Citat:
Ursprungligen postat av
SpiderRico
Det är nog där våra tankar går isär.. Jag tycker inte att desss vittnesuppgifter är särskilt starka då det hela tiden blir; Det är osäkert, det är inte helt säkert, ytterst osäkert osv.. egentligen är det så att när Helena lämnat stadshotellet så slutar spåren efter henne. Hon dyker egentligen inte upp förrän vid lekplatsen. Som jag skrev tidigare så är det enda man kan säga med säkerhet att hon varit där och en bil har observerats. Allt annat är rätt osäkert. Jag tror som sagt folk kan röra ihop saker och vissa saker kan t.om vara en efter- konstruktion. Som tex Helenas samtal med UA. Jag tror inte hon nämnde taxi.
Det jag däremot ifrågasätter är att en grupp människor.. en relativt sluten grupp människor. Som bor i samma områden, umgås med varandra, festar tillsammans. Uppväxta tillsammans. Att hon skulle gått ensam eller att ingen pratat med henne på torget..
22år och ett dussin vänner på torget men ingen av dem vet något och hon åkte inte med sina vänner, hon gick inte heller med dem. Ingen av dem pratade nämnvärt med henne förutom en kille som inte tyckte det var något konstigt att hon skulle gå hem själv...
Frågan är ju om hur de brukade ta sig hem? Var det ofta skjuts och vissa i gruppen körde eller brukade man gå tillsammans? Och fall man gick, vilken väg brukade man gå..
Det är sånt jag undrar.
Men visst vill man få det till att det är en ensam GM utan koppling till Helena så måste man utgå ifrån att alla vittnen stämmer och att hon gick ensam ifrån torget.. Det blir det enda man kan göra om man vill få in den teorin.
Det finns ju typ vägar att gå, ett random/slumpmässigt möte eller relative/någon starkare koppling mellan offer och GM..
Sen får man pussla ihop hur respektive scenario skulle se ut.
Jag tycker som sagt personligen att ingenting indikerar på att hon skulle ha gått själv.. det strider liksom mot hela sammansättningen av Helenas kväll.. hon är med sina vänner under dagen och åker båt, hon hänger i stallet tillsammans med en kompis och tar hand om någon häst. Hon hänger med sin syster och hennes kompis för att göra sig iordning till förfesten i Töreboda, hon åker taxi med sina vänner in till Stadshotellet för att fira att en kompis fyller år.... hon har glömt sin plånbok men hennes kompisar betalar för henne, men sen när Stadshotellet stänger så pratar hon inte med sina vänner.. hon går inte med sina vänner, hon åker inte med sina vänner utan går hem helt själv..
Och ska vi då utgå ifrån att Vittnesuppgifterna stämmer så bad hennes syster henne att ta taxi, hon frågar i baren om någon ska åt hennes håll och hon träffar en nära vän på torget och de pratar om skjuts men hon vill gå själv..
Det är något som inte stämmer med det hela....
Jag summerar vad du tror då. Att då
inga vittnesuppgifter är starka och säkra nog att kunna placera Helena som gåendes över torget, gåendes med en man på Österlånggatan, gåendes med en man på Marieholmsbron eller gått ensam väster om Marieholmsbron.
Ulrika sade
inte meningen "ta taxi" till Helena i telefon från Stadt. Om då hon ljuger om detta i "Veckans brott" i direktsändning, så har hon då även ljugit om vad hon uppgivit för Polisen i förhör. Nej, det tror jag inte.
Du säger vidare då att du tror att Helena borde ha hängt med vännerna även efter Stadt och pratat om skjuts o s v. Ja, enligt Jenven i "Att lösa ett mord"(Viaplay, TV3) så hade Polisen pratat med alla människor även utanför Stadt men "ingen kan tala om vad hon gör efter hon kommit ut från Stadt", som han säger. Då bör det alltså vara så att många av hennes vänner håller knäpptyst för Polisen dessutom. Nej, varför då ? Det tror jag inte. Jag tror helt enkelt att de inte har haft koll på Helena efter Stadt, när alla väller ut från stället. Det är därför de inte kan säga
vad hon gör.
Att Helena dessutom umgåtts med vänner hela dagen med båtåkande, förfest i Töreboda o s v betyder ju definitivt inte att hon inte blir trött och humöret kan ändras under kvällen, så att hon bara vill hem och om det är så att hon vill ha frisk luft och för den skull får promenera hem själv, så gör hon det. Jag tror att Helena vad som framgår , var en mycket bestämd och viljestark person som visste vad hon ville, trots sin vänlighet och skötsamma yta. Det är denna kanske "oskyldiga" yta som en GM kanske tror felaktigt att: "henne skall jag få dit jag vill".
Tar vi det sista fetade. Detta ser jag inga problem med heller. Ulrika som sitter hemma med väninnan och kanske pojkvännen, får nog helt enkelt en oro för lillasyster Helena som glömmer sin plånbok på förfesten, det är ju inte så lyckat. Att hon också
ringer hem till Ulrika kan också hon tolka lite som storasyster att Helena lite är behov av hjälp och understöd, lägg då till plånboken då. Sitter hon hemma och stöder sin väninna samtidigt och kanske myser med pojkvännen om han var där, kan detta också öka på vissa skuldkänslor. Kvinnor och systrar stöder och hjälper varann mer än gärna. Hon lägger fram plånboken i hallen, så att den finns där på plats.
Att hon frågar i baren är heller inte konstigt, självklart tror jag hon vill ha promenadsällskap eller för den delen bilskjuts, men det föll inte ut så, helt enkelt. Det slutade med att hon själv började att gå hemåt. Detta är inte jättekonstigt.