Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-07, 20:49
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Sen har vi uppgifterna om att Tore Forsberg och Torbjörn Elming varit aktiva mordkvällen i någon slags verksamhet. Här vet vi nu att tipsaren hade rätt att Forsberg var igång med en operation, Cosi fan Tutte, som var kvalificerat hemlig och innehöll tre personer.

Kompositionen av teamet är underlig. Kontraspionagechefen själv, som beskrev sig som en medioker operatör, den mycket rutinerade Lars-Erik Nilsson - han åkte sedan hem - och Rose, färsk vid SÄPO och inte särskilt tränad för en kvalificerat hemlig operation, som regeringen 36 år efter dess två-personersutförande fortfarande håller hemlig.

Mixen med hårdföre Nilsson och ett gäng av Elmings FJS:are är intressant. Vi vet att tipset blev taget på allvar av Krister Petersson. Jag har hittat FJS:aren som tipsade om detta. Denne har verkligen genomgått grundutbildning vid FJS, men jag vill inte doxxa ett vittne. Jag nöjer mig med att nämna att denne flyttat till ett annat nordiskt land, så att de som vet förstår att jag också vet.

Det finns alltså människor som det gnager hos.
Citera
2023-05-07, 21:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Polacker var intressant också, eftersom det är polacker och indier i galleriet mittemot statsministerns port.

En annan intressant koppling är att gode Viktor Gunnarsson är samtidigt i Schweiz som Lindström mfl. Visserligen på en annan plats, men de kan ha stött på varandra på exempelvis en flygplats. Hittills så har jag inte kunnat visa detta.

PU hade under 1987 företrädare nere i Schweiz för att utreda om Viktor Gunnarsson deltagit vid en religiös konferens i september 1985 . Bland de svenska deltagarna nämndes Citykyrkans Kjell Sjöberg. Som jag många gånger skrivit har VG och hans sakrala kontakter aldrig blivit fullt utredda. Utredarna som jobbade med VG hade svårt att bryta igenom den kyrkliga sekretessen.

GRK skriver:
” en promemoria upprättad inom PU i september 1987 sammanfattas”en del religiösa uppslag som kan kopplas till Viktor G”.
Vidare behandlas en ”sionistkongress” i Basel 1985 arrangerad av Kristna Ambassaden. Vid kongressen framkom att det skulle sändas ett varningsbrev till Olof Palme, i vilket man begärde att denne skulle ta ställning för Israel och flytta den svenska ambassaden i Tel Aviv till Jerusalem. I promemorian sägs även att det fanns en viss indikation om att Viktor G hade varit med vid kongressen. I ett brev till RPS, Interpol, från Bundesamt für Polizeiwesen i Bern, daterat i december 1987, lämnas uppgifter om deltagarna vid kongressen i Basel 1985.

Nicet Tiny-Tiny tryckte på VG var hemlig informatör åt SÄPO. Kanske gjorde VG insatser också åt Rikskrim ?
Citera
2023-05-07, 21:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det här är en analys jag ställer mig bakom. Det hävdas ofta att det är en dåligt vald plats för mord och att det talar för en slump och en ensam gärningsman. Men det är ju faktiskt det överlägset bästa stället på den sträckan. Med en mörklagd gränd att försvinna in i.

Frågan jag ställer mig i detta är gällande mordvapnet. Det har stört mig i alla år. En stor revolver känns inte som något man inte väljer ut ens i en resurssvag grupp. Även en sådan borde ha haft något bättre alternativ.

Sedan kommer ju frågorna om kulorna är planterade. Ljudbilden verkar inte stämma överens med en revolver, det pratas om dova och ej kraftiga smällar. Och LP som var såpass nära skotten att det borde ringa i öronen på henne pratar om att det troligtvis var en ljuddämpare. Det kombinerat med att kulorna hittades först senare, efter att polisen misslyckades med det gör ju att man ställer sig lite frågande.

