Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-03, 21:26
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast inget tyder på att mördaren hade en runt handleden, och det har då förmodligen inte mördaren på David Bagares heller. Så under väskan kan en rem för handled eller axel finnas ihopbuntad. Överensstämmande med mördaren då han måste haft den i fickan på mordplatsen.

Eller så är mannen på David Bagares inte mördaren. Helt klart möjligt.

Alla handledsväskor jag minns var mjuka, kvadratiska av sömmen men mjuka.
ologiskt tänkande. Om det var en handledsväska så har man den 99 fall av 100 remmen runt handloven. Och absolut var de mjuka av skinnet men i varje sådan väska så har man en eller ett par styva skivor insydda för att det ska hålla formen. Men fortsätt med ditt sätt att se det ur den minst sannolika varianten.
Citera
2023-05-03, 21:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
För att dina raljanta svar motsägs av "liten väska". Axelremsväskor kan vara små väskor.

Nej YN säger en liten väska i sitt första förhör. I andra säger hon återigen en liten väska. Tillägger att det skulle kunna vara en handledsväska. Men vi vet inte om det ordet kom från henne eller polisen. Det vi vet är att innan det står "handledsväska" i förhör med YN så verkar Hans H gissa handledsväska i TV. Jag skulle säga att handledsväskan är en osäker uppgift. Liten väska alla gånger, handledsväska tveksamt.

Den bars i vänster hand, hade rätt storlek och verkar ha haft ett blixtlås, så en handledsväska är knappast utesluten.

Hans Holmér är den förste som nämner själva ordet, bara några timmar efter första förhöret med YN:

https://youtu.be/NS-O51BLNXw?t=313

Så det mest troliga torde vara att polisen fick den uppfattningen utifrån YN:s beskrivning.

YN prickar emellertid in måtten på Skandiamannens väska på någon centimeter när, och när hon senare (1987) får se en bild på hans väska säger hon att "det stämmer" med väskan hon såg på mordkvällen.

Så himla vanligt att män gick runt med handledsväska kan det inte ha varit ...

Jag kan inte minnas en enda.

P.S. Med tanke på intervjuer i direktsändning idag där ljudet ofta laggar och reportern står som en zombie utan att höra långa stunder, går det förvånansvärt smidigt med ordväxlingen i denna intervju.

Var tekniken snabbare och mer direkt förr, eller är intervjun ihopklippt i efterhand?
Senast redigerad av Dalulven 2023-05-03 kl. 21:51.
Citera
2023-05-03, 21:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
ologiskt tänkande. Om det var en handledsväska så har man den 99 fall av 100 remmen runt handloven. Och absolut var de mjuka av skinnet men i varje sådan väska så har man en eller ett par styva skivor insydda för att det ska hålla formen. Men fortsätt med ditt sätt att se det ur den minst sannolika varianten.

Nej det är du som tänker ologiskt. Flera vittnen såg mördaren på mordplatsen. Ingen ser en väska i handen på mannen. Därav är det fullt tänkbart att väskan låg i en ficka eller liknande. Därtill har vi också vissa vittnesmål som beskriver mannen lyfta sin vänsterarm mot Palme, skulle han gjort det med väskan i hand, plus att detta vittnen inte ser den? Han bör ju också tagit hjälp av vänster hand när han stoppar revolvern innanför jackan/rocken. Sannolikheten säger att mördaren inte hade någon väska i vänster hand på mordplatsen. Dinglande helt uteslutet.

Var det mördaren på David Bagares gata så hade han väskan i fickan eller liknande på mordplatsen.

Hur skiljer du på en handlovsväska utan rem och en gammal plånbok på 12x18? Typ taxibörs och liknande. Fanns sådana med blixtlås back in the day.

