2023-05-07, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja det är vad som populärt kallades för att göra bostadskarriär, kanske ett ord som hör hemma i historieböckerna.
Exakt.

Man kan göra ett litet tankeexperiment på sin respektive kammare och fråga sig hur benägen man är att köpa en bostad som ökar respektive minskar i andrahandsvärde. Samma utgångspris, samma bostad.

Min gissning är det fler som väljer att köpa bostaden som ökar i värde, jämfört med de som väljer att köpa bostaden som minskar i värde.

Är det så, så visas att det finns skillnad i riskbenägenhet på en uppåtgående respektive nedgående marknad, som ju påverkar spekulationer och därmed prissättningen.

Och ja, en spekulant kan nyttja sin spekulation. Finns inget konstigt i det.
Senast redigerad av LaneHaj 2023-05-07 kl. 01:01.
Citera
2023-05-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Du menar att alla som bor i brf åker till thailand och har en massa pengar? Nej. Det är vanliga sosseknegare. Ofta är det par med vanlig medellön. Hyrestorskar är socfall, psyksjuka, hazarer/negrer mfl. De som faktiskt har jobb tenderar att köpa. Kontantinsatser skrapas ihop med olika medel. Blanco. Sparande. Mamsen/papsen (vanligt i sthlm). Osv.

Varför tror alla att brf köpare har 60k bruttolön och badar i pengar. Nej. Genomsnittlige brf köparen i storstockholm har kring 400-450k bruttolön årligen. Och ett-två barn. Och en samborelation. Förutom netflix, en rutten Opel Corsa på kredit eller leasing och massa annat skräp. Hur kan folk inte fatta att under blomstrande högkonjunktur 2021 sparade medelpersonen 3000kr per månad. Kolla på scb.

Vad tror du de sparar idag med dagens utgifter. De går back.

Folk är fattiga och folk kommer tvångslikvideras. Eller skuldsättas för livet som på 90 talet.

Det är ett måste innan vi kan fortsätta fram.

Hänger du med.

Okej , jag visste inte att detta är en Stockholms tråd...

Ett vanligt par som tjänar 35K var har ca 55K ut i månaden tillsammans

Även om dom köpt en ganska stor 3a i t.ex Norrköping/ Helsingborg/ Malmö/Linköping så har dom troligen 1,5 milj i lån.

Säg en bostadskostnad på 12K i mån.

Då har dom gemensamt 43K kvar till andra räkningar..mat..bilån..

Tillomed en resa till Cypern i sommar
Citera
2023-05-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Okej , jag visste inte att detta är en Stockholms tråd...

Ett vanligt par som tjänar 35K var har ca 55K ut i månaden tillsammans

Även om dom köpt en ganska stor 3a i t.ex Norrköping/ Helsingborg/ Malmö/Linköping så har dom troligen 1,5 milj i lån.

Säg en bostadskostnad på 12K i mån.

Då har dom gemensamt 43K kvar till andra räkningar..mat..bilån..

Tillomed en resa till Cypern i sommar

Är ingen som sagt att lkpng köpare kmr tvångslikvideras. Men priserna kmr falla. Få vill betala ränta på 2 milj i lån för en tvåa-trea särskilt när utbudet av alternativ är stort i små hålor.

Jag pratar om högbelånade torskar, dessa återfinns främst i sthlm.

55k netto blir tufft för samboparet med barn som sitter med 4 milj kredit. Samtidigt som värderat på deras skräp brf faller 25 procent.

De är inte fiktiva utan verkliga människor. Och kommer klämmas åt hårt.
Citera
2023-05-07, 01:22
Medlem
Flickan-fb är helt väck i bollen. Ena stunden yrar han om att räntor inte påverkar bostadspriser. I nästa mening siar han om räntesänkningar i höst och att det blir trångt i dörren när alla ska köpa bostad. Nollränta spår han också snart haha.

Han gillar ju marknaden. Och den spår 2,5% styrränta om 3 år. Så bolåneränta 3,5%. Så ska alla amortera 1-2% på det. Högbelånade 3%. Högre avgifter (30-100%) för BRFer ligger också i korten på 3 års sikt. Hur han får det till att priser ska upp är en gåta. När en vanlig trea i storsthlm får avgift 7000kr. Och amortering + ränta för många blir 5% totalt sett även på sikt.

Fantasier ur röven är vad det är. Konceptet "Bostadskarriär" dog 2022. Rip. Finito.
Citera
2023-05-07, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Dock möts inte säljare och köpare därmed är statistiken bristfällig att dra slutsatser från, det man kan anta är att det finns en enorm värdeminskning.