Klarar en resurssvag grupp av något sådant? Om man bara leker med hypotesen. Och var tog de riktiga kulorna vägen isåfall?

RAF använder en Smith&Wesson-revolver vid mordet på Gerold von Braunmühl 10 oktober 1986 i Bonn. Ett mord som i likhet med mordet på Palme är ouppklarat.

Det säger två saker om det var en mindre resurssvagare grupp likt ett enskilt RAF-kommando som mördade Palme. Dels att det är fullt möjligt för en sådan att komma undan trots massiva polisinsatser och att det därför inte är så uppseendeväckande att en mindre grupp kan utföra dådet i hjärtat av en huvudstad. Dels att en halvprofessionell grupp mycket väl kan tänkas använda en stor revolver av olika skäl, i RAF: s fall därför att det fanns ett stort mått av revolutionsromantik och dyrkande av dådkraft i deras verksamhet.

Så om Palmemordet utfördes av en liten grupp med ideologiska motiv eller hämndmotiv går det till synes ologiska valet av vapen att förklara med att ett sådant vapen tilltalar den typ av gärningsman som har en personlig preferens för ett kraftfullt vapen. Det är häftigt att använda.

En inhemsk grupp såväl som andra grupper från utlandet som föreslagits som sydafrikaner , kurder, bulgarer, irakier eller RAF, m fl skulle därför kunna valt detta mordvapen och betett sig lite taffligt i övrigt och kommit undan.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2023-05-07 kl. 21:53.
Citera
2023-05-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
PU hade under 1987 företrädare nere i Schweiz för att utreda om Viktor Gunnarsson deltagit vid en religiös konferens i september 1985 . Bland de svenska deltagarna nämndes Citykyrkans Kjell Sjöberg. Som jag många gånger skrivit har VG och hans sakrala kontakter aldrig blivit fullt utredda. Utredarna som jobbade med VG hade svårt att bryta igenom den kyrkliga sekretessen.

GRK skriver:
” en promemoria upprättad inom PU i september 1987 sammanfattas”en del religiösa uppslag som kan kopplas till Viktor G”.
Vidare behandlas en ”sionistkongress” i Basel 1985 arrangerad av Kristna Ambassaden. Vid kongressen framkom att det skulle sändas ett varningsbrev till Olof Palme, i vilket man begärde att denne skulle ta ställning för Israel och flytta den svenska ambassaden i Tel Aviv till Jerusalem. I promemorian sägs även att det fanns en viss indikation om att Viktor G hade varit med vid kongressen. I ett brev till RPS, Interpol, från Bundesamt für Polizeiwesen i Bern, daterat i december 1987, lämnas uppgifter om deltagarna vid kongressen i Basel 1985.

Nicet Tiny-Tiny tryckte på VG var hemlig informatör åt SÄPO. Kanske gjorde VG insatser också åt Rikskrim ?
Jag är tveksam till att VG var i Schweiz på "sionistkongressen". Är det förhöret med Elisabeth Ramsay som åberopas eller något annat?
Kopplingen är nog snarare till Kjell Sjöberg här. Kjell ingick i Bibelsmugglarteamet KS/Hannu Haukka/Sune Olofson och vi vet att VG åkte fast för Bibelsmuggling i Sovjet runt 1978.
Kjells bror Stanley Sjöberg i stod enligt VG på dödslistan (efter Olof Palme). Kuriosa: Stanley Sjöbergs nära vän Chevamannen är med i VG:s Telefonlista. Hannu Haukkas chef på Ibra Radio Earl Pöysti är också på samma lista.

Tinytiny:s uppgifter tycker jag man skall vara försiktig med att ta för givna. Speciellt om identiteten irl är den jag tror. Jag tror till exenpel inte att VG var informatör åt Säk. Ryssarna däremot - där ligger mina 5 cent
Citera
2023-05-08, 06:10
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
RAF använder en Smith&Wesson-revolver vid mordet på Gerold von Braunmühl 10 oktober 1986 i Bonn. Ett mord som i likhet med mordet på Palme är ouppklarat.

