2023-05-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Intressant- om åklagaren ska få tillgång till grannens filer så antar jag att polis måste beslagta hans mobil, om försvaret vill få tillgång till grannens filer så är det bara att fråga honom? Redan tömda data och filer (M+J+T) får försvaret om de begär ut dem som bevismaterial så att M, J, T och grannens filer kan samköras?

Ja ville visa vad jag tjatat om, haha!

Typ så ja. Går att paketera detta snyggare från ett IT-forensiskt och kanske mer ”rättssäkert” perspektiv då. Om principen vända på alla stenar fortfarande gäller i utredningen.
Citera
2023-05-08, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du skriver "Tänk om det hade varit bara lite senare, och två tjejer släpar ut en kropp från huvudentrén".

Vad jag funderat på är vilken väg de tog med TT.s kropp. Är det klarlagt att det inte var via källaren (som är mer dold från insyn).

Dom säger väl själva att det var huvudentrén, inte källaren.
Citera
2023-05-08, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja ville visa vad jag tjatat om, haha!

Typ så ja. Går att paketera detta snyggare från ett IT-forensiskt och kanske mer ”rättssäkert” perspektiv då. Om principen vända på alla stenar fortfarande gäller i utredningen.

Jag undrar hur försvaret kan göra, rent juridiskt när det gäller ytterligare undersökningar av mobiler och även grannens, nu när ålagaren säger att han inte tänker göra några ytterligare us.

Under en förundersökning kan ju försvaret be om att vissa undersökningar ska göras, vilket förstås kan nekas om det verkar som orimliga/onödiga utredningar, men vad gäller efter avslutad FU?

Kanhända att man själv kan anlita någon expert som kan hjälpa en, men de har ju inte tillgång till grannens mobil, om han nu tex själv inte vill medverka.

Vet inte om Majas mobil är återlämnad?

Kan man neka försvaret att få utreda vidare, om de nu tror att det kan ganan klientens fall?
Citera
2023-05-08, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Jag menar att de har åkt i den bilen som kom till parkeringsplatsen vid taxiföretaget och sedan kört förbi där JJ bodde för att det skulle se ut som att de skulle stanna där JJ bodde men att de i stället fortsatte ut till skogen där Tove senare blev hittad.

Och därefter har JJ iscensatt mordet i sin lgh för att just precis skydda en tredje GM.

Inga konstigheter alls i det hela. Det är därför som inye tiderna stämmer överens överhuvudtaget.

1. Om vi ponerar att T mördats ute i skogen så skulle det inte vara helt givet att man kunna döma någon alls. I så fall har J och M sjabblat till det för sig själva genom att misstänkliggöra sig själva på det viset. Sett till de tekniska fynden ifrån skogen finns det ju ingenting som styrker att de mördat henne (mer än att M:s mobil kan kopplas till platsen vid tidpunkten för där kroppen bör ha hamnat där).

2. Varför skulle J över huvud taget välja att iscensätta det i sin egna lgh? Det finns en uppsjö med bättre platser i så fall att iscensätta ett mord på.

3. Vem skulle över huvud taget ha det värdet att både M och J tiger ner dennes skuld och själva sätter sig i den här sitsen att hamna på livstids fängelse i anstalt för menar du? Och hur skulle detta i så fall helt gå förbi polisens utredare...
Citera
2023-05-08, 10:54
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Johanna uppgav två namn till (förutom I*da, som hon påstår ska h sagt till Tove att hon skulle lova att inte slåss mer) under förhör på personer som skulle kunna ha varit vittnen till bråket:

Johanna:

A 153/919

"Tove kommer fram från ingenstans och sätter sig på huk och säger ungefär : Hej Johanna,
hur känns det att vara sämst på den här planeten? Johanna får svårt att svara och knuffar till
Tove lite som trillar bakåt, Tove blir jättearg och slår knytnävsslag mot Johannas huvud och
ansikte som lägger sig och tar skydd. Maja motar bort Tove men hon kommer tillbaka och
försöker slå Johanna och träffar i ansiktet. Be*nny kommer förbi och ser delar av händelsen.
"
//
"Hon går in i
lokalen och berättar händelsen för en bekant vakt som heter H*åkan. Håkan tycker att Johanna
ska säga till nästa gång så vakterna kan hålla koll på Tove.
Johanna går till en kompis som heter J*ulia och är upprörd och berättar vad som hänt. J*ulia
lugnar ner Johanna och de står och småpratar.
"

