2023-05-03, 17:11
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack!
Sen lär det inte dröja länge innan hovrättsförhandlingarna startar.
Fast det är sommar etc, många som går på semesterar! Jag tror hovrätten blir tidigaste 20:e Augusti framåt.
Citera
2023-05-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Dom ska överklaga ,men vet inte om överklagandet har hunnit komma in . MH har ju ny advokat så de måste väl prata ihop sig och han hinna sätta in sig .

Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag tror att överklagandet ska vara inne senast 11/5.
Tack för svar! Trodde de hade 2 veckor på sig från när straffet från TR kom. Var inte heller medveten om att MH hade lyckats byta advokat, även om jag läste hon (eller snarare hennes familj säkert) hade önskat det.
Citera
2023-05-03, 17:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag menar deras hela historier. Inte bara delen om Maja är delaktig genom att hålla i händerna eller ej.

Maja historia innehåller delar som sovande från och till och särskilt på alla kritiska tidpunkter, gömda lik och att hon inte vetat vad som hänt Tove förrän dan efter. Anser du att den historien är lika trovärdig som Johanna hela historia?
Jag anser inte någonderas hela berättelse trovärdig, då båda ljuger, utelämnar väsentliga delar och förminskar sin delaktighet.
Att J är bättre på att ljuga än M gör henne inte ett smack mer trovärdig i mina ögon.
Citera
2023-05-03, 17:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag håller helt med dig om att Js berättelse i rätten andas mer strategi än sanning och definitivt ingen ärlighet.

Nej, "ärlighet" handlar det inte om, även om det så Johanna själv framlägger det.

Tvärtom slipar och mejslar hon ju fram "sanningen" (som är så viktig för henne), allt eftersom bevisen läggs fram. Till sist känner hon sig innträngd i ett hörn, men ser en lite möjlighet; att erkänna olyckan.

Jag misstänker ju att kräkningen som förlades på Maja handlar om att Johanna såg att det kom upp kräkts även på Tove. Det är ingen slump att Johanna hittar på den där "olyckan".

Johanna blandar skickligt in sådant som hon vet gör att människor kommer att lita mer på henne och hennes lögner, förutom att det finns korn av sanning, och det är känslouttryck; som att hon ville berätta sanningen, att hon tycker om Maja, att hon inte ville att Tove ska ligga ensam därute och bli uppäten av djur, att "tyvärr" var Maja med, att hon är konflikträdd och att hon själv alltid velat bli kremerad (ja, snyft).

Det är otäckt att Johannas lögner har en sådan framgång, att hon blir så trodd på även när hon lägger skuld på Maja också.

Det trots att Johanna inte bara är misstänkt för ett mord där hämden osar hett, utan även en skdegörelse som alla förstår handlar om mordbrand.

Minns inte om det framkommer något om branden hos H*mpus, eller tankarna om att bränna inne J*ulia också?

Förutom hatdikterna om även andra?
Citera
2023-05-03, 17:34
Avslutad
Citat:
Jag anser inte någonderas hela berättelse trovärdig, då båda ljuger, utelämnar väsentliga delar och förminskar sin delaktighet.
Att J är bättre på att ljuga än M gör henne inte ett smack mer trovärdig i mina ögon.
Ok. Då menar du att berättelsen att Johanna fällde Tove och sen ströp henne är lika trovärdig som berättelsen att Maja sov och Johanna gömde liket i förrådet. Ville bara kolla.
Citera
2023-05-03, 17:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, "ärlighet" handlar det inte om, även om det så Johanna själv framlägger det.

Tvärtom slipar och mejslar hon ju fram "sanningen" (som är så viktig för henne), allt eftersom bevisen läggs fram. Till sist känner hon sig innträngd i ett hörn, men ser en lite möjlighet; att erkänna olyckan.

Jag misstänker ju att kräkningen som förlades på Maja handlar om att Johanna såg att det kom upp kräkts även på Tove. Det är ingen slump att Johanna hittar på den där "olyckan".

Johanna blandar skickligt in sådant som hon vet gör att människor kommer att lita mer på henne och hennes lögner, förutom att det finns korn av sanning, och det är känslouttryck; som att hon ville berätta sanningen, att hon tycker om Maja, att hon inte ville att Tove ska ligga ensam därute och bli uppäten av djur, att "tyvärr" var Maja med, att hon är konflikträdd och att hon själv alltid velat bli kremerad (ja, snyft).

Det är otäckt att Johannas lögner har en sådan framgång, att hon blir så trodd på även när hon lägger skuld på Maja också.

Det trots att Johanna inte bara är misstänkt för ett mord där hämden osar hett, utan även en skdegörelse som alla förstår handlar om mordbrand.

Minns inte om det framkommer något om branden hos H*mpus, eller tankarna om att bränna inne J*ulia också?

Förutom hatdikterna om även andra?
Trams. Johanna uppfann berättelsen om att hennes kompis var full, kräktes och föll omkring i badrummet för att förklara dunsarna och oljudet som grannen reagerade på.
Citera
2023-05-03, 17:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror att M försöker avskärma sig allt hon bara kan från mordet. Enligt hennes berättelse tar hon inga som helst egna initiativ utan är helt passiv. Då hade det blivit konstigt om hon hade ställt frågor när hon ser kroppen. Hon vill egentligen inte prata om denna biten med fhl. Hade hon sagt att hon ställt frågor hade hon behövt ljuga om vilka svar hon fått.

