2023-05-07, 18:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Nu spekulerar folket i höjda räntor och ytterligare sänkta priser, eller hur? frågade jag. Vet du inte? Har du verkligen ingen aning?
Hur spekulerar folk i höjda räntor?

Med vilka instrument då?

Kan du ge konkret exempel?
Citera
2023-05-07, 19:56
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sept är väl om någon månad. Iaf när jag pratar. Det är om 3 möten. Större precision än så ser jag inte att man kan ha. Hade det varit nästa möte hade jag skrivit det.

Nej om någon månad betyder i närmaste närtid, dvs om en månad, menar du två månader så heter det om några månader, menar du Sept så heter det om flera månader eller t o m om många månader. Hur man nu i Maj kan få "om någon månad" till September är bara löjligt. Det blir ingen räntesänkning "om någon månad" deal with it
Citera
2023-05-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadslax
Jag trodde det var allmänt känt ett tag nu att det varit spekulationsdriven marknad i storstäderna. Vissa byggherrar försökte även "bromsa" det med att förhindra försäljning av nyproducerade objekt efter tillträde.

Här är en artikel från 2016, det finns nog många mer att tillgå om du söker lite:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/fler-forsoker-stoppa-spekulationskop/

10-20% av alla nybyggda bostäder är vad? 0.1% av totalt bestånd. Drt ska alltså räcka för att skapa en "spekulationsbubbla". Hur mycket spekuleras det i existerande bostäder? Svar; inget alls. Det är alldeles för krångligt att hyra ut med brfernas stadgar, besittningsrätt etc.
Citera
2023-05-07, 20:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Nej om någon månad betyder i närmaste närtid, dvs om en månad, menar du två månader så heter det om några månader, menar du Sept så heter det om flera månader eller t o m om många månader. Hur man nu i Maj kan få "om någon månad" till September är bara löjligt. Det blir ingen räntesänkning "om någon månad" deal with it
Jag är ingen språkexpert. Möjligen använder jag frasen på ett sätt som en majoritet inte gör.
Det var iaf någon = några som avsågs. Jag visste ju vilket möte som just då hade gällt. Och hur lång tid som gällde. Och jag hade länkat siten som räknar ut sannolikheterna. Alla kunde ju titta efter själv. Finns inte på kartan att jag skulle kommunicera något som inte stämmer med vad jag nyss länkat. Bör kunna inses. Men jag ville kommunicera att det inte är givet utan kan variera lite.

Men jag kollade lite på nätet ang frasen. Verka vara ett huvudbry även för lingvister.

Exempel på översättning jag träffade på:
"För någon månad sedan var det kolsvart klockan tre." -> "A few months ago the city was completely dark at 3 pm."
Och a few months skulle jag ju säga är ett gäng månader. Och definitivt inte bara en som du hävdar.

En utredning jag tyckte var bra:

"Jag blir borta någon vecka" ger mig uppfattningen att det är fråga om flera veckor snarare än ungefär en. Det är för mig ungefär detsamma som "Jag blir borta några veckor"

"Jag åker bort någon vecka i november" betyder en av flera möjliga veckor i november men längden ganska fix sju dagar eller möjligen en arbetsvecka.

Att "om någon månad" kan innebära mer än en står dock klart. Mer oklart hur många fler än en.

"om någon månad" kan inte gärna bara betyda EN. Då skulle man säga en och uttrycket ha försvunnit.
Citera
2023-05-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Berätta nu alla alla experter som är rörande överens om att spekulation drivit marknaden. Mer länk mindre trams
Nämenvisst eftersom nybyggen inte har någon vinstmarginal. Varför har då vi flippare kunnat tjäna 20-25% affär. Jag beklagar din ekonomiska status som fattig (enligt din egen utsago). Många är vi som levt gott på bubblan. Nu handlar vi i annat, och inte är det Seketas, för att förbättra vår köpkraft. Hävstång is a bitch, när den går åt fel håll. Fråga familjerna på Lidingö som måste flytta.Hade vi inte haft en bubbla så hade pengarna för nybyggen hamnat hos de som bygger i större utsträckning, nu kammade vi flippare hem dem p g a spekulation.
Citera
2023-05-07, 20:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Jag är ingen språkexpert. Möjligen använder jag frasen på ett sätt som en majoritet inte gör.
Det var iaf någon = några som avsågs. Jag visste ju vilket möte som just då hade gällt. Och hur lång tid som gällde. Och jag hade länkat siten som räknar ut sannolikheterna. Alla kunde ju titta efter själv. Finns inte på kartan att jag skulle kommunicera något som inte stämmer med vad jag nyss länkat. Bör kunna inses. Men jag ville kommunicera att det inte är givet utan kan variera lite.

