2023-05-02, 13:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja eller hur.

Inte verkar det så troligt att Maja och Johanna, nu när det hade varit bråkigt på Nöjet med Tove och de faktiskt till slut får hem henne till lägenheten, skulle delat på sig och Maja gått och lagt sig.....

Att Maja skulle övergett Johanna - just när de verkligen behövde varandra inte minst för att visa T att de var numerärt överlägsna - är näst intill orimligt.

Maja hade ju aldrig övergett Johanna tidigare, hon hängde ju med på Js hämndbränningar och bilklotter och hon hade till och med följt med och pratat vakten och letat efter T inne på Nöjet.
Det var Js som hatade Tove - men eftersom de gjorde och delade allt - har de naturligtvis också hållit de ihop som team mot Tove.

Maja gjorde nog som Johanna gjorde och skulle inte svika. Höll Johanna sig till deras gemensamma påhittade story, gjorde nog Maja det också i häktesförhören.
När Johanna börjar berätta, faller allt för Maja, då är hon plötsligt helt ensam, övergiven av Johanna.
Därför kastar hon Johanna under bussen och är nu enbart inriktad på att försöka rädda sig själv.
Jag har också svårt att Maja se gå och lägga sig. Det är jätteviktigt för Maja att vara Johannas bästa vän. Skulle hon då gå och lägga sig när bästisen ska konfrontera sin absolut mest avskydda fd vän? Det vore ett ganska stort svek mot Johanna.

Jag ser det som självklart att Maja åtminstone tänkte vara moraliskt stöd. Även om konfrontationen hade slutat med att Tove gått hem så hade Johanna velat prata av sig med Maja efteråt:
”- Tänkte du på när hon sa…”
”- Vad feg hon var när hon inte erkände…”

De hade dissikerat samtalet tillsammans efteråt, inte en chans att Maja gick och la sig.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-05-02 kl. 13:38.
Citera
2023-05-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad hände med dom ihoprullade mattorna?

Polis AF som förhört Johanna 16/10 och som sedan gör husrannasakan i Johannas lägenhet:

"Jag reagerade också på att det låg en ihoprullad matta nedanför köksbordet. Den låg väggen
och köksbordet.
Minns du färg?
Nä det gör jag faktiskt inte för det låg ytterligare en ihoprullad matta i vardagsrummet.
Sovrum/vardagsrum var samma. Sängen stod i en del av vardagsrummet med endast ett
draperi, typ en sovalkov. Nedanför sänggaveln låg det en matta ihoprullad. Jag kommer inte
ihåg färgen på den heller
"

När jag tittar på bilderna i FUP, ser jag inga ihoprullade mattor?

Hade Johanna något förråd på vinden eller källaren?

Var tog mattorna vägen?

Den enda matta jag ser är en under köksbordet.

J har väl ett förråd i källaren? Polisen kanske flyttade de dit. Eller bara flyttat de ur bild.
J kan ju ha rullat ihop de på söndag fm om hon städade lägenheten. Eller om de te x bonat golven och därför var de ihoprullade.
Att flytta T i en matta hade nog blivit för tungt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-02 kl. 13:39.
Citera
2023-05-02, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man ska se det ur rättslig synvinkel, kan man verkligen helt utesluta att Tove blivit påverkad av det slag hon troligen fått?

Det finns ju ändå bevis på att hon fått något slags slag på skallen, oavsett. Och nu pratar jag inte om det lilla sår som flera hakar upp sig på.

Det finns skador inne i skallen, sådant som man inte får av ett litet sår i hårbotten.

Om du själv någongång fått ett slag i hucudet, då tar det en liten stund innan du änger med i vad som händer. Och då kan det väl var lite troligt att man kanske inte kan försvara sig på det vis man brukar?

Eftersom rättsläkaren ändå har sagt att huvudskadan kan ha bidragit till viss medvetandepåverkan, och även hjärnskakning, kan man då helt hundra bara avfärda det?

Kan man också avfärda rättsläkarens ord om att bristen på avvärjningsskador inte varken kan bekräfta eller utesluta någonting?
Vilka skador inuti skallen talar du om, och vilken skada utanpå skallen skulle de hänga ihop med? De har ju inte uppstått spontant inne i skallen, det måste ju finnas en yttre orsak?

