Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-08, 11:38
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Angående Stig Bergling så finns mer på denne vidrige landsförrädare och Streber..

I början av 1974 varnade generalmajor Bengt Liljestrand SÄPO för att Stig Bergling kunde vara en förrädare. Under FN-tjänsten hade BL konstaterat att "Stig Bergling hade mycket goda kontakter med kriminella, Palestinska element och utgjorde en säkerhetsrisk"

Trots detta kunde SB återfå sin tjänst på SÄPOs ryssrotel 750113, SÄPO struntade i den höge officerens farhågor. Med tanke på SÄPO placerat SB på Fst/Säk som sambandsman blev igonerandet BLs varning ännu en fadäs som sänkte militärledningens förtroende för SÄPO ned till bottennivå

Under 1975 åkte SB charter till Beirut och sålde uppgifter till Sovjet, samma sak vid en resa till Öst-berlin sommaren 1975.

Tolfte februari 1976 berättade den av SB misshandlade flickvännen att SB uttalat sig vurmande om Sovjetstaten, att han ofta vistades i Öst-berlin och disponerade en villa där och att han skrev brev till en täckaddress i Väst-berlin. Därtill lämnade hon uppgifter om SBs spritproblem.

Olle Frånstedt talade med SB och även Hans Holmer fick info om misstankarna. Trots uppenbara misstankarna placeras SB på ryssrotelns spaningssektion den 19april 1976 . Nu har han genom chefernas direkta handlande placerats på ett ställe där han kan förstöra varenda aktion mot Sovjets representanter i Sverige.

Erik Magnusson anger att Olle Frånstedt redan i början av 70-talet var tveksam till Bergling som person. Däremot lyckades SB som ögontjänare med sirlig artighet charma rikspolischefen Calle Persson vilken var den som placerade SB på Fst/SÄk . Tyvärr nödgas jag konstatera att Calle P verkar varit mottaglig för smicker, en inte helt bra egenskap för en chef.

Källor - Maktkamp om Säpo Erik Magnusson, DsJu 2 1980, fallet Bergling 2

I min värld reagerar man om en svensk officer varnar för att en underordnad har kontakter med kriminella palestinier, potentiella terrorister. Man omplacerar honom på en mindre känslig post än ryssroteln 750113. Med tanke på Stig Berglings omvittnande supande och kvinnojagande var det inte omöjligt att få fram en trovärdig förklaring till en rokad.

När sedan hans kvinna förhörs 760212 och berättar om att SB har tillgång till en villa i Öst-berlin, skriver brev till täckadresser i Väst-berlin, uttalar sig gillande om det Sovjetiska samhällssystemet så skulle jag sätta SB under bevakning och TK.

Vad jag definivt inte gör med tanke på misstankarna är att placera honom 760419 på ryssrotelns spaningssektion. Beslutet kommer från SÄPO-ledningen självt och kan bara betecknas som en enorm blunder som inte kan bortförklaras, ej heller knappt förklaras. Även om det är omvittnat hur striderna inom SÄPO under Hans Holmers tid till slut förlamade organisationen.

Ovanstående får mig att starkt misstänka att Sovjet infiltrerat SÄPO sedan länge. Hans Holmer misstänktes av ex MI6 för att vara mjuk i ryggen österut med tanke på att SB anställs redan 1968 torde infiltrationen funnits redan innan HH kommer till SÄPO 1970. Jag är långt ensam om att misstänka att SÄPO infiltrerats av ryssarna redan under andra världskriget Hanteringen av Stig Wennerström tyder på detta. Rent kronologiskt torde det inte röra sig om samma ryssfemma utan det mesta pekar på flera infiltrationer på SÄPO.

PG Näss kommer till SÄPO 1978 och kan därmed inte komma ifråga ang dessa misstankar. Men dom som jobbade där tidigare datum bör granskas under lupp. Med tanke på detta är det även i vår tid oerhört viktigt att de svenskar som jobbat för KGB, GRU , Stasi och övriga WP-tjänster offentliggörs. först då kan vi urskilja konturerna av hur lojalieterna var vid tiden för MOP.

