2023-05-09, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
MH använder alltså inte sin mobil alls mellan det att de kommer till lgh och 03:00 förutom stegserie x 2 02:19 och 02:43 och Donken SMS 02:59/03:00.

Vad menar du med stegserie x 2 02:19? Vilket klockslag gäller det?
Citera
2023-05-09, 03:18
Medlem
Citat:
Ja upptagen med att sova, döda eller annat. Men hur bevisar man vad?

Operativa analytikern har som ett alternativ att det är sömn. Det skrev han nån vecka in i november i protokoll som var med i häktningsförhandling.

Då hade Maja redan pratat om sömn i förhör antar jag?

Det med sömn är bara en undanflykt.
Citera
2023-05-09, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja så rätt
Men tydligen så är det ingen som ifrågasätter de viktiga detaljerna
Och Clea har ju experterna
"Som vet och kan allt bäst " som håller henne bakom ryggen

Detta ska bli mycket intressant.

Åklagarens krav – efter beskedet om nya vittnet i Tovefallet

Nu begär Rullman att få den läkarens utlåtande skriftligt före rättegången i hovrätten – och förklarar varför.

https://sverigesradio.se/artikel/aklagarens-krav-efter-beskedet-om-nya-vittnet-i-tovefallet
Citera
2023-05-09, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När rättsläkaren gör en sannolikhetsbedömning tar hon bara hänsyn till skadorna och deras uppkomstsätt. Hon tar t.ex inte hänsyn till grannens vittnesmål om 5-10 slagljud i väggen som alla verkar vara överens om kommer från en medveten T. Heller inte att J anses mer trovärdig i just denna del av berättelsen, då hon försätter sig själv i en sämre position genom att berätta att M höll i händerna.

Jag har också en förhoppning om att M kanske erkänner nån dag. Chansen ökar om även HR dömer henne för mord. Hon har en tro i botten och är rädd för helvetet. Det händer faktiskt att interner erkänner efter att deras tro blivit tillräckligt stark. Och att få ut något från J kommer nog från skryt som du säger. Kommer bli svårt att bedöma sanningshalten dock, då det finns ett egenintresse i erkännandet.

Pappan i förhör sid 367.
Han uppger att Towes fritidsintressen är fotboll, gym och promenader.
Tidigare spelade Towe fotboll 3-4 gånger i veckan plus match. Hon spelade i flera lag fast i samma förening, FC Vetlanda. Hon är lite av en träningsnarkoman. Nu är detta bättre säger Peter, hon tränar fotboll 2-3 gånger i veckan. Det förändrades när hon flyttade hem i höstas. Hon flyttade då från Linköping, där hon pluggade, tillbaka till Vetlanda.

Systern i förhör sid 381.
Vad har Tove för intresse?
Hon tränar fotboll med FC-Vetlanda damlag. Det är FF, GIF och Bäckseda ihopslaget när man kommer upp i viss ålder. Hon har varit med på matcher. FC Vetlanda spelar i div 2.

Jag syftar på det rättsläkaren sa (generellt, ej att det nödvändigtvis var så i detta fall) om att överraskningsmoment kan förklara bristen på avvärjningsskador när gm och BO är två relativt jämnstora och jämnstarka personer.

Lyssnar man på vittnesmålet (rättsläkarens) så inser man att det inte helt går att uteslut Ms version, trots dunsarna.
Jag säger dock inte att just jag tror att det gick till så, men det går inte att utesluta, …allt rimligt tvivel osv… Inte på just den här rättsläkarens vittnesmål.

Angående Ms förmodade tro så var de frireligiösa ungdomar jag växte upp i närheten av mycket mer rädda för föräldrarna eller att dra skam över föräldrarna än de var för helvetet eller Gud.
Många blev experter på att blåneka på ett övertygande sätt när de var skyldiga och skylla ifrån sig. (Gäller såklart inte alla frireligiösa, bara de jag kände, anekdotiskt såklart, men möjligt).

Hennes Gud/ idol verkade snarare vara J och att den medhäktade kvinnan fick henne att inse att J varit en dålig kompis mot henne var ju det som fick henne att börja prata.

