2023-05-03, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, att du ser Johanna som trovärdig, det får stå för dig.
Det är nog klart för de flesta att hon har en baktanke med att hävda olyckshändelse.
Jag ser inte att momenten som hon beskriver tyder på olyckshändelse. Hon försöker vinkla berättelsen så genom att prata om strypning i 10 sek. Det är uppenbarligen inte sant. Men själva momenten som hon beskriver uppfattar jag som upplevda och sanna, och de passar bra in på en strypning i flera minuter.
Citera
2023-05-03, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Myndiga blir alla personer vid 18 års ålder, oavsett grad av handikapp.

Att argumentera i ordalag om att hon minsann har egna åsikter, tar beslut i idrott och sjunger på fritiden är irrelevant, enligt min mening. Hon tog också beslut att avstå från att medverka i J:s galenskaper.
Klart att hon inte är en "grönsak", men kasta ut denna 18-åring som au pair i ex Frankrike ett år och se hur väl hon klarar uppgiften.

Med andra ord så är hon i behov av vägledning och stöd i sin vardag för att få den att fungera. I det avseendet är hon mera behövande och omogen än andra 18-åringar.
Hon är 18 och tackar nej till det stödet om hon vill. Hon är myndig. Jag tror inte för en sekund att hon har lust att bli behandlad som ett barn. Även om folk ser henne som det så tror jag inte hon håller med.
Citera
2023-05-03, 21:57
Medlem
Citat:
Ja, så är det säkert också.
Jag tror dock inte att Johanna ser risken med att berätta om Majas deltagande, säkert eftersom hon också menar att strypningen inte var en strypning, utan bara ett lättare grepp i tio sekunder, där Maja försökte hjälp henne när Tove försökte strypa Johanna.

Vi får väl se hur indicierna kan stärkas upp vad gäller det it- tekniska, grannens vittnesmål och annat, allt för att bilden ska klarna lite mer.

Kanske kommer det att se ut som att tidsfönstret för Toves död krymper och Majas tidsram även den krymper och överlappar tydligare mordtiden, men innan dess är jag benägaen att se Johannas lömska sinne som ovanligt illasinnand och hämndlysten.

Bara att ge sig på både grannen med väldigt tydlig motivbild också, och sitt ex H*ampus, och sist men inte minst Maja med insinuationer om att det var hon som kunde varit på hennes dator mm.

Tror inte en sekund att Johanna är omtänksam mot Maja och föröker skydda henne på något minsta sätt.

För en narcisssist som Johanna överskuggar känslan av orättvisa och av att varautsatt, få livet förtört av andra allt annat. Ständiga tankar på vilka oförätter de blivit utsatta för och hur de ska hämnas. Det är liksom livselexiret de lever på. Näringen för allt de gör nästan.

M sitter på väldigt mycket info om vad J tycker och känner inför deras fd vänner. Hon vet om 3 bränder och massa annat skit J gjort. Risken med att falskt anklaga M blir ju då att M ska berätta allting, vilket hon såklart inte vill.

Och som du själv skriver så menar ju J att det inte var en medveten strypning. M försvarade J genom att ta bort T s händer och höll mer dom några sek. På vilket sätt får hon hämnd genom att säga att M försvarade henne och hjälpte henne att lösa problemet hon själv orsakade?

J svingade vilt när fhl pressade henne och hon nämnde då M, grannen, H*mpus. Detta släppte hon så fort hon insåg hur långsökt det var. Efter det har hon kunnat nämna M s namn vid flera tillfällen och ljugit om vad hon gjort vilket hon inte gjort,

Tycker du inte själv det är udda att J tar på sig huvudansvaret och beskriver M som passiv och till viss del motvillig?
Citera
2023-05-03, 22:01
Avslutad
Citat:
Johanna har anpassat sin version, men med väsentliga skillnader från sanningen, och det är att det

- handlar om mord

- finns ett långvarigt motiv

- att efterförloppet visar på iskyla, där Johanna agerar effektivt för att dölja brottet