B*enny, som verkade ganska berusad, säger att han minns det mesta men inte allt:

A 153/621

"Såg du något bråk på nöjet?
Nej, inte vad han kan minnas.
"
//
"Det finns utredningsuppgifter som säger att du ska ha sett ett bråk under kvällen och natten?
Nej, inte vad jag minns. Det har jag inget minne av.
"
//
" Något mer?
En gång så hade de sex. Det var en månad sen ungefär. Så hon tyckte att man kan hälsa på
varandra i alla fall. Han sa att jag inte mådde dåligt eller var arg över det.
"

/679
" Vad var det för kille Johanna pratade med?
T*heo förklarar att A*nton hade skickat en snapp/filmklipp tidigare under kvällen, typ vid
stängningsdags till T*heo, då Johanna stod och pratade med B*enny utanför nöjet. Johanna är
intresserad av B*enny men han visar väl inte riktigt samma intresse för henne så Theo
"drygade "sig lite mot Johanna genom att fråga henne om B*enny. T*heo tycker att han borde
fått någon reaktion eller visat intresse från Johanna.
"

J*ulia:
/654
"Julia tillfrågas om de inte sa något mer till varandra och Julia svarar att de sa endast hej till
varandra. Julia delges vad Johanna sagt i ett förhör att Julia ska ha lugnat ner Johanna efter att
Johanna bråkat med Tove. Julia säger att det inte stämmer och det är väl något som man
borde komma ihåg med tanke på vad som hänt.
"

Med tanke på nivån av lögnerna som man kan se hos Johanna, så borde inte räten anse att Johanna är ett pålitiligt vittne, särskilt allvarligt är detta då båda brotten hon åtlats för är av hämd och hat.

Johanna är noga med att säga hur mycket hon tycker om Maja. Det ser jag enbart som ett sätt att manipulera sin omgivining och rätten. Hon vill att man ska tro att hon är empatisk, ja så empatisk att hon t o m sätter eld på Tove.

Den (blivande?) författaren, som är så vass på rim att andra blir imponerade och skrattar med henne åt de "lustiga" rimmen som hon kan knåpa ihop så snabbt.
bara några av alla lögner i förhören, känns som hon tror att hon är smartare än utredarna. Att dra in andra i sina lögner bara för att få "bevis" på att det har hänt är otroligt riskabelt.

Kallblodigt anklagar hon grannkillen som körde henne till mc donalds.
s 956
"Grannen måste vara inblandat på
något sätt. Han är misstänkt i mina ögon eftersom att han stod med dörren öppen då jag kom
nedför trapphuset. Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner."

"Men framförallt grannen han kan ha ett sexuellt motiv. Han har ju kapaciteten till att om det
skulle röra sig om ett människorov, så har han verkligen kapacitet i mina ögon att faktiskt
göra det. I och med att han är stark nog och han har bil. Han var verkligen konstigt inblandad"

Förhör efter förhör kryllar det av olika lögner, ÄNDÅ tycker tingsrätten att hennes ord om Majas inblandning i själva mordet, ihop med Majas hälsoapp och grannens vaga minne om tidpunkt (som nu visats vara fel) var tillräckligt för att döma en 18 åring till landets högsta straff, DVS livstids fängelse.
Citera
2023-05-08, 10:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Håller med dig här, klart som korvspad att om polisen gjort sig besväret att åka dit så hade de gått in i lägenheten.

Din sista mening "... särskilt inte efter att någon just ring på dörren".

Har det framkommit i FUP om någon av MGM gick fram till dörren och kollade ögat för att se vem som ringde på? JJ var väl upptagen med TT vid det tillfället så hade någon kollat måste det ha varit MH, i så fall var hon vaken under tiden mordet utspelade sig och i närheten av toa.
Om inte någon kollat så kunde det ha varit någon av grannarna, polisen eller AW.

