2023-05-02, 13:00
Medlem
Tycker det blir förstorat. Är väl bra att utvärdera med jämna mellanrum.
Och då är jag positiv till ett svenskt EU medlemskap. Så jag stödjer inte Swexit. Men vad en utvärdering kommer fram till kommer ju inte vara EU= Bra eller EU= Dåligt. Utan blir en lång tråkig uppsats med siffror som avslutas med vilka fördelar vi får av EU och vilka nackdelar vi får av EU. Sen får man ställa sig politiskt utifrån de punkter man anser väger tyngst.

Tror snarare herr Åkesson är rädd för att blandas ihop med regeringen så även om de är uttalat neutrala till EU så måste han låta mer som opposition nu när regeringen genomför dåliga saker. Men uppenbarligen inte tillräckligt dåliga saker för att fälla den. Lite som V större delen av alla år med S regering.
Citera
2023-05-02, 13:04
Medlem
EnsamStatys avatar
Ett exceptionellt bra förslag, vi ska inte låta fascistiska EU styra vårt land!
Citera
2023-05-02, 13:10
Medlem
EU är inte längre alls vad de flesta vanliga människor förmodligen förväntar sig av det. Upplevs mest som en organisation och klubb för den globalistiska eliten att tillsammans med USA utöva makt och kontroll.

Jag är helt för ett Europeiskt samarbete, men en elit i Bryssel ska inte sitta och kräva av Ungern, Sverige eller någon annan att falla in i ledet och forma sitt land och dess lagar som passar deras agenda. Det är absurt.
Citera
2023-05-02, 13:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
england har varit på dekis under lång tid (london är väl ungefär som malmö?)

"From 1997 onwards, London has experienced a drastic change in the composition of the city's population, which has off set the decline of the population which had been occurring. In 1991, 21.7% of the city was foreign born but by 2011 this had risen to 36.7%.

In 2011, a historic tipping point occurred with the release of the 2011 census indicating that the White British population, which had before been the majority, was now a minority of the city's population.[7]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Demography_of_London

norge verkar ha klarat sig rätt bra utanför eu?
även om eu håller hårt i kopplet..

Utan oljan skulle Norges bestå av fårfarmare och laxodlare. Deras välstånd har inget med EU att göra.
Citera
2023-05-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Spot on !

Yepp, spot on!
EU har vridits om rejält på senare tid. Jag såg någon skämtsam bild på nätet som jämförde nazitysklands utbredning runt 1944 jämfört med EU 2022. Ganska slående hur lika kartan såg ut. Det fick mig att bitvis tycka att skämtet inte var riktigt lika roligt.
På sätt och vis har man via EU och en hel radda med goda ord, handelsavtal och diverse lobbyister lyckats påbörja skapandet av det nya tredje riket.
Det skulle rent av kunna vara så att invandringen och det kaos den medför är just avledning av uppmärksamhet för att genomföra förändringen där länder upphör att självbestämma.

En äldre släkting till mig sa därutöver vid ett tillfälle, just gällande EU, att inga unioner någonsin har fungerat över tid. Det ligger ju en hel del i det uttalandet.
USA kanske funkar hyfsat än så länge, men de flesta andra unioner har lösts upp.

Jag tror inte att Norge gråter över att inte vara med. Och vad har jag missat om UK?
Har det blivit landsmisär där?
Senast redigerad av Kanaltrollet 2023-05-02 kl. 13:25.
Citera
2023-05-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeSantis
Vad tycker ni om utspelet? Har Åkesson rätt? Hur kommer detta att påverka SD:s relation till regeringen? Den relationen verkar, särskilt till Liberalerna, vara ansträngd.

Varför skulle vi inte utvärdera detta? Vi utvärderar ju allt annat?
Citera
2023-05-02, 13:19
Medlem
stpungens avatar
[quote=Kanaltrollet|84333973]Yepp, spot on!
EU har vridits om rejält på senare tid. Jag såg någon skämtsam bild på nätet som jämförde nazitysklands utbredning runt 1944 jämfört med EU 2022. Ganska slående hur lika kartan såg ut. Det fick mig att bitvis tycka att skämtet inte var riktigt lika roligt.
På sätt och vis har man via EU och en hel radda med goda ord, handelsavtal och diverse lobbyister lyckats påbörja skapandet av det nya tredje riket.
Det skulle rent av kunna vara så att invandringen och det kaos den medför är just avledning av uppmärksamhet för att genomföra förändringen där länder upphör att självbestämma.

En äldre släkting till mig sa därutöver vid ett tillfälle, just gällande EU, att inga unioner någonsin har fungerat över tid.
Det ligger ju en hel del i det uttalandet.
USA kanske funkar hyfsat än så länge, men de flesta andra unioner har lösts upp.

Jag tror inte att Norge gråter över att inte vara med. Och vad har jag missat om UK?
Har det blivit landsmisär där?[/QUOTE
Citera
2023-05-02, 13:28
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaLack
Ett mycket bra utspel, om inget annat så att debatten om EU faktiskt lyfts. För den är väldigt frånvarande i Sverige. Att makten förskjuts är inget nytt, och givetvis måste man lyfta det och diskutera om det är rimligt eller inte. Givetvis så måste medlemskapet utvärderas, med för och nackdelar.

Pehrsons svar säger det mesta, "det får man inte prata om" i princip. Ännu en sak som ska vara belagd med munkavle.

Men jo, det måste man få göra. Skulle gissa att det är en hyfsat stor del av befolkningen som kanske inte nödvändigtvis förespråkar Swexit, men som nog gärna i alla fall skulle vilja se ett väldigt annorlunda EU mot hur det ser ut just nu.
Bra utspel även om en utvärdering aldrig kommer ske - alla politiker utom möjligtvis SD’s får kåtslag när de tänker på sin framtida karriär i utlandet. De offrar gladeligen ’miljarders , miljarders miljarder’ (hej Henrik) av skattebetalarnas kronor utan att för ett ögonblick diskutera vad-fan-får-vi-för-pengarna. Allt för att inte hamna på EU’s shit-list. Svenska karriärister är ta mig fan vanliga svenskars värsta fiender. De går över lik för att fylla sin egen plånbok.
Citera
2023-05-02, 13:29
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Varför skulle vi inte utvärdera detta? Vi utvärderar ju allt annat?
Åkesson har säkert skummat igenom affärspolitiska analyser för Svenskt vidkommande.
Citera
2023-05-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Tja vi såg ju hur bra det gick för England. Men för all del, SDanhängare brukar inte vara de smartaste människorna så om deras Ledare säger något kommer de väl lyda. Hoppas jag hinner flytta iväg innan något sådant beslut tas.

Han talar ju inte om swexit, utan om att påverka EU mot federalismen som är stark idag.

Hur läser du som är så smart?

han ser en demokratiskt problematisk maktförskjutning.

Jag noterar att kritiken lika gärna kunde kommit från vänster.
Citera
2023-05-02, 13:31
Medlem
Decentralisering är alltid bra och givetvis gynnar det Sverige och svenskarna att vi är en suverän stat och inte bara knähundar åt makthavarna.
Citera
2023-05-02, 13:33
Medlem
Skaneps avatar
Klarar sig verkligen Sverige utan EU idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in