Det säger två saker om det var en mindre resurssvagare grupp likt ett enskilt RAF-kommando som mördade Palme. Dels att det är fullt möjligt för en sådan att komma undan trots massiva polisinsatser och att det därför inte är så uppseendeväckande att en mindre grupp kan utföra dådet i hjärtat av en huvudstad. Dels att en halvprofessionell grupp mycket väl kan tänkas använda en stor revolver av olika skäl, i RAF: s fall därför att det fanns ett stort mått av revolutionsromantik och dyrkande av dådkraft i deras verksamhet.

Så om Palmemordet utfördes av en liten grupp med ideologiska motiv eller hämndmotiv går det till synes ologiska valet av vapen att förklara med att ett sådant vapen tilltalar den typ av gärningsman som har en personlig preferens för ett kraftfullt vapen. Det är häftigt att använda.

En inhemsk grupp såväl som andra grupper från utlandet som föreslagits som sydafrikaner , kurder, bulgarer, irakier eller RAF, m fl skulle därför kunna valt detta mordvapen och betett sig lite taffligt i övrigt och kommit undan.
Tack för infon. Det mordet ska jag spana in och se om man kan hitta likheter och lärdomar i.

Man ska faktiskt aldrig underskatta människans vilja att vara häftig.
Citera
2023-05-08, 07:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Jag är tveksam till att VG var i Schweiz på "sionistkongressen". Är det förhöret med Elisabeth Ramsay som åberopas eller något annat?
Kopplingen är nog snarare till Kjell Sjöberg här. Kjell ingick i Bibelsmugglarteamet KS/Hannu Haukka/Sune Olofson och vi vet att VG åkte fast för Bibelsmuggling i Sovjet runt 1978.
Kjells bror Stanley Sjöberg i stod enligt VG på dödslistan (efter Olof Palme). Kuriosa: Stanley Sjöbergs nära vän Chevamannen är med i VG:s Telefonlista. Hannu Haukkas chef på Ibra Radio Earl Pöysti är också på samma lista.

Tinytiny:s uppgifter tycker jag man skall vara försiktig med att ta för givna. Speciellt om identiteten irl är den jag tror. Jag tror till exenpel inte att VG var informatör åt Säk. Ryssarna däremot - där ligger mina 5 cent

Det finns flera andra aktörer i MOP, inom exempelvis polisen och säkerhetspolisen, som hade utbyte med pingstkyrkan och dess kontakter med människor i Sovjetunionen och andra länder i Warszawapakten. Med människors karaktär och statistiskt utfall, så borde det finnas en och annan som ryssarna slog klorna i på grund av exvis droger, pengabehov eller otrohet.

VG hade kontakter enligt telefonlistan med minst en administrativ tjänsteman vid RPS SÄK och en polis. Det kan betyda vad som helst. Jag håller fortfarande öppet för att han var informatör åt ingen (agentromantiker) till tre/fyra länder parallellt.
Citera
2023-05-08, 09:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

PU hade 1987 folk nere som utredde Viktor Gunnarssons förehavanden i alplandet och ska då fått hans medverkan bekräftad. Det talas om att VG var med på bild i en lokal tidning i samband med kongressen, någon sådan har jag dock aldrig sett .

1978 var VG tolk/guide på en resa med religiösa förtecken till Israel. Den kända sångerskan Christina Gunnardo var researrangör . Hon var dock inte nöjd med VG som iklädd cowboyhatt utgav sig för att vara amerikan och kurtiserade diverse unga damer, istället för att sköta sitt guidejobb .

