2023-05-07, 12:07
Medlem
Ett tips, ta en UC på bostadsrättsförening vid ev köp.
Citera
2023-05-07, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ok. Med din definition är allt alltid spekulation. Svensken spekulerar i sitt kaloriintag när han köpe en potatis också. Då vet vi

Nu spekulerar folket i höjda räntor och ytterligare sänkta priser, eller hur? frågade jag. Vet du inte? Har du verkligen ingen aning? Med tanke på att du nu börjar tramsa.

Klart du vet att svenskarna spekulerar i det här men då faller ju hela vitsen med vad du sysslar med.
Citera
2023-05-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Nu spekulerar folket i höjda räntor och ytterligare sänkta priser, eller hur? frågade jag. Vet du inte? Har du verkligen ingen aning? Med tanke på att du nu börjar tramsa.

Klart du vet att svenskarna spekulerar i det här men då faller ju hela vitsen med vad du sysslar med.

Ingen aning om vad svenska folket spekulerar i exakt. Tittar du på de undersökningar (boprisindikatorer) som finns så räknar svenskar INTE med några räntesänkningar på kort sikt.
Citera
2023-05-07, 13:06
Medlem
Citat:
Fast det där låter ju inte riktigt klokt. Som när verkligheten överträffar dikten. Han köpte alltså för nästan 13 miljoner och sålde inte för mer än 7? 6 miljoner back. Han torde vara ekonomiskt körd för resten av livet om det där är en verklig historia.

9,2 skrev jag?

Ändå jobbigt läge...
Citera
2023-05-07, 13:21
Medlem
Citat:
"Drunknar i räntekostnader" vi pratar mindre än 10k mer i månaden på ett lån på 5 msek. Ingen drunknar av det. Har de de lånen har de bra inkomster. Du sitter och önsketänker.
Fråga din mäklare
https://www.svd.se/a/O8edg3/maklare-rantan-pressar-till-flytt-pa-lidingo

Uppenbarligen drunknar de i räntekostnader och vill downsiza, dock saknas köpare.
Citera
2023-05-07, 13:26
Medlem
Citat:
Och jag har förklarat för dig att eventuellt spekulation på nybyggen som inte ens är 1% av totalt bestånd är en piss i Atlanten och inte påvisar att spekulation på total marknad finns att tala om.
Av det omsatta beståndet tror jag du menar. Har du en länk som visar på att där inte förekom spekulation som trissade upp priserna? Experterna är rörande överens om att det påverkade priserna massivt, oavsett om du inte känner så. Nu är bubblan spruckit så försvann spekulationen precis som under tulpanbubblan
Citera
2023-05-07, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ingen aning om vad svenska folket spekulerar i exakt. Tittar du på de undersökningar (boprisindikatorer) som finns så räknar svenskar INTE med några räntesänkningar på kort sikt.

Så nu spekulerar alltså svensken i stillastående eller t o m höjda priser? Jovisst sörru. Vad skulle det vara bakgrund mot? Inflation tillbaka på 2%?
Citera
2023-05-07, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Av det omsatta beståndet tror jag du menar. Har du en länk som visar på att där inte förekom spekulation som trissade upp priserna? Experterna är rörande överens om att det påverkade priserna massivt, oavsett om du inte känner så. Nu är bubblan spruckit så försvann spekulationen precis som under tulpanbubblan

Du kan ju börja med att hänvisa till alla dessa experter som är ”rörande överens”.

Jag har redan länkar till professor Harry Flam som konstaterar att det inte förekommer i någon betydande skala
Citera
2023-05-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Fråga din mäklare
https://www.svd.se/a/O8edg3/maklare-rantan-pressar-till-flytt-pa-lidingo

Uppenbarligen drunknar de i räntekostnader och vill downsiza, dock saknas köpare.

Hörsägen från EN mäklare. Jag kan länka tonvis med mäklre som säger motsatsen.
Citera
2023-05-07, 13:31
Medlem
Citat:
Så nu spekulerar alltså svensken i stillastående eller t o m höjda priser? Jovisst sörru. Vad skulle det vara bakgrund mot? Inflation tillbaka på 2%?
Svensken spekulerar varken inte i lägre räntor enligt boprisindikatorerna. Länka nu bevis för motsatsen
Citera
2023-05-07, 13:41
Medlem
Mäklarna surar bara för att det säljs så få objekt, dom skiter totalt i om ett hus säljs för 6 miljoner eller 8 miljoner bara så länge det säljs och dom får sin provision.
Citera
2023-05-07, 13:46
Medlem
Citat:
Hörsägen från EN mäklare. Jag kan länka tonvis med mäklre som säger motsatsen.
Länka på du, Harry Flam. Skojare där, är det ens någon som tar honom allvar? Han låter precis som liksom-fb. Med uttal som priserna bör gå ned 30% men det är ingen bubbla. Ja nu har ju småhus redan gått ned 30%, så där fick han ju rätt även timingen var urusel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in