2023-05-08, 13:23
Bannlyst
Illegal invandrare lever koja i skogen. villl inte åka hem. Myndigheterna kan inte göra något.

2015 är utvisningen ett faktum. Migrationsverket tömmer lägenheten som han delat med andra asylsökande.

Amir drar till skogs. Långt från myndigheter och andra människor.

– Här stör jag ingen. Jag får inte uppehållstillstånd, men vill inte åka tillbaka till Iran. Jag vill ju leva. Skogen blev min enda utväg och räddning.

– Jag skulle inte säga att det är omöjligt, men det finns svårigheter att verkställa utvisningsbeslut till vissa länder såsom Iran, Irak och Syrien. De tar bara emot medborgare om de återvänder frivilligt, men vi jobbar på att få ett bättre samarbete med de här länderna, förklarar Stina Forslund, gruppchef vid gränspolisen i Västernorrland.

– Jag får behålla 7 000 kronor, resten går till skatt. Chefen säger att jag måste betala mer i skatt än andra, säger Amir.

– Vi fick in synpunkter från allmänheten på att det byggts något på kommunal mark som inte skulle vara där och att platsen därför kändes otrygg, säger Martin Södergårds, chef för Sundsvalls kommuns mark- och exploateringsavdelning.

Ingen vet hur många illegala det finns i Sverige. Siffran uppskattas till mellan 50 000 och 100 000 personer.

https://www.hemhyra.se/nyheter/efter...in-enda-utvag/
Citera
2023-05-08, 13:33
Medlem
VoktorDodkas avatar
Han verkar ha både bil och körkort, varför har han inte skaffat en husvagn istället?

Snyfthittepåartikel, sånt brukar väl inte hem och hyra syssla med. Löjligt att han poserar som att han behöver rep att ta sig dit när han släpat massor med tunga saker, dessutom verkar det inte vara något problem för kommunens grävskopor att ta sig dit eftersom han väntar dom vilken dag som helst.
Citera
2023-05-08, 13:33
Medlem
Custom_mades avatar
Jag bor i centrala sthlm och det är zigenarläger överallt. I var park där det går att "gömma" lite.
Citera
2023-05-08, 14:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Här har vi ett typiskt problem med vårt land. Amir har fått utvisningsbeslut redan för 8 år sen men kan ändå gömma sig och bo kvar i landet och även om myndigheterna vet vart han finns så kan man inte skicka hem personen för hemlandet vill inte ha honom.

I framtiden hoppas jag att man inte släpper in en enda människa med pass och ett äkta hemland. Om nu personen ska utvärderas så sätts denne på ett hem som denne inte får lämna tills utredningen är klar. Blir han godkänd och personen ska vara kvar i landet så får denne ett boende under kortare tid där man helt enkelt får se till att skaffa jobb och allt för att visa att man vill göra rätt för sig. Om inte detta lyckas inom ett halvår så skickas personen direkt hem utan frågor.
Citera
2023-05-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
[b]Ingen vet hur många illegala det finns i Sverige. Siffran uppskattas till mellan 50 000 och 100 000 personer.

Var bor alla dessa 50-100 000 och vad lever de av?
Citera
2023-05-08, 14:18
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Fredrik Reinfeldt sa ju att han flög över Sverige och såg en massa ytor, det var kanske det här han ville skulla hända?
Citera
2023-05-08, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP

Brott som t.ex Personrån, inbrott och liknade.
Citera
2023-05-08, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Illegal invandrare lever koja i skogen. villl inte åka hem. Myndigheterna kan inte göra något.

2015 är utvisningen ett faktum. Migrationsverket tömmer lägenheten som han delat med andra asylsökande.

Amir drar till skogs. Långt från myndigheter och andra människor.

– Här stör jag ingen. Jag får inte uppehållstillstånd, men vill inte åka tillbaka till Iran. Jag vill ju leva. Skogen blev min enda utväg och räddning.