När vi kommer till VG kan knappt några uppgifter tas för givna. Tiny-Tiny har i andra MOP-sammanhang dock kunnat lämna vederhäftiga uppgifter .
Citera
2023-05-08, 09:36
Medlem
Citat:
Det finns flera andra aktörer i MOP, inom exempelvis polisen och säkerhetspolisen, som hade utbyte med pingstkyrkan och dess kontakter med människor i Sovjetunionen och andra länder i Warszawapakten. Med människors karaktär och statistiskt utfall, så borde det finnas en och annan som ryssarna slog klorna i på grund av exvis droger, pengabehov eller otrohet.

VG hade kontakter enligt telefonlistan med minst en administrativ tjänsteman vid RPS SÄK och en polis. Det kan betyda vad som helst. Jag håller fortfarande öppet för att han var informatör åt ingen (agentromantiker) till tre/fyra länder parallellt.
Jo det är ju klart att det kan vara så. Samtidigt känns det som det mesta pekar tillbaka på WP ändå. Bergling skall ju ha haft tre beskyddare på RPS/Säk enligt Jallai "Fors", "Holmén" och en till. Man åkte ju även ner till Jämjö och för att fråga VG var Bergling kunde befinna sig efter flykten.
Jag har förresten identifierat ett ytterligare telefonnummer i VG:s telefonlista : Angolas ambassad är abbonenten och addressen Alhagsv. 50 i Norsborg.
Även denna bör väl räknas till WP.
Citera
2023-05-08, 10:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jo det är ju klart att det kan vara så. Samtidigt känns det som det mesta pekar tillbaka på WP ändå. Bergling skall ju ha haft tre beskyddare på RPS/Säk enligt Jallai "Fors", "Holmén" och en till. Man åkte ju även ner till Jämjö och för att fråga VG var Bergling kunde befinna sig efter flykten.
Jag har förresten identifierat ett ytterligare telefonnummer i VG:s telefonlista : Angolas ambassad är abbonenten och addressen Alhagsv. 50 i Norsborg.
Även denna bör väl räknas till WP.

Angående Stig Bergling så finns mer på denne vidrige landsförrädare och Streber..

I början av 1974 varnade generalmajor Bengt Liljestrand SÄPO för att Stig Bergling kunde vara en förrädare. Under FN-tjänsten hade BL konstaterat att "Stig Bergling hade mycket goda kontakter med kriminella, Palestinska element och utgjorde en säkerhetsrisk"

Trots detta kunde SB återfå sin tjänst på SÄPOs ryssrotel 750113, SÄPO struntade i den höge officerens farhågor. Med tanke på SÄPO placerat SB på Fst/Säk som sambandsman blev igonerandet BLs varning ännu en fadäs som sänkte militärledningens förtroende för SÄPO ned till bottennivå

Under 1975 åkte SB charter till Beirut och sålde uppgifter till Sovjet, samma sak vid en resa till Öst-berlin sommaren 1975.

Tolfte februari 1976 berättade den av SB misshandlade flickvännen att SB uttalat sig vurmande om Sovjetstaten, att han ofta vistades i Öst-berlin och disponerade en villa där och att han skrev brev till en täckaddress i Väst-berlin. Därtill lämnade hon uppgifter om SBs spritproblem.

Olle Frånstedt talade med SB och även Hans Holmer fick info om misstankarna. Trots uppenbara misstankarna placeras SB på ryssrotelns spaningssektion den 19april 1976 . Nu har han genom chefernas direkta handlande placerats på ett ställe där han kan förstöra varenda aktion mot Sovjets representanter i Sverige.

Erik Magnusson anger att Olle Frånstedt redan i början av 70-talet var tveksam till Bergling som person. Däremot lyckades SB som ögontjänare med sirlig artighet charma rikspolischefen Calle Persson vilken var den som placerade SB på Fst/SÄk . Tyvärr nödgas jag konstatera att Calle P verkar varit mottaglig för smicker, en inte helt bra egenskap för en chef.

Källor - Maktkamp om Säpo Erik Magnusson, DsJu 2 1980, fallet Bergling 2

I min värld reagerar man om en svensk officer varnar för att en underordnad har kontakter med kriminella palestinier, potentiella terrorister. Man omplacerar honom på en mindre känslig post än ryssroteln 750113. Med tanke på Stig Berglings omvittnande supande och kvinnojagande var det inte omöjligt att få fram en trovärdig förklaring till en rokad.