Nja det har legat runt 75% av normala försäljningsvolymer i ett år nu. I denna tråd tramsar man om att "inget" säljs
Citera
2023-05-07, 06:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vem är det exakt som gråter ut i media? De enda jag har sett är folk som bor i HR som klagar på några extra procent på hyran

Varför ska dessa gråta för? Är de två klarar de höjda hyror. Själv boendes i mälardalen, jag hyr inte, har jag förlorat 1 miljon cirka (kanske mer) eller 65,000 varje månad. Men jag gråter inte, jag känner mig mer hånfull åt alla miffon som lurat i andra att det inte kunde ske.
Citera
2023-05-07, 06:52
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vem är det exakt som gråter ut i media? De enda jag har sett är folk som bor i HR som klagar på några extra procent på hyran

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/kEyA6k/borantan-blev-for-hog-ove-tvingas-flytta

Här har vi en bolånetorsk som bara för ett par timmar sen grät ut i media och som diskuteras flitigt i en annan tråd på forumet.
Citera
2023-05-07, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/kEyA6k/borantan-blev-for-hog-ove-tvingas-flytta

Här har vi en bolånetorsk som bara för ett par timmar sen grät ut i media och som diskuteras flitigt i en annan tråd på forumet.

Ja där har vi en. Men det är knappast så att folk "gråter ut" en masse" eller att det sker en massa panikförsäljningar.

Ove i det här fallet hade alltså lån på över 4msek. Varför ställer inte journalisten den enda relevanta frågan? Vad har hänt med din inkomst Ove?

Ove måste ha tjänat över 60k i månaden för att få detta lån. Kan han knappast göra nu. Hade han fortfarande tjänat 60k hade räntehöjningen varit odramatisk.

Problemet är att Ove förlorat sin inkomst. Inte att räntan är hög.

Dessutom är detta samma person som DN skrev om i februari. På 3-4 månader har de alltså inte hittat någon mer utan behöver intervjua samma person igen.
Senast redigerad av flanders 2023-05-07 kl. 07:11.
Citera
2023-05-07, 07:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Flanders säger ju emot dig. "Folk köper ju för att bo" och "spekulerar inte".
Och det säger jag också. Så var säger flanders något annat.

Du måste försöka tänka också.
Citera
2023-05-07, 07:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
äh det är så mkt avsiktliga missförstånd, jag försökte vara lite överseende
Jag går efter vad du skriver. Om du skriver vad du inte menar, rekommenderar jag i fortsättningen att du skriver vad du menar istället.

Citat:
självklart är det klandervärt av privatpersoner att ta lån som de inte kan betala om räntan går upp till historiskt normala nivåer,
Om du backar till någon period när vi hade fast växelkurs så gör du ett fundamentalt fel.

En "normal" ränta är en riskfri realränta på 0%. Och det blir en nominell ränta på 2%. Bankerna kräver mycket mer innan dom lånar ut.

Det där problemet finns inte. Folk klarar 2%.

Citat:
självklart ska ekonomisk politik gynna folk som sparar framför de som lånar inte tvärtom,
"självklart"=jag har inga argument.

Utan lån finns inga pengar. Så hur ska du då spara?

Säg att vi tar bort bostadslånen. DÅ försvinner också ca hälften av alla bostäder. Och mycket av ditt sparande.
Du får då bo inneboende hos någon annan på en del av din nuvarande boyta.

Varför är det här så mycket bättre?

Citat:
det du skriver är bara löjligt vrängande.
Jag använder logik och du klarar inte av att svara.

Du klarade inte av att visa var FED ljuger.

Du klarade inte av att redogöra för konsekvenserna av din önskade dubbelbeskattning.

Du klarade inte av att redogöra för fallet att det är mer fastighetsbolag som lånar och färre privatpersoner.

Osv.
Tämligen tomt.
Citera
2023-05-07, 07:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Att folk inte fixar 4,5% och gråter ut i media är lite märkligt då räntan inte borde vara så hög om KALP använts!
Går alltid för media att hitta någon som vill gråta.

Det säger inget.
Citera
2023-05-07, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och det säger jag också. Så var säger flanders något annat.

Du måste försöka tänka också.

Fast varför ljuger du jämt och ständigt? Hittills har folk köpt på spekulation och nu väntar de med att köpa. De spekulerar ju nu också fast nu i fortsatt höjda räntor och sänkta bopriser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in