Tolkar du tex väskan SE har på bild som hård i sin form? Det gör inte jag. Den är mjuk.
Citera
2023-05-03, 22:06
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Nej det är du som tänker ologiskt. Flera vittnen såg mördaren på mordplatsen. Ingen ser en väska i handen på mannen. Därav är det fullt tänkbart att väskan låg i en ficka eller liknande. Därtill har vi också vissa vittnesmål som beskriver mannen lyfta sin vänsterarm mot Palme, skulle han gjort det med väskan i hand, plus att detta vittnen inte ser den? Han bör ju också tagit hjälp av vänster hand när han stoppar revolvern innanför jackan/rocken. Sannolikheten säger att mördaren inte hade någon väska i vänster hand på mordplatsen. Dinglande helt uteslutet.

Var det mördaren på David Bagares gata så hade han väskan i fickan eller liknande på mordplatsen.

Hur skiljer du på en handlovsväska utan rem och en gammal plånbok på 12x18? Typ taxibörs och liknande. Fanns sådana med blixtlås back in the day.

Tolkar du tex väskan SE har på bild som hård i sin form? Det gör inte jag. Den är mjuk.
Ingen, absolut ingen säger något om en axelremsväska. Däremot finns det uppgifter på handledsväska. Jag tror inte heller att GM haft en handledsväska på handen när skotten föll. Jag skiter i handledsväskan, det jag argumenterar är att ingen, absolut ingen har sett en axelremsväska. Med ditt tänkande skulle alltså en handledsväska vara mindre sannolikt än en axelremsväska och det vänder jag mig emot eftersom det finns åtminstone uppgifter som pekar på en handledsväska (inkluderat då att den var styv/hård i formen, storleken, ingen fladdrande rem). För mig är det ett trollande o trixande för att få ihop en teori som absolut ingen stödjer. Som en av få teorier jag har är att GM är den ryss/kurd som bodde hos Topinskaja och fick en styv väska av denne i gåva.
Citera
2023-05-03, 22:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den bars i vänster hand, hade rätt storlek och verkar ha haft ett blixtlås, så en handledsväska är knappast utesluten.

Hans Holmér är den förste som nämner själva ordet, bara några timmar efter första förhöret med YN:

https://youtu.be/NS-O51BLNXw?t=313

Så det mest troliga torde vara att polisen fick den uppfattningen utifrån YN:s beskrivning.

YN prickar emellertid in måtten på Skandiamannens väska på någon centimeter när, och när hon senare (1987) får se en bild på hans väska säger hon att "det stämmer" med väskan hon såg på mordkvällen.

Så himla vanligt att män gick runt med handledsväska kan det inte ha varit ...

Jag kan inte minnas en enda.

P.S. Med tanke på intervjuer i direktsändning idag där ljudet ofta laggar och reportern står som en zombie utan att höra långa stunder, går det förvånansvärt smidigt med ordväxlingen i denna intervju.

Var tekniken snabbare och mer direkt förr, eller är intervjun ihopklippt i efterhand?

Jag tycker det är troligt att Hans Holmér gör det han inte ska göra. Tolkar YN:s ord till något hon faktiskt inte sagt. Det känns som något han hittar på i stunden "...Eh... En handledsväska... Eller motsvarande". Motsvarande är väl stor portmonnä eller liten väska av annat slag. Men poängen är att Holmér säger det i TV. Sen i nästa förhör säger YN återigen bara väska, men att det påminner om en handledsväska. Vilket innebär att polisen kan ha sagt "vad för väska, en handledsväska?". Och då ska vi veta att förhöret görs till bilder på Latif och hans typ av handledsväska.

Och hon kanske prickar den riktiga mördarens väska på millimetern. Om det nu var mördaren där uppe.

Det är mycket som stämmer när YN tillfrågas om flera olika personer.
Citera
2023-05-03, 22:11
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En kuppövning mordkvällen är en hypotes som aldrig kunnat bevisas. Inte helt lätt att utröna varifrån och hur den uppkommit. SÄPO-intendenten Jan Värnhall hade ansvar för Rosenbads säkerhet . Han gjorde en plan för en kuppövning som gick ut på att statsministern mördades . När MOP skedde tog JV så illa,vid sig att han förstörde planen. I GrK nämns att han undersöktes av PU efter tips men kunde avföras . Min tro är att kuppövnings ryktet kommer härifrån .

