2023-05-02, 19:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeSantis
Jimmie Åkesson skriver idag på Aftonbladet Debatt:

EU är på väg att bli en tvångströja för Sverige

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/rlG2VR/jimmie-akesson-eu-ar-pa-vag-att-bli-en-tvangstroja

Utspelet har fått Liberalernas Johan Pehrson att rasa av ilska och han skriver på Twitter:

https://twitter.com/JohanPehrson/status/1653320513287081993

Vad tycker ni om utspelet? Har Åkesson rätt? Hur kommer detta att påverka SD:s relation till regeringen? Den relationen verkar, särskilt till Liberalerna, vara ansträngd.

Jämfört med en vänsterregering föredrar jag att EU får mer inflytande. Tex inom migration är EU bättre än vår rödgröna röra. Annars håller jag med om att EU bör fokusera på den inre gemensamma marknaden samt eventuellt försvarssammarbete.

EU kan även behövas som motkraft mot Amerikanska multinationella bolag.

Bra med en konstruktiv debatt om vilken roll EU ska ha. Att lämna EU tror jag svider för mycket pga den inre marknaden.
Citera
2023-05-02, 19:45
Avslutad
Jimmie fortsätter som vanligt att skuldbelägga EU för allt som han hatar. Men men. Något måste han ju skylla på. Han kanske tappar förtroendet annars den stackarn 🥱🥱🥱🥱
Citera
2023-05-02, 19:46
Medlem
TotalWars avatar
Min prognos om att CCP, Ryssland och EU(SSR) faller samtidigt står fast och verkar stämma väl överens med den globala utvecklingen. Ryssland faller först, sedan CCP och slutligen EU. Jag är helt övertygad om att senast 2032 har allt detta inträffat. Sveriges framtid finns i Norden och täta kontakter med den anglosaxiska världen, amerikaner och britter; andra germanska kulturer som passar vårt lynne ganska väl. Vi är alldeles för olika de introverta, egocentriska, auktoritära (och ofta) opålitliga tyskarna.

Att Sverige och Finland går med i NATO skyndar på denna utveckling, för första gången på hundratals år får vi äntligen välja väg själva, nu när Ryssland är ute ur leken. Hela Norden är nu samlade tillsammans, så jag ser ljust på framtiden.

Bra att JÅ kastar ut en testballong nu, i en fråga som kommer bli jätteaktuell de kommande åren. Le Pen väntar efter Macron (som gjort sig omöjlig i alla grupper) så nog kommer det skaka i Bryssel om inte alltför länge. Sverige bör mentalt förbereda sig redan nu.
Citera
2023-05-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Klart vi inte blir ett u-land. Men vi kommer inte ha det lika bra som nu och företagen får det mycket svårare.
En del blir sämre och en del blir bättre, ja.
Alldeles beroende på vad man prioriterar.

Problemet med EU är inte handeln, det går utmärkt att ha olika handelsavtal osv, och så har det funkat i många tusen år.

Problemet med EU är att all den makt som vi medborgare på pappret har gett våra folkvalda politiker, nu ligger i händerna hos några helt andra i Bryssel.
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-05-02 kl. 19:54.
Citera
2023-05-02, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Min prognos om att CCP, Ryssland och EU(SSR) faller samtidigt står fast och verkar stämma väl överens med den globala utvecklingen. Ryssland faller först, sedan CCP och slutligen EU. Jag är helt övertygad om att senast 2032 har allt detta inträffat. Sveriges framtid finns i Norden och täta kontakter med den anglosaxiska världen, amerikaner och britter; andra germanska kulturer som passar vårt lynne ganska väl. Vi är alldeles för olika de introverta, egocentriska, auktoritära (och ofta) opålitliga tyskarna.

Att Sverige och Finland går med i NATO skyndar på denna utveckling, för första gången på hundratals år får vi äntligen välja väg själva, nu när Ryssland är ute ur leken. Hela Norden är nu samlade tillsammans, så jag ser ljust på framtiden.

Bra att JÅ kastar ut en testballong nu, i en fråga som kommer bli jätteaktuell de kommande åren. Le Pen väntar efter Macron (som gjort sig omöjlig i alla grupper) så nog kommer det skaka i Bryssel om inte alltför länge. Sverige bör mentalt förbereda sig redan nu.

Svenskar har samma DNA som tyskar och kallas i utlandet ofta för engelstalande tyskar. Sverige och övriga Norden har ingen framtid utanför EU. Titta på UK som redan håller på att gå bankrupt. Europa måste hålla ihop annars blir vi kört över av Kina, Ryssland och Indien.
Citera
2023-05-02, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Utan oljan skulle Norges bestå av fårfarmare och laxodlare. Deras välstånd har inget med EU att göra.

