråga 2: Hur ska detta "förstörda" visa sig och vad ska det resultera i?

Jag vill gärna ha svar på ovanstående. Men låt er inte begränsa er av mina frågor. För min del är diskussionen fri så länge den knyter an till topic och omvårdnad av gjutjärns pannor.
Du har missat hela poängen, det har att göra med infettningen. Klant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in