Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Johanna uppgav två namn till (förutom I*da, som hon påstår ska h sagt till Tove att hon skulle lova att inte slåss mer) under förhör på personer som skulle kunna ha varit vittnen till bråket:
Johanna:
A 153/919
"Tove kommer fram från ingenstans och sätter sig på huk och säger ungefär : Hej Johanna,
hur känns det att vara sämst på den här planeten? Johanna får svårt att svara och knuffar till
Tove lite som trillar bakåt, Tove blir jättearg och slår knytnävsslag mot Johannas huvud och
ansikte som lägger sig och tar skydd. Maja motar bort Tove men hon kommer tillbaka och
försöker slå Johanna och träffar i ansiktet. Be*nny kommer förbi och ser delar av händelsen."
//
"Hon går in i
lokalen och berättar händelsen för en bekant vakt som heter H*åkan. Håkan tycker att Johanna
ska säga till nästa gång så vakterna kan hålla koll på Tove.
Johanna går till en kompis som heter J*ulia och är upprörd och berättar vad som hänt. J*ulia
lugnar ner Johanna och de står och småpratar. "
B*enny, som verkade ganska berusad, säger att han minns det mesta men inte allt:
A 153/621
"Såg du något bråk på nöjet?
Nej, inte vad han kan minnas."
//
"Det finns utredningsuppgifter som säger att du ska ha sett ett bråk under kvällen och natten?
Nej, inte vad jag minns. Det har jag inget minne av."
//
" Något mer?
En gång så hade de sex. Det var en månad sen ungefär. Så hon tyckte att man kan hälsa på
varandra i alla fall. Han sa att jag inte mådde dåligt eller var arg över det."
/679
" Vad var det för kille Johanna pratade med?
T*heo förklarar att A*nton hade skickat en snapp/filmklipp tidigare under kvällen, typ vid
stängningsdags till T*heo, då Johanna stod och pratade med B*enny utanför nöjet. Johanna är
intresserad av B*enny men han visar väl inte riktigt samma intresse för henne så Theo
"drygade "sig lite mot Johanna genom att fråga henne om B*enny. T*heo tycker att han borde
fått någon reaktion eller visat intresse från Johanna."
J*ulia:
/654
"Julia tillfrågas om de inte sa något mer till varandra och Julia svarar att de sa endast hej till
varandra. Julia delges vad Johanna sagt i ett förhör att Julia ska ha lugnat ner Johanna efter att
Johanna bråkat med Tove. Julia säger att det inte stämmer och det är väl något som man
borde komma ihåg med tanke på vad som hänt."
Med tanke på nivån av lögnerna som man kan se hos Johanna, så borde inte räten anse att Johanna är ett pålitiligt vittne, särskilt allvarligt är detta då båda brotten hon åtlats för är av hämd och hat.
Johanna är noga med att säga hur mycket hon tycker om Maja. Det ser jag enbart som ett sätt att manipulera sin omgivining och rätten. Hon vill att man ska tro att hon är empatisk, ja så empatisk att hon t o m sätter eld på Tove.
Den (blivande?) författaren, som är så vass på rim att andra blir imponerade och skrattar med henne åt de "lustiga" rimmen som hon kan knåpa ihop så snabbt.
bara några av alla lögner i förhören, känns som hon tror att hon är smartare än utredarna. Att dra in andra i sina lögner bara för att få "bevis" på att det har hänt är otroligt riskabelt.
Kallblodigt anklagar hon grannkillen som körde henne till mc donalds.
s 956
"Grannen måste vara inblandat på
något sätt. Han är misstänkt i mina ögon eftersom att han stod med dörren öppen då jag kom
nedför trapphuset. Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner."
"Men framförallt grannen han kan ha ett sexuellt motiv. Han har ju kapaciteten till att om det
skulle röra sig om ett människorov, så har han verkligen kapacitet i mina ögon att faktiskt
göra det. I och med att han är stark nog och han har bil. Han var verkligen konstigt inblandad"
Förhör efter förhör kryllar det av olika lögner, ÄNDÅ tycker tingsrätten att hennes ord om Majas inblandning i själva mordet, ihop med Majas hälsoapp och grannens vaga minne om tidpunkt (som nu visats vara fel) var tillräckligt för att döma en 18 åring till landets högsta straff, DVS livstids fängelse.