Citat:
Ursprungligen postat av
tsach
Jo det är ju klart att det kan vara så. Samtidigt känns det som det mesta pekar tillbaka på WP ändå. Bergling skall ju ha haft tre beskyddare på RPS/Säk enligt Jallai "Fors", "Holmén" och en till. Man åkte ju även ner till Jämjö och för att fråga VG var Bergling kunde befinna sig efter flykten.
Jag har förresten identifierat ett ytterligare telefonnummer i VG:s telefonlista : Angolas ambassad är abbonenten och addressen Alhagsv. 50 i Norsborg.
Även denna bör väl räknas till WP.
Angående
Stig Bergling så finns mer på denne vidrige landsförrädare och Streber..
I början av 1974 varnade generalmajor
Bengt Liljestrand SÄPO för att
Stig Bergling kunde vara en förrädare. Under FN-tjänsten hade BL konstaterat att "Stig Bergling hade mycket goda kontakter med kriminella, Palestinska element och utgjorde en säkerhetsrisk"
Trots detta kunde SB återfå sin tjänst på SÄPOs ryssrotel 750113, SÄPO struntade i den höge officerens farhågor. Med tanke på SÄPO placerat SB på Fst/Säk som sambandsman blev igonerandet BLs varning ännu en fadäs som sänkte militärledningens förtroende för SÄPO ned till bottennivå
Under 1975 åkte SB charter till Beirut och sålde uppgifter till Sovjet, samma sak vid en resa till Öst-berlin sommaren 1975.
Tolfte februari 1976 berättade den av SB misshandlade flickvännen att SB uttalat sig vurmande om Sovjetstaten, att han ofta vistades i Öst-berlin och disponerade en villa där och att han skrev brev till en täckaddress i Väst-berlin. Därtill lämnade hon uppgifter om SBs spritproblem.
Olle Frånstedt talade med SB och även Hans Holmer fick info om misstankarna. Trots uppenbara misstankarna placeras SB på ryssrotelns spaningssektion den 19april 1976

. Nu har han genom chefernas direkta handlande placerats på ett ställe där han kan förstöra varenda aktion mot Sovjets representanter i Sverige.
Erik Magnusson anger att
Olle Frånstedt redan i början av 70-talet var tveksam till Bergling som person. Däremot lyckades SB som ögontjänare med sirlig artighet charma rikspolischefen
Calle Persson vilken var den som placerade SB på Fst/SÄk . Tyvärr nödgas jag konstatera att Calle P verkar varit mottaglig för smicker, en inte helt bra egenskap för en chef.
Källor -
Maktkamp om Säpo Erik Magnusson, DsJu 2 1980, fallet Bergling 2
I min värld reagerar man om en svensk officer varnar för att en underordnad har kontakter med kriminella palestinier, potentiella terrorister. Man omplacerar honom på en mindre känslig post än ryssroteln 750113. Med tanke på Stig Berglings omvittnande supande och kvinnojagande var det inte omöjligt att få fram en trovärdig förklaring till en rokad.
När sedan hans kvinna förhörs 760212 och berättar om att SB har tillgång till en villa i Öst-berlin, skriver brev till täckadresser i Väst-berlin, uttalar sig gillande om det Sovjetiska samhällssystemet så skulle jag sätta SB under bevakning och TK.
Vad jag definivt inte gör med tanke på misstankarna är att placera honom 760419 på ryssrotelns spaningssektion. Beslutet kommer från SÄPO-ledningen självt och kan bara betecknas som en enorm blunder som inte kan bortförklaras, ej heller knappt förklaras. Även om det är omvittnat hur striderna inom SÄPO under Hans Holmers tid till slut förlamade organisationen.
Ovanstående får mig att starkt misstänka att Sovjet infiltrerat SÄPO sedan länge.
Hans Holmer misstänktes av ex MI6 för att vara mjuk i ryggen österut med tanke på att SB anställs redan 1968 torde infiltrationen funnits redan innan HH kommer till SÄPO 1970. Jag är långt ensam om att misstänka att SÄPO infiltrerats av ryssarna redan under andra världskriget Hanteringen av
Stig Wennerström tyder på detta. Rent kronologiskt torde det inte röra sig om samma ryssfemma utan det mesta pekar på flera infiltrationer på SÄPO.
PG Näss kommer till SÄPO 1978 och kan därmed inte komma ifråga ang dessa misstankar. Men dom som jobbade där tidigare datum bör granskas under lupp. Med tanke på detta är det även i vår tid oerhört viktigt att de svenskar som jobbat för KGB, GRU , Stasi och övriga WP-tjänster offentliggörs. först då kan vi urskilja konturerna av hur lojalieterna var vid tiden för MOP.
Varifrån härrör uppgiften att PU nere i Jämjö frågat
Viktor Gunnarsson och SBs tillflyktsort ?