En som borde varit fullt informerad om en kuppövning mot regeringen var RPS militärassistent Nisse Hagström. Men som sagt har ryktena om övningen hittills varit just rykten.

Gänget kring förebudet är dom som genomför kuppövningen mot ÖB i September -1985. Utanför Försvarststaben väntar Carl-Gustaf Östling och Pr-Ola Karlsson i en bil. De som går in på högkvarteret och nästan tar sig fram till ÖBs rum är Lars"Jägar-Nisse"Nilsson och en ännu så länge anonym kollega.

Förebudet-filmen producerades av armestaben. Vore naturligt att tänka sig att samma grupp skulle användas för en kuppövning mot Statsministern som emot. Intressant ar att de tre kända ÖB-kuppsövarna alla har haft ifrågasatta alibin vid MOP.

Östling: Har friskrivit från sjukhuset där han vårdats i sviterna efter en blindtarmsoperation. Kollegor sägs varit hemma hos, Högbergsgatan 36, den enligt utsago skröplige CGÖ fram till 2100. Men efter 21har han ingen som kan garantera att han inte funnits på annan plats än i hemmet.

Jägar-Nisse: Har under veckan varit på övning på Gotland men kommer till Stockholm vid lunch MOP-dagen. Oklarheter i om han verkligen tar sig hem till Västergötland under kvällen, Reseräkningarna inte entydiga och den som sett honom hemma är enbart hustrun.

PO Karlsson; Oklart vad han gör innan MOP, har ryktats att han setts vid lokstallarna, aldrig bekräftat , men han är väldigt snabb att ringa ihop sin piket MOP-natten. Bara för att inte få några arbetsuppgifter av den virriga polisledningen.

Nämnda trio medverkar alla i olika tips och krumbukter i MOP. CGÖ och POK finns med i Ebbe Carlssons operationer. Men sen återstår frågan om dessa och andra kan knytas till en kupp/kuppövning mot OP. Det har aldrig lyckats.

Vid analys av agerandet i ÖB-övningen syns tydligt vilka som utgör aktionsgruppen och vilka som är i stödfunktion. Därmed pekar allt mot att det borde vara det omvända i en kuppövning mot Statsministern . I det senare fallet borde det vara SÄPO/RPS som agerar och militärer i stödfunktion. Detta baserar jag på funktionsansvar, ÖBs säkerhet sköts av militären. Statsministerns säkerhet ska ombesörjas av SÄPO.

Ja, övningar morddagen är ett intressant ämne. Vi vet att det pågick minst två övningar under morddagen.

Dels en övning på Gotland, som enligt uppgift avslutades vi lunchtid. Löjtnant Nilsson åkte enligt egen uppgift med många andra sedan en flygtransport via Bromma till Såtenäs.
Dels en övning kring Arvidsjaur, där bland annat polisen Svensson deltog. Enligt P-G Näss blev alibit undersökt och Svensson avfärdad från utredningen.

Kan de här övningarna innehållit moment i Stockholmstrakten? Möjligt, men ingen har hittills kunnat visa något med substans.

Sen har vi uppgifterna om att Tore Forsberg och Torbjörn Elming varit aktiva mordkvällen i någon slags verksamhet. Här vet vi nu att tipsaren hade rätt att Forsberg var igång med en operation, Cosi fan Tutte, som var kvalificerat hemlig och innehöll tre personer.

Kompositionen av teamet är underlig. Kontraspionagechefen själv, som beskrev sig som en medioker operatör, den mycket rutinerade Lars-Erik Nilsson - han åkte sedan hem - och Rose, färsk vid SÄPO och inte särskilt tränad för en kvalificerat hemlig operation, som regeringen 36 år efter dess två-personersutförande fortfarande håller hemlig.

Detta går inte ihop.

En annan sak som inte går ihop är polisöverintendenten Värnhalls olika utsagor.

I Granskningskommissionen benämns han som Polisman K. På sidan 355 kan man läsa:

”I det sammanhanget hade han fått skissera ett scenario, som bl.a. innefattade att statsministern mördades. Innan denna uppgift var slutförd inträffade mordet.....Polisman K underströk att han inte haft någon insikt om statsministerns personskydd.”

