Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Ja, för ansiktdetaljer ja. Det är en hög risk för att hon inte får se ansiktet så pass bra att en identifiering från hennes sida kan vägas in i ett domstolsutlåtande. Där håller jag med domstolen.
Men identifiering och åldersuppskattning är inte samma sak. Åldersuppskattning är inte alls lika osäkert. Ser du ett ansikte lite snabbt och i dåligt ljus kommer du inte ihåg detaljer av hans ansikte. Du kommer med ganska stor sannolikhet ha glömt hur han ser ut redan minuter efteråt, om du inte har fått chans att fokusera på ansiktet.
Men du minns ålder med mycket större säkerhet. Man ser direkt om någon är runt 20 eller 50. Det är ytterst sällan man skulle ta fel på mer än 15 år. Och nu säger alla vittnen, oavsett vilka ljusförhållanden, vinklar, tid, avstånd och fokus de har haft samma ålder. 38+-10 år. Visst kan alla haft fel, men den här delen av vittnesuppgifterna är något som tydligt pekar bort från SE.
Gällande åldersuppskattningen kommer det säkert debatteras i all evighet och uppenbarligen kommer alla till olika slutsatser.
Min för min egen del har jag landat i att jag är väldigt agnostiskt inställd till den frågan.
Och det betyder att GM troligtvis var tillräckligt gammal för att nästan ingen skulle uppfatta honom som "ung" och tillräckligt ung för att ha ett rörelsemönster som inte vittnade om en väldigt gammal person.
Om man ser någon bakirfrån springa under några sekunder från avstånd i motljus - Kan man verkligen göra en åldersuppskattning av värde? Kan man avgöra om individen är 38, 45 eller 54?
Det som avslöjar ålder (bakifrån) är väl då rörelsemönster och eventuellt klädstil?
För vi har ju inga detaljer om huvudet direkt i materialet. Jag tänker på rynkor eller grått hår.
Majoriteten vittnar ju om en snabbhet, men med tunga steg.
Och för att undvika ännu ett samtal om signalementet kan vi väl hålla oss till lång mörk rock, mörka kläder, en huvudbonad, troligtvis låga skor och en liten väska av någon sort. Vittnar det om en ålder?
Finns det möjligtvis en psykologisk faktor för uppskattningen av vittnen?
De har precis bevittnat mer eller mindre en avrättning och ser sedan en individ hyfsat raskt springa därifrån. Har vi kanske bias för sådant? Att sådant begås inte av tex en 50 åring? Jag spekulerar.
Är förhören möjligtvis bristfälliga?
Det är ju sällan uppföljande frågor. Tex, vad baseras åldersuppskattningen på osv.....