"Och tar sina händer om min hals och där ungefär någonstans
så försöker Maja ta bort hennes händer och hålla dem mot golvet då och då säger jag men va
fan håller du på med själv och tar mina händer om Toves hals, trycker till och Tove rycker
liksom och hostar och då blir jag förskräckt så att jag släpper ju taget då och ställer mig upp
så att jag inte har någon vikt på henne. Och hon börjar liksom väsa och jag mindes att hennes
tunga liksom åker ut på något konstigt sätt.
"

Jag tror ju inte en sekund på att Johanna släpper där, utan hon både håller och sitter kvar.
Det håller jag med om. Johanna har på vissa väsentliga punkter förminskat och/eller förskönat sitt agerande. De bitarna är ganska lätta att se igenom. Men det ändrar inte det faktum att stommen/basen/grunden i hennes historia är sann. Majas bas är däremot en stor lögn.

Basen i Johannas berättelse är att hon fällde Tove på toaletten, brottades med henne på golvet och ströp henne medan Maja höll i hennes händer. De hjälps sedan åt att dumpa kroppen, Johanna dumpar själv cykeln och eldar på kroppen.

Basen i Majas berättelse är att hon sov punktvis mellan ca 02:00 och 02:40, och därigenom missade att Tove mördades under den här tiden. Hon gick på toa och då var kroppen gömd i ett förråd. Hon somnade igen ca 03:15 och blev väckt 03:30 och då låg kroppen av Tove plötsligt invirad i ett lakan på hallgolvet. Utan att fråga vad som hänt hjälper hon sedan Johanna ner till bilen med kroppen och dumpar den sen i skogen med Johanna. Först på kvällen nästa dag frågar hon Johanna vad som hände. Johannas berättelse är hennes enda information om vad som hänt.
Citera
2023-05-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Eeeeeh…

Eeeeh.

Eeeeeeeeh?

Jag fick stänga av av ren panik när jag försökte lyssna. Det är så förskräckligt mycket ”eeeeh” att det låter som en parodi.
Citera
2023-05-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Myndiga blir alla personer vid 18 års ålder, oavsett grad av handikapp.

Att argumentera i ordalag om att hon minsann har egna åsikter, tar beslut i idrott och sjunger på fritiden är irrelevant, enligt min mening. Hon tog också beslut att avstå från att medverka i J:s galenskaper.
Klart att hon inte är en "grönsak", men kasta ut denna 18-åring som au pair i ex Frankrike ett år och se hur väl hon klarar uppgiften.

Med andra ord så är hon i behov av vägledning och stöd i sin vardag för att få den att fungera. I det avseendet är hon mera behövande och omogen än andra 18-åringar.

Eftersom M s alla felbeslut och även hennes lögner förklarats åtskilliga gånger med att hon var styrd av J så anser jag det inte irrelevant att påminna om sånt som jag själv tycker är självklarheter. Jag tog upp exempel på konstaterade beslut som hon tagit utan J s påverkan.

Vi vet faktiskt inte om hon avstod från bränderna. Det är hennes egna ord att hon satt och bad för att det skulle fortsätta regna, och hennes mobiltrafik kunde varken bekräfta eller dementera att hon var närvarade vid branden vid T s dörr.

Om J hade haft möjlighet att prata fritt om M utan att riskera att själv hamna i skiten, tror jag det hade kommit fram både det ena och andra. Min egen övertygelse är att hon inte är den oskyldiga duvunge som en del verkar tro.
Citera
2023-05-03, 22:28
Medlem
Citat:
Johanna har anpassat sin version, men med väsentliga skillnader från sanningen, och det är att det

- handlar om mord

- finns ett långvarigt motiv

- att efterförloppet visar på iskyla, där Johanna agerar effektivt för att dölja brottet

"Och tar sina händer om min hals och där ungefär någonstans
så försöker Maja ta bort hennes händer och hålla dem mot golvet då och då säger jag men va
fan håller du på med själv och tar mina händer om Toves hals, trycker till och Tove rycker
liksom och hostar och då blir jag förskräckt så att jag släpper ju taget då och ställer mig upp
så att jag inte har någon vikt på henne. Och hon börjar liksom väsa och jag mindes att hennes
tunga liksom åker ut på något konstigt sätt.
"

Jag tror ju inte en sekund på att Johanna släpper där, utan hon både håller och sitter kvar.

