2023-05-02, 20:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Redan vid första förhöret den 10 mars "samtalar" herr Engström med LP.

SE kan som vittne sett att LP var chockad, hört henne säga "mörkblå täckjacka" på håll och passat på att "uppgradera" detta till ett personligt samtal vid förhör 10 mars för att göra sig viktigare än han var. LP sprang omkring på mordplatsen innan polisen kom dit så att de som fanns vid OPs livlösa kropp inte uppfattade detta är inget konstigt.

SE såg också tydligt på LP att hon inte hade läget helt under kontroll och körde en "fuling" om personligt samtal i förhöret då han insåg att det var förhållandevis riskfritt eftersom LP sagt just "mörkblå täckjacka" på mordplatsen.
Citera
2023-05-02, 20:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Ni som orkat lyssna på Filterpodden och sånt. Säger de något om NF? Har de sökt kontakt?

Det är något lurt med att vi inte har några förhör med honom efter 1988. PU menar väl att han mötte mördaren, så då måste han väl vara extremt viktig att förhöra för KP?
Citera
2023-05-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Får vi kalla det en märklighet då att HO minns att SE skulle påbörja sin semester samma dag som samtalet han vittnar om? Det blir bara märkligt om det inte var just den 28 feb han hörde det.
Det ena utesluter inte det andra. Ett längre den 19 och kort replikväxling den 28.

Vi kan inte veta.

HO uppskattning är inget alibi hursomhelst.
Citera
2023-05-02, 21:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Och han saknas också när han kommer tillbaka från mordplatsen också.

Jag ögnade just igenom HOs förhör och mot slutet så berättar han att personal som varit ute en kortare tid på kvällen blev insläppta av väktare som jobbat länge utan registrering. Så det är inte konstigt att SE inte är med tidigare på kvällen.

Jag tolkar det som om SE höll sig i receptionen när han kom tillbaka och aldrig var innanför de inre dörrarna. Därför skrev de inte in honom då han kom tillbaka efter mordet tror jag.
Citera
2023-05-02, 21:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det ena utesluter inte det andra. Ett längre den 19 och kort replikväxling den 28.

Vi kan inte veta.

HO uppskattning är inget alibi hursomhelst.

Vi får inte glömma att även vittnet SE måste varit vid mordplatsen, så vad HO blandar ihop eller minns fel gör inte automatiskt SE till GM bara för att vittnet SE kan ha varit ute på gatan när skotten föll.

Edit:
Om HO var student (30 år) så kanske han bara jobbade extra på helgerna? Då kan HO inte ha träffat SE 19 mars. Tesen är lövtunn, det medger jag, men HO bor i andrahand i ett studentområde och tesen är därför värd att forska vidare i.

Att spela bridge i 30-årsåldern 1986 har något "lillgammalt" över sig och luktar överliggande student lång väg i mina pigga och nyfikna näsborrar. HO hade kanske blivit av med sin egen studentlägenhet eftersom han läste för långsamt och bodde därför i andra hand i en annans studentlägenhet.

Alla lägenheter på Forskarbacken var ägda av Stiftelsen Stockholms Studentbostäder, SSSB och beboddes av studenter och personal från olika högskolor i Stockholm. Securitas hade många studenter som jobbade extra speciellt i reception på 80-talet. Securitas skötte receptionen när den ordinarie personalen var lediga.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-02 kl. 21:22.
Citera
2023-05-02, 22:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"SE har en mäktig ryggtavla" jojo😁

Jag tror också mannen som YN ser är gm. Men vi kan inte vara säkra på den saken. Det finns fler förklaringar än att det är gm som inte är helt osannolika.

Men om ålder och kroppsform inte är lik, hur är han lik då? Han är likt klädd, det stämmer. Men själva mannen beskrivs inte likt.

ACR och GS observation är inte särskilt oklar i tid. De såg på klockan vid 23:15 och är vid korsningen när YNs man sprang där med en säkerhetsmarginal på plus minus någon minut. Att två män med samma signalement springer på samma ställe inom en tvåminutersperiod är inte jättesannolikt. GS uppger dessutom detaljer angående jackan som känns igen från mordplatsen.

Grandmannen tål att tänkas på, det stämmer. Men han kan inte vara SE.

Och att kalla alla andra spår än det för foliehattsnivå är ju oerhört märkligt. Om vi tar tex VG och jämför med SE så är han också bekräftad i närområdet, har ett svagt alibi, har krutstänk på jackan och passar betydligt bättre in på signalementet än SE. Varför är det så mycket svagare än SE? Eller hur kan AE-spåret vara svagare? Det finns mer substans i alla andra spår än det här.

YN såg inget ansikte, förutom den ljusa hakan, och då kan det vara svårt att bedöma ålder.

Däremot säger hon att kroppsformen stämmer, samt skorna, väskan och längden på rocken.

Vad är det som säger att klockan dessa vittnen tittade på gick rätt. Blev den avstämd mot Fröken Ur?

