Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Hej alla kockar!
Ni som kan det här med hamburgare, förslagsvis jobbar eller har insyn på någon av "premium" burgarställena dvs där de görs dokumenterat bra smash burgare.
Hur mycket % fett och vilka styckdetaljer använder din krog/restaurang eller det du vet?
Jag har läst att nästan alla kör samma i princip, eftersom det finns ett heligt recept som alltid funkar. Går du till Bap i Sthlm eller Brödernas så får du samma puck smashad i princip - så vad är det då?
35% fetthalt har jag hört samt två delar vanlig nötfärs mager och bringa och sedan tillsätter man själv fett i form av talg som då blir exakt den % (35) så burgarna blir perfekta varje gång.
En annan detalj är att det alltid är Väddö cheddar ost. Den tycks ha rätt smak och smältegenskaper, finns det ingen liknande ost? Jag ser verkligen Väddö överallt också.
Vad vet ni? Kom igen, jag vill göra en burgare som vinner SM!
Högrev och bringa är standard.
Bastard Burgers har även lägg i sin blandning.
Vissa kedjor, t.ex Bun Meat Bun använder enbart högrev och gör bland dom bästa burgarna ändå.
Extra fett behöver du inte hålla på med, du ser till att reglera fetthalten redan vid finstyckningen men se till att du har en fetthalt på 25-30%.
Något ’heligt recept’ finns inte.
Och ska du vinna Burgar SM - se till att sätt ihop ett team bestående av influencers.
Hur många följare du har på Instagram och Youtube väger tyngre än att göra en bra burgare i det jippot.