Varifrån härrör uppgiften att PU nere i Jämjö frågat Viktor Gunnarsson och SBs tillflyktsort ?

Går man tillbaka till Wennerström hamnar man väl bl.a. i detta.

https://www.jallai.se/2014/08/spionringen-pa-fra-2-0/
Citera
2023-05-08, 12:00
Medlem
Fortfarande ingen som vet om det är Ove "Föllinge" Persson som hjälpte Svartenbrandt 2007?
Citera
2023-05-08, 12:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Går man tillbaka till Wennerström hamnar man väl bl.a. i detta.

https://www.jallai.se/2014/08/spionringen-pa-fra-2-0/

Stig Wennerström var redan 1943 uppmärksammad av dåvarande SÄPO för ryss och tyskkontakter . När Militäre säkerhetsofficeren Håkon Leche riktade sökarljuset på SW blev han själv ifrågasatt ang sin lojalitet.

Jag tycker mycket tyder på att någon inom Rikspolisen skyddade SW från 40-tal intill gripandet midsommar 1963. Det måste vara någon i ledande ställning . Georg Thulin och Otto Danielsson men det finns andra som hade möjligheten att blanda korten .
Citera
2023-05-08, 12:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Angående Stig Bergling så finns mer på denne vidrige landsförrädare och Streber..

I början av 1974 varnade generalmajor Bengt Liljestrand SÄPO för att Stig Bergling kunde vara en förrädare. Under FN-tjänsten hade BL konstaterat att "Stig Bergling hade mycket goda kontakter med kriminella, Palestinska element och utgjorde en säkerhetsrisk"

Trots detta kunde SB återfå sin tjänst på SÄPOs ryssrotel 750113, SÄPO struntade i den höge officerens farhågor. Med tanke på SÄPO placerat SB på Fst/Säk som sambandsman blev igonerandet BLs varning ännu en fadäs som sänkte militärledningens förtroende för SÄPO ned till bottennivå

Under 1975 åkte SB charter till Beirut och sålde uppgifter till Sovjet, samma sak vid en resa till Öst-berlin sommaren 1975.

Tolfte februari 1976 berättade den av SB misshandlade flickvännen att SB uttalat sig vurmande om Sovjetstaten, att han ofta vistades i Öst-berlin och disponerade en villa där och att han skrev brev till en täckaddress i Väst-berlin. Därtill lämnade hon uppgifter om SBs spritproblem.

Olle Frånstedt talade med SB och även Hans Holmer fick info om misstankarna. Trots uppenbara misstankarna placeras SB på ryssrotelns spaningssektion den 19april 1976 . Nu har han genom chefernas direkta handlande placerats på ett ställe där han kan förstöra varenda aktion mot Sovjets representanter i Sverige.

Erik Magnusson anger att Olle Frånstedt redan i början av 70-talet var tveksam till Bergling som person. Däremot lyckades SB som ögontjänare med sirlig artighet charma rikspolischefen Calle Persson vilken var den som placerade SB på Fst/SÄk . Tyvärr nödgas jag konstatera att Calle P verkar varit mottaglig för smicker, en inte helt bra egenskap för en chef.

Källor - Maktkamp om Säpo Erik Magnusson, DsJu 2 1980, fallet Bergling 2

I min värld reagerar man om en svensk officer varnar för att en underordnad har kontakter med kriminella palestinier, potentiella terrorister. Man omplacerar honom på en mindre känslig post än ryssroteln 750113. Med tanke på Stig Berglings omvittnande supande och kvinnojagande var det inte omöjligt att få fram en trovärdig förklaring till en rokad.

När sedan hans kvinna förhörs 760212 och berättar om att SB har tillgång till en villa i Öst-berlin, skriver brev till täckadresser i Väst-berlin, uttalar sig gillande om det Sovjetiska samhällssystemet så skulle jag sätta SB under bevakning och TK.

Vad jag definivt inte gör med tanke på misstankarna är att placera honom 760419 på ryssrotelns spaningssektion. Beslutet kommer från SÄPO-ledningen självt och kan bara betecknas som en enorm blunder som inte kan bortförklaras, ej heller knappt förklaras. Även om det är omvittnat hur striderna inom SÄPO under Hans Holmers tid till slut förlamade organisationen.

