2023-05-04, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men dröm gärna vidare du och andra troende, det ger väl lite spänning i ert liv…

Jättemycket spänning! Jag tror de närmsta fysiska materialiserade och mätbara hintarna om ett metafysiskt parallelluniversum är sånt som intuition, placeboeffekt och känslor. Känslor är ju rätt svåra att mäta, vi kan titta på vad som händer i hjärnan men forskning har också visat att det börjar i magen (åtminstone enligt ett populärvetenskapligt reportage i illustrerad vetenskap 2015). Vad är det som börjar där och varför? När vi läser av elektriciteten i en hjärna kan vi översätta/utläsa till hertz och steget är inte så långt till en jämförelse mellan oss och våra instrument (vem/vad spelar, är det ett självspelande piano, i arv/miljö, är miljö mer än fysiskt - det vet vi iaf). Och annars mäter vi uttryck och upplevelse, så gott det går.

Jag hade själv problem ett tag med att jag upplevde konstiga paranormala grejer och fick sova några timmar med elektroder på huvudet för att utesluta epilepsi typ. Man såg ett avvikande resultat och att delar av min hjärna som annars inte är aktiva var igång under sömn. Vad det betydde visste man inte, mer än att det inte tydde på epilepsi.

Kanske nån unik form av hjärnskada som kommer få mitt namn, häöh, tills dess har jag roligt och ett rätt spännande liv.
Citera
2023-05-04, 06:46
Medlem
Citat:
Så det tycker du är en trovärdig förklaring…. Till att inte nåt enda påstått paranormal någonsin ens kunnat påvisas…? Vi pratar alltsom om en massa olika påståenden, från tomtar troll till andar spöken medium healing, slagrutor och fan vet allt, aldrig har kunnat påvisats existera. Detta trots att tusentals med folk ideligen skryter om att de upplever eller utför en massa saker i princip dagligen lekandes lätt. Men ändå har det aldrig (utan att det är vidöppet för fejk) fångats på kamera, aldrig klarat att göras när det ska göras kontrollerat…

Massor av alla dessa påstådda paranormala sakerna är ju dessutom väldigt lätta att testa vetenskapligt, t ex medium och slagrutor, eller Remote Viewing etc etc. Ändå har ingen någonsin klarat att nå väsentligt bättre än slumpen, trots en massa tester genom åren. Och när de misslyckats så kommer laviner av skitnödiga bortförklaringar…. Inte ens när de bevisligen avslöjas med att försöka bluffa fram positiva resultat så erkänner de att de inte har den förmåga de trott/påstår utan bortförklaringar bortförklaringar och skyller på felaktiga tester fast de själva fått vara med och designa och godkänna testerna i förkant…. Och detta trots att det funnits belöningar i mångmiljonklassen i många år till den som kan påvisa/demonstrera en enda liten paranormal sak i kontrollerade tester. Men nej, inte en enda paranormalt troende har någonsin kunnat demonstrera sina påstådda förmågor i ett vetenskapligt kontrollerat test….

Samtidigt kan etablerad vetenskap förklara och demonstrera hur en massa av alla dessa påstådda paranormala förmågor kan utföras av i princip vem som helst med enkla trick, t ex mediums påstådda förmågor, som lätt kan utföras lika bra med enkla tekniker som hot reading, cold reading, Barnum uttalanden etc etc.

Eller med enkla medel demonstrera vad det egentligen handlar om som t ex att om man binder för ögonen på folk som använder Ouija-bräda, så hittar de inga bokstäver alls så det blir några vettiga ord….
Eller om man ser till att testa slagrutegängare helt blint så hittar de heller plötsligt ingenting…..

I min värld är det i alla fall extremt mycket sannolikare att andar/spöken etc etc existerar, men endast i yviga fantasier…..

När det gäller andra påstådda saker som t ex slagrutor, så finns det säkert en massa som egentligen vet själva att de bara bluffar, men även massor (antagligen majoriteten) som verkligen tror de har förmågan för de helt enkelt inte har fått det förklarat och demonstrerat för sig att det bara handlar om deras egna skapade förväntningar, konfirmationsbias och den ideomotoriska effekten.

Och att det du nu krystade fram bara är en av alla de varianter på skitnödiga bortförklaringar som ni paranormalt troende har som enda halmstrå och snuttefilt när eran tro och påståenden sätts på prov mot logiskt tänkande, sunt förnuft och seriös vetenskap.