Snarare tvärtom, av det som framkommit, dvs av det som Johanna och Maja påstår har skett, så har ingen kollat vem som stod utanför.

Citat:
Att JJ då skulle lämna en ovetande MH själv verkar inte troligt med en död TT i lgh. Det kunde ringa/bankat på dörren igen vilken sekund som helst och MH hade sömndrucken gått upp och öppnat.
Jag tror att JJ skickade sitt SMS för att höra med MH om allt var lugnt på platsen, därav tummen upp.

Mycket möjligt som jag ser det att TT blev släpad till förrådet innan JJ åkte med grannen. MH satte sig på toan och i princip höll för öronen och hoppades att ingen skulle ringa på igen under tiden som JJ var borta.

Om Maja sov när det skedde så är det sannolikt att hon aldrig uppfattade att det ringde på dörren.
Citera
2023-05-08, 11:01
Medlem
Citat:
Jag undrar hur försvaret kan göra, rent juridiskt när det gäller ytterligare undersökningar av mobiler och även grannens, nu när ålagaren säger att han inte tänker göra några ytterligare us.

Under en förundersökning kan ju försvaret be om att vissa undersökningar ska göras, vilket förstås kan nekas om det verkar som orimliga/onödiga utredningar, men vad gäller efter avslutad FU?

Kanhända att man själv kan anlita någon expert som kan hjälpa en, men de har ju inte tillgång till grannens mobil, om han nu tex själv inte vill medverka.

Vet inte om Majas mobil är återlämnad?

Kan man neka försvaret att få utreda vidare, om de nu tror att det kan ganan klientens fall?

Vore kanske onödigt om radions fynd helt förbises. Får se om nån är villg att plocka upp den heta potatisen.

Grejen är att rent tekniskt så ska MH:s mobil redan vara tömd, även om full file system protokollen saknas för samtliga mobiler i utredningen, så man behöver bara köra en analys igen på samma underlag.
Sen fmhsr Cellebrite ett ”program” så man kan samköra både data från mobilen och molnet men så vill man inte jobba i det här fallet trots att staten/vi betalar rätt saftiga summor för de här licenserna varje år.

Best practice enligt Cellebrite är nog inte att klippa ut små bilder ur analysresultaten utan mer måste framgå så man iaf kan koppla ihop datan med rätt mobiltelefon. Där kan ju försvaret börja bemöta bevisen som finns och sen komplettera om de anser det nödvändigt för att bevisa sin sak.
Senast redigerad av Avel 2023-05-08 kl. 11:04.
Citera
2023-05-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
bara några av alla lögner i förhören, känns som hon tror att hon är smartare än utredarna. Att dra in andra i sina lögner bara för att få "bevis" på att det har hänt är otroligt riskabelt.

Kallblodigt anklagar hon grannkillen som körde henne till mc donalds.
s 956
"Grannen måste vara inblandat på
något sätt. Han är misstänkt i mina ögon eftersom att han stod med dörren öppen då jag kom
nedför trapphuset. Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner."

"Men framförallt grannen han kan ha ett sexuellt motiv. Han har ju kapaciteten till att om det
skulle röra sig om ett människorov, så har han verkligen kapacitet i mina ögon att faktiskt
göra det. I och med att han är stark nog och han har bil. Han var verkligen konstigt inblandad"

Förhör efter förhör kryllar det av olika lögner, ÄNDÅ tycker tingsrätten att hennes ord om Majas inblandning i själva mordet, ihop med Majas hälsoapp och grannens vaga minne om tidpunkt (som nu visats vara fel) var tillräckligt för att döma en 18 åring till landets högsta straff, DVS livstids fängelse.

Får påminna igen om att vad JJ sagt i förhören inte har någon direkt betydelse vid rättegången, förutom om någon av parterna väljer att ta upp det. Rätten har att förhålla sig till rättegången. Om MHs försvar tyckte att JJs historia inte var trovärdig så är det deras uppgift att visa att den inte är det.
Citera
2023-05-08, 11:10
Medlem
Citat:
Dom säger väl själva att det var huvudentrén, inte källaren.