Fälls Tove av JJ och från golvet försöker Tove ta stryptag på JJ som står upp?

Om JJ sitter grensle på Tove, var menar rätten att MH håller Toves händer då?
Är de längs med kroppen, alltså under JJ:s ben/knän eller fladdrar de runt bortanför Toves huvud? M a o i vilken position menar JJ (eller rätten för de gör väl samma bedömning antar jag då de går på JJ:s beskrivning) att MH låser Toves armar?

Lite svårt att föreställa sig utan rekonstruktion.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med tanke på att de hade haschkakorna i frysen hemma så undrar man ju så här i efterhand varför det skulle vara säkrare att ta med dem i ett fordon, äta dem i skogen och sen köra påverkad hem?

Har säkert dryftats tusen gånger men man kan undra om det här var en del av deras gemensamt ihopkokade berättelse att ifsll en biltur på natten skulle avslöjas säg med teknisk bevisning så skulle båda hävda att det var mer säkert att äta haschet på detta sätt än hemma?

Skapade de där ett vad man i utlandet kallar ett ”Yes-No-Flowchart”?

Alltså ett flödesschema där olika Ja eller nej frågor eller situationer dyker upp.

Har bilturen avslöjats Ja eller Nej?
Ja så blir förklaringen biltur med hasch och nej så är det status quo.

I mångt och mycket är det ord mot ord uppbackat av grannens vittnesmål. Grannens berättelse skapar inte en bild var MH uppehöll sig och under vilket tillstånd vid den kritiska tiden 02:19-02:43 kan vi ta som tidsstämpel på den då.

Vad skapar då en bild av vad MH gör och inte gör?

JJ berättar vad MH gör. MH hjälper JJ att misshandla Tove.
Fattar då MH att JJ brukar så mycket våld så att Tove dör? Är MH s a s väldigt engagerad i dödsdansen där? Tänker hon att det är bra att JJ misshandlar och stryper JJ?

Har de pratat om att mörda Tove är det därför JJ får med MH på tåget så lätt? Och varför är MH beredd att ställa upp på det? Förstår hon konsekvenserna av att göra upp en sån plan?

Skulle den enkla förklaringen vara att Tove gick hem och så har någon annan dödst Tove då?

Låter orimligt på många sätt att det var planerat även om JJ önskade livet ur Tove.

Men om det blev våldsamt där i hallen/badrummet mellan Tove och JJ, kan man tänka sig att MH kom JJ till undsättning då när hon förstod att JJ vari ”fara”?
Och förstod hon då att det våld JJ brukade var dödligt när MH samtidigt höll fast Tove på nåt sätt?
Om hon uppfattade det som ett slagsmål i vilket läge visste hon att det var ”säkert” att släppa Tove så att Tove inte slulle skada JJ?

Många frågor men det jag i slutändan undrar är om MH på något sätt biter sig kvar vid fragment av den berättelse de kom överens om i Illharjen och samtidigt försöker förringa sin vistelse i badrummet (utan att erkänna våld eller synen av våld eller Tove) genom att försöka förklara stegräknandet i iPhonen?

Kommer hennes prat om dessa två toabesök före eller efter hon blir varse att de faktiskt finns som teknisk bevisning? Sorry om jag missat den detaljen i tråden här om redan diskuterats.

Rätten tror på JJ om MH och då har JJ redan pratat om att Mollgan måste ha tagit hennes mobil, det är nåt lurt med grannen och Mcd-rundan och att även nån H*ampus ska vara misstänkt?

I bakhuvudet har jag hennes ord från P7 om att hon misstänker att hennes kompis gjort nåt med Tove. Och sen uppdagas det att de suttit vid Illharjen.

Antingen aå är hon likt JJ en kallblodig mördare eller så har hon på något sätt lyckats sätta dit sig själv för mord genom att komma med jäkligt dålig story om sitt sovande.
Det är liksom, ursäkta uttrycket, en ganska puckad story hon berättar. Placerar sig i badrummet då stegen lika gärna hade kunnat gå till köket för ett glas vatten.

Fösöker fatta vad som hände den natten och hur med MH var på att det skulle brukas sådant våld.

