2023-05-07, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Svensken spekulerar varken inte i lägre räntor enligt boprisindikatorerna. Länka nu bevis för motsatsen

Jag behöver fortfarande inte länka någonting. Vad skriver du för något förresten? "Svensken spekulerar varken inte i lägre räntor enligt boprisindikatorerna."

Det där är helt obegripligt.

Det är faktiskt du som påstår att svensken spekulerar i höjda priser just nu. Jag frågar mot bakgrund av vad och det du kommer med är goddag yxskaft. Du pratar ju bara skit.
Citera
2023-05-07, 14:05
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag går efter vad du skriver. Om du skriver vad du inte menar, rekommenderar jag i fortsättningen att du skriver vad du menar istället.

Om du backar till någon period när vi hade fast växelkurs så gör du ett fundamentalt fel.

En "normal" ränta är en riskfri realränta på 0%. Och det blir en nominell ränta på 2%. Bankerna kräver mycket mer innan dom lånar ut.

Det där problemet finns inte. Folk klarar 2%.

"självklart"=jag har inga argument.

Utan lån finns inga pengar. Så hur ska du då spara?

Säg att vi tar bort bostadslånen. DÅ försvinner också ca hälften av alla bostäder. Och mycket av ditt sparande.
Du får då bo inneboende hos någon annan på en del av din nuvarande boyta.

Varför är det här så mycket bättre?

Jag använder logik och du klarar inte av att svara.

Du klarade inte av att visa var FED ljuger.

Du klarade inte av att redogöra för konsekvenserna av din önskade dubbelbeskattning.

Du klarade inte av att redogöra för fallet att det är mer fastighetsbolag som lånar och färre privatpersoner.

Osv.
Tämligen tomt.
alltså jag hade en frågeställning, finns det verkligen några spridningeffekter förknippade med privatmedelkass-BR defaults som är så jätteallvarliga som delar av ekonom- och krönikörkåren verkar vilja göra gällande. Här ovan har jag utöver vad som delvis får anses utgöra ett svar på frågan fått en ocean av forumöversittarmästrande och helt omotiverade oförskämdheter som jag tydligen är skyldig att bemöta. Jag behöver inte svara ett skit. Det var uppenbart redan från de två tre första meningarna att du är en jävligt osympatisk person, det verkar de flesta andra här redan ha noterat. Jag valde att vara lite överslätande. Om din personlighet IRL påminner det minsta om det som tonar fram här så lär det nog vara du som ligger ensam och gråtrunkar under nån säng när konjunkturen bottnar.
Citera
2023-05-07, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Länka på du, Harry Flam. Skojare där, är det ens någon som tar honom allvar? Han låter precis som liksom-fb. Med uttal som priserna bör gå ned 30% men det är ingen bubbla. Ja nu har ju småhus redan gått ned 30%, så där fick han ju rätt även timingen var urusel.

Berätta nu alla alla experter som är rörande överens om att spekulation drivit marknaden. Mer länk mindre trams
Citera
2023-05-07, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jag behöver fortfarande inte länka någonting. Vad skriver du för något förresten? "Svensken spekulerar varken inte i lägre räntor enligt boprisindikatorerna."

Det där är helt obegripligt.

Det är faktiskt du som påstår att svensken spekulerar i höjda priser just nu. Jag frågar mot bakgrund av vad och det du kommer med är goddag yxskaft. Du pratar ju bara skit.

Svensken vill ha boende att bo i. Jag säger inte att de spekulerar i ett skvatt. Det är helt och hållet du som gör men du länkar inte ett smack som bevisar det.

Mest låter det som att du känner att det spekuleras i hela kroppen
Citera
2023-05-07, 14:24
Bannlyst
Citat:
Svensken vill ha boende att bo i. Jag säger inte att de spekulerar i ett skvatt. Det är helt och hållet du som gör men du länkar inte ett smack som bevisar det.

Mest låter det som att du känner att det spekuleras i hela kroppen

Vi vet det. Du försöker prångla ut teorin att svensken aldrig spekulerar i bostadsaffärer. Fast det är ju helt orimligt. För vore det sant skulle det ju inte heta "det är alltid bättre att äga (och vara belånad) än att hyra". Nu är det ju så det heter. Så svensken spekulerar såklart.
Citera
2023-05-07, 14:46
Avslutad
Citat:
Vi vet det. Du försöker prångla ut teorin att svensken aldrig spekulerar i bostadsaffärer. Fast det är ju helt orimligt. För vore det sant skulle det ju inte heta "det är alltid bättre att äga (och vara belånad) än att hyra". Nu är det ju så det heter. Så svensken spekulerar såklart.

