2023-04-13, 10:23
Medlem
Tack. Jag är inne på att chansa och se vad som händer.
Känns ju inte supertaggande att ha i bakhuvudet att man kanske inte får jobb pga en skitsak som hänt för flera år sedan.
Men någon gång måste man ju chansa och ta risker.
I värsta fall har jag gått miste om ett år.
Om ytterligare personer har koll på hur det ser ut hos andra företag så uppskattas det.
Men tack för svaren.
Citera
2023-04-13, 10:28
Medlem
Glömde dock tilläga en ytterligare fundering. Själva utbildningen samt LIA borde vara lungt eller har någon fått lämna in register i samband med det?
Citera
2023-04-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redwerty
Tack. Jag är inne på att chansa och se vad som händer.
Känns ju inte supertaggande att ha i bakhuvudet att man kanske inte får jobb pga en skitsak som hänt för flera år sedan.
Men någon gång måste man ju chansa och ta risker.
I värsta fall har jag gått miste om ett år.
Om ytterligare personer har koll på hur det ser ut hos andra företag så uppskattas det.
Men tack för svaren.

Beror ju helt och hållet på vad du är dömd för? Att få en dom kan spela stor roll eller ingen alls.Skulle tippa på att många arbetsgivare ej är så sugna på att anställa folk som är dömda för till exempel stöld.

Jag har en gammal dom på mig, och jag fick jobb på ett stort företag.
Citera
2023-04-19, 11:48
Medlem
Alanas avatar
Någon som har koll på hur det är att plugga i Boden respektive Hallsberg? Skiljer sig utbildningarna åt på något sätt? Hur är lärarna? Lätt att hitta bostad? Fördelar och nackdelar? Står och velar hur jag ska rangordna ansökningarna.
Citera
2023-04-24, 16:30
Medlem
Alanas avatar
Jag funderade lite på det här med antagningsbesked för TCC's tre utbildningar i höst. Det står ju att man får antagningsbeskedet ca 2,5 månader innan kursstart. Det står även att utbildningen i Göteborg startar ca 2 månader efter de andra två orterna.

Tror ni vi får besked från samtliga 3 orter samtidigt eller får man vänta 2 månader längre på beskedet från Göteborg? Tänker att det kan ju ställa till det om man helst vill till Göteborg (och bor i närheten) men får plats i typ Boden och behöver säga upp bostad och sånt för att två månader senare kanske få en plats i Göteborg ändå?
Citera
2023-04-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alana
Jag funderade lite på det här med antagningsbesked för TCC's tre utbildningar i höst. Det står ju att man får antagningsbeskedet ca 2,5 månader innan kursstart. Det står även att utbildningen i Göteborg startar ca 2 månader efter de andra två orterna.

Tror ni vi får besked från samtliga 3 orter samtidigt eller får man vänta 2 månader längre på beskedet från Göteborg? Tänker att det kan ju ställa till det om man helst vill till Göteborg (och bor i närheten) men får plats i typ Boden och behöver säga upp bostad och sånt för att två månader senare kanske få en plats i Göteborg ändå?

Det är jättelätt att få svar på din fråga. Fråga TCC istället.
Citera
2023-04-25, 21:05
Medlem
cumberis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alana

Ja det är ju skumt att det är samma sista ansökningsdatum på alla tre utbildningarna (23 april) trots att Gbg börjar två månader senare än de andra två... Känns ju som de skrivit fel.
Citera
2023-05-04, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Jag är också lokförare på GC och på min stationeringsort var det säkert 20 förare som slutade förra året. Visst spelade kvartstid och svårighet att kombinera jobbet med familjeliv in, men det var definitivt ett antal som slutade på grund av för oregelbundna tider.

Personligen har jag tillräckligt ofta acceptabla scheman för att det i övrigt väldigt trevliga jobbet ska hålla mig kvar men det har definitivt förekommit att jag kört tåg när jag egentligen varit för trött. Sen tar det ett tag att återhämta sig när man tvingas hanka sig fram genom att sova tre timmar åt gången och vända på dygnet flera gånger i veckan.

Något större intresse från högre ort av att förbättra situationen verkar inte heller finnas, speciellt när han i artikeln verkar få det att låta som något ovanligt.

