2023-05-01, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det här säger jag på hyfsat lösa grunder, men jag har alltid haft en känsla av att Engström behandlar sin utstyrsel (från den kvällen) som en uniform. Jag tänker på att ME är ganska så övertygad om att han inte hade glasögon innan 87. Jag tänker även på att förutom tidiga bilder (tex Svd 2/3) så bär han alltid den där uniformen med alla dess detaljer. Till och med i Skydd & Säkerhet 92 bär han den. Jag menar, då gör han till och med en grej av det. Han byter till och med om inför fotograferingen.

Jag menar. Jag har flera jackor, kepsar och mössor.
För honom är det uppenbarligen viktigt av någon anledning att ha på den där uniformen.

Det är precis som han går in i en roll; Skandiamannen. Och Skandiamannen har keps, rock, glasögon och en handledsväska.

Jo absolut men brukar man inte lägga av en väska när man ska springa..?

Ofta har man ju saker i en väska så att just springa med en väska gör man bara när man måste...!

Men okej då...
Citera
2023-05-01, 08:06
Medlem
Roerligs avatar
Angående risken för vittnet SE att bli misstänkt i och med sina ageranden.

Jag tror inte att han som sådant haft minsta lilla tanke på detta. Som helt vanlig passerande medborgare har risken att någon skulle börja fundera på honom i sådana banor överhuvudtaget inte föresvävat honom. Även om han lite oförsiktigt väver in sig lite extra i skeendena.
Citera
2023-05-01, 08:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja.. jag vet inte om det på något avgörande sätt skiljer sig från det jag menar. Även om jag inte kan Lampers förväxlingsteori exakt.

För inte menar han att SE vill bli misstänkt eller till och med dömd (likt Quick)?

Nej, det menar han inte. Men han menar att vid x-antal tillfällen uppger Engström rörelsemönster/beteenden som GM ska ha haft.

Citat:
Jag menar ivf inte att SE vill bli misstänkt. Han vill vara en avgörande pusselbit, som krävs för att bilden skall bli klar. Det blir han i och med detta, men han utestängs. Och det innebär att ett felaktigt signalement kvarstår, pusslet blir inte färdiglagt. Det är så jag tolkar Lampers, eller åtminstone menar själv. Jag kanske tonar ner uppmärksamhetstörsten som grundorsak lite, även om han har sådana böjelser och hela tiden vill tjata om saken.

Spegling, det är väl Lampers som betonar fyra tillfällen då SE följer GM:s rörelser på något sätt (från LL?)? SE väver ihop det med förväxlingen? Inte tänkt så mycket på att detta växer fram senare och efterhand.

Korrekt. Lampers tanke är att Engström "följer uppmärksamheten" och eftersom han utestängs ökar han tempot genom att addera till förväxlingen som i sin helhet då blir "speglingen". Och det fortsätter han ju göra i olika forum fram till runt 92.
Citera
2023-05-01, 08:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kan det vara så att GM-SE inte kan riktigt påstå att han sett "GM skjuta för då blir det märkligt att han inte lämnar vittnesmål på brottsplatsen...

Alltså att han tänker att det tåget har liksom gått att bli ett ögonvittne till själva mordet ?

Tänkte också det, men han vittnar ju å andra sidan om en observationen av en person i flyktvägen han antyder kan vara GM och det är väl i nästan samma härad som att ha sett GM på själva mordplatsen.

Att GM-SE med klocktittningar och avgasknall så noga skulle undvika att ha observerat GM och därmed avhända sig möjligheten att kontrollera signalementet på grund av detta.. jag vet inte.

Han uppger dessutom att han får svaret att man redan har signalement när han försöker kontakta polis på plats. Så saken är väl ordnad i och med det i sådana fall.

Även om han kanske "borde" varit mer på från början om att ha sett mordet.
Citera
2023-05-01, 08:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nej, det menar han inte. Men han menar att vid x-antal tillfällen uppger Engström rörelsemönster/beteenden som GM ska ha haft.

Korrekt. Lampers tanke är att Engström "följer uppmärksamheten" och eftersom han utestängs ökar han tempot genom att addera till förväxlingen som i sin helhet då blir "speglingen". Och det fortsätter han ju göra i olika forum fram till runt 92.

Att han låter förväxlingen blomma ut, som jag benämnt det, i samband med rekonstruktionen beror, enligt Lampers teori, på att han aldrig blev intressant som mordplatsvittne. Han fokuserade då på att bli en annan avgörande pusselbit.

Att han i åratal framhärdar och är förbittrad gällande känslan av att ha blivit förbisedd har jag poängterat många gånger. Men aldrig tänkt på att "speglingen" utvecklas under så lång tid.

Båda dessa förhållanden framstår som något aparta utifrån en GM-SE -synpunkt. Han är ju helt inaktuell i ärendet. Ingen har någon tanke om honom förrän nån privatspanare pusslar lite inpå nittiotalet.
Citera
2023-05-01, 08:26
Medlem
Citat:
Tänkte också det, men han vittnar ju å andra sidan om en observationen av en person i flyktvägen han antyder kan vara GM och det är väl i nästan samma härad som att ha sett GM på själva mordplatsen.

Att GM-SE med klocktittningar och avgasknall så noga skulle undvika att ha observerat GM och därmed avhända sig möjligheten att kontrollera signalementet på grund av detta.. jag vet inte.

