2023-05-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
För det första så skulle jag aldrig välja att fly / flytta till ett land vars värderingar går helt på tvärs med mina egna.
För det andra så skulle jag så fort jag kom till mitt nya land försöka lära mig allt jag kunde om det, naturligtvis även språket.
Skulle jag flytta till ett land med ett annat alfabet än det latinska, skulle jag i princip betrakta mig som analfabet och vara tvungen att ta tag i att lära mig det omgående.
Men på mitt språk kunde jag läsa om mitt kommande lands kultur och sedvanor.
Grundläggande juridik är också en självklarhet att förstå för att förstå det nya landet.
Tycka-synd-omattityden leder ingen vuxen människa framåt, tvärtom.
"Jamen inte kan vi kräva något av henne, det är ju så synd om henne."

Mamman måste ju själv sett att svenskar inte bär afrikadräkt.
Hade hon varit seriös i sin vilja att stanna hade hon kunnat gå till kyrkan och bett om svenska kläder.
Men nix.
Och stackars pojk.
Att du inte kroknar på att vara så inbilsk och trångsynt.
Du svarar inte på något som jag skriver. Du vet ju inget alls om mammans bakgrund eller eventuella skolgång. Jag tror nog att all hennes energi går åt att överleva och få ihop det som asylsökande.
Det som är självklart för en svensk är inte självklart för en fattig nomad från Afrika. De känner bara till samma nomadliv som deras förfäder levt i tusentals år. Så klart att de har el och moderna prylar nu för tiden men annars är ju livssättet detsamma. Det här är bara ett exempel. För jag känner inte mamman. Och inte du heller.
Citera
2023-05-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
För det första så skulle jag aldrig välja att fly / flytta till ett land vars värderingar går helt på tvärs med mina egna.
För det andra så skulle jag så fort jag kom till mitt nya land försöka lära mig allt jag kunde om det, naturligtvis även språket.
Skulle jag flytta till ett land med ett annat alfabet än det latinska, skulle jag i princip betrakta mig som analfabet och vara tvungen att ta tag i att lära mig det omgående.

Men på mitt språk kunde jag läsa om mitt kommande lands kultur och sedvanor.
Grundläggande juridik är också en självklarhet att förstå för att förstå det nya landet.

Tycka-synd-omattityden leder ingen vuxen människa framåt, tvärtom.
"Jamen inte kan vi kräva något av henne, det är ju så synd om henne."

Mamman måste ju själv sett att svenskar inte bär afrikadräkt.
Hade hon varit seriös i sin vilja att stanna hade hon kunnat gå till kyrkan och bett om svenska kläder.
Men nix.

Och stackars pojk.
Vi Svenskar flydde från svältdöden och elände på 1880 talet. Trots ulandshjälp från UK och Ryssland låg hela familjer och svalt ihjäl i stugorna i Norrland. För hjälpen nådde inte fram. Det är bara 150 år sedan. Jag hoppas att du läst in och utvandrarna av Vilhem Moberg. Annars gör det innan du sätter dig på dina höga hästar. Läs om Kristina.
Du själv har fått barnbidrag, gratis utbildning, gratis skolmat, gratis sjukvård och vaccinering mot barnsjukdomar som barn i Afrika får livslånga handikapp utav (om de överlever ens) och är därför en högfärdsblåsa som vet exakt vad du skulle göra om du kom till ett annat land. Är du säker på att det landet har bibliotek där du kan låna böcker på svenska om det landets kultur? Det är lätt att vara självgod när man själv fått så mkt gratis. Och inte ens reflekterat över det.
Självgodhetsattityden leder inte mänskligheten framåt. Du berömmer dig själv av färdigheter som du inte förtjänat själv. Du har fått dem serverade på ett silverfat i hela ditt liv. Precis som alla vi Svenskar födda efter 1950-talet.

Sedan är jag själv sträng med att alla invandrare måste lära sig svenska. Men jag tror att de måste ha uppehållstillstånd i Sverige först. För att få lov att läsa på SFI. När man är asylsökande befinner man sig i limbo. Moment 22. Man kommer ingenstans.
Och SFI borde vara på heltid. Och även undervisa i samhällskunskap. Om SD får som de vill så ska inte invandrare få låna böcker på bibliotek i Sverige. Hur fan går de ihop med deras krav på språkkunskaper och svensk kultur mm???
Kan du tala om det för mig?