Ovanstående får mig att starkt misstänka att Sovjet infiltrerat SÄPO sedan länge. Hans Holmer misstänktes av ex MI6 för att vara mjuk i ryggen österut med tanke på att SB anställs redan 1968 torde infiltrationen funnits redan innan HH kommer till SÄPO 1970. Jag är långt ensam om att misstänka att SÄPO infiltrerats av ryssarna redan under andra världskriget Hanteringen av Stig Wennerström tyder på detta. Rent kronologiskt torde det inte röra sig om samma ryssfemma utan det mesta pekar på flera infiltrationer på SÄPO.

PG Näss kommer till SÄPO 1978 och kan därmed inte komma ifråga ang dessa misstankar. Men dom som jobbade där tidigare datum bör granskas under lupp. Med tanke på detta är det även i vår tid oerhört viktigt att de svenskar som jobbat för KGB, GRU , Stasi och övriga WP-tjänster offentliggörs. först då kan vi urskilja konturerna av hur lojalieterna var vid tiden för MOP.

Varifrån härrör uppgiften att PU nere i Jämjö frågat Viktor Gunnarsson och SBs tillflyktsort ?

Det låter högst plausibelt att KGB infiltrerade Säpo och då särskilt Säpos kontraspionage. Om vi vänder på det vore det tjänstefel av KGB:s spioner att inte göra det. Om så hamnar den ryske diplomatens förhandskunskap om Palmemordet i ny belysning. Han kan alltså ha fått informationen från de ryska spioner som infiltrerat Säpo. Vi vet ju att Bo Ragnar Ståhl fick sin förhandsinformation just från Säpo. Samma Säpo som avlyssnade Palme. Samma Säpo som ansvarade för Palmes livvaktsskydd. Samma Säpo som inte samverkade med PU eller GRK. Samma Säpo som förteg Cosi Fan Tutte-operationen i i drygt 25 år.

Det hade på motsvarande sätt varit tjänstefel av Säpo att inte avlyssna statsministerns telefoner. Inte av någon annan anledning än att han var statsminister - en högriskposition i alla stater. En person som absolut inte får frottera sig med fienden.

I övrigt kan vi konstatera att HH var den socialdemokratiska regeringens man. Både på Säpo där han ersatte Vinge och som spaningsledare i PU. Om han var mjuk mot Sovjetunionen hamnar vi i ett intressant läge. Socialdemokratiska statsråd har i 37 år bestämt förnekat att Palme var sovjetisk spion trots CIA:s och avhoppade KGB-agenters starka varningar så sent som hösten 1985. Redan på 1970-talet varnade Säpo Palme för samröret med Nejland.

Här finns enligt mig ett motiv som bör tas på allvar. Liksom kapacitet och tillfälle. Jag talar givetvis inte om Säpo som organisation. Jag talar om upprörda och oroade Säpomedarbetare på lägre nivå som hade nära till våld. Några med militär utbildning på rätt avancerad nivå.

Inte få i denna värld trodde att Palme skulle avslöja svenska försvarshemligheter i Moskva. Det var således bråttom.
Senast redigerad av Basfakta 2023-05-08 kl. 13:04.
Citera
2023-05-08, 13:01
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Stig Wennerström var redan 1943 uppmärksammad av dåvarande SÄPO för ryss och tyskkontakter . När Militäre säkerhetsofficeren Håkon Leche riktade sökarljuset på SW blev han själv ifrågasatt ang sin lojalitet.

Jag tycker mycket tyder på att någon inom Rikspolisen skyddade SW från 40-tal intill gripandet midsommar 1963. Det måste vara någon i ledande ställning . Georg Thulin och Otto Danielsson men det finns andra som hade möjligheten att blanda korten .

Frånstedt skrev i sin bok att han trodde att beskyddaren fanns högt upp i den
militära ledningen.
Citera
2023-05-08, 14:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Frånstedt skrev i sin bok att han trodde att beskyddaren fanns högt upp i den
militära ledningen.