Därför är det extremt mycket mer sannolikt logiskt och intelligentare när etablerad vetenskap säger att man ännu aldrig på träffat en enda orsak till att tro att något paranormalt ens existerar. Vilket jag kommer att vidhålla till något enda litet seriöst bevis på motsatsen kan uppvisas, vilket vi lär få vänta på då inget sådant dykt upp hittills trots en massa hundratals år med fantasifulla påståenden men inte ett enda seriöst bevis, och trots att i princip alla sedan en massa år nu har en mycket bra kamera med sig konstant inte en enda bra/skarp bild/film har dykt upp där man inte lätt kan inse att det är vidöppet för yttre påverkande faktorer/bluff etc.

Men dröm gärna vidare du och andra troende, det ger väl lite spänning i ert liv…

Du är väldigt upptagen av själva distinktionen mellan "naturligt" och "övernaturligt". Men strängt taget finns det ju bara verklighet. Allt vi varseblir är i någon mening verkligt, just för att vi upplever det. Ingenting -- och då menar jag ingenting -- har en objektiv existens. En dröm är därför också något "verkligt", men vi skiljer på dröm och verklighet eftersom vi, helt befogat, upplever drömmen som mindre reell än vårt vakna liv och vår identitet här i den fysiska världen.

Varför är det så? Även om man kan vakna med hjärtat i halsgropen av en mycket realistisk mardröm så går detta chocktillstånd snabbt över, och man översköljs av den trygga förvissningen att det man nyss tyckte var på riktigt är overkligt i jämförelse med dagsmedvetandets kontinuum av realiteter. Detta i sin tur beror inte bara på beständigheten eller kontinuiteten, utan också på att de individer vi interagerar med på detta dagsmedvetna plan är faktiska. Ifrågavarande individer existerar precis som vi själva såsom subjekt; de upplever sålunda oss lika mycket som vi upplever dem. Personerna man stöter på i en dröm är ju däremot bara manifestationer av vårt undermedvetna (även i de fall vi tycker oss känna igen dem som släktingar eller andra bekanta).

Var någonstans på denna stege av verklighetsgraderingar återfinner vi så kallade övernaturlliga eller extrasensoriska erfarenheter? Det kan bara avgöras av den som har haft den typen upplevelser, och av omgivningen, som kan bevittna hur dessa har påverkat honom, liksom självfallet också av eventuella tekniska bevis. Att det inte skulle finnas bevis i detta sammanhang är fel, men det är säkert sant att tillexempel spöken, som till själva sin natur är undanglidande energier/uppenbarelser, inte låter sig undersökas med triviala vetenskapliga metoder.
Senast redigerad av Rannsakaren 2023-05-04 kl. 06:51.
Citera
2023-05-04, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rannsakaren
Du är väldigt upptagen av själva distinktionen mellan "naturligt" och "övernaturligt". Men strängt taget finns det ju bara verklighet. Allt vi varseblir är i någon mening verkligt, just för att vi upplever det. Ingenting -- och då menar jag ingenting -- har en objektiv existens. En dröm är därför också något "verkligt", men vi skiljer på dröm och verklighet eftersom vi, helt befogat, upplever drömmen som mindre reell än vårt vakna liv och vår identitet här i den fysiska världen.

Varför är det så? Även om man kan vakna med hjärtat i halsgropen av en mycket realistisk mardröm så går detta chocktillstånd snabbt över, och man översköljs av den trygga förvissningen att det man nyss tyckte var på riktigt är overkligt i jämförelse med dagsmedvetandets kontinuum av realiteter. Detta i sin tur beror inte bara på beständigheten eller kontinuiteten, utan också på att de individer vi interagerar med på detta dagsmedvetna plan är faktiska. Ifrågavarande individer existerar precis som vi själva såsom subjekt; de upplever sålunda oss lika mycket som vi upplever dem. Personerna man stöter på i en dröm är ju däremot bara manifestationer av vårt undermedvetna (även i de fall vi tycker oss känna igen dem som släktingar eller andra bekanta).

Var någonstans på denna stege av verklighetsgraderingar återfinner vi så kallade övernaturlliga eller extrasensoriska erfarenheter? Det kan bara avgöras av den som har haft den typen upplevelser, och av omgivningen, som kan bevittna hur dessa har påverkat honom, liksom självfallet också av eventuella tekniska bevis. Att det inte skulle finnas bevis i detta sammanhang är fel, men det är säkert sant att tillexempel spöken, som till själva sin natur är undanglidande energier/uppenbarelser, inte låter sig undersökas med triviala vetenskapliga metoder.

