2023-05-03, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att du inte genomskådat J får stå för dig.
Att du bedömer en saga i klass med Rödluvan som trovärdig får stå för dig.
Citera
2023-05-03, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, säkert kom hostningar, och tungan ut, det låter väldigt troligt.
Och där kan ju Tove ha hostat upp en mindre mängd maginnehåll, eftersom det fanns spår av det i munnen. Inte alls otänkbart att Johanna/Clea därifrån fick sin tanke på att det kunde ha vara en olyckshändelse.

Men att hon släpper taget då, det stämmer inte med att kräkningen inte kom ända ner i lungorna, eftersom det inte fanns andning som kunde föra ner kräket dit.

Hon ljuger ju, och då om väldigt väsensltliga saker.

Vi får väl se om en ny rättsmedicinare kan slå hål på det där, eller hävda olycka genom att Joahnna kanske inte hoppade av magen/bröstet tillräckligt snabbt, eller att kräkmängde borde ha minskat vid obduktionen så mycket att man inte kunnat eta exakt hur mycket kräkning det varit i luftrör/lungor. Det fanns ju viss tecken såsom luftskum mm som de kan vända och vrida på kanske, och de där osäkra bronkioler/terminala bronkerna som inte gick att de riktigt.
Om hon har maginnehåll i munnen men inte i lungorna så är det väl en sur uppstötning… Inte så värst dramatiskt.
Citera
2023-05-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, det är möjligt. Att hon blev fälld, tog emot sig med armbågarna först i golvet.

Det stämmer att det var den ena armen som blivit förstörd.

På den andra armens hand var den svullen av någon form av tryckskada/klämd.

Tack, ok så det var bara på ena armen/handen som tydliga skadan var, klämskadan? För den andra hade blivit för skadad i skogen?

Verkar som det legat nåt knä på handen då om det varit sådant tryck? För en sådan skada för man väl inte om jag skulle hålla hårt i min polares handled väldigt länge? Då blir det väl mer typ ”blodstopp” eller nåt och kanske nån svullnad?
Citera
2023-05-03, 23:40
Avslutad
Citat:
Det är väl också en tanke, som jag kanske inte tänkt på så mycket.

Nu känner jag mig inte ens säker på "fällningen", utan det kan faktiskt varit ett tillhygge också enligt rättsläkaren. Något sådant har man inte tillvaratagit, men vet inte om man ens kollat efter något som skulle kunna passa (minns inte ordalydelsen nu; men ungefär hård liten anlagsyta).

Ett sådant kanske inte Johanna vill prata om. Låter mer som mord att få ett slag bakifrån i huvudet.
Kan komma från köket, något som man tvättar rent lätt i diskmaskinen eller vanliga disken, eller slänger med mobilen.

Jag utesluter inte att Tove fick en rejäl smäll i huvudet och hon därför blivit omtöcknad och inte alls har haft möjlighet att försvara sig som hon kunde ha gjort i normala fall. Därför inga skrik. Överumplad helt enkelt.
Du menar att det inte låter tillräckligt som ett överfall att fälla nån baklänges?
Citera
2023-05-03, 23:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du menar att det inte låter tillräckligt som ett överfall att fälla nån baklänges?
Det låter bättre än att slå en hammare i huvudet.
Citera
2023-05-03, 23:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ok. Då menar du att berättelsen att Johanna fällde Tove och sen ströp henne är lika trovärdig som berättelsen att Maja sov och Johanna gömde liket i förrådet. Ville bara kolla.

Båda ljuger i exakt den omfattning som dom tror best gagnar den försvarsstrategi som vederbörande och dess försvarsadvokat valt. Och har absolut ingenting med trovärdighet eller ärlighet att göra.
Citera
2023-05-03, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det låter bättre än att slå en hammare i huvudet.
Jaså? Jag tycker det låter tillräckligt som ett överfall att fälla nån baklänges. Särskilt när man tänker på att Johanna inte behövde erkänna det. Hon hade kunnat sagt att hon knuffade Tove och Tove föll, eller att Tove halkade eller att Maja knuffade Tove. Trots att hon har många möjligheter att svära sig oskyldig så väljer hon att säga något som är till stor nackdel för henne - att hon fällde Tove baklänges.

Man är inte en speciellt bra ”detektiv” om man inte fattar att när en misstänkt GM självmant berättar saker som är till stor nackdel för GM, så är det med stor sannolikhet sant.
Citera
2023-05-03, 23:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Jaså? Jag tycker det låter tillräckligt som ett överfall att fälla nån baklänges. Särskilt när man tänker på att Johanna inte behövde erkänna det. Hon hade kunnat sagt att hon knuffade Tove och Tove föll, eller att Tove halkade eller att Maja knuffade Tove. Trots att hon har många möjligheter att svära sig oskyldig så väljer hon att säga något som är till stor nackdel för henne - att hon fällde Tove baklänges.

Man är inte en speciellt bra ”detektiv” om man inte fattar att när en misstänkt GM självmant berättar saker som är till stor nackdel för GM, så är det med stor sannolikhet sant.

Förstår inte hur du orkar förklara det uppenbara för dessa människor... de har redan bestämt sig för att missfostret är oskyldig.
Citera
2023-05-03, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Båda ljuger i exakt den omfattning som dom tror best gagnar den försvarsstrategi som vederbörande och dess försvarsadvokat valt. Och har absolut ingenting med trovärdighet eller ärlighet att göra.
Det är skillnad på att förminska/försköna delar av en i grunden sann historia, och att berätta en historia där alla delar är lögn.
Citera
2023-05-03, 23:58
Medlem
Citat:
Det är väl också en tanke, som jag kanske inte tänkt på så mycket.

Nu känner jag mig inte ens säker på "fällningen", utan det kan faktiskt varit ett tillhygge också enligt rättsläkaren. Något sådant har man inte tillvaratagit, men vet inte om man ens kollat efter något som skulle kunna passa (minns inte ordalydelsen nu; men ungefär hård liten anlagsyta).

Ett sådant kanske inte Johanna vill prata om. Låter mer som mord att få ett slag bakifrån i huvudet.
Kan komma från köket, något som man tvättar rent lätt i diskmaskinen eller vanliga disken, eller slänger med mobilen.

Jag utesluter inte att Tove fick en rejäl smäll i huvudet och hon därför blivit omtöcknad och inte alls har haft möjlighet att försvara sig som hon kunde ha gjort i normala fall. Därför inga skrik. Överumplad helt enkelt.

Och om omtöcknad/avtuppad så satt MH mest och passade lite händerna där medans JJ ströp några minuter och ändå är det tryckskador på handen för MH behövde hålla jättehårt i omtöcknade Tove?
Citera
2023-05-03, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Förstår inte hur du orkar förklara det uppenbara för dessa människor... de har redan bestämt sig för att missfostret är oskyldig.
Knappt jag heller
Citera
2023-05-04, 00:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det är skillnad på att förminska/försköna delar av en i grunden sann historia, och att berätta en historia där alla delar är lögn.

Jaa, det är skillnad i försvarsstrategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in