Kan tänka mig det . Lite jobbigt att sopa framför egen dörr.
Citera
2023-05-08, 16:51
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Jo det är ju klart att det kan vara så. Samtidigt känns det som det mesta pekar tillbaka på WP ändå. Bergling skall ju ha haft tre beskyddare på RPS/Säk enligt Jallai "Fors", "Holmén" och en till. Man åkte ju även ner till Jämjö och för att fråga VG var Bergling kunde befinna sig efter flykten.
Jag har förresten identifierat ett ytterligare telefonnummer i VG:s telefonlista : Angolas ambassad är abbonenten och addressen Alhagsv. 50 i Norsborg.
Även denna bör väl räknas till WP.

Tack för den identifikationen. Med sydafrikanskt stöd till UNITA mot Dos Santos styrande MPLA (uppbackade av Sovjet och Kuba) får vi ytterligare en dimension till VG telefonbok.
Citera
2023-05-08, 22:06
Medlem
mvagrippas avatar
https://www.ratsit.se/19560427-Henrik_Ingemar_Hannu_Vasteras/pRxZBYxsAFA-A0AIGFjzKBiA2sUW5H4LnZz5sA5UqvE

Den av Conny Larsson utpekade enarmade palmemördaren Henrik Ingemar Hannu har lämnat jordelivet .
Citera
2023-05-09, 11:08
Citat:
Som jag ofta återkommit till tror jag att den eventuella ”resurssvaga” mördargruppen skyddas av olika maktcentras rädsla för vad som ska komma fram i MOPs kölvatten. Bofors vapenaffärer är bara ett exempel på vad som pågick vid tiden för MOP och innehöll skeenden som inte tålde dagens ljus. Svenska kontakter med affärer både i Iran och irak är ett annat.

Tror inte det går att tänka bort politikens inverkan på MOP. Den finns med där från allra första början. När regeringen den fjärde mars avslog Holger Romanders propå att låta rikspolisstyrelsen styra PU var det en klar indikation på Ingvar Carlsson hade för avsikt att styra utredningen förbi olika blindskär för hans regering. För mig blir det uppenbart att det för Hans Holmer var viktigare att styra informationsflödet än att lösa MOP. Anledningen till detta kallar jag avloppsteorin . Rörs det om i skiten vet man aldrig vad som kan flyta upp.

Ebbe Carlsson och hans affär handlar om samma sak. IC vill via sin consogliera Carl Lidbom hålla koll på att PU inte öppnar fel dörrar utan börjar bedriva sin egen PU. Den faller sedan Sune Sandström inte accepterar detta utan lämnar Per-Ola Karlsson utan backup hos tullen i Helsingborg . Efter denna stjärnsmäll får Anna-Greta Leijon avgå och starka krafter inom S varsnar faran med att bedriva en egen polisverksamhet som skett under IC/EC/CLs ledning.

Mellan varven talas det om en enorm konspiration som går igenom hela samhällsapparaten. Jag ser inte den. Istället hur olika spelare anpassar sig efter hand efter hur det bäst gagnar dess intressen. Jörgen Almblad är ett bra exempel. Avloppsteorin i praktiken.

Den som höll i taktpinnen hos PU 1988-96 var Tommy Lindström. Det är han som driver på inriktningen mot Christer Pettersson . På det viset slipper han frågor om sina egna nära kontakter med den tjeckiske kontakten, konstsamlaren, tjeckiske agenten och utpekade palmemördaren Milan Heidenreich.

Det är Olle Alsen som bedriver den exempellösa kampanjen mot Anti Avsan och driver på Hans Ölvebro om dom finska flickornas vittnesmål. Det han som i DNs friskytten i försåtliga ordalag pekar ut Thomas Piltz och Leif Thell som inblandade i MOP, utan att kunna prestera bevis för detta. Framför allt är det han som förser Sven Aner och Lars Krantz med material och får dom att driva kampanjen mot AA. På sin ålders höst ångrade sig SA och gjorde avbön för det han skrivit om AA

Olle A får anses som något av en central grumlare. han tröskar fram en hel del information som fått stort genomslag medialt sett. Öppnar ständigt dörrar som finskorna , svenska trädet ska falla etc etc, men stänger aldrig till ordentligt.