Men om du inte tror att M har förmågan att ljuga om att J var euforisk efter mordet. Hur kan du då tro att hon har förmågan att ljuga om att hon ställt frågor som hon inte har?

M har ju ljugit och manipulerat sina föräldrar många gånger utan att dom märkt att hon ljugit. Så den förmågan har hon uppenbarligen.

Vad grundar du din upplevelse att M är mer känslomässig än J? Själv ser jag knappt några känslor hos M.

Jag menar att det är svårt att kunna hitta på något om man inte känner till att naricissiser kan känna en lättnad när de "blivit av med problemet", trots att det handlar om mord.

Jag kan hålla med om att Maja verkar själv ha svårt att fabricera lögner, utifrån ingenstans, hon är int elika slipad som Johanna där.

Däremot ljuger hon ju i förhören, men på ett mer rudimentärt sätt. Men Maja får frågor, om varför hon inte frågar där och då. Och då kunde hon ju få in en chans. Det blir ju lite serverat.

Det är möjligt att hon är skyldig, och för oslipad för att förstå at nappa, att hon själv sätter sig på mordplatsen i vaket tillstånd där minst en kropp skulle kunna finnas.

Men jag tänker att om hon ville, så är det inte mer komplicerat än för ett barn att förstå att man bara kan säga att jag nog blandat ihop det, jag var aldrig i badrummet då, bara första gången, och det blev så mycket med att Tove var död att det blev ett virrvarr.
Och jag frågade vad som hade hänt, men jag fick inga svar.
Och Johanna hotade mig tll livet, om jag skulle säga något.

Men nej, inte ens det mest uppbenbara säger hon.

Där växer ju en tanke om att Maja faktiskt säger sanningen.
Citera
2023-05-03, 17:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ok. Då menar du att berättelsen att Johanna fällde Tove och sen ströp henne är lika trovärdig som berättelsen att Maja sov och Johanna gömde liket i förrådet. Ville bara kolla.
Hur var det nu med hela berättelsen och deras sammanlagda trovärdighet?
Citera
2023-05-03, 17:54
Avslutad
Citat:
Hur var det nu med hela berättelsen och deras sammanlagda trovärdighet?
Basen i Johannas berättelse är att hon fällde Tove på toaletten, brottades med henne på golvet och ströp henne medan Maja höll i hennes händer. De hjälps sedan åt att dumpa kroppen, Johanna dumpar själv cykeln och eldar på kroppen.

Basen i Majas berättelse är att hon sov punktvis mellan ca 02:00 och 02:40, och därigenom missade att Tove mördades under den här tiden. Hon gick på toa och då var kroppen gömd i ett förråd. Hon somnade igen ca 03:15 och blev väckt 03:30 och då låg kroppen av Tove plötsligt invirad i ett lakan på hallgolvet. Utan att fråga vad som hänt hjälper hon sedan Johanna ner till bilen med kroppen och dumpar den sen i skogen med Johanna. Först på kvällen nästa dag frågar hon Johanna vad som hände. Johannas berättelse är hennes enda information om vad som hänt.

Det här är deras berättelser i stora drag. Anser du att de är lika trovärdiga?
Citera
2023-05-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Uppenbart ligger det en hel del avundsjuka bakom. Dessutom ett hat hos JJ sen ett par år tillbaka. Bl.a att TT kom in på läkarlinjen, men JJ själv kom inte in på sin eftertraktade arkitektutbildning pga att betygen inte räckte till för att komma in.

JJ kunde aldrig släppa det hon ansåg vara oförrätter.

Hon försökte också bränna inne TTs, hennes pappa och tvillingsystern. Tack och lov tog sig inte elden. JJ har dessutom eldat förr...

Det är mycket sånt.

Som jag spekulerar:
Särskilt JJ är en mycket farlig person som jag hoppas får sitt livstidsstraff bekräftat i Hovrätten. M är en svans till JJ och har också en stor del av det som hände. Men tror att hennes straff blir runt 10-12 år.

Tack för svar. Låter som tvättäkta psykopater
Citera
2023-05-03, 18:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Trams. Johanna uppfann berättelsen om att hennes kompis var full, kräktes och föll omkring i badrummet för att förklara dunsarna och oljudet som grannen reagerade på.

Det fanns kräks i luftstrupen och även lite i munnen. Det kan absolut ha kommit upp en uppstötning.
Citera
2023-05-03, 18:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det fanns kräks i luftstrupen och även lite i munnen. Det kan absolut ha kommit upp en uppstötning.
Jo men Johanna skapar inte en berättelse runt en uppstötning. Hon skapar en berättelse runt dunsarna, det är dem hon vill förklara. Det blir tramsigt att låtsas som att Johanna är värre än hon är. Maja blir inte bättre för att Johanna utmålas som värre än hon är. Maja är fortfarande, helt oberoende av vad Johanna är eller har sagt, en lögnare som nu är inne på sjunde månaden av sina lögner. Varje dag har hon chansen att tala sanning, varje dag ljuger hon vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in