– Jag skulle inte säga att det är omöjligt, men det finns svårigheter att verkställa utvisningsbeslut till vissa länder såsom Iran, Irak och Syrien. De tar bara emot medborgare om de återvänder frivilligt, men vi jobbar på att få ett bättre samarbete med de här länderna, förklarar Stina Forslund, gruppchef vid gränspolisen i Västernorrland.

– Jag får behålla 7 000 kronor, resten går till skatt. Chefen säger att jag måste betala mer i skatt än andra, säger Amir.

– Vi fick in synpunkter från allmänheten på att det byggts något på kommunal mark som inte skulle vara där och att platsen därför kändes otrygg, säger Martin Södergårds, chef för Sundsvalls kommuns mark- och exploateringsavdelning.

Ingen vet hur många illegala det finns i Sverige. Siffran uppskattas till mellan 50 000 och 100 000 personer.

Anordna ett stubbrace, eller en Endurotävling i kebabskogen, så lär blattarna fly illa kvickt.
Citera
2023-05-08, 14:36
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Anordna ett stubbrace, eller en Endurotävling i kebabskogen, så lär blattarna fly illa kvickt.

Inte en helt dum idé. Men då kommer de väl försöka sno vartenda hoj...

Edit.
Eller dra ihop ett gäng och kör som dårar på samma ställe varje dag tills de sticker.
Citera
2023-05-08, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Inte en helt dum idé. Men då kommer de väl försöka sno vartenda hoj...

Edit.
Eller dra ihop ett gäng och kör som dårar på samma ställe varje dag tills de sticker.

Ja, eller skicka dit ett par lättklädda snygga kvinnor i 20-25 års åldern. Finns väl inget värre/hemskare för smutslimer, än lättklädda attraktiva kvinnor i vuxen ålder.

Vill man få dom att stanna, så skicka in några småpojkar i 8-10 års åldern, eller boskap/husdjur, då lär det bli kebabparty i skogen. Men det är ju det vi vill undvika.

Så fram med hojarna, eller brudarna! Blir kebabfritt inom en kvart!
Citera
2023-05-08, 15:53
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP

De bor oftast hos släktingar, saknas sådana bor de hemma hos kompisar som oftast är landsmän. Annars återstår oftast bara att hyra något svart. Antingen själva eller tillsammans med någon/några andra. Ibland kan det vara väldigt många som bor i samma lilla lägenhet. Vad jag förstått är det oftast i kommunala bostadsbolag (den s.k. allmännyttan på sossesvenska) i de typiska problemområdena (eller de s.k. mångkulturella områdena på sossesvenska) de bor. På andra ställen larmar nämligen oftast grannarna hyresvärden rätt kvickt.

De jobbar oftast svart, t.ex. i restaurang- eller städbranschen oftast hos släktingar eller landsmän, vilket oftast ger bättre betalt än att jobba hos någon för dem okänd person från ett annat land och kultur. Annars återstår bara att leva på brott t.ex. stölder, rån, narkotikahandel eller prostitution, vilket således tyvärr också förekommer rätt ofta.
Citera
2023-05-08, 16:30
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Han verkar ha både bil och körkort, varför har han inte skaffat en husvagn istället?

Snyfthittepåartikel, sånt brukar väl inte hem och hyra syssla med. Löjligt att han poserar som att han behöver rep att ta sig dit när han släpat massor med tunga saker, dessutom verkar det inte vara något problem för kommunens grävskopor att ta sig dit eftersom han väntar dom vilken dag som helst.

"Efter en halvtimmes pulsande och klättrande står vi framför bygget som är Amirs hem. "
Amir har lurat skjortan av H&H reportern Åsa Eriksson lokalredaktör – Sundsvall.

SVT hade det lättare:
"träffade ”Said” i kojan, flera hundra meter rakt upp i skogen i den bergiga terrängen."
EDIT: och höghusen skymtar mellan de tätbevuxna träden
Så H&H reportern blev nog inte lurad. Hon lurar läsarna!

Amir borde vara kändis i trakten när han bor så nära höghusen. Förvånande att kojan fått vara ifred.
Senast redigerad av gofigur 2023-05-08 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in