Citat:
Ursprungligen postat av
Kupo
Jag är också lokförare på GC och på min stationeringsort var det säkert 20 förare som slutade förra året. Visst spelade kvartstid och svårighet att kombinera jobbet med familjeliv in, men det var definitivt ett antal som slutade på grund av för oregelbundna tider.
Personligen har jag tillräckligt ofta acceptabla scheman för att det i övrigt väldigt trevliga jobbet ska hålla mig kvar men det har definitivt förekommit att jag kört tåg när jag egentligen varit för trött. Sen tar det ett tag att återhämta sig när man tvingas hanka sig fram genom att sova tre timmar åt gången och vända på dygnet flera gånger i veckan.
Något större intresse från högre ort av att förbättra situationen verkar inte heller finnas, speciellt när han i artikeln verkar få det att låta som något ovanligt.
Känner man att man kan äta och sova på befallning och inte har några småbarn så kan det definitivt vara ett fantastiskt jobb men jag har svårt att rekommendera min arbetsgivare till normala personer. Tråkigt att lära upp förare som slutar efter några månader.
På SJ har vi rätt att säga ifrån ifall vi känner att vi inte klarar av att jobba trafiksäkert, t ex på grund av dålig sömn, och blir då ersatta av en annan förare. Fungerar det så på GC också? Om schemat gör en sliten, så är det väl bara att nyttja den möjligheten, så pressar det arbetsgivaren att ta fram ett bättre schema.