Ett antal år tidigare blev han förhörd av Juristkommissionen i december 1986.

Då hette det:

”I PM sattes också upp ett litet scenario. Detta gick ut på att vissa händelser inträffade utan att ”förvarningar” erhållits och någon ”mobilisering” inte kunnat göras. Man fann brister i samordningen av beredskapen för sådana händelser. Exempelvis var SÄK:s roll oklar.....Genomförda övningar blev fiasko.”

”Arbetet fortsatte sedan Jan Forsström efterträtt Claes Eklundh som rättschef (februari 1985 - min anm) och fullföljs numera sedan Forsström avlidit....(februari 1986 - min anm)...”

Det förefaller som om överintendenten hade en bättre koll på skyddet kring statsministern än vad han ville kännas vid senare. Om man har mandat att gå igenom beredskapsplaneringen vid försvarsenheten sedan 1982 och deltar i diskussioner om beredskap och scenarier med ”kanslihus, polisen mfl”, så kan vi nog tryggt säga att Värnhall till fullo hade vänt ut och in på scenarion med likvidering av statsministern genomfört av Sovjetunionens Spetsnaz och dessutom övat det någon gång.
Senast redigerad av 14thInt 2023-05-03 kl. 22:18.
Citera
2023-05-03, 22:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hur gammal är du? Handledsväska var hyggligt vanligt bland män under den här tiden. Och en sådan har man remmen runt handloven och då fladdrar ju inte något i luften. Och har du sett en sådan s.k. bögslunga så vet du att de var rektangulära, absolut inte säckiga eller så = uppfattas som styv jämfört med en väska som då inte är styv.

Citat:

Ja, om man tar exempelvis SE som modell för bärande av handledsväskor så syns inte remmen på särskilt många bilder.

Väskan ser mycket riktigt ganska rak och styv ut:

https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2020/6/10/fc3cd03b-4191-4cfc-8268-af8c193fa0df/bigOriginal.jpg?interpolation=lanczos-none&downsize=480:*&output-quality=80

Men var det verkligen så vanligt att män hade handledsväska. Var det ett huvudstads-mode i så fall?

Eller kanske något som "äldre" män gärna hade?
Senast redigerad av Dalulven 2023-05-03 kl. 22:17.
Citera
2023-05-03, 22:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ingen, absolut ingen säger något om en axelremsväska. Däremot finns det uppgifter på handledsväska. Jag tror inte heller att GM haft en handledsväska på handen när skotten föll. Jag skiter i handledsväskan, det jag argumenterar är att ingen, absolut ingen har sett en axelremsväska. Med ditt tänkande skulle alltså en handledsväska vara mindre sannolikt än en axelremsväska och det vänder jag mig emot eftersom det finns åtminstone uppgifter som pekar på en handledsväska (inkluderat då att den var styv/hård i formen, storleken, ingen fladdrande rem). För mig är det ett trollande o trixande för att få ihop en teori som absolut ingen stödjer. Som en av få teorier jag har är att GM är den ryss/kurd som bodde hos Topinskaja och fick en styv väska av denne i gåva.

Jag har inte sagt att axelremsväska är mer sannolikt. Jag har sagt att vi faktiskt inte vet. Att det är fel utgå från att det var en handledsväska när det faktiskt inte är vad YN säger 1986.

Ingen har sett en handledsväska. "Påminner om en handledsväska" är inte en handledsväska. Man måste akta sig för "fakta" när de faktiskt kommer ur Holmérs mun och inte vittnets. Gömmer du remmen till en axelväska och en handledsväska så kan de vara identiska. Vi ska inte glömma att YN ser denna man i 2-3 sekunder.

Slå ihop det med Mårtens antydningar om axelremsväska.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-05-03 kl. 22:21.
Citera
2023-05-03, 22:45
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Jag har inte sagt att axelremsväska är mer sannolikt. Jag har sagt att vi faktiskt inte vet. Att det är fel utgå från att det var en handledsväska när det faktiskt inte är vad YN säger 1986.