Sedär, en massa svammel som bortförklaringar till det jag skrev…

Du vill alltså påstå att det inte finns något som är objektivt…?
Du kan att om du drömmer att du går in i en lyktstolpe så du får näsblod så är det lika verkligt och på riktigt som om du faktiskt i vaket tillstånd går in i en lyktstolpe. Båda dessa lyktstolpar är då verklighet…?

Driver du med oss…?
Citera
2023-05-04, 08:09
Medlem
Citat:
Sedär, en massa svammel som bortförklaringar till det jag skrev…

Du vill alltså påstå att det inte finns något som är objektivt…?
Du kan att om du drömmer att du går in i en lyktstolpe så du får näsblod så är det lika verkligt och på riktigt som om du faktiskt i vaket tillstånd går in i en lyktstolpe. Båda dessa lyktstolpar är då verklighet…?

Driver du med oss…?

Du läste mitt inlägg mycket slarvigt. Jag skrev inte att en dröm är lika verklig som vårt vakna liv.
Citera
2023-05-04, 08:35
Medlem
Citat:

Intressant i sammanhanget är att det finns upplevelser som folk upplever som mer verkliga än vanliga livet, NDEs och mystiska upplevelser exempelvis. Kanske blir det som att vakna upp ur en dröm när vi dör till en ännu verkligare och mer fundamental verklighet på gradskalan.
Citera
2023-05-04, 09:44
Medlem
Citat:
Du läste mitt inlägg mycket slarvigt. Jag skrev inte att en dröm är lika verklig som vårt vakna liv.

Jaså…..?

Då undrar jag var 17 du menade med detta….

Citat:
Men strängt taget finns det ju bara verklighet. Allt vi varseblir är i någon mening verkligt, just för att vi upplever det. Ingenting -- och då menar jag ingenting -- har en objektiv existens.

Du säger att absolut ingenting har en objektiv existens….. Det är skapligt fel om man säger så, och du borde läsa på lite…

https://sv.wikipedia.org/wiki/Objektivism_(kunskapsteori)

Om något bevisligen existerar i verkligheten så är det objektivt, typ.

Om man drömmer något så är drömmen inte verklig, utan det är fantasier, subjektivt, typ….
Citera
2023-05-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Intressant i sammanhanget är att det finns upplevelser som folk upplever som mer verkliga än vanliga livet, NDEs och mystiska upplevelser exempelvis. Kanske blir det som att vakna upp ur en dröm när vi dör till en ännu verkligare och mer fundamental verklighet på gradskalan.

Finns absolut inget som ens tyder på det…
Citera
2023-05-04, 09:53
Bannlyst
Citat:
Finns absolut inget som ens tyder på det…
Finns inte NDE?
Citera
2023-05-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Finns inte NDE?

Mitt svar avsåg den avslutande meningen i det jag citerade.

NDE i sig existerar, alltså själva upplevelsen. Det finns däremot absolut inget som tyder på att det som under NDE upplevs verkligen sker eller existerar, utan det hela är sprunget ur en av olika orsaker hjärna som inte i dessa stunder fungerar normalt. Typ, drömmar fantasier…
Citera
2023-05-04, 09:58
Medlem
zombie-nations avatar
Vad tror ni det är som händer när en sak försvinner? Är borta någon månad och återfinns på ett ställe som man ser flera gånger om dagen? Eller hittas på ett märkligt ställe?

Min mormor sa att hennes disktrasa försvann. Hon var en sådan som inte skulle gå och damma med kökstrasan och helt klar i huvudet. Långt efter hittade hon den nertryckt i en blomkruka. Hon blev jätterädd. Hon bodde helt själv.
Citera
2023-05-04, 10:00
Bannlyst
Citat:
Mitt svar avsåg den avslutande meningen i det jag citerade.

NDE i sig existerar, alltså själva upplevelsen. Det finns däremot absolut inget som tyder på att det som under NDE upplevs verkligen sker eller existerar, utan det hela är sprunget ur en av olika orsaker hjärna som inte i dessa stunder fungerar normalt. Typ, drömmar fantasier…
OK. Där är vi oense. Jag anser att NDE är genuina. Men jag respekterar givetvis din åsikt i frågan.
Citera
2023-05-04, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
OK. Där är vi oense. Jag anser att NDE är genuina. Men jag respekterar givetvis din åsikt i frågan.

Hur då ”genuina”…?
Du menar att alltså att en av droger medicin narkos eller trauma tilltufsad hjärna skulle ge ägaren tillförlitliga upplevelser som är verkliga eller verkligen existerar….?

Ska vi då även anse att en persons upplevelser som knallfull också är verklighet och existerar…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in