Det är väl ingen som utesluter något utan det är rättsläkarens slutsatser/bedömning som i kombination med andra fynd pekar i en viss riktning. Personligen tror jag chocken åstadkom mer förvirring än jacket i huvudet för Tove. Men jag frågade också dig om en ev adrenalinrush hos Tove. En sådan skulle ju verka i motsatt riktning mot förvirringen, dvs ge henne mer krafter att försvara sig. Man kan ju inte bara titta på det som kan ha försvagat henne utan också på det som kan gett krafter som en extra person kan ha behövt tygla.
Citera
2023-05-02, 13:39
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och bevisunderlagen ligger till grund för sannolikhetsbedömningen. Ju fler desto bättre.

För att då återgå till on topic:
Förråds- och walk in-closet-teorierna är långt, långt från bevisunderlag.

Det är i nivå med teorin att JJ skulle springa runt med MHs mobil (trots färre rörelser än hennes egna mobil).

Det är alltid bra att utmana konsensus, men detta är brus enligt mig. Sidospår som bara stör.
Citera
2023-05-02, 13:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Nu till något som man kanske inte vill diskutera, men att Tove varit en obehaglig bitch. Att Tove var extremt ful kan man inte komma ifrån, men att som extremt ful människa dessutom ha vidrig attityd kan som i detta fallet leda till döden.

Det måste vara lättare att hata extremt fula människor såvida de är obehagliga och vidriga individer såsom Tove. Jag är intresserad av det psykologiskt bakomliggande. När de under promenaden hem till Johanna bli vänner igen och allt känns bra till att en stund senare efter en förnedrande kommentar från Tove knuffa ner henne på golvet och därefter strypa ut Tove.

Huruvida Maja är skyldig eller ej är också intressant. Vi ser alla henne som en marionett i händerna på Johanna men hur stor är hennes skuld egentligen eftersom konflikten med Tove är mellan Johanna och Tove och ingen annan.

Tove var inte ful. Hon var söt.

Vad har du för källa på att hon skulle ha varit en obehaglig och vidrig individ?

Om så vore så ger det ändå inte någon rätten att döda henne. Människor man inte tycker om kan man undvika. Om någon snackar skit och sprider lögner så kan man bara leva så att ingen tror på dem. Och de som lyssnar och tror på lögner och skvaller är ändå inte värda att umgås med.

Men enligt vad jag vet så hade Tove "bara" berättat för sin kompis att JJ varit otrogen mot honom. Det var inte Toves fel. Det var JJs ansvar som hon inte ville ta ansvar för. Jag hade antagligen gjort likadant som Tove. Så gör man om man är en vän.

Maja verkar ha tagit sina vänners sida i deras konflikter med Tove och engagerat sig i konflikterna. T.ex. när hon kom hem till Toves pojkvän och försökte ge sig på Tove för att pojkvännen inte ville umgås med en annan tjej. Det var inte MHs konflikt men ändå lade hon sig i. Och så typiskt tjejer att skylla på Tove istället för att fatta att det var pojkvännens val att göra. Och att han valde Tove. De var avundsjuka och lät det gå ut över Tove. Om de verkligen varit vänner med pojkvännen så hade de respekterat hans val och försökt hålla sig väl med Tove om de ville fortsätta umgås med honom.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-05-02 kl. 13:50.
Citera
2023-05-02, 13:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus

Det är i nivå med teorin att JJ skulle springa runt med MHs mobil (trots färre rörelser än hennes egna mobil).

Det är alltid bra att utmana konsensus, men detta är brus enligt mig. Sidospår som bara stör.

De utgör "bevisunderlag" i lika stor utsträckning som teorin att Maja skulle ha befunnit sig i badrummet vid mordet utgör bevisunderlag.

Det är alltid bra att utmana konsensus.
Citera
2023-05-02, 13:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J har väl ett förråd i källaren? Polisen kanske flyttade de dit. Eller bara flyttat de ur bild.
J kan ju ha rullat ihop de på söndag fm om hon städade lägenheten. Eller om de te x bonat golven och därför var de ihoprullade.
Att flytta T i en matta hade nog blivit för tungt.

Ja exakt.

Vad jag menar att det finns mer att undersöka för försvaret vad gäller var Toves kropp var och var Maja var i förhållande till tid för mord och rum.

Om Maja gick upp 02:43 för att hon vaknade av ljud tex, kanske Tove låg inrullad redan i en matta, för att dälja kroppen när Johanns skulle lämn för att göra sig av med mobil och cykel.

Bara som ett exempel.

Men enbart en matta syns under köksbordet och man kan väl ändå konstatera att polisen nämner här två mattor.