Men jag kollade lite på nätet ang frasen. Verka vara ett huvudbry även för lingvister.

"För någon månad sedan var det kolsvart klockan tre." -> "A few months ago the city was completely dark at 3 pm."
Och a few months skulle jag ju säga är ett gäng månader. Och definitivt inte bara en som du hävdar.

"Jag blir borta någon vecka" ger mig uppfattningen att det är fråga om flera veckor snarare än ungefär en. Det är för mig ungefär detsamma som "Jag blir borta några veckor"

"Jag åker bort någon vecka i november" betyder en av flera möjliga veckor i november men längden ganska fix sju dagar eller möjligen en arbetsvecka.

Att "om någon månad" kan innebära mer än en står dock klart. Mer oklart hur många fler än en.

"om någon månad" kan inte gärna bara betyda EN. Då skulle man säga en och uttrycket ha försvunnit.

Haha, inget av dina exempel passar till texten du skrev i ursprungsinlägget. Vi diskuterar inte månader bakåt i tiden som ditt översättningsexempel, och du specificerade inte heller månad i ditt inlägg som i nästa exempel. Trust me, skriv fortsättningsvis som jag beskrev så slipper du "missförstånd".

Vi ser ändå ut att komma överens om att Sept är nästa intressanta datum, inte för att jag tror att de blir någon sänkning då heller, men då har vi något att hålla utkik på iallafall!
Citera
2023-05-07, 20:35
Medlem
Citat:

Vet inte om det går att kalla ett inlägg på aspergerforum.se för "utredning"
Finns nog bättre ställen att söka lingvistisk kunskap
Senast redigerad av DattMamon666 2023-05-07 kl. 20:38.
Citera
2023-05-07, 20:49
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Vet inte om det går att kalla ett inlägg på aspergerforum.se för "utredning"
Finns nog bättre ställen att söka lingvistisk kunskap

Liksom-fb blev lite trigger happy och försökte sälja in bullish bostadsscenario med närtida räntesänkning, blev synad, och nu är det VM i krumbukter.

Allt i onödan egentligen, eftersom det från skribenten tidigare hävdats att räntan inte påverkar bostadspriser.
Citera
2023-05-07, 21:03
Medlem
Citat:
Hur spekulerar folk i höjda räntor?

Med vilka instrument då?

Kan du ge konkret exempel?
Obligationsmarknaden, är du så tappad så du inte förstår vissa basala saker?
Citera
2023-05-07, 21:24
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige har nog knappt en miljon arbetslösa.

menar du ej arbetslösa eller "ej arbetslösa"

att gå på möte en gång i veckan anses ej som arbetslös ifall det är ett arbetslöshetsprojekt
Citera
2023-05-07, 21:29
Medlem
Citat:
Nja det har legat runt 75% av normala försäljningsvolymer i ett år nu. I denna tråd tramsar man om att "inget" säljs
Säljvolymen (omsättningen) har minskat med cirka 1/3 första kvartal 2023 jämfört med året tidigare
https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2023/04/06/saljvolymen-pa-bostader-har-minskat-med-en-tredjedel. Menar du att detta inte är en stor skillnad? specielt med tanke på hur kronan urholkats på det året, vi har ju cirka 10% inflation.
Citera
2023-05-07, 21:49
Medlem
Citat:
Det är alldeles för krångligt att hyra ut med brfernas stadgar, besittningsrätt etc.

Citat:
Ganska lätt att komma runt det där. De flesta föreningar har ganska kass koll.

Hur ska du ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in