Citat:
Att du inte kroknar på att vara så inbilsk och trångsynt.För det första så skulle jag aldrig välja att fly / flytta till ett land vars värderingar går helt på tvärs med mina egna.
För det andra så skulle jag så fort jag kom till mitt nya land försöka lära mig allt jag kunde om det, naturligtvis även språket.
Skulle jag flytta till ett land med ett annat alfabet än det latinska, skulle jag i princip betrakta mig som analfabet och vara tvungen att ta tag i att lära mig det omgående.
Men på mitt språk kunde jag läsa om mitt kommande lands kultur och sedvanor.
Grundläggande juridik är också en självklarhet att förstå för att förstå det nya landet.
Tycka-synd-omattityden leder ingen vuxen människa framåt, tvärtom.
"Jamen inte kan vi kräva något av henne, det är ju så synd om henne."
Mamman måste ju själv sett att svenskar inte bär afrikadräkt.
Hade hon varit seriös i sin vilja att stanna hade hon kunnat gå till kyrkan och bett om svenska kläder.
Men nix.
Och stackars pojk.
För det andra så skulle jag så fort jag kom till mitt nya land försöka lära mig allt jag kunde om det, naturligtvis även språket.
Skulle jag flytta till ett land med ett annat alfabet än det latinska, skulle jag i princip betrakta mig som analfabet och vara tvungen att ta tag i att lära mig det omgående.
Men på mitt språk kunde jag läsa om mitt kommande lands kultur och sedvanor.
Grundläggande juridik är också en självklarhet att förstå för att förstå det nya landet.
Tycka-synd-omattityden leder ingen vuxen människa framåt, tvärtom.
"Jamen inte kan vi kräva något av henne, det är ju så synd om henne."
Mamman måste ju själv sett att svenskar inte bär afrikadräkt.
Hade hon varit seriös i sin vilja att stanna hade hon kunnat gå till kyrkan och bett om svenska kläder.
Men nix.
Och stackars pojk.
Du svarar inte på något som jag skriver. Du vet ju inget alls om mammans bakgrund eller eventuella skolgång. Jag tror nog att all hennes energi går åt att överleva och få ihop det som asylsökande.
Det som är självklart för en svensk är inte självklart för en fattig nomad från Afrika. De känner bara till samma nomadliv som deras förfäder levt i tusentals år. Så klart att de har el och moderna prylar nu för tiden men annars är ju livssättet detsamma. Det här är bara ett exempel. För jag känner inte mamman. Och inte du heller.
..