2023-05-10, 08:49
Medlem
Men det är ju inte hälsosamt att använda olja när man steker?
Citera
2023-05-10, 08:50
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Sköt om din juvel! Undvik att steka opanerad fisk proteinet förstör den viktiga beläggningen undvik även sura livsmedel tomater citron m.m. såvida du inte lider av järnbrist då det fäller ut mycket järn.

För att få en perfekt beläggning på din panna stek prinskorv någon gång ibland ej hotdogs falukorv eller annan skitkorv prova får ni se.
Citera
2023-05-10, 08:51
Medlem
Gjutjärn har öppna porer. Diskmedlet tränger in i porerna och riskerar att sätta äcklig smak på maten. Sägs det. Jag tror inte på detta.
Citera
2023-05-10, 08:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Läser ofta att det är jätte super-duper viktigt att ta hand om gjutjärnspannor på rätt sätt.

Annars blir dom förstörda!!!

Fråga 1: Vad exakt är det som gör att en stekpanna i gjutjärn blir förstörd om man inte tar hand om den på rätt sätt?

Jag är första och enda ägare till min Skeppshult, den var en gåva när jag flyttade hemifrån vid 18års ålder. Jag är runt 40 i dag och uppskattar att den använts ca 2000 gånger och alltid fått samma behanling efteråt.

Först fylld med vatten och så har den stått i en halvtimme eller en vecka, beroende på när lusten att diska infunnit sig. Sen ett rejält sprut med Yes diskmedel och bearbetning med diskborste. Urspolning med vatten och vänd upp och ner för torkning på diskbänken.

Enligt många helt fel sätt att ta hand om en gjutjärnspanna.

Den är inte rostig, den leder värme hur bra och jämnt och fint som helst, inget bränner fast anmärkningsvärt mycket och det är inget i övrigt som inte fungerar.

Med tanke på antalet stekpannor som använts hos andra bör jag rimligen ha använt någon som fått exemplarisk omvårdnad och "tagits om hand på rätt sätt". Finns ingen skillnad min fungerar lika bra som alla andra.

Fråga 2: Hur ska detta "förstörda" visa sig och vad ska det resultera i?

Jag vill gärna ha svar på ovanstående. Men låt er inte begränsa er av mina frågor. För min del är diskussionen fri så länge den knyter an till topic och omvårdnad av gjutjärns pannor.

Har inget belägg för det men men skulle tro att det handlar om att man diskar ur dom goa ingroda smakerna som siter i fettet som man eventuellt lämnar kvar efter stekning till nästa gång man ska laga mat.
Citera
2023-05-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Fortsätter du så här så kommer pannan inte hålla mer än kanske 30-40 år till.

Vill du beröva dina barn på arvet?

Skämt åsido - det är väl bra att det funkar för dig.

Yes löser ju fettet - det är därför man oftast inte vill använda diskmedel på en gjutjärnspanna.

Du tror inte detta hänger ihop? Du måste alltså blötlägga pannan en halvtimme upp till en vecka varje gång du använt stekpannan OCH dessutom använda YES och diskborste varje gång för att få den ren.

Om du skippar diskmedlet och gör en ordentlig behandling genom att bränna in pannan så kanske det skulle räcka med att skölja av pannan snabbt och sedan torka den med papper efter användning.

Fast grejen är att det inte finns några som helst tecken på att den inte tagits om hand som den ska. Kan aldrig tänka mig att den inte ska hålla några generationer framåt. Det finns järnvägsräls och allt möjligt som ligger ute obehandlat i många årtionden och klarar sig trots naturens krafter.

Det går lite med automatik. Matlagning, sen upp på tallriken och pannan till diskbänken och fylls med vatten. Ofta diskas den sen direkt efter måltiden och då är det bara att spola ur och dra med diskborsten och lite yes. Allt löser sig enkelt utan något omfattande gnuggande. Ser dock alltid till att den ligger upp och ner och blir riktigt torr.

