Citat:
Ursprungligen postat av
MrLevaLivet
Nej om någon månad betyder i närmaste närtid, dvs om en månad, menar du två månader så heter det om några månader, menar du Sept så heter det om flera månader eller t o m om många månader. Hur man nu i Maj kan få "om någon månad" till September är bara löjligt. Det blir ingen räntesänkning "om någon månad" deal with it

Jag är ingen språkexpert. Möjligen använder jag frasen på ett sätt som en majoritet inte gör.
Det var iaf någon = några som avsågs. Jag visste ju vilket möte som just då hade gällt. Och hur lång tid som gällde. Och jag hade länkat siten som räknar ut sannolikheterna. Alla kunde ju titta efter själv. Finns inte på kartan att jag skulle kommunicera något som inte stämmer med vad jag nyss länkat. Bör kunna inses. Men jag ville kommunicera att det inte är givet utan kan variera lite.
Men jag kollade lite på nätet ang frasen. Verka vara ett huvudbry även för lingvister.
Exempel på översättning jag träffade på:
"För någon månad sedan var det kolsvart klockan tre." -> "A few months ago the city was completely dark at 3 pm."
Och a few months skulle jag ju säga är ett gäng månader. Och definitivt inte bara en som du hävdar.
En utredning jag tyckte var bra:
"Jag blir borta någon vecka" ger mig uppfattningen att det är fråga om flera veckor snarare än ungefär en. Det är för mig ungefär detsamma som "Jag blir borta några veckor"
"Jag åker bort någon vecka i november" betyder en av flera möjliga veckor i november men längden ganska fix sju dagar eller möjligen en arbetsvecka.
Att "om någon månad" kan innebära mer än en står dock klart. Mer oklart hur många fler än en.
"om någon månad" kan inte gärna bara betyda EN. Då skulle man säga en och uttrycket ha försvunnit.