2023-05-09, 10:30
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Just det, anslutningsöverklaga var det ja. Tack.

Visserligen fick han igenom det han önskade, men nu finns ju en risk att HR ser annorlunda på det.

Behöver inte åklagaren då anslutningsöverklaga?

Tycker mig ha sett det i något annat fall, men minns inte vilket.

Finns inget att överklaga för åklagaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Har inte TR gjort bort sig lite genom att konstatera tiden 0240 och ett långt stryptag?

Ms telefon rör sig strax efter 0243 så man kan väl anta att hon inte flög upp från golvet och kastade sig över den efter Ts sista andetag..

Isf minst lika rimligt att hon tex vaknade strax innan och tog sin telefon..

Det blir väl också svårt för dem att hålla fast vid tidpunkten iom ny försvarare säkert inkommer med andra rimliga teser som passar in i tidslinjen

Åklagaren kommer ta upp det i sin plädering, håller inte åklagarens yrkande i HR så är det upp till riksåklagaren om denne vill försöka få målet (med nya omständigheter som grund) prövat i HD.
Senast redigerad av MeinKampf 2023-05-09 kl. 10:32.
Citera
2023-05-09, 10:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det stämmer ju. Jag förstår din poäng Dock kan ju hennes svårigheter med arbetsminne etc påverkat i förhör då det tar längre att förstå och processa information.
Jo, jag har pekat på det ett antal gånger. Tiden är avgörande. Även om hon mycket väl förstår och i bakhuvudet har tankar om svar så kommer svar på en fråga som kräver eftertanke eller hyfsafd formulering ändå inte direkt. Och när svar väl kommer kan det uppfattas osammanhängande om andra tankar stört under vägs gång.

Om hon svarar direkt, är det med första tanken som dyker upp i huvudet och svaret är då inte genomtänkt utan kan i princip bli hur tokigt och ologiskt som helst. Det kan vara en lögn men är det nödvändigtvis inte. Någon säker slutsats kan man inte dra.

Edit:
För att inte än en gång missuppfattas bör väl poängteras att ovanstående oftas inte gäller för "vardagssamtal" utan sådana flyter på och ingen ges anledning att uppmärksamma något avvikande.
Senast redigerad av sybel 2023-05-09 kl. 11:25. Anledning: Edit:
Citera
2023-05-09, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag fattar inte. Hur kan det vara ”bevisat” att MH höll i Toves händer? För att en narcissistisk mördare som försöker göra allt för att ta så lite eget ansvar som möjligt sagt det, bland massa andra lögner? Och att appen var igång visar att hon kanske varit uppe, men det bevisar verkligen inte mord.

Håller med. Att hon sovit just under mordet tror jag inte på. Men att hon deltagit tvekar jag till. Sömnen kanske blev en utdragen påhittad historia pga rädsla för att själv åka dit, i och med att Maja bland annat höll tyst om kroppen en längre tid. Hur som, så finner jag heller inte att steg är ett bevis för att ha deltagit i ett mord.
Citera
2023-05-09, 11:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Finns inga bevis att hon sov heller

Så det vi vet är att 3 personer går in i en liten bostad och befinner sig där inne ca 45 min
efter de 45 min så lever 2 och en är död

Under de 45 min skulle M vara helt borta i sin sömn så hon vet ingenting om vad som hönder i denna lilla lya

Men enl tidsangivelse och enl M själv så var hon visst vaken 2 gånger och gick på toa under dessa 45 min

Hur många minuter hann hon sova under de 45 min om man drar av tiden för toabesöken?..
Det låter helt galet att man kan få till det att M sov och inget vet

Det har aldrig hänt något du tycker är helt galet i världen.

Därför är Maja skyldig till mord?
Citera
2023-05-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag syftar på det rättsläkaren sa (generellt, ej att det nödvändigtvis var så i detta fall) om att överraskningsmoment kan förklara bristen på avvärjningsskador när gm och BO är två relativt jämnstora och jämnstarka personer.

Lyssnar man på vittnesmålet (rättsläkarens) så inser man att det inte helt går att uteslut Ms version, trots dunsarna.
Jag säger dock inte att just jag tror att det gick till så, men det går inte att utesluta, …allt rimligt tvivel osv… Inte på just den här rättsläkarens vittnesmål.

Angående Ms förmodade tro så var de frireligiösa ungdomar jag växte upp i närheten av mycket mer rädda för föräldrarna eller att dra skam över föräldrarna än de var för helvetet eller Gud.
Många blev experter på att blåneka på ett övertygande sätt när de var skyldiga och skylla ifrån sig. (Gäller såklart inte alla frireligiösa, bara de jag kände, anekdotiskt såklart, men möjligt).

Hennes Gud/ idol verkade snarare vara J och att den medhäktade kvinnan fick henne att inse att J varit en dålig kompis mot henne var ju det som fick henne att börja prata.

Jag tror hon blev chockad och äcklad över det som skedde oavsett om hon var delaktig själv eller inte. Bra om nån får henne att prata nu innan hon ev. förtränger (i den mån det är möjligt) eller lurar sig själv att det inte gick till så som det gjorde.
Kanske var hon vaken - oavsett om hon höll fast eller inte, men inte klarar att erkänna det för sig själv, att hon valde att inte ingripa.