Edit: Hur ska mamman veta att man kan gå till kyrkan och tigga kläder? Och på sitt modersmål?
Hade du otur när du tänkte där?
Det blev två inlägg. För jag blev avbruten o glömde var jag var. Svara gärna på det jag skriver också.
Och inte bara dina förutfattade meningar om folk.
Senast redigerad av ottoplommon 2023-05-09 kl. 20:57.
Citera
2023-05-09, 20:51
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Att du inte kroknar på att vara så inbilsk och trångsynt.
Du svarar inte på något som jag skriver. Du vet ju inget alls om mammans bakgrund eller eventuella skolgång. Jag tror nog att all hennes energi går åt att överleva och få ihop det som asylsökande.
Det som är självklart för en svensk är inte självklart för en fattig nomad från Afrika. De känner bara till samma nomadliv som deras förfäder levt i tusentals år. Så klart att de har el och moderna prylar nu för tiden men annars är ju livssättet detsamma. Det här är bara ett exempel. För jag känner inte mamman. Och inte du heller.

Denna snubben har både jobb, bil och egensnickrad bostad trots sitt liv i ”limbo”.
Så trots att han inte ens ska befinna sig här i Sverige verkar han ju oerhört driftig.

Undrar hur mycket han sålde majblommor för detta året..?
Citera
2023-05-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Denna snubben har både jobb, bil och egensnickrad bostad trots sitt liv i ”limbo”.
Så trots att han inte ens ska befinna sig här i Sverige verkar han ju oerhört driftig.

Vem är ditt svar till? Tror du råkat posta fel.
Citera
2023-05-09, 21:08
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Ja, beundransvärd gosse.
👍
Citera
2023-05-09, 21:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Vem är ditt svar till? Tror du råkat posta fel.

Nej då.

Svaret var till dig, så du ser att man inte behöver vara totalt efter gällande integrering bara för man lever i ”limbo”.

Du beskriver morsan som mentalt efterbliven ungefär, att hon inte verkar inse att integrering är ett måste för att komma in och kunna åtnjuta allt det svenska samhället så frikostigt erbjuder (så länge man har dom 4 sista siffrorna).

Det går inte bara att sitta på arslet och göra ingenting, kan man inte/vet man inte hur/vad man ska göra, nej då får man väl fråga någon om hjälp alternativt ta tag i det själv?
Alla dom olagliga negerbarnen verkar ju gå i skola, där träffar dom (förhoppningsvis) andra svenskar, varför inte utnyttja dom kontakterna?

Eller vänta, dom har ju fått avslag vid ett flertal tillfällen och ska alltså inte ens befinna sig i landet.
Varför då anstränga sig?
Bättre att sitta hemma i sitt lilla tält och låtsas som ingenting istället, så löser sig säkert allt ..
Citera
2023-05-09, 21:21
Medlem
Citat:
integrering är något som negerpojken och dennes familj får fripass på menar du?
Vill dom så gärna stanna i landet är väl åtminstone språket en fördel att kunna?
Hur ska hon annars kunna vara med på utv.samtal med barnen, gå till banken, läsa posten, öht få ett jobb..?
Kan man inte sätta sig vid datorn och ta hjälp av youtube eller dylikt ens?

Familjen har fått avslag efter avslag av en anledning.

Det fetade, du skriver det själv; TURIST.
Att vara turist och åka runt till olika länder är knappast samma sak som att vilja bli en del av landets befolkning.
Att vara turist handlar om att man åker till andra länder, ser hur folk lever, njuter av omgivningen osv.
Man stannar inte olovligen kvar i landet, MAN ÅKER HEM NÄR SEMESTERN ÄR SLUT.

Negerfamiljen verkar inte ha gjort något öht för att integreras, eller för att ens försöka komma in i det svenska samhället.
Efter 12 år är det forfarande knagglig svenska och huckle som gäller.

Tror knappast detta är vad grundaren av Majblomman tänkte sig, och hon vänder sig förmodligen i graven.
Att utnyttja en svensk tradition till att vilja ”köpa dom 4 sista siffrorna”.
Han sålde 12, 12(!!) blommor själv innan det gjordes en mediakarusell av det hela.
Att folk inte skäms!

Tvi!
Det är nog du som borde skämmas. Helt lögnaktigt lägger du ord i grabbens mun. Eller du kanske lider av läsförståelseproblem så du inte klarar av att läsa innantill vad pojken säger.
Att sälja majblommor ÄR VÄL ETT SÄTT OM NÅGOT FÖR ATT KOMMA IN I DET SVENSKA SAMHÄLLET.
Han gör ju det samma som alla andra skolbarn.
Sedan är det samma problem med ALLA barn som är tvåspråkiga. De talar oftast inte något språk helt korrekt.

Sedan tycker jag inte om att rapportera folk. Men jag funderar på det. Att använda N-ordet är hets mot folkgrupp. Hets mot folkgrupp är förbjudet enligt Flashbacks regelverk.
Tycker du inte det är pinsamt att använda gamla förlegade ord som är borttagna ur svenska språket sedan 50 år. Eller är du kanske okunnig med läsförståelseproblem?

