2023-05-09, 08:27
Medlem
andygoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Tack för svar. Kunde tänka mig att det var så.
Det finns fungerande FUP (som inte behöver laddas ner)
https://gofile.io/d/K9yipj
Citera
2023-05-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andygoop
Det finns fungerande FUP (som inte behöver laddas ner)
https://gofile.io/d/K9yipj

Tack för länk.
Citera
2023-05-09, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Alltså en lätt sak att promenera/cykla för att komma till sin kompis lgh inför en förfest/utegång.

Ser nu att hon hade fått skjuts av JJ (trots ovanstående).

Knappast promenera 2,1 km, men att cykla hade fungerat bra. MH kanske inte hade någon cykel till låns.
Citera
2023-05-09, 08:35
Medlem
andygoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Alltså en lätt sak att promenera/cykla för att komma till sin kompis lgh inför en förfest/utegång.

Ser nu att hon hade fått skjuts av JJ (trots ovanstående).
Maja verkar inte orka röra på sig allt för mycket (förutom på dansgolvet) enligt hennes mamma.

"Använder hon ingen cykel?
Den står väldigt välparkerad hemma. Någon gång när det kniper, men oftast kör hon bil, går
eller blir hämtad."

Dock så promenerade hon hemifrån och till skolan.
Senast redigerad av andygoop 2023-05-09 kl. 08:38. Anledning: Tillägg
Citera
2023-05-09, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja men polisens analytiker nämner det som en tänkbar orsak men hur ska man veta.

Vad har JJ egentligen sagt att MH hade för sig i drygt 45 min tills JJ åkte till McD?

02:43 börjar hon mörda säger tingsrätten men vad menar JJ att MH gör innan?

Fippla med mobilen kan hon ju inte göra om vaken för inga spår av det finns enligt utredningen?

Kan hon vara vaken i +45 min utan att fippla med mobilen alls?

Ursäkta en gammal man, men är din tes här att antingen fipplar ungdomen med telefonen eller så sover hon...? Dom två alternativen?

Jag kan ju tänka mig en del annat. T.ex. verkar dom ju rätt ofta spela sällskapsspel. F.ö. nåt föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ofta gör med sina barn, just för att dom inte ska fastna i andra saker.
Citera
2023-05-09, 08:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Att spatsera till mordet 02:43 när grannen reagerar 02:40 eller vad tingsrätten menar så kan hon väl inte ha varit med på det inledningsvis då dunsarna hörs så tidigt?

Tove ska ”hinna” dö och sen är det ilfart med grannen till McDrive.

De tidslinjer som finns i andra fall hänger man ju med i redan i fup men här är det helsnurrigt va t o m efter tingsrättsdomen då de inte reder ut den?

Det är nog ändå lite sent att spatsera till mordet 02:43 när mordet högst sannolikt skedde runt 02:30. Det är ett av skälen till att Domaren Erik Handmark börjar att få det lite svettigt nu.

Det är inte bara ”jurister” som börjar ifrågasätta den tidsaxeln.
Citera
2023-05-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är nog ändå lite sent att spatsera till mordet 02:43 när mordet högst sannolikt skedde runt 02:30. Det är ett av skälen till att Domaren Erik Handmark börjar att få det lite svettigt nu.

Det är inte bara ”jurister” som börjar ifrågasätta den tidsaxeln.

Var i domen står det att MH "spatserar till mordet" 02.43? Jag kan svara. Ingenstans.

Tidpunkten för mordet är inte av direkt vikt för domen. Inte heller om mordet inträffade 02.40 kan MH ha antagits "spatsera till mordet" 02.43.

Rullman verkar fullständigt obrydd av dom nya tidsangivelserna, av en god anledning såklart. Försvaret bör släppa det här märkliga sidospåret snarast och koncentrera sig på den något svaga bevisningen om varför det måste varit två gärningsmän.
Citera
2023-05-09, 09:01
Medlem
Överklagande fr M*aja H*ellman

https://gofile.io/d/pPGNzd

.
Citera
2023-05-09, 09:07
Avslutad
Citat:
I teorin ja då de inte redovisar någon annan användardata. Då kan man tolka det som att mobilen bara flyttas men inte låses upp/”används”. Sen av vem får väl hovrätten avgöra.
Det är sannerligen skralt med redovisningar av mobildata, rörelsemönster.
Det borde kunnat redovisas med en tidslinje, JJ, HM, TT och GRANNEN.
Citera
2023-05-09, 09:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon kanske lägger ifrån sig den nånstans på vägen dit? Men hur ska man veta?

Enligt rätten är det solklart att det ska förstärka bevis för mord iaf.

Brukar inte åklagaren också överklaga?

Dvs överklaga ändring av morddomarna, ändring av grovt gravfridsbrott och ändring ( sänkning) av straffen?

Och om någon av de misstänkta lämnar in bilagor med material, borde väl åklagaren stå rustad?

Claes vet vi vad hon har med sig, men hur ska Rullman parera?

Majas försvarare, har han inget nytt i sin ficka, utan trollar bara direkt från den feltänkta domen?

Ja mer jag läser dina inlägg, desto mer förstår jag att man skulle kunna få ut av mobilerna.

Man skulle därigenom kunna snäva in tiderna, och även förstå mycket av vad som hände i lägenheten.

Och man kanske inte kan utesluta, men ändå förstå mer. Mycket mer.

Man kan ju inte liksom mörda samtidigt som man fipplar med mobilen. Det gäller ju båda.
Citera
2023-05-09, 09:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Om J dragit ut T till det där förrådet skulle hunden sannolikt markerat trapp och utanför förrådsdörren men det gjorde den inte utan i hall och badrum!

Har hund markerat i trapphus och port?
Citera
2023-05-09, 09:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Bara i refererad form.

Överklagan:
”I överklagan till Eksjö tingsrätt skriver Maja Hellman och hennes försvarsadvokat Peter Gillberg att de vill att åtalet för mord ska ogillas. Dessutom vill de att åtalet för grovt gravfridsbrott ska bedömas som enbart gravfridsbrott.

– Min klient vill frikännas helt från mordet och gällande gravfridsbrottet så bör hon dömas för brott av normalgraden.

Han anser att tingsrättens bevisvärdering och analys av vad som hänt i lägenheten och hur Maja Hellman agerat är felaktig.”

Tack!

Vi får hoppas på att någon lägger ut den så småningom. Och alla kompletteringar.

Vet ju i andra mål att det var många bilagor från samtliga med både tidslinjer, uppkopplingar och annat av intresse för att förstå vad man hade i sina framställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in