2023-05-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Men enligt Maja-räddarna här i tråden så ljuger ju Johanna som en häst travar (pun intended) och då kan ju Maja lika gärna varit med i köket.

Hur kommer det sig att alla är övertygade om Johannas skuld? Hon har ju erkänt, helt sant, men det kan ju vara en efterkonstruktion (eftersom hon, enligt Maja-räddarna, anpassat sin historia till den information som hon fått under utredningens gång) och hon "erkänner" för att hon verkligen är en narcissist och vill klättra på mördarstegen. Finns det några bevis, egentligen, som säger att det inte var Maja som ströp Tove? Förutom erkännandet? Man skall ju inte dömas på sitt erkännande utan det måste finnas bevis också (eventuellt munväder förstås undantaget).

Så, kanske det är Maja som strypt och Johanna som hjälpt till.

Förresten, hur korrelerar Johannas mobilanvändning/-rörelser med Majas under den aktuella tiden? Har Johannas mobil registrerat en massa aktivitet under tiden Maja "sovit"?

Det här är en ganska bra poäng - det är inte alls uppenbart att bevisningen styrkt att det är JJ som stryper. Däremot är det mer som talar för JJ som den drivande gärningsmannen, telefonhistoriken, låttexter, skadegörelse via brand osv. Det är också en av anledningarna till att hovrätten kommer döma båda för mord.
Citera
2023-05-07, 16:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man måste i princip omyndigförklara Maja och göra henne till ett viljelöst offer för att på något sätt kunna förklara hennes handlanden.

Till att börja med hade även M något emot T. Enligt M s mamma ville inte T ha med M i gänget. M har sökt upp T och skrämt upp henne vid två olika tillfällen. T har själv berättat att hon var rädd för M.

Efter gruffet mellan J och T på Nöjet är M aktiv och upprörd, hon vill få T utslängd. Hon går in flera gånger för att leta efter T medans J står utanför och väntar.

Med vetskapen att J vill döda T går man inte och lägger sig om man inte är helt redlös, vilket hon bevisligen inte var! Att J och M lägger ifrån sig sina telefoner samma minut och inte använder den på en timma, men att bådas telefoner plockas upp ett par minuter efter mordet är ett tecken på att dom är samspelta.

Vad som händer efter mordet följer precis samma linje, i gemensamt samförstånd. J lämnar lägenheten flera gånger med M ensam kvar. Dom skickar sms till varandra. Dom bär båda ut kroppen och dumpar den i skogen. Båda ljuger för sina kompisar och T s anhöriga om vad som hänt. Dom ljuger även för polisen i flera veckor och drar exakt samma story. Det är först när polisen spräcker lögnen deras historier går isär, och då fortsätter båda att ljuga för att rädda sig själva.
Bortsett från ditt första stycke ser jag det som en klar logisk analys, med givet deltagande av M.

Som du vet, delar jag inte din syn på M och tron på hennes medverkan.
Vid samtliga tidigare "mordiska" händelser har hon gett diverse ursäkter för att dra sig ur när det börjat brännas. Det är visserligen endast hennes egna ord, men det visar att hon har rätt och fel klart för sig. Om man ska betrakta det som moralisk kompass, feghet eller "friskrivning" är avhängigt av vilken syn man har på M. Jag väljer att tro att det är det förstnämnda och att hon är sanningsenlig med att hon dragit sig ur.

Med det som utgångspunkt ser jag det inte som orimligt att M skulle dragit sig undan även den ödesdigra natten. Kanske hon inget hört och inget sett, men ändå varit medveten om vad som skett/skulle ske. I annat fall tänker jag att hon borde reagerat starkare på åsynen av T invirad I lakan.

Möjligtvis är 2.19 ett toabesök, men jag tror inte att 2.43 är det. Då tänker jag att M tar tfn för att J sagt att hon ska höra av sig när hon är framme vid McD, för att lugna M. Var M lullar runt under tiden är ovisst, men jag utgår ifrån att hon håller sig ifrån toa, då hon troligtvis vet att T befinner sig där. Det förklarar i så fall varför M inte sett henne.

Att J säger att de drar plastsäck över T för att M inte ska se hennes huvud tycker jag talar starkt för att M inte sett det tidigare heller och alltså inte befunnit sig i badrummet under själva mordet.
Citera
2023-05-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Bortsett från ditt första stycke ser jag det som en klar logisk analys, med givet deltagande av M.

Som du vet, delar jag inte din syn på M och tron på hennes medverkan.
Vid samtliga tidigare "mordiska" händelser har hon gett diverse ursäkter för att dra sig ur när det börjat brännas. Det är visserligen endast hennes egna ord, men det visar att hon har rätt och fel klart för sig. Om man ska betrakta det som moralisk kompass, feghet eller "friskrivning" är avhängigt av vilken syn man har på M. Jag väljer att tro att det är det förstnämnda och att hon är sanningsenlig med att hon dragit sig ur.

Med det som utgångspunkt ser jag det inte som orimligt att M skulle dragit sig undan även den ödesdigra natten. Kanske hon inget hört och inget sett, men ändå varit medveten om vad som skett/skulle ske. I annat fall tänker jag att hon borde reagerat starkare på åsynen av T invirad I lakan.