Kanske för att Norge inte är med i Eu.
Citera
2023-05-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Med tanke på den aggressiva grannen i öst, så känns det jävligt oklokt att isolera sig och dra sig ur samarbeten av detta slag, men det är som vanligt med politiker, principerna går före rim och reson…

Va bra, om medlemskapet i EU skyddar mot den aggressiva grannen i öst då behöver inte Sverige gå med i NATO? eller ...?
Citera
2023-05-02, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
Ett exceptionellt bra förslag, vi ska inte låta fascistiska EU styra vårt land!

SD och andra högerextrema partier är väll fascister om några.
Citera
2023-05-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
De flesta företag är fortfarande svenska.

Vilken värld lever du i? Öppna dina ögon i morgon bitti när du vaknar och kolla runt lite innan du yttrar dig. Du är ett starkt exempel på varför allmän rösträtt borde dras in. Alternativt kontrollfrågor som måste svaras rätt på innan rösten går igenom.

PS. Taiwan skulle jag vilja se som en egen stat/land eller vad ni nu önskar. Det är viktigt att Kina inte skall ta över de avancerande maskinerna hos TSMC. Maskinerna är världsledande och någon konkurrens finns inte i dagsläget. Det är en anledning till att Kina har ett väldigt stort intresse i att ta över Taiwan.
Citera
2023-05-02, 20:02
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipoopedmypants
Svenskar har samma DNA som tyskar och kallas i utlandet ofta för engelstalande tyskar. Sverige har ingen framtiden utanför EU. Titta på UK som håller på att gå bankrupt. Europa måste hålla ihop annars blir vi kört över av Kina, Ryssland och Indien.

Jag tittar hellre på historia, än låt säga DNA. Jag kan inte bekräfta det du säger, men jag kan däremot bekräfta att tyskarna skänkte bort Finland till Sovjet och invaderade Danmark och Norge. Jag är inte bitter för det, men min poäng är att tyskarna är opåltiliga och har helt andra mål med EU än vad vi har. S och DE är närmast motpoler till varandra i EU-samarbetet, idag. Den ena vill ha ett löst samarbete och den andra en tyskledd federation. Britterna och svenskarna hade nästan alltid samsyn i EU-frågorna. Samma med danskarna, och delvis holländarna, gruppen kallas ibland för Hansa 2.0.

EU är en omöjlig idé. Vi har slagit oss fria förut och kommer göra det igen. Sverige som land är historiskt ett djärvt och en mycket oberoende nation.
Senast redigerad av TotalWar 2023-05-02 kl. 20:13.
Citera
2023-05-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
SD och andra högerextrema partier är väll fascister om några.

Snälla, kan du utveckla varför de är högerextrema och hur dom är fascister. Det låter som du bara slänger ur dig massa värdelösa glåpord. Jag skulle uppskatta svar.
Citera
2023-05-02, 20:06
Avslutad
Bra av Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna att ta upp frågan, dels är den aktuell och dels är det ju EU-val nästa år. Sverigedemokraterna är och ska vara riksdagens mest EU-kritiska parti och sådana uppenbara problem som att allt mer makt flyttas till EU-nivå är naturligtvis problematiskt. Nu ska ännu mer makt flyttas till Bryssel angående migrationspolitik, säkerhetspolitik med mycket mera vilket naturligtvis är helt vansinnigt. Det är inget svenska folket har röstat om eller godkänt överhuvudtaget och är långt över gränsen gällande vad vi vill att andra än vi själva ska besluta om. Det tar ifrån oss makten i vårt eget land och tar bort möjligheten att vara herrar i eget hus angående snart alla delar av politiken vilket naturligtvis är helt fel och helt orimligt på alla sätt.

Utvärdera gör man ju hela tiden och för sin linje i och utanför EU-parlamentet. Ett stort problem är ju att det som Johan Pehrson säger att det ska vara mer av Sverige i EU är omöjligt, då Sverige bara har 20 platser i parlamentet och är ett dammkorn att köra över för den som vill det. Nu kommer migrationspakten också vilket är helt emot befolkningen i Sveriges vilja och emot dom flesta folkens i EU:s vilja. Det är ett överstatligt monsterbygge som måste förändras och borde bara gälla handelsfrågor och liknande.

Angående Johan Pehrssons kommentarer så har han inget med att göra vad SD diskuterar internt och hur SD hanterar partiangelägna frågor internt och externt i partiet och mot andra partier, inom Sveriges gränser och i EU-parlamentet. Pehrson vill själv införa Euron som den liberala tomte han är vilket SD och Jimmie Åkesson kan kommentera på samma sätt tillbaka, med att det är naturligtvis helt uteslutet att införa den och att det är ingen diskussion överhuvudtaget och kommer såklart inte att ske. Olika åsikter som partier kan man såklart ha, men flera liberaler har den senaste tiden inte klarat det och istället gått till personangrepp, vilket är dåligt gjort av exempelvis Mats Persson, Pourmokhtari och Forssell. Man kan ha olika åsikter i olika partier i alla möjliga frågor vilket är helt okej, problemet kommer först om man börjar kränka andra och gå till personangrepp som dessa personer har gjort senaste dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in