Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Vilka skador inuti skallen talar du om, och vilken skada utanpå skallen skulle de hänga ihop med? De har ju inte uppstått spontant inne i skallen, det måste ju finnas en yttre orsak?
Det är väl ingen som utesluter något utan det är rättsläkarens slutsatser/bedömning som i kombination med andra fynd pekar i en viss riktning. Personligen tror jag chocken åstadkom mer förvirring än jacket i huvudet för Tove. Men jag frågade också dig