Men om diskmedlet tränger in i porerna måste väl även fettet göra det. Hur vet man att det inte härsknar?
Citera
2023-05-10, 09:05
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Att lyckas i köket gör man genom att använda tre olika pannor, gjutjärn, rostfri, samt min egen och kockarnas favorit kolstålspannan sköt om dessa och du är hemma i all framtid.
Citera
2023-05-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Beror väl på vad man lagar i den. Steker man t.ex. bacon, kött, fågel, fisk, ägg, etc. så är det bara animaliskt fett. Räcker torka ur ordentligt med hushållspapper.

Ja för det är ju sååå gott när morgonäggen smakar som gårdagens laxmiddag…
Citera
2023-05-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
Om oljan upphettas tillräckligt varmt ja, men stekar man inte i 260-340 °C så sker ingen polymerisation.

Det är därför man kör den i ugnen på hög värme och ”season” pannan. Du får ingen seasoning av att steka som vanligt med den.
Citera
2023-05-10, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nickees
Det är fortfarande fel sätt att underhålla en gjutjärnspanna på om man bryr sig om pannans livslängd.

Hur känns ytan? Är den grov och ojämn? Har du röda/bruna fläckar på ytan?

Vad som anses vara "rätt sätt" att ta hand om en gjutjärnspanna kan variera något beroende på vem du frågar, men generellt sett handlar det om att undvika att utsätta pannan för hög värme utan matolja, att undvika att använda diskmedel och att se till att pannan är torr och smord när den inte används för att förhindra rostbildning.

Om du tar hand om din gjutjärnspanna på rätt sätt kan den hålla i årtionden eller till och med generationer och ge dig många år av användning och glädje i köket.
TS panna har levererat i 22 år. Vem fan vill ärva ett hushållsredskap?
Citera
2023-05-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Nä du gör rätt. Det gäller bara gamla sorter som gjordes på något annat sätt.

Intressant, för jag köpte en gjutjärnspanna förra året. Använde två ggr innan en i min bekantskapskrets (tjej dessutom) bestämde sig för att diska den med just YES diskmedel. Efter det går den knappt att använda. Den blev lite smårostig på vissa ställen, men främst så ryker den oerhört mycket när den används och det luktar skit i hela lyan. Så vågar inte använda den längre.

Vet inte om det är pga att det användes diskmedel i den eller om det har med att göra att personen som använde den innan den diskades lyckades bränna sönder köttet i den och att det är gamla brända rester som ligger kvar och börjar ryka????

Så ts du hade väl tur antar jag, min går som sagt knappt att använda längre
Citera
2023-05-10, 09:26
Medlem
Citat:
Fast grejen är att det inte finns några som helst tecken på att den inte tagits om hand som den ska. Kan aldrig tänka mig att den inte ska hålla några generationer framåt. Det finns järnvägsräls och allt möjligt som ligger ute obehandlat i många årtionden och klarar sig trots naturens krafter.

Gjutjärnspannan kommer givetvis inte trilla isär i två bitar för att du använder YES.

Citat:
Det går lite med automatik. Matlagning, sen upp på tallriken och pannan till diskbänken och fylls med vatten. Ofta diskas den sen direkt efter måltiden och då är det bara att spola ur och dra med diskborsten och lite yes. Allt löser sig enkelt utan något omfattande gnuggande. Ser dock alltid till att den ligger upp och ner och blir riktigt torr.

Du ser fortfarande inte sambandet? Du måste använda YES och diskborste (och blötläggning) för att resterna ska lösa sig.

Du förstör inte själva stekpannan men försämrar funktionen.

Ungefär som att du kan förstöra t ex impregneringen på ett par byxor så de inte längre är vattentäta genom att tvätta de fel.

Om du slutar använda YES och gör en riktigt inbränning så kommer det förmodligen vara mycket lättare att rengöra stekpannan efter användning.
Citera
2023-05-10, 09:33
Medlem
systems avatar
Även jag syndar (enl gjutjärnsmaffian) ibland och låter min gjutjärnspanna genomgå en stordisk med hett vatten och Yes. Inte alltid, men det händer. Efterföljande oljedeponering sker direkt i ljummen panna.

Aldrig har det påverkat efterföljande matlagning negativt.

Det känns som ett MeToo-moment håller på att uppdagas. Eller?

Och snart kommer väl Not My Pan-rörelsen demonstrera på Sergels Torg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in