Nu var det Du som skrev att det var via huvudentrén... därav min fråga.

Jag har (trots att jag läst alla inlägg i tråden) inte hittat något om vilken väg de tog ut med TT. Jag har varit lite nyfiken på det eftersom jag tänkt att få ut TT via källaren (ha bilen precis utanför) vore en bättre väg för att inte synas alltför mycket.
Citera
2023-05-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Oj svårt att avgöra eftersom teknisk bevisning kan slå åt båda hållen och det är en utmaning att gissa på förhand exakt vilken användardata som finns i telefonerna som polisen evtl ”missat” eller filtrerar bort.

Som jag skrivit tidigare så säger det sig självt att uppgifter som de från en tömning av likadan mobil som MH har (se skärmbilder nedan i länken och beskrivning i mitt förra inlägg) kan ge olika scenarier eftersom aktivitet i grannens mobil kan visa när tidslinjen ”börjar” och aktivitet i MH:s mobil kan ju visa att hon inte ”sover”.

Skärmbilderna:

https://gofile.io/d/KHQfea

Så det som avgör är väl hur väl parterna har analyserat läget här nu.

Om jag förstår dig rätt så är det mest troligt att de går på den tekniska bevisningen ?

Jag tänker att den tekniska bevisningen/använardata i mobilerna känns som ett svagt bevismatral
Det skulle ju kunna vara så att mobil ligger till stor del under den aktuella tid på tex ett bord
även om M är vaken
Så i princip så har hon kunnat vara vaken hela tiden då de befann sig i J bostad
Citera
2023-05-08, 11:16
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Nu var det Du som skrev att det var via huvudentrén... därav min fråga.

Jag har (trots att jag läst alla inlägg i tråden) inte hittat något om vilken väg de tog ut med TT. Jag har varit lite nyfiken på det eftersom jag tänkt att få ut TT via källaren (ha bilen precis utanför) vore en bättre väg för att inte synas alltför mycket.

Någon av J:s appar registrerar tre våningsförflyttningar vid en tidpunkt som jag inte har färsk i minnet.( J bor på andra våningen) och jag har tidigare spekulerat i att de tre våningsförflyttningarna är via källaren och ut till bilen. Tar de entrévägen är de verkligen riskbenägna för sannolikheten att stöta på någon är större än att ta vägen via källaren.
Citera
2023-05-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ja, Johanna är en risktagare, hon imponerar på det viset.

Men i själva verket handlar det om iskyla, avskand av de djupa känslor som de fflesta skulle känna här. KIskall kalkylerar och agerar hon.

Och med tanke på aktiviteten runt huset efter höstfesten på Nöjet, så har de helt osannolik "tur" med att ingen ser något.

Kl 02:30 (tror jag det var) blev en gäst från Nöjet upplockad utanför Storgatan 71. Tänk om det hade varit bara lite senare, och två tjejer släpar ut en kropp från huvudentrén.

Innan dess har flera varit i rörelse i huset.

Johanna hade mindre risk att bli upptäckt på sitt eget våningplan, det fanns ju bara grannen där.

Självklart är det mindre risk att bli upptäckt på sitt eget våningsplan än utomhus, men det är inte det diskussionen handlar om. Det ni påstår har hänt är ju att JJ för att temporärt gömma kroppen tagit en ytterligare risk genom att släpa kroppen förbi det enda vid det laget uppenbart möjliga vittnet (istället för att väcka henne och be henne gå hem) och sedan göra omvänd riskbedömning en kort stund senare för att återigen pga en temporär önskan att gömma kroppen släpa tillbaka den in igen.

Varför skulle kroppen vara mer utom synhåll i förrådet ena sekunden, för att nästa sekund vara mer utom synhåll inne i lägenheten? Varför preparerar inte JJ kroppen för permanent flytt ute i förrådet där ni påstår att den ligger säkrare? Det går inte ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in