Möjligtvis är 2.19 ett toabesök, men jag tror inte att 2.43 är det. Då tänker jag att M tar tfn för att J sagt att hon ska höra av sig när hon är framme vid McD, för att lugna M. Var M lullar runt under tiden är ovisst, men jag utgår ifrån att hon håller sig ifrån toa, då hon troligtvis vet att T befinner sig där. Det förklarar i så fall varför M inte sett henne.

Att J säger att de drar plastsäck över T för att M inte ska se hennes huvud tycker jag talar starkt för att M inte sett det tidigare heller och alltså inte befunnit sig i badrummet under själva mordet.

Jo visst. Och ska man tro på M så har hon faktiskt förmågan att säga nej/dra sig ur när det blir alldeles för galet. Men detta är en process där gränserna flyttas fram. I detta fall har det startat med ganska harmlösa saker såsom planka in på en nedlagd bar, inbrott på ett nedlagt mentalsjukhus, förstöra en kompis bil, söka upp T och skrämma upp henne. För att sen vara delaktig eller åtminstone ha vetskap om två mordbränder. Redan här har hon passerat många gränser och då kanske steget till att hålla fast ärkerivalens händer medans bästisen J stryper henne inte är så stort. Om man nu har en empatistörningen i botten vilket jag tror hon har.

Om inte M var delaktig i mordet så skulle J aldrig lämnat lägenheten med M ensam kvar med möjlighet att larma. Grannen hade ringt på enbart minuter innan, han kanske ringer på igen och M öppnar och berättar? Även om dom är bästisar skulle hon väl aldrig ta den risken i en situation som denna.

Att dom drog platssäckar över huvudet och benen kan ju bero på att dom tyckte det var obehagligt. Själv tror jag dom vilje dölja i bästa mån att det var en kropp dom bar runt på och täckte den då med påsarna.
Citera
2023-05-07, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om jag förstått Avel rätt, så kan tfn registrera steg om man vickar eller eller gör armrörelser med tfn I handen.
En långsökt, men inte helt omöjlig tanke, är då att M i sömndrucket tillstånd famlat efter tfn, vält ner den på golvet, plocka upp den och vänt den rätt för att kolla vad klockan är vid 2.19. Eller att hon bara sträckt sig efter den och gjort en större armrörelse.

Även om jag är tveksam till att det gått till så, visar det på vanskligheten av att dra långtgående slutsats om Ms vakenhet utifrån det. Hon kan lika gärna varit sovande som vaken då tfn inte rört sig.
Precis så. Jag fattar inte att man lägger så stor tilltro till telefonen i det läget även om de inte har annat att gå på. Jag har suttit hemma och sett på film, druckit en go öl och samlat poäng på stepler. Kommer inte ihåg hur många bonussteg jag fick för ölhövning och film men det var många.
Citera
2023-05-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja visst, det är en svag grund, tveklöst.

Men saken är just den, som du skriver, att det behövs mer för att dra en slutsats.

Vi kan inte dra någon slutsats. Det KAN vara det ena eller det andra. Det kan vara så att Maja inte använde sin telefon, för att hon sov. Om det nu verkligen var så att Maja använde sin telefon hela tiden den där timmen efter hon kom hem, varför gjorde hon då inte också det under den där nästan timme långa tiden i lägenheten från det att de kom hem till rätten säger att Tove mördades.

Kanske för att hon sov. Även om det är ett svagt indicie, så är det ändå ett mycket sannolikt scenario, givet hennes sömnbrist, alkoholpåverkan och den sena timmen. Vem som helst hade somnat på studs i det läget.

Kanske var det så att MH faktiskt låg i sängen och hörde hur JJ och TT tjafsade (men inte skrek). En med såna NPD-besvär som MH har har ofta en förmåga att dissociera i svåra lägen där man inte vill vara med om det man hör eller ser. Tex så här:

"Vid disocciation kan det kännas som att man är avskärmad från sig själv eller verkligheten. Det är vanligt att det känns som att allt är overkligt. Många beskriver att de inte riktigt är medvetna om vem de är eller vad de är med om. De är inte heller medvetna om vad de känner och tänker, eller hur det känns i kroppen".

Så när MHs mobil rör sig vid 02.19 kan det vara så att hon hör dunsarna men inte ville veta vad det handlade om. När hon då var på väg till toan så kan hon pga dissociationen inte "märkt" att TT låg död på golvet där.

Nästa tid hennes mobilapp visar rörelse är 02.43 och det är då hon ombeds hjälpa till att paketera kroppen. Är det dissociation hon upplevde så gjorde hon som JJ sa, men fattade inte riktigt vad det egentligen handlade om.

Förrän hon satt i bilen på väg till fyndplatsen.
Citera
2023-05-07, 17:23
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Precis så. Jag fattar inte att man lägger så stor tilltro till telefonen i det läget även om de inte har annat att gå på. Jag har suttit hemma och sett på film, druckit en go öl och samlat poäng på stepler. Kommer inte ihåg hur många bonussteg jag fick för ölhövning och film men det var många.