Att luta hela morddomen mot att JJ berättar om MH:s medverkan och att ja våldet kan ha utförts av två personer är lite futtigt va?

Och stegen i Hälsa-appen är inte validerade till MH:s iPhone i fupen så de kan lämnas därhän just nu.

Så vad återstår? JJ får för sig att bruka våld och MH är i lägenheten och om hon faktiskt var oskyldig skulle hon med den bevisning som finns ens kunna frias från detta? Eller har hon målat in sig själv i ett juridiskt och moraliskt hörn där rätten måste döma henne för att

1. JJ säger att MH varit med.
2. Våldet KAN ha utförts av två personer
3. (Stegräknandet som man kan skita i för de talar varken för eller emot MH:s sak).

Om inte våldet utförts av två personer vad återstår då?

Jo JJ:s berättelse. Och där är MH sista personen ut efter Mollgan, grannen och H*ampus bland JJ:s ”delaktiga” personer.

Hur det än är så verkade det ju som att MH inte var lika uppåt av att Tove dött som JJ var/är(?).
MH verkar ju inte ha varit lika aktiv med massa dikter och sånger och googlingar heller trots att Clea begär ut MH:s sökningar och andra utredningsåtgärder.

Jag borde hålla mig till att spåna om mobiler hit och dit men man blir inte klok på varken MH eller domen mot henne.

Hur rätten resonerar går ju att läsa innantill.

1. JJ säger att MH är med alltså är MH med.
2. Man kan vara två när man dödar alltså är MH med.
3. Det finns steg i MH:s mobil och då sover hon inte utan hon mördar. Och det finns inte en chans att JJ skulle använda typ femton sekunder att släpa Tove till en garderob.

Haha, ja lite så de verkar ha räknat ut det.

Nej, det är alltid givande att läsa även dina tankar runt annat än it- analyserna. Och ja, det känns som det blir rundgång i rättens indicievärdering, som börjar med JJ. Typ. Iaf stöder det ena det andra, och utan blir det inget.

Man ska inte kunna måla in sig i ett juridiskt hörn genom en egen utsaga, som inte stöds av något annat än den andra misstänkta.

Maja kan ha många skäl till att ljuga; att hon är rädd för just det som har hänt t ex, att hon blir misstänkt om hon berättar att hon varit vaken, eller hört eller sett. Eller i värsta fall inte begripit vad som höll på att ske och när hon vaknar upp till bråket sträcker hon fram sina händer för att hjälpa Johanna, när hon inser vad sim händer.

Vem vet, kanske det är liksom Johannas berättelse om Majs fall och kräkning (där Maja bytts ut mot Maja) är Maja som släpper när hon förstår vd som håller på att hända? Det är inte Johanna som släpper utan Maja?

Hon kan också krampaktigt hålla fast vid en berättelse som Johanna serverat henne och det har blivit det hon tror på.

Men det finns förstås en mängd moraliska skäl till att känna tveksamhet runt Maja, det kommer man inte runt. Dels att hon inte larmat tidigare om mordbränningarna, det ligger henne säkert i fatet i bedömningen i rätten, även om man inte tar upp några sådan moraliska aspekter, och att hon inte berättar sanningen under så lång tid.

Jag ser det som att det kan vara en ursprunglig gemensam berättelse om att Maja kräkts och på det viset kan man kanske ana att tajmingen med den sista vändan sammanfaller med att Tove fälls och stryps. På det viset ligger det förstås en smolk i bägaren. Jag tror dock inte att Maja skulle ha haft den förmågan att anpassa sig efter stegräknaren, men det har hon inte heller gjort:

A 153/1267
Förhör med Maja 25/1- 23

"BF: Nej okej i alla fall så kopplar din telefon kopplar upp där på Storgatan 71 vid ett visst
klockslag. Och sen vet också från din hälsoapp, du har ju en hälsoapp i din telefon och den
rör på sig ungefär, att din telefon rör på sig så kan vi också se vid vissa klockslag.
M: Okej.
BF: Ja att det registrerar steg. Det vet du att det gör på hälsoappen va?
M: Ja.
BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många
minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
"

Och det som su kallar puckat, ja det verkar ju så puckat, så därför känner jag att Maja kanske faktiskt säger sanningen när hon hävdar att hon inte höll i några händer?

