Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Fast grejen är att det inte finns några som helst tecken på att den inte tagits om hand som den ska. Kan aldrig tänka mig att den inte ska hålla några generationer framåt. Det finns järnvägsräls och allt möjligt som ligger ute obehandlat i många årtionden och klarar sig trots naturens krafter.
Det går lite med automatik. Matlagning, sen upp på tallriken och pannan till diskbänken och fylls med vatten. Ofta diskas den sen direkt efter måltiden och då är det bara att spola ur och dra med diskborsten och lite yes. Allt löser sig enkelt utan något omfattande gnuggande. Ser dock alltid till att den ligger upp och ner och blir riktigt torr.
Men om diskmedlet tränger in i porerna måste väl även fettet göra det. Hur vet man att det inte härsknar?
När jag läser i tråden så undrar jag huruvida folk läste någon kemi i skolan eller gick hemkunskap i skolan.
Själva fettet i stekpannan gör ju så att saker fastnar mindre i mindre grad.
Därför fettar man ju in saker.
Är pannan diskad med diskmedel så är ju fettet upplöst och borta.
Det räcker inte med lägga in smör och sedan steka saker, det tar tid innan fettet verkligen sätter sig och tränger in.
Sen bildas en yta som är avvisande vilket gör det svårare att bränna fast saker.
Skillnaden är tydlig, speciellt om man säg steker pannkakor eller säg kollbular över en brasa i skogen.
Det korrekta sättet är ju att skölja med vatten och borsta av om det är rester som sitter fast.
Lite hushållspapper funkar också väldigt bra för att torka av resten.
Det gör inget om fett blir kvar och det blir inte dåligt, möjligen om man väldigt sällan använder pannan.
Grejen är ju den att det inte är "smörfett" som sitter i stekpannan utan det har ju bildats andra fetter efter användning med högre temperaturer.
Sedan får man den där beläggningen som är just klassiskt för gjutjärnspanna som gör att man kan steka saker på hög temperatur med låg risk att saker fastnar.
Pannan förstörs inte av diskmedel, den fungerar bara betydligt sämre temporärt..