När sedan hans kvinna förhörs 760212 och berättar om att SB har tillgång till en villa i Öst-berlin, skriver brev till täckadresser i Väst-berlin, uttalar sig gillande om det Sovjetiska samhällssystemet så skulle jag sätta SB under bevakning och TK.

Vad jag definivt inte gör med tanke på misstankarna är att placera honom 760419 på ryssrotelns spaningssektion. Beslutet kommer från SÄPO-ledningen självt och kan bara betecknas som en enorm blunder som inte kan bortförklaras, ej heller knappt förklaras. Även om det är omvittnat hur striderna inom SÄPO under Hans Holmers tid till slut förlamade organisationen.

Ovanstående får mig att starkt misstänka att Sovjet infiltrerat SÄPO sedan länge. Hans Holmer misstänktes av ex MI6 för att vara mjuk i ryggen österut med tanke på att SB anställs redan 1968 torde infiltrationen funnits redan innan HH kommer till SÄPO 1970. Jag är långt ensam om att misstänka att SÄPO infiltrerats av ryssarna redan under andra världskriget Hanteringen av Stig Wennerström tyder på detta. Rent kronologiskt torde det inte röra sig om samma ryssfemma utan det mesta pekar på flera infiltrationer på SÄPO.

PG Näss kommer till SÄPO 1978 och kan därmed inte komma ifråga ang dessa misstankar. Men dom som jobbade där tidigare datum bör granskas under lupp. Med tanke på detta är det även i vår tid oerhört viktigt att de svenskar som jobbat för KGB, GRU , Stasi och övriga WP-tjänster offentliggörs. först då kan vi urskilja konturerna av hur lojalieterna var vid tiden för MOP.

Varifrån härrör uppgiften att PU nere i Jämjö frågat Viktor Gunnarsson och SBs tillflyktsort ?
Citera
2023-05-08, 10:43
Medlem
Citat:
Varifrån härrör uppgiften att PU nere i Jämjö frågat Viktor Gunnarsson och SBs tillflyktsort ?
Här:
https://drive.google.com/file/d/1gaHCRr0M0jNk9dA5LnuMPJYGls0pZu_j/view?usp=drivesdk
Ingen har väl tagit det på allvar innan och jag har för mig att jag har läst att det var åsikter i PU angående lämpligheten i detta uppdrag.
Men läser man pm:et så tycker jag det låter allvarligt menat.
Citera
2023-05-08, 11:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Här:
https://drive.google.com/file/d/1gaHCRr0M0jNk9dA5LnuMPJYGls0pZu_j/view?usp=drivesdk
Ingen har väl tagit det på allvar innan och jag har för mig att jag har läst att det var åsikter i PU angående lämpligheten i detta uppdrag.
Men läser man pm:et så tycker jag det låter allvarligt menat.

Tack . Låter på mig som PU verkligen letar efter halmstrån här.
Citera
2023-05-08, 11:33
Medlem
Citat:
Jag har skrivit 333 inlägg om Åke Rimborn i tråden när jag berättat om hur han ignorerats av PU. Behandlingen av Ulla Strömbäck-Larsson har det blivit 95 inlägg om . Sättet PU undvikit Pia Engströms uppgifter har jag skrivit om i 73 inlägg. Den bedrövliga behandlingen Margareta Storhök och Anneli Korhonens fått har jag tagit upp i 62 inlägg. När du kritiserar kunde du bemöda dig om att använda trådens sökfunktion för att se om dina påstående stämmer.

När det kommer till faktagranskning gör jag den med öppna ögon. Även om jag inte köper allt en person tar fram innebär det att jag kan ta till mig saker som verkar riktiga , Det gäller även Lars Borgnäs. Hans insatser i andra ärenden vägs också in. Hans försöka i Da Costa-fallet att stoppa sändningen av en drama dokumentär är ett sådant exempel . Hans Putin-vänliga retorik är ett annat.