Som jag tänker, är det ju så solklart att ett litet barn skulle säga, att nej, jag var INTE där. Och jag frågade visst efter Tove.

Tillägg:

Om hashkakorna, så är det naturlitvis en idiotsik lögn det med, att sitta i bilen. Versionen är enbart Johannas, där det börjar med att det ska döljas för "de andra", lite oklart vilka. Sedan är det Maja och Johanna nästa förhör, sedan blir det bara Johanna. Hon ville dölja för Maja.

Johanna den ärliga...
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-03 kl. 22:32.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du behöver ingenting. Om du ser de dessa berättelser som likvärdiga i trovärdighet så gör du. Jag bara undrade.
Att du inte genomskådat J får stå för dig.
Citera
2023-05-03, 22:37
Medlem
Å ena sidan tänker jag att i princip alla i den här tråden överdriver J’s kapacitet å det grövsta, hon känns absolut inte som något kriminellt geni och hon är trots allt bara 20 år dvs ett barn i princip, hon gör det som känns smart för stunden. Men å andra sidan så tänker jag att den enda missen hon egentligen gjort är att inte förstå att hennes, och T’s mobil, kan spåras. Hade det inte hänt så hade hon ju faktiskt kunna hålla kvar sin historia ända in i kaklet.

Jag är kluven.
Citera
2023-05-03, 22:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fälls Tove av JJ och från golvet försöker Tove ta stryptag på JJ som står upp?

Om JJ sitter grensle på Tove, var menar rätten att MH håller Toves händer då?
Är de längs med kroppen, alltså under JJ:s ben/knän eller fladdrar de runt bortanför Toves huvud? M a o i vilken position menar JJ (eller rätten för de gör väl samma bedömning antar jag då de går på JJ:s beskrivning) att MH låser Toves armar?

Lite svårt att föreställa sig utan rekonstruktion.

Står det något om det i domen?

Ja, det har diskuterats i tråden och det ser väldigt opraktiskt ut (mörjligt ens?) och nästan omöligt med tanke på hur trångt det är där?

Johanna har dock ritat hur Maja skulle vara längst inne badrummet (A 153/1042), och på sidan om Toves huvud. Det var väl därför mordet behövde ske omedelbart när de kom hem, för att inte bara ha lång tid efter mordet att vara helt panikslagna, men också få in Tove på ett helt naturligt sätt (visning av badrummet, till skillnad mot nedslagning bakifrån, helt utan anledning när Tove skulle hem) och väldigt förklarligt då att Maja redan gick in först i badrummet.
Citera
2023-05-03, 22:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag ser inte att momenten som hon beskriver tyder på olyckshändelse. Hon försöker vinkla berättelsen så genom att prata om strypning i 10 sek. Det är uppenbarligen inte sant. Men själva momenten som hon beskriver uppfattar jag som upplevda och sanna, och de passar bra in på en strypning i flera minuter.

Ja, säkert kom hostningar, och tungan ut, det låter väldigt troligt.
Och där kan ju Tove ha hostat upp en mindre mängd maginnehåll, eftersom det fanns spår av det i munnen. Inte alls otänkbart att Johanna/Clea därifrån fick sin tanke på att det kunde ha vara en olyckshändelse.

Men att hon släpper taget då, det stämmer inte med att kräkningen inte kom ända ner i lungorna, eftersom det inte fanns andning som kunde föra ner kräket dit.

Hon ljuger ju, och då om väldigt väsensltliga saker.

Vi får väl se om en ny rättsmedicinare kan slå hål på det där, eller hävda olycka genom att Joahnna kanske inte hoppade av magen/bröstet tillräckligt snabbt, eller att kräkmängde borde ha minskat vid obduktionen så mycket att man inte kunnat eta exakt hur mycket kräkning det varit i luftrör/lungor. Det fanns ju viss tecken såsom luftskum mm som de kan vända och vrida på kanske, och de där osäkra bronkioler/terminala bronkerna som inte gick att de riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in