Känner man att man kan äta och sova på befallning och inte har några småbarn så kan det definitivt vara ett fantastiskt jobb men jag har svårt att rekommendera min arbetsgivare till normala personer. Tråkigt att lära upp förare som slutar efter några månader.

På SJ har vi rätt att säga ifrån ifall vi känner att vi inte klarar av att jobba trafiksäkert, t ex på grund av dålig sömn, och blir då ersatta av en annan förare. Fungerar det så på GC också? Om schemat gör en sliten, så är det väl bara att nyttja den möjligheten, så pressar det arbetsgivaren att ta fram ett bättre schema.
Citera
2023-05-04, 11:24
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdude
På SJ har vi rätt att säga ifrån ifall vi känner att vi inte klarar av att jobba trafiksäkert, t ex på grund av dålig sömn, och blir då ersatta av en annan förare. Fungerar det så på GC också? Om schemat gör en sliten, så är det väl bara att nyttja den möjligheten, så pressar det arbetsgivaren att ta fram ett bättre schema.
Det är ju till och med en skyldighet att säga ifrån och egentligen borde man ju göra det. Sen är det ju tyvärr så att det ofta går att ta sig igenom passen trafiksäkert i utbyte mot att fritiden blir lidande.

Vill man se förbättringar brukar det ju krävas försenade eller inställda tåg för att det ska hända något. Samtidigt kan man ju tycka att det borde räcka att lokförare säger upp sig i drivor för att det ska göras något åt saken.
Citera
2023-05-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Här är en lista från andra tråden om ingångs- resp- slutlöner hos olika järnvägsföretag:

Ingångslön (Egna turer)
Öresundståg 36453kr/mån
SJ Götalandståg 31139kr/mån
Pågatågen 30849kr/mån
SJ 30300kr/mån
Green Cargo 29875kr/mån
MTRP 27138kr/mån

Slutlön (Efter två år med egna turer)
MTRP 41483kr/mån
Pågatågen 40915kr/mån (Fyra år med egna turer)
Öresundståg 39809kr/mån
Arlanda Express 38992kr/mån
SJ Götalandståg 38070kr/mån (Tre år med egna turer)
Upptåget 36747kr/mån
Green Cargo 36900kr/mån
SJ 35350kr/mån

Detta är grundlöner exkl. diverse tillägg, övertid etc.

På gods blir det vanligtvis mer tillägg på lönen i form av OB, resetidsersättning, tidsförskjutning, radiolok, traktamente etc än vad det blir på persontåg. Det är också vanligare att godstågen är sena så det blir förseningsövertid.

Jag jobbar på gods och har numera slutlön.

Min lägsta bruttolön inkl tillägg före skatt var på c:a 33,00 kr. Det var i lönesteg 1.
Min högsta bruttonlön inkl. allt före skatt var på c:a 75,000 kr. Det var i lönesteg 2.

Det där är rätt gamla siffror på många av företagen, SJ har tillexempel slutlön på 37100 (2022) varav götalandståg har 40200 (2022)
Citera
2023-05-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikd
Det där är rätt gamla siffror på många av företagen, SJ har tillexempel slutlön på 37100 (2022) varav götalandståg har 40200 (2022)

Inlägget du citerar är också rätt gammalt. Färskare uppgifter finns i det här inlägget: (FB) Fråga en lokförare

Rekommenderar den här tråden för yrkesrelaterade frågor som t.ex lön: (FB) Fråga en lokförare

Uppdatera gärna lönelistan om du sitter på uppgifter som inte är med! Ju fler som hjälps åt destå bättre blir den.
Citera
2023-05-08, 18:12
Medlem
När jag skulle ta B-körkort för ett par år sedan så hade jag precis kommit ur mitt missbruk och på grund av det anmälde min läkare mig till transportstyrelsen för "opålitlighet i nykterhetshänseende". Transportstyrelsen beslutade att jag fick behålla körkortstillståndet förutsatt att jag lämnade negativa drogprover under 2 år, vilket jag gjorde. Idag är jag drogfri och skötsam, har inga prickar i registret.

Min fråga är om detta kan påverka mina möjligheter att få ut lokförarbevis efter avklarad utbildning? Kan transportstyrelsen ser i sitt system att jag tidigare har haft missbruk och blivit anmäld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in