Ps. Tycker du inte det är pinsamt med okunniga svenskar utomlands som beter sig som att de vore hemma utan minsta hänsyn till befolkningen i landet de befinner sig i? Eller är det i sin ordning att skämma ut Sverige utomlands eftersom man är turist och reser hem när man svinat klart. Min poäng är att Svenskar tar inte reda på fakta om de länder de besöker. Men människor från tredje världen med oviss utbildning förväntas att veta allt om Sverige när de kommer hit. Svenskar är ju i alla fall inte analfabeter och borde veta bättre. Men de reser helt kravlöst omkring. Tjoho!!!
Citera
2023-05-09, 21:28
Medlem
Citat:
Nej då.

Svaret var till dig, så du ser att man inte behöver vara totalt efter gällande integrering bara för man lever i ”limbo”.

Du beskriver morsan som mentalt efterbliven ungefär, att hon inte verkar inse att integrering är ett måste för att komma in och kunna åtnjuta allt det svenska samhället så frikostigt erbjuder (så länge man har dom 4 sista siffrorna).

Det går inte bara att sitta på arslet och göra ingenting, kan man inte/vet man inte hur/vad man ska göra, nej då får man väl fråga någon om hjälp alternativt ta tag i det själv?
Alla dom olagliga negerbarnen verkar ju gå i skola, där träffar dom (förhoppningsvis) andra svenskar, varför inte utnyttja dom kontakterna?

Eller vänta, dom har ju fått avslag vid ett flertal tillfällen och ska alltså inte ens befinna sig i landet.
Varför då anstränga sig?
Bättre att sitta hemma i sitt lilla tält och låtsas som ingenting istället, så löser sig säkert allt ..
Vilken "Snubbe" yrar du om då. Och apropå vad yrar du om? Ingenting alls jag skrivit om.
Citera
2023-05-09, 21:36
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Vilken "Snubbe" yrar du om då. Och apropå vad yrar du om? Ingenting alls jag skrivit om.

Till ditt första svar; Gäääsp.
Neger är fullt tillåtet att använda btw.

Till detta; glömde posta länken, här —> (FB) Amir från Iran uppehåller sig illegalt i landet och har upprätttat en olaglig bosättning i skogen.

Där har du en snubbe som åtminstone försöker!
Citera
2023-05-09, 21:41
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Det är nog du som borde skämmas. Helt lögnaktigt lägger du ord i grabbens mun. Eller du kanske lider av läsförståelseproblem så du inte klarar av att läsa innantill vad pojken säger.
Att sälja majblommor ÄR VÄL ETT SÄTT OM NÅGOT FÖR ATT KOMMA IN I DET SVENSKA SAMHÄLLET.
Han gör ju det samma som alla andra skolbarn.
Sedan är det samma problem med ALLA barn som är tvåspråkiga. De talar oftast inte något språk helt korrekt.

Sedan tycker jag inte om att rapportera folk. Men jag funderar på det. Att använda N-ordet är hets mot folkgrupp. Hets mot folkgrupp är förbjudet enligt Flashbacks regelverk.
Tycker du inte det är pinsamt att använda gamla förlegade ord som är borttagna ur svenska språket sedan 50 år. Eller är du kanske okunnig med läsförståelseproblem?

Ps. Tycker du inte det är pinsamt med okunniga svenskar utomlands som beter sig som att de vore hemma utan minsta hänsyn till befolkningen i landet de befinner sig i? Eller är det i sin ordning att skämma ut Sverige utomlands eftersom man är turist och reser hem när man svinat klart. Min poäng är att Svenskar tar inte reda på fakta om de länder de besöker. Men människor från tredje världen med oviss utbildning förväntas att veta allt om Sverige när de kommer hit. Svenskar är ju i alla fall inte analfabeter och borde veta bättre. Men de reser helt kravlöst omkring. Tjoho!!!

Igen, turister och asylsökande/flyktingar är inte samma sak.
Turister är på tillfälligt besök och tänker inte stanna kvar i landet när semestern är slut.

Då åker turisten HEM.
Citera
2023-05-09, 21:59
Medlem
TuffeUffe kräver ju att arbetskraftsinvandrare ska tjäna minimum 26000 i månaden före skatt - det klarar pojken med råge!
Citera
2023-05-09, 22:05
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
TuffeUffe kräver ju att arbetskraftsinvandrare ska tjäna minimum 26000 i månaden före skatt - det klarar pojken med råge!

Vad är provisionen på majblommorna? Mer än 312 000?
Edit: Såg nu att den ligger på 10%
Senast redigerad av SmygerOmkring 2023-05-09 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in