Jag tror hon blev chockad och äcklad över det som skedde oavsett om hon var delaktig själv eller inte. Bra om nån får henne att prata nu innan hon ev. förtränger (i den mån det är möjligt) eller lurar sig själv att det inte gick till så som det gjorde.
Kanske var hon vaken - oavsett om hon höll fast eller inte, men inte klarar att erkänna det för sig själv, att hon valde att inte ingripa.
Citera
2023-05-09, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58

Nu begär Rullman att få den läkarens utlåtande skriftligt före rättegången i hovrätten – och förklarar varför.

https://sverigesradio.se/artikel/aklagarens-krav-efter-beskedet-om-nya-vittnet-i-tovefallet
Tack för länk
Så bra 👍
då får Rullman lite info innan förhandlingarna
Citera
2023-05-09, 06:31
Medlem
Citat:
Vad menar du med stegserie x 2 02:19? Vilket klockslag gäller det?

Sorry om det blev otydligt.

Menade två stegserier, en kl. 02:19 och en kl. 02:43.
Citera
2023-05-09, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Snarare tvärtom, av det som framkommit, dvs av det som Johanna och Maja påstår har skett, så har ingen kollat vem som stod utanför.

Om Maja sov när det skedde så är det sannolikt att hon aldrig uppfattade att det ringde på dörren.

Nu tror jag inte att MH sov under denna korta tid som TT var i lgh. Däremot kan jag tänka mig att det är något JJ/MH kommit överens om från början att säga. JJ tar på sig att sköta "snacket".

JJ verkar väldigt snabbtänkt måste jag erkänna!
När hon stötte på grannen kom hon direkt på många förklaringar, hon var på väg att köpa burgare till sin fulla kompis, ramlat, spytt och till sist nerbäddad.
I själva verket var hon på väg att flytta cykeln och hämta sin bil. Hon hade med sig nycklar (som hon lämnade i lgh när hon återvände dit en kort stund). Vad kom den tanken från, tänkte hon att MH skulle flytta cykeln och hämta bilen under tiden? Kanske blev den tanken för mycket för MH... hon valde att sitta kvar i lgh tillsammans med ett lik?
Eller hade de gemensamt sett till att få ut TT i förrådet eftersom de visste att polis, AW eller någon granne när som helst kunde ringa på igen?

Läst ikapp tråden nu på morgonen, varför skrek inte TT?
Min tanke ang varför TT inte skrek, hon blev "fälld", ramlade baklänges, en armbåge tog emot fallet och hon tappade andan.
Citera
2023-05-09, 06:34
Medlem
Citat:
Det med sömn är bara en undanflykt.

Ja men polisens analytiker nämner det som en tänkbar orsak men hur ska man veta.

Vad har JJ egentligen sagt att MH hade för sig i drygt 45 min tills JJ åkte till McD?

02:43 börjar hon mörda säger tingsrätten men vad menar JJ att MH gör innan?

Fippla med mobilen kan hon ju inte göra om vaken för inga spår av det finns enligt utredningen?

Kan hon vara vaken i +45 min utan att fippla med mobilen alls?
Citera
2023-05-09, 06:34
Medlem
Citat:

Ja han är nog väldigt nyfiken precis som vi andra.
Citera
2023-05-09, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack för länk
Så bra 👍
då får Rullman lite info innan förhandlingarna

Fattar inte hur en annan rättsläkare ska kunna göra en annan bedömning genom att bara läsa. Det är hur horribelt som helst.
Citera
2023-05-09, 06:50
Medlem
Citat:
Ja han är nog väldigt nyfiken precis som vi andra.

Ja, det är ju bra att Rullman ställer krav.
Citera
2023-05-09, 06:50
Medlem
Citat:
Ja men polisens analytiker nämner det som en tänkbar orsak men hur ska man veta.

Vad har JJ egentligen sagt att MH hade för sig i drygt 45 min tills JJ åkte till McD?

02:43 börjar hon mörda säger tingsrätten men vad menar JJ att MH gör innan?

Fippla med mobilen kan hon ju inte göra om vaken för inga spår av det finns enligt utredningen?

Kan hon vara vaken i +45 min utan att fippla med mobilen alls?

Hur mycket fipplade Johanna med sin mobil under den tiden? De hade väl ungefär samma saker för sig kan man förmoda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in