Ingen har sett en handledsväska. "Påminner om en handledsväska" är inte en handledsväska. Man måste akta sig för "fakta" när de faktiskt kommer ur Holmérs mun och inte vittnets. Gömmer du remmen till en axelväska och en handledsväska så kan de vara identiska. Vi ska inte glömma att YN ser denna man i 2-3 sekunder.

"Påminner om en handledsväska" och sammantaget med uppgifter om dess hårda form samt storlek är ändå ett påstående som har mer bäring än en axelremsväska. Man ska ha med sig att YN gick direkt till poliserna och informerade dem om vad hon sett. Detta må vara något som kommer HH tillhanda rätt tidigt. Inget som jag vet finns på pränt.
Citera
2023-05-03, 22:54
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, om man tar exempelvis SE som modell för bärande av handledsväskor så syns inte remmen på särskilt många bilder.

Väskan ser mycket riktigt ganska rak och styv ut:

https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2020/6/10/fc3cd03b-4191-4cfc-8268-af8c193fa0df/bigOriginal.jpg?interpolation=lanczos-none&downsize=480:*&output-quality=80

Men var det verkligen så vanligt att män hade handledsväska. Var det ett huvudstads-mode i så fall?

Eller kanske något som "äldre" män gärna hade?
Jag jobbade i stockholm city vid den här perioden, min chef som då var knappt 50 hade en och även hans pappa som var ca 70. Man såg rätt ofta det på äldre män, typ affärsidkare. Men det var inget mode som tog fart då det ändå kändes som att de flesta män inte vågade ha dem, man fick lite gliringar bakom ryggen om bögslunga etc. så vanligt förekommande men ändå inte.
Citera
2023-05-03, 22:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Hon måste ha sett mannen under betydligt längre tid än så.

Mannen hann vända sig om och titta bakåt 2-3 gånger, fippla med väskan och halka till ett par gånger.

Allt det hinner man knappast med på 2-3 sekunder, om man inte är Quicksilver eller The Flash.

Det är främst storleken på väskan som YN minns:

2:a mars 1986:

"Väskan var i storlek ca 20x15 cm. YN såg inte till någon rem eller liknande som fladdrade."

4:e mars 1986:

"den mindre väska 20x15 cm som han höll i sin vänstra hand"

"Väskan påminner om en handledsväska, men hon såg ingen rem."

Konfrontation nummer 9:

"F: [...] hur såg den här väskan ut?
YN: en typ sån här, en, så stor som en handledsväska.
[...]
F: Han hade väskan liggande i handen?
YN: Ja just det, och sen höll han på att dra till dragkedjan."

30:e januari 1987:

"F: Den där handledsväskan då, har du några kommentarer på den?
YN: Ja det stämmer. [...] det var i ungefär den storleken."

P.S. Att den låg i handen har jag inte tänkt på förut.

Låg den i handen så här alltså, för att ta ett exempel?

https://proletaren.se/sites/default/files/styles/inlinehalf/public/22_skandiamannen_helkropp.jpg?itok=IobAd7K0&timest amp=1527068663
Citera
2023-05-03, 22:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
"Påminner om en handledsväska" och sammantaget med uppgifter om dess hårda form samt storlek är ändå ett påstående som har mer bäring än en axelremsväska. Man ska ha med sig att YN gick direkt till poliserna och informerade dem om vad hon sett. Detta må vara något som kommer HH tillhanda rätt tidigt. Inget som jag vet finns på pränt.

Var hittar du uppgiften att en axelremsväska inte har en hård form eller den storleken? En axelremsväska är alltså en väska där remmen är lång. Säger inget om storleken på väskan.

Vad hade YN sagt om polisen nämnt stor plånbok? Eller kameraväska? Kanske det hon brukar svara när hon ska jämföra, någon form av "stämmer".

Har vi nåt som tyder på att YN nämner väskan redan på mordplatsen? Så vitt jag vett är anteckningarna borta, och vi vet inte om Holmér ens hört talas om YN innan hennes första dokumenterade förhör. YN är noterad som vittne i ingångsanmälan. Men någon väska ser vi inte av i anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in