Johanna borde inte ha haft tid till att tänka på mattor, om det inte fanns en anledning till det.
Citera
2023-05-02, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilka skador inuti skallen talar du om, och vilken skada utanpå skallen skulle de hänga ihop med? De har ju inte uppstått spontant inne i skallen, det måste ju finnas en yttre orsak?

Det är väl ingen som utesluter något utan det är rättsläkarens slutsatser/bedömning som i kombination med andra fynd pekar i en viss riktning. Personligen tror jag chocken åstadkom mer förvirring än jacket i huvudet för Tove. Men jag frågade också dig om en ev adrenalinrush hos Tove. En sådan skulle ju verka i motsatt riktning mot förvirringen, dvs ge henne mer krafter att försvara sig. Man kan ju inte bara titta på det som kan ha försvagat henne utan också på det som kan gett krafter som en extra person kan ha behövt tygla.

Det är en återkommande sak som kommer upp i tråden om att det lilla sår i Toves huvud inte kan ha orsakat vare sig medvetandesänkning eller hjärnskakning.

Det är helt emot vad rättsläkaren faktiskt säger.

Såret på hucudet, det tror jag kan ha uppkommit mot stängerna på golvet, möjligen. Sårskadan var ca 3 x nånting och hade något lite ojämna kanter.

Jag vet också att just denna rättsläkare i ett annat fall nämnde att vid yttre våld mot huvudet med trubbbigt objekt, brukar det inte finnas blodstänk, utan det uppkommer vid andra slaget och de därefter beroende på att hude vid första slagets inträdande är hel. Den spricker vid första slaget.

Det får mig att tänka att om Tove slog i huvudet rakt på golvet, då skulle kanske inte skadan se ut sm den gör? Något mer rundat, vasst, liten anslagsyta och hårt?

Skadan inne i Toves huvud, med blödning längst bak mellan de mjuka hjärnhinnorna, som jag skrivit av ett flertal (många gånger). Orkar inte skriva om detta på nytt (går ej kopiera av någon anledning.) Tror senast igår.

Ja, och klart att chock också kan ha påverkat situationen.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-02 kl. 14:43.
Citera
2023-05-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus

På tal om rörelser.
Var i fup verifierar utredarna att stegen kommer från MH:s mobil och hur verifierar och bekräftar de tidsstämpeln så rätten kan avgöra att de ens går att använda som bevis?

Jag vet hur iPhonen jobbar innan och utan med Hälso-appen så jag ser att vissa saker saknas för att dessa steg som bevis ska vara helt rättssäkra. Där kan vi fortsätta diskussionen om vem som gått vart i lgh.
Citera
2023-05-02, 14:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har också svårt att Maja se gå och lägga sig. Det är jätteviktigt för Maja att vara Johannas bästa vän. Skulle hon då gå och lägga sig när bästisen ska konfrontera sin absolut mest avskydda fd vän? Det vore ett ganska stort svek mot Johanna.

Jag ser det som självklart att Maja åtminstone tänkte vara moraliskt stöd. Även om konfrontationen hade slutat med att Tove gått hem så hade Johanna velat prata av sig med Maja efteråt:
”- Tänkte du på när hon sa…”
”- Vad feg hon var när hon inte erkände…”

De hade dissikerat samtalet tillsammans efteråt, inte en chans att Maja gick och la sig
.

Precis så. De hade gjort exakt det.
Därför har inte Maja lämnat Johanna ensam med Tove och gått och lagt sig.
Citera
2023-05-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
På tal om rörelser.
Var i fup verifierar utredarna att stegen kommer från MH:s mobil och hur verifierar och bekräftar de tidsstämpeln så rätten kan avgöra att de ens går att använda som bevis?

Jag vet hur iPhonen jobbar innan och utan med Hälso-appen så jag ser att vissa saker saknas för att dessa steg som bevis ska vara helt rättssäkra. Där kan vi fortsätta diskussionen om vem som gått vart i lgh.

Det är upp till försvaret att kalla vittnen som slår hål i telefonhistoriken. Skriv till dom om du tror du har uppgifter av vikt!
Citera
2023-05-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
En person kan ju vara för farlig för att kunna vistas ute i samhället även om den inte är tillräckligt klar i huvudet för att det ska vara meningsfullt att utkräva ansvar. Det är därför rättspsyk finns. Och även icke straffmyndiga barn kan få LPT och LVU.

Fast så borta verkar Maja inte vara.
Hon är myndig då får hon stå för sina handlingar och ta straffet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in