Han uppger dessutom att han får svaret att man redan har signalement när han försöker kontakta polis på plats. Så saken är väl ordnad i och med det i sådana fall.

Även om han kanske "borde" varit mer på från början om att ha sett mordet.

Ja han ger sig lite väl lätt som Vittnet-SE med vittnesmål samt media som kommer till brottsplatsen relativt tidigt..

Det är något jag inte riktigt förstår om han är vittne...!

Han verkar vara en man som både vill synas och har lite gubbapondus att få sagt sitt...

Sen tycker jag personligen att Olof Palme är en så pass högt uppsatt kändis att när Engström får reda på det är han som blivit avrättad så verkar han inte så nyfiken...1986 så hände inte mkt i Sverige och detta borde vara Engström gata att skina...

Han är ju överlag inte pratsam alls med övriga vittnen...

Man ska också veta att han inte dricker kaffe med väktarna heller och att dom tyckte det var lite märkligt att han hellre drack det på sitt rum...
Citera
2023-05-01, 09:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
"Standardteorin" kanske inte håller ihop så bra. Du menar att den därför föredras som motpol till att vittnet SE observerat LJ från mordplatsen av de som är tveksamma till GM-SE.

Nu är det ju dock så att på "båda sidor" är de flesta överens om att 'teorin om GM-SE som inte sett LJ' håller ihop i lägre grad än alternativet. Och det många ställer sig frågande till är att SE:s förvanskande av de vittnesuppgifter som förekommer 1/3 (och som inte pekar mot honom från början) råkar överensstämma med personen som faktiskt står i gränden just den tid och plats han anger. Men jag har aldrig sett det kommenteras. Det kanske finns ett rimligt sätt att förstå saken på.

Jag vill också mena att det framstår som att 'teorin om GM-SE som inte sett LJ' hamnar i liknande "problem" som alternativet gör, men det har nyligen avhandlats.
Ni som menar att SE skall ha sett vittnet Lars J i gränden brukar ta upp just det här (det fetade) att SE redan den 1/3 (dvs. innan allt det här med Lars J blev allmänt känt via media den 4/3) skall ha placerat sin grändman på en viss plats och vid en viss tidpunkt.

Men tittar man på tidpunkten så tycker jag inte man kan säga att SE:s grändman passar särskilt bra in på Lars J. Visst, i någon/några av SE:s senare lämnade versioner kanske. SE:s uppgifter om tidpunkten för den här iakttagelsen varierar ju, från att den skall ha gjorts 5-6 sekunder efter skotten, och till att den skall ha gjorts en halv (ibland ända uppåt en hel) minut efter skotten.

Och angående vilken plats ni menar att SE redan den 1/3 skall ha placerat sin grändman på så har jag aldrig förstått riktigt vilken plats ni syftar på. Syftar ni på den plats som kameran zoomar in här vid 0:58 i Extra Rapport?
Första sändningen efter mordet på Olof Palme | SVT
https://www.youtube.com/watch?v=ijogMH-YDxA
Senast redigerad av Draifos 2023-05-01 kl. 09:39.
Citera
2023-05-01, 09:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Inte? Skymt sikten för att se AB menar du?

Om SE inte är ute vid det laget, hur ska han då hinna fram för att observera LJ?

Låter som om du motbevisar din egen teori här.
Det är inte jag som pratar om någon skymd sikt. Du får fråga Henrikofsweden, jag förstår inte varför han tror att det ska vara omöjligt att se förbi SE för NF

Och nej, det går ihop fullständigt tidsmässigt. SE är ute vid ca 23:21:45 och vid OP för att se LJ vid ca 23:22:15.
Citera
2023-05-01, 09:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hur vet du att SE skymmer lite? Varför inte mycket ?

Jag vet inte om han skymmer alls. Det är helt och hållet din idé.
Citera
2023-05-01, 09:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Paret han möter är innan är söder om Tunnelgatan och skymmer inte sikten då dom är långt borta då. Typ Kungsgatan
Ja, där hade jag fel. Jag läste fel där
Citera
2023-05-01, 09:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sak som verkligen är tänkvärt i språngmarschen i expressen och Rapport är att han även då vill springa i sin handledsväska...

Det är en rätt märklig detalj som han vill verkligen visa trots att han bara ska springa på "skoj"

Varför springer Engström med väskan ?

Låt säg att man sprungit efter poliser med t.ex nycklar i handen för att man just öppnat upp sin cykel typ...

Sen ska springa i TV då ta fram nycklarna igen blir konstigt..

Ville han bränna in för tittarna att han just sprang med väskan?

Men om han är bara ett oskyldigt vittne så blir det märkligt med väskans betydelse när han bara springer på skoj liksom...
Eller så beror det på att han hade väskan på sig då. Han behöver ju inte lägga ifrån den för att springa.

Det är då märkligt att man aldrig kan försöka hitta en enkel lösning.
Citera
2023-05-01, 10:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du menar att man ska försöka lokalisera den förmodade inspelningen?

Ja, det vore nåt! Man lyckades ju nyligen gräva fram bandet från den 25:e april så ...

En annan het artefakt från arkivet torde vara pärmen eller mappen med de 15 foton som visades för vittnen 1986. Det verkar som om alla fick se samma bilder ... Ingick JÅS bland fotona eller ej?

Tror inte det. Vilken bild på SE var det som ingick? Den i närbild tagen på polishuset den 25:e april?

Än finns det stenar att vända på!

Och säkert några arga brev att lyfta upp i dagsljuset ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in