Det visar väl i varje fall att hon inte sov?
Citera
2023-05-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tycker inte att man kan jämföra med en kvinna som bor ihop med en idiot till man (som man förmodligen är beroende av ekonomiskt/boende).

M hade möjlighet att försiktigt dra sig från J.s sällskap när hon blev varse om hennes sjuka tankar. Varför ska man utpeka M som ett viljelöst offer, som inte har förmåga att tänka själv? Är det så illa borde hon bli omyndigförklarad bums!

Nu var M medveten om J och hur hon fungerade... var med vid ett flertal tillfällen så TT var rädd även för henne.
Vid kvällen för mordet så var det M som gick in och kollade efter T trots att hon visste om bråket tidigare på kvällen.
Vad är det som säger att hon inte höll i T under den korta tiden det tog för J att ta T av daga i badrummet för att hjälpa sin kompis som hon är "så rädd för"?
Det märks i ditt resonemang att du aldrig träffat på och lärt dig från att ha träffat en narcissist eller psykopat.
Om J har den störningen och makten över M så förklara det varför hon går med på allt hon gör tillsammans med J.
Oavserr får hon stå för sin del och ta ansvar för det men som sagt, då är det inte konstigt utan SJUKT
Citera
2023-05-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det visar väl i varje fall att hon inte sov?
Den är ju helt opålitlig. Hon kan ha sovit lika väl som hon hade kunnat hoppa hopprep. Så skev är den.
Citera
2023-05-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023

Underbart att det nu för tiden finns medicin så att personer med ADHD och liknande, kan slippa sina inre helveten. Glad för deras (eran) skull.

Men MH har väl ADD, inte ADHD? ADD är inte lika utåtagerande som ADHD. Eller har jag fel?
Citera
2023-05-07, 17:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut.

Vi har ju fått se de här sidorna hos Johanna i FUP, där hon t ex säger t ex till grannen, åh bästa grannarna i världen som bryr sig, vad snälla ni är när hon kommer ner från mordet. Avleder från frågor om dunsarna med frågor om hur de har haft det i helgen osv.

Många beskriver också Johanna som väldigt lugn när hon kan prata om sina hämndkänslor och minns tydligt en situation som var otroligt obehaglig där en kompis berättar om hur Johanna kommer och först kramar om henne, säger berömmer hennes utseende (liknande) för att strax därefter (minns inte nu riktigt exakt) kanske typ knuffa henne hårt och säga elaka, hårda ord. Minns inte orslkaen, men säkert handlade det om någon kilaffär där Johanna lik sig själv, inte tål att någon annan får ha kontakt med någon av hennes killar eller tidigare sexpartners.

Tror att Johanna själv nämner något i förhör om att hon säger några lena ord. Här nedan kan man iaf se hur manipulativ hon är mot utredarna. Har tidigare vist det här förhöret, men det tål att upprepas. Hon plnaterar hel tiden vittnen som ska styrka hennes version, men detta har ju inte skett:

Förhör Johanna nov- 22

A 153/982

"Ok, när väl Tove kom sen då, berätta om det, hur det gick till?
Hon kom med någon kompis, ja, nu kommer jag inte riktigt ihåg vad vi sa, men jag gick ju
fram och frågade helt enkelt om hon ville följa med hem, om hon ville prata igenom och så,
det var ju väldigt tråkigt och dumt det som hade hänt och sådär.
Vem sa det sa du?
Jag sa det, det var ju tråkigt, att det var dumt, och sen så mins jag faktiskt inte va vi sa
eftersom hon pratade lite med sin kompis, hennes kompis sa någonting i stil med, men Tove
du får lova att inte slåss nu då. Tove bara, ja det ska jag inte göra. Eh, nej och sen så gick vi.
"

Så det är väl inte helt otroligt att Johanna har lagt mer skuld på sig själv, (vilket kanske faktiskt också stämmer?) men inte för att det är så hon ser saken, utan för att locka med sig Tove hem. Hon ber om uräkt oh säger att det var dumt.
Lite som det där med haschkakorna, urskuldande erkännande om att det var dumt och att hon blev klokare sedan och insåg att det var viktigt att berätta sanningen.
Citera
2023-05-07, 17:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Telefonen är redan tömd så de kan begära ny analys av filen man får vid tömning. Det är som en arkivfil med hela mobilens innehåll.

Ja du, alltså jag vet inte om de liksom kan stoppa det om det visar sig vara ofödelaktigt. Å andra sidan så lär processen i sig fångas upp av de andra parterna som då kan agera utifrån sina intressen.
Då står och faller en sådan begäran med hur trovärdig Ms nya advokat anser att hon är, om han vågar ta risken.
Citera
2023-05-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så kan det mycket väl vara. I vilket fall som helst så är det uppenbart att Tove inte var rädd för Johanna och Maja.

Hon kanske, för att slippa fortsätta vara rädd för dem, följde med för att reda ut det hela och få det hela ur världen en gång för alla. Så rädd kan hon ha varit trots att hon följde med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in