Ju luddigare desto bättre, är tydligen melodin. För då kan man fantisera om konspirationer.

Släpp "JFK" med den berömda peruken som far upp och ner och kom in i matchen!
Citera
2023-05-02, 22:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"SE har en mäktig ryggtavla" jojo😁

Tycker den ser rätt bred ut här, och nacken döljs bakom det triangelformade axelpartiet.

Det som JA noterar och försöker beskriva i ett förhör? Se 1:11:11-1:11:23:

https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=4258

P.S. Det här inslaget har varit försvunnet en tid från YouTube men visades alltså på konferensen.

Notera att det är lite klippt. Har sett en oklippt version tidigare.
Citera
2023-05-02, 22:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Får vi kalla det en märklighet då att HO minns att SE skulle påbörja sin semester samma dag som samtalet han vittnar om? Det blir bara märkligt om det inte var just den 28 feb han hörde det.

Det kan vara som så att SE i efterhand la fram det precis på samma sätt som i intervjun 1992:

"Jag såg fram emot en avkopplande skidvecka i Idre och arbetade över på reklamateljén för att hinna färdigt några projektarbeten, bland annat en broschyr för Valmet. [...] Det handlade om en traktorförsäkring som de ville informera om i trycksaksform."
Citera
2023-05-02, 23:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vi får inte glömma att även vittnet SE måste varit vid mordplatsen, så vad HO blandar ihop eller minns fel gör inte automatiskt SE till GM bara för att vittnet SE kan ha varit ute på gatan när skotten föll.

Edit:
Om HO var student (30 år) så kanske han bara jobbade extra på helgerna? Då kan HO inte ha träffat SE 19 mars. Tesen är lövtunn, det medger jag, men HO bor i andrahand i ett studentområde och tesen är därför värd att forska vidare i.

Att spela bridge i 30-årsåldern 1986 har något "lillgammalt" över sig och luktar överliggande student lång väg i mina pigga och nyfikna näsborrar. HO hade kanske blivit av med sin egen studentlägenhet eftersom han läste för långsamt och bodde därför i andra hand i en annans studentlägenhet.

Alla lägenheter på Forskarbacken var ägda av Stiftelsen Stockholms Studentbostäder, SSSB och beboddes av studenter och personal från olika högskolor i Stockholm. Securitas hade många studenter som jobbade extra speciellt i reception på 80-talet. Securitas skötte receptionen när den ordinarie personalen var lediga.

HO säger att han "pratat med honom ganska mycket", alltså SE. Jobbade SE över även på helger?

Får intryck av att HO bara repeterar det SE själv har sagt.

Så HO var så pass ung, alltså. Men han är inte längre med oss eller hur är det?

Någon måste väl ha kommit på, under alla år, att höra sig för med honom igen?

En del av de inblandade (JÅS, HO, NF, m.fl.) har hållit en väldigt låg profil får man lov att säga.
Citera
2023-05-02, 23:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag ögnade just igenom HOs förhör och mot slutet så berättar han att personal som varit ute en kortare tid på kvällen blev insläppta av väktare som jobbat länge utan registrering. Så det är inte konstigt att SE inte är med tidigare på kvällen.

Jag tolkar det som om SE höll sig i receptionen när han kom tillbaka och aldrig var innanför de inre dörrarna. Därför skrev de inte in honom då han kom tillbaka efter mordet tror jag.

Din tolkning stämmer inte med det RB säger:

"Men jag har fått information här av vårt folk, säkerhetsfolk att han har gått in genom skjutdörrarna men inte ens dom har han öppnat med vårt kort utan det tyder på att vakterna skulle öppnat den dörren åt honom också så han gått in. Och jag trodde att han stått hos vakten för att ringa efter taxi [...] Men han har tydligen gått in i lokalerna och druckit kaffe säger dom."
Citera
2023-05-02, 23:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
HO säger att han "pratat med honom ganska mycket", alltså SE. Jobbade SE över även på helger?

Får intryck av att HO bara repeterar det SE själv har sagt.

Så HO var så pass ung, alltså. Men han är inte längre med oss eller hur är det?

Någon måste väl ha kommit på, under alla år, att höra sig för med honom igen?

En del av de inblandade (JÅS, HO, NF, m.fl.) har hållit en väldigt låg profil får man lov att säga.

HO bor i Hägersten i en hyresrätt på 76 kvm byggd 1996. Hans telefonnummer finns på Eniro om du har något att fråga honom om.
Citera
2023-05-02, 23:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
HO bor i Hägersten i en hyresrätt på 76 kvm byggd 1996. Hans telefonnummer finns på Eniro om du har något att fråga honom om.

Aha. Glädjande att höra! Nej, herregud. Jag är ingen undersökande journalist.

Men Otto kan säkert. Kan hända att de berörda dock är trötta på detta eller inte intresserade.

Det får man respektera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in