Ja det finns säkert de som gör det. Men att det på något sätt är en drivande faktor för bostadspriserna finns det inget bevis för
Citera
2023-05-07, 14:46
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Sverige har nog knappt en miljon arbetslösa.

Jag uppskattar att de arbetslösa uppgår till över 2.000.000 om man tar med alla skattefinansierade åtgärder som har skapats för att manipulera statistik
Citera
2023-05-07, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ja det finns säkert de som gör det. Men att det på något sätt är en drivande faktor för bostadspriserna finns det inget bevis för

"De". Allihop inklusive dig själv, spekuleraren som hävdar att folkflertalet inte spekulerar.

Jodå. Självklart är det spekulationsivern som driver priserna men i kombination med ränteutvecklingen. Så spekulationsivern driver priserna upp och ned beroende av rådande räntetrend.
Citera
2023-05-07, 16:28
Medlem
Citat:
"De". Allihop inklusive dig själv, spekuleraren som hävdar att folkflertalet inte spekulerar.

Jodå. Självklart är det spekulationsivern som driver priserna men i kombination med ränteutvecklingen. Så spekulationsivern driver priserna upp och ned beroende av rådande räntetrend.
I börsen kunde man se spekulationsbubblan om man följde P/E värdena i börsen, när det gäller bostadsbubblan är det helt enkelt att se att priset för samma ruttna 60tals vila ökade 1 msk under samma period utan renoveringen. QE hjälpte till att få in flödet av kapital för att hålla lånefesten igång trots noll produktivitet, nu kommer inflationen med fart och penningmängden ska ner.
Citera
2023-05-07, 17:33
Medlem
Citat:

Jag trodde det var allmänt känt ett tag nu att det varit spekulationsdriven marknad i storstäderna. Vissa byggherrar försökte även "bromsa" det med att förhindra försäljning av nyproducerade objekt efter tillträde.

Här är en artikel från 2016, det finns nog många mer att tillgå om du söker lite:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/fler-forsoker-stoppa-spekulationskop/

Citera
2023-05-07, 18:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadslax
Jag trodde det var allmänt känt ett tag nu att det varit spekulationsdriven marknad i storstäderna. Vissa byggherrar försökte även "bromsa" det med att förhindra försäljning av nyproducerade objekt efter tillträde.

Här är en artikel från 2016, det finns nog många mer att tillgå om du söker lite:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/fler-forsoker-stoppa-spekulationskop/

Om du från artikeln sorterar bort de som tar på sig risk innan bostaden finns, vad finns det kvar för spekulation i existerande bostäder då, i artikeln?

Du och andra talar om spekulation som INTE är i bostäder. Utan innan bostäderna finns.

Någon får gärna hala fram stöd för spekulation i existerande bostäder.
Citera
2023-05-07, 18:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
alltså jag hade en frågeställning,
Och jag svarade på det du skrev.
Bara att gå tillbaka och titta.

Men jag fick inget vidare svar. Tunt på saklighet där.

Citat:
fått en ocean av forumöversittarmästrande och helt omotiverade oförskämdheter som jag tydligen är skyldig att bemöta.
Du tänker dig att kunna häva ur dig grundlösa påståenden.', och när de synas och konsekvenser påtalas, så är det tydligen grova personliga påhopp.

Vad får dig att tror att du kan häva ur dig vilken smörja som helst oemotsagd.

Citat:
Jag behöver inte svara ett skit.
Det är helt riktigt. Forumet tillåter att du häver ur dig vilken smörja som helst.
Men tillåter också mig att syna dravlet.

Citat:
Det var uppenbart redan från de två tre första meningarna att du är en jävligt osympatisk person, det verkar de flesta andra här redan ha noterat.
Ja, det är ju fler än du som inte klarar av att få svamlet synat.

Citat:
Om din personlighet IRL påminner det minsta om det som tonar fram här så lär det nog vara du som ligger ensam och gråtrunkar under nån säng när konjunkturen bottnar.
Jag har inga problem då folk i min närhet är sakliga.

----------------------------
Istället hade du kunna försöka vara lite saklig och svara på frågorna.
T ex ifall vi tog bort alla bostadslån, tog bort hälften av alla bostäder och hälften av ditt sparande.
Det är en situation som skulle kunna beskriva läget ifall man inte fick låna till bostäder.

Alla som har svårt för bostadslån kan ju tanke igenom hur ni skulle trivas med att dela bostad med en annan familj. Och ha svårt att spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in