Det effektivaste sättet att avslöja desinformation är att granska fakta. Börje Wingrens förhör med Viktor Gunnarsson är ett utmärkt exempel . Påståendet att BW skulle hotat VG föll platt till marken. Sedan får man fråga sig om vilket skälet var till att det torgfördes. Bröderna Poutiainens liknelse mellan BW och Orson Welles rollfigur som de korrumperade snuten Hank Quinlan , har dom för alltid på sitt MOP-CV.

I texten skriver du om citat:"den utpekade Palmemördaren Milan Heidenreich"
Vem har pekat ut honom för mordet och på vilka grunder? Finns han på något fotografi? Tycker att det verkar intressant!
Citera
2023-05-09, 13:08
1942.11 UL ser en man som går långsamt över Johannes kyrkogård 2023-05-07 EAF-2348 https://drive.google.com/file/d/16G_Oif3gP_Z9FfbiPHCS7sbQYvhJ8aM0/view?usp=share_link 1
1942.12 UL såg två män i en bil på Johannesgatan som pratade i walkie-talkie 2023-05-07 EAF-2484 https://drive.google.com/file/d/1-CvgPoa-GQf30HRi61i9KLRanTHGRwrT/view?usp=share_link 1
1942.13 Maskinskrivet brev inkommet 86-03-21 ang iakttagelser vid tiden för mordet. Brevet bifogat, 2023-05-07 EAF-2510 https://drive.google.com/file/d/1pmoloAZ7VqQznn9cO6t0IhT7CoyTka84/view?usp=share_link 3
1942.14 Bilist observerade 2 män som sprang Regeringsgatan norrut 2023-05-07 EAF-2511 https://drive.google.com/file/d/1vHxtkWfC-tWXqJDrMJ2qTRgLCd-sOURy/view?usp=share_link 1
1942.15 Taxichaufför nekade stressad man, ca 180-185 cm lång, halvlång mörk jacka 2023-05-07 EAF-2514 https://drive.google.com/file/d/1fQSPmnqIL6pt7ghomoVX-u1Ju8Y3VJoW/view?usp=share_link 1
1942.16 UL såg att belysningen var tänd i Skandiahuset vån 2, Tunnelgatan 5, övriga plan släckta 2023-05-07 EAF-2520 https://drive.google.com/file/d/1hu9fcwnh-lumtc7-oeo4IgYFTtRDnLqr/view?usp=share_link 1
1942.17 UL vaknade av att hon hörde en ruta krossas- 2023-05-07 EAF-4047 https://drive.google.com/file/d/1QW20jxGiUFc8HWBSz5Oyt66yo6JKayXs/view?usp=share_link 1
1942.18 UL såg 2 stressade män hoppa in i en bil på Johannesgatan 2023-05-07 EAF-4418 https://drive.google.com/file/d/1J42b8fMEySmCvyVtxbOSQgH8XQRH-8yq/view?usp=share_link 1
Citera
2023-05-09, 20:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
I texten skriver du om citat:"den utpekade Palmemördaren Milan Heidenreich"
Vem har pekat ut honom för mordet och på vilka grunder? Finns han på något fotografi? Tycker att det verkar intressant!

Alf Enerström och Cenneth Neilberg inte alltid sanningsvittnen. Men kan inte heller avfärdas rakt av.

https://img.ihned.cz/attachment.php/430/23848430/xIUuajAdVKGbhsmF2nHOMt8JBkr0oqWN/P1010284.JPG
Citera
2023-05-09, 20:26
MvAgrippa : tack för bilden!
Han var 47-48 år gammal vid mordet då.(född 1938)
Bildmässigt :satt nacke,mörkhårig,markerad skrattgrop, buskiga ögonbryn,"skulle kunna se ruskig ut" men vi vet alla hur vi själva ser ut på passfoto, SingSingfånge 😉

Finns det nåt mordplatsvittne som sett och beskriver Milans utseende?

Minnet sviker kanske men var inte Milan Heidenreich krönikör i nån mc-tidning på 80-talet?Tänkte då närmast på ett foto som kanske förekom i tidningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in