Jag finner det märkligt att många granskare har lutat åt extrema vänsteråsikter. Tomas Bresky, Jan Guillou , Biskop Lars Carlzon och Lars Krantz är andra exempel. Gunnar Wall har i ”Mörkläggning” på ett mycket förtjänstfullt sätt blottlagt turerna i Ebbe Carlsson-affären. Däremot har hans vilja att titta vänsterut varit i det närmste obefintlig.

När Ann-Christine Rorbrandt nu har blivit påsprungen på Malmskillnadsgatan och inte som tidigare sagts på Regeringsgatan blir jag fundersam . Inte minst då hon och Gerhard Samson ska ta en oförklarlig extragir i den sjugradiga kylan från Restaurang Albatross på Mäster Samuelsgatan till Restaurang Bolaget i korsningen Birger Jarlsgatan/Regeringsgatan. I förhör tio dagar efter MOP anger GS just den senare vägen och hans dambekants sena uppgift svajar därmed betänkligt.

Har inte missat att du varit aktiv i detta forum. Om du har missat det, så har jag till och med använt din sammanställning av olika citat som Holmér slängt ur sig genom åren i min utredning och hänvisar till ditt användarnamn här. För den, ska du ha stort tack!
Det är därför jag till stor del väljer att diskutera med dig av alla andra här i forumet som uppenbarligen har andra avsikter, än att komma sanningen närmare.

Men, det är också här som det blir märkligt för mig. Om du sedan länge har alla dessa fakta, är det då inte intressant att förstå motiven bakom? De mänskliga rimliga förklaringarna? Den som kan baseras på kunskap som har en erfarenhet om vittnen, utsagor och ett verkligt händelseförlopp?

Ta ett så enkelt exempel som att både Anki och Samson i sina förhör skulle glömma bort vilket ställe de varit på, på kvällen och som sedan rättas till samtidigt under en konfrontation. Fundera själv på hur rimligt det skulle vara i verkligheten. Det är MYCKET rimligare att även dessa, som andra råkat ut för, handlar om att det är förhörsledare som förvanskar informationen, för att kunna "styra" gärningsmannens flykt i samband med den mörkläggning, som jag utgår ifrån att även du förstå ligger bakom det olösta mordet.
Att Anki senare i en intervju förklarar att vid trappan upp till åsen, hon blev påsprungen belägger såklart även det som PU försökte med. Väljer du då att lägga skulden på vittnen för märkliga uppgifter i utredningen, så är det ett aktivt val du gör, men det inte kommer leda dig framåt, menar jag. Blir det för stort för dig att hantera, rekommenderas varmt all litteratur inom vittnespsykologi som hjälpmedel.

Det är i dessa frågeställningar, jag undrar hur ditt "faktabaserade förhållningssätt" får dig att komma vidare. Det är först när man kan förstå att det finns "förvanskad information" i utredningen, som man har möjlighet att analysera och förstå motiven bakom.

När det gäller Gunnar Wall behöver nog inte alls någon höger/vänster diskussion tas. Håller med dig om att Gunnar gjorde ett bra jobb med Ebbe-affären, men som det mesta med Gunnar ligger fokus på allt som INTE har med själva mordet att göra. Samma bok innehåller stora undvikanden om viktigare och mer relevanta saker från Sveavägen på mordkvällen. Ta vittnet Pia Engströms uppgifter om att ingen följde paret som han undviker i diskussionen, om paret var förföljda eller inte. Ta de rena felaktiga slutsatserna om kriminalkommissarien Jerker Söderbloms PM. Det är INTE misstag. Flera av dessa har jag tagit upp i mina avsnitt på Youtube. https://www.youtube.com/@postumhumanitas

Som sagt, tack för Holmérs "citat-lista" och lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in