Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Jag tror att M försöker avskärma sig allt hon bara kan från mordet. Enligt hennes berättelse tar hon inga som helst egna initiativ utan är helt passiv. Då hade det blivit konstigt om hon hade ställt frågor när hon ser kroppen. Hon vill egentligen inte prata om denna biten med fhl. Hade hon sagt att hon ställt frågor hade hon behövt ljuga om vilka svar hon fått.
Men om du inte tror att M har förmågan att ljuga om att J var euforisk efter mordet. Hur kan du då tro att hon har förmågan att ljuga om att hon ställt frågor som hon inte har?
M har ju ljugit och manipulerat sina föräldrar många gånger utan att dom märkt att hon ljugit. Så den förmågan har hon uppenbarligen.
Vad grundar du din upplevelse att M är mer känslomässig än J? Själv ser jag knappt några känslor hos M.
Jag menar att det är svårt att kunna hitta på något om man inte känner till att naricissiser kan känna en lättnad när de "blivit av med problemet", trots att det handlar om mord.
Jag kan hålla med om att Maja verkar själv ha svårt att fabricera lögner, utifrån ingenstans, hon är int elika slipad som Johanna där.
Däremot ljuger hon ju i förhören, men på ett mer rudimentärt sätt. Men Maja får frågor, om varför hon inte frågar där och då. Och då kunde hon ju få in en chans. Det blir ju lite serverat.
Det är möjligt att hon är skyldig, och för oslipad för att förstå at nappa, att hon själv sätter sig på mordplatsen i vaket tillstånd där minst en kropp skulle kunna finnas.
Men jag tänker att om hon ville, så är det inte mer komplicerat än för ett barn att förstå att man bara kan säga att jag nog blandat ihop det, jag var aldrig i badrummet då, bara första gången, och det blev så mycket med att Tove var död att det blev ett virrvarr.
Och jag frågade vad som hade hänt, men jag fick inga svar.
Och Johanna hotade mig tll livet, om jag skulle säga något.
Men nej, inte ens det mest uppbenbara säger hon.
Där växer ju en tanke om att Maja faktiskt säger sanningen.