Ja, slår man offret i bakhuvudet med nåt hårt får man väl ett par sekunder på sig att övermanna offret utan den har möjlighet att göra motstånd. Använder man sen sitt eget armveck för att strypa, gör man det enklast bakom offret. Man har då en hand fri och sina båda ben till att förhindra att offret kan göra motstånd typ så här https://www.youtube.com/watch?v=CRllVj7jriY.

I detta fall så ströps T framifrån där J använde båda sina händer för att trycka mot T s hals under flera minuter. J skulle då behöva använda sina ben för att låsa fast T s händer vilket jag ser som omöjligt under så lång tid utan att får några märken. (J hade kort kjol på sig). Hon hade också behövt sitta ganska högt upp på T bröstkort vilket då hade gett T möjlighet att åla och vrida sin underkropp så hon hamnade på mage.
Citera
2023-05-09, 11:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu tror jag inte att MH sov under denna korta tid som TT var i lgh. Däremot kan jag tänka mig att det är något JJ/MH kommit överens om från början att säga. JJ tar på sig att sköta "snacket".

JJ verkar väldigt snabbtänkt måste jag erkänna!
När hon stötte på grannen kom hon direkt på många förklaringar, hon var på väg att köpa burgare till sin fulla kompis, ramlat, spytt och till sist nerbäddad.
I själva verket var hon på väg att flytta cykeln och hämta sin bil. Hon hade med sig nycklar (som hon lämnade i lgh när hon återvände dit en kort stund). Vad kom den tanken från, tänkte hon att MH skulle flytta cykeln och hämta bilen under tiden? Kanske blev den tanken för mycket för MH... hon valde att sitta kvar i lgh tillsammans med ett lik?
Eller hade de gemensamt sett till att få ut TT i förrådet eftersom de visste att polis, AW eller någon granne när som helst kunde ringa på igen?

Läst ikapp tråden nu på morgonen, varför skrek inte TT?
Min tanke ang varför TT inte skrek, hon blev "fälld", ramlade baklänges, en armbåge tog emot fallet och hon tappade andan.

Bra fråga! Mycket bra fråga! Det är en fråga som framförallt de som menar att Maja måste ha varit med för att Johanna inte fått några motvärnsskador borde fundera mycket över.

Svaret är så klart ganska enkelt. Det är av samma anledning som Johanna inte fick några motvärnsskador. Tove blev överraskad av ett hårt slag i bakhuvudet och blev brutalt fälld till golvet. Redan berusad blev hon sannolikt av slaget och fällningen mycket omtöcknad, fick en sänkt medvetandegrad och förlorade sinnesnärvaron att reagera. Kolla på boxare som blir knockade till golvet, som knappt kan röra sig även om de inte blivit medvetslösa.

Så fort Johanna fick sina händer runt Toves hals, vilket lär gått på ett par tre sekunder, så har Tove sedan ingen chans i världen att skrika eftersom Johanna stryper henne med ett mycket hårt grepp runt halsen.

Tove hade aldrig chansen att skrika, lika lite som hon hade chansen att försvara sig på något annat sätt.

Men de i tråden som menar att det var en brottningsmatch som föregick sig inne i badrummet, där Maja behövde hjälpa till för att hålla borta en kämpande Toves armar från Johanna, har en hel del att förklara kring varför Tove inte skrek.
Citera
2023-05-09, 11:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Har inte TR gjort bort sig lite genom att konstatera tiden 0240 och ett långt stryptag?

Ms telefon rör sig strax efter 0243 så man kan väl anta att hon inte flög upp från golvet och kastade sig över den efter Ts sista andetag..

Isf minst lika rimligt att hon tex vaknade strax innan och tog sin telefon..

Det blir väl också svårt för dem att hålla fast vid tidpunkten iom ny försvarare säkert inkommer med andra rimliga teser som passar in i tidslinjen
exakt, eller om de kanske menar på att hon var med i början men avvek.

(o)troligt scenario:
Johanna, du klarar det sista själv nu va? Jag ska bara gå och hämta mobilen för att bättra på min "steglista" några steg..

Jag må stirra mig blind på att jag tror Maja är oskyldig till själva mordet men det mest sannolika i mina ögon är att mordet skedde runt 02:30.
När grannens hälsoapp visar 02:45 och de beger sig till mc donalds passar bra ihop med att JJ efter att ha mött grannen i trappen går upp för att "hämta mobilen" då väcker Maja:
- hörru jag ska till donken ska du ha nått?
- Ehh (sömndrucket) ok.

kl är då ca 02:42-02:43, Johanna hämtar mobilen och hon och grannen går kl 00:45.
Samtidigt går Maja upp på toan, med mobilen i handen. Sätter sig på toan och halvslumrar. Johanna skickar sen ett sms att hon är på väg hem, Maja gör en tumme upp.

Här TROR jag att Maja sen kan ha gått tillbaka för att sova efter att hon fått i sig hamburgaren.
Johanna gör sig redo att frakta bort Tove men inser att det inte kommer gå utan att behöva dra in Maja.

Oavsett om Tove ligger i diverse förråd eller någon annanstans i lägenheten (inte toaletten) så är man relativt groggy när man blir väckt, särskilt efter en festhelg (själv kan jag knappt öppna ögonen när jag är groggy, och då är inte ens alkohol inblandat)
Citera
2023-05-09, 11:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
👍🏻

Då förväntar jag mig kompletteringsuppgifter.

Ja, det skulle förvåna mycket om det inte kommer in några kompletteringar kring tidslinjen, kanske inte nödvändigtvis ny bevisning, men att de vill komplettera det bandade förhöret med Maja med delar av den tekniska bevisningen kring tidsstämplingar i mobiltelefonerna samt förhören med Lahanj och hans pappa. Detta är centrala delar i bevisningen för och emot Majas skuld.

Möjligen inkommer de med en egen tidslinje som tidigarelägger mordet och de kan då också till och med tänkas kalla någon eller några av utredarna som menar att mordet skedde tidigare, som vittnen. Det senare tror jag inte kommer att hända, men det hade varit klart intressant.

Det är också viktigt att notera att försvaret inte behöver bevisa att en sådan tidslinje verkligen var vad som hände, det räcker att det är möjligt att det var så. Och en utredare som då säger att hen tror att det var vad som hände, det är mer än tillräckligt för att påvisa möjligheten.

Ja, spännande fortsättning följer, det är ett som är säkert.
Citera
2023-05-09, 11:41
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bra fråga! Mycket bra fråga! Det är en fråga som framförallt de som menar att Maja måste ha varit med för att Johanna inte fått några motvärnsskador borde fundera mycket över.

Svaret är så klart ganska enkelt. Det är av samma anledning som Johanna inte fick några motvärnsskador. Tove blev överraskad av ett hårt slag i bakhuvudet och blev brutalt fälld till golvet. Redan berusad blev hon sannolikt av slaget och fällningen mycket omtöcknad, fick en sänkt medvetandegrad och förlorade sinnesnärvaron att reagera. Kolla på boxare som blir knockade till golvet, som knappt kan röra sig även om de inte blivit medvetslösa.

Så fort Johanna fick sina händer runt Toves hals, vilket lär gått på ett par tre sekunder, så har Tove sedan ingen chans i världen att skrika eftersom Johanna stryper henne med ett mycket hårt grepp runt halsen.

Tove hade aldrig chansen att skrika, lika lite som hon hade chansen att försvara sig på något annat sätt.

Men de i tråden som menar att det var en brottningsmatch som föregick sig inne i badrummet, där Maja behövde hjälpa till för att hålla borta en kämpande Toves armar från Johanna, har en hel del att förklara kring varför Tove inte skrek.

Även om hon inte svimmade av så är risken stor som du säger att hon var chockad/omtöcknad.
Avsaknaden av skrik kan inte förklaras på något annat sätt och här passar fortfarande bådas historier in dock.
Johanna gränslar Tove nog ganska direkt efter fallet och börjar strypa innan Tove kommer till sans, redan då är hon nog så pass avtrubbad att hon inte kan göra motvärn, annat än att stampa med sina fötter och försöka kringla sig bort.
Att ha en tung person över bröstet är även det jobbigt nog och bara det kan göra det svårt att göra motvärn med händerna.
Mycket troligt med att JJ kan haft sina ben över Toves armar och det säger ju även rättsläkaren att så kan vara fallet också.
Citera
2023-05-09, 11:49
Medlem
Citat:
Har hund markerat i trapphus och port?

Dock är det skillnad där. I trapphuset var de två och bar henne, T hade dessutom plastpåsar över sig. Om nu J hade släpat ut T själv och hon legat en tid i förrådet hade hunden markerat utanför dörren och säkerligen i trapphuset. Hunden markerade badrum och hall. För att det ens ska vara möjligt för en hund att markera måste dessutom kroppen ha varit avliden minst tio minuter vilket det inte finns tidsram till!
Citera
2023-05-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Ursäkta en gammal man, men är din tes här att antingen fipplar ungdomen med telefonen eller så sover hon...? Dom två alternativen?

Jag kan ju tänka mig en del annat. T.ex. verkar dom ju rätt ofta spela sällskapsspel. F.ö. nåt föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ofta gör med sina barn, just för att dom inte ska fastna i andra saker.

Tiderna förändras.
En tonåring kan ha runt 7-8 timmar i snitt skärmtid per dygn.

Men nej jag tänker inte det ena eller det andra men stegen verkar viktiga för rätten så nåt får man väga in kring dem då.
Citera
2023-05-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är nog ändå lite sent att spatsera till mordet 02:43 när mordet högst sannolikt skedde runt 02:30. Det är ett av skälen till att Domaren Erik Handmark börjar att få det lite svettigt nu.

Det är inte bara ”jurister” som börjar ifrågasätta den tidsaxeln.

Ja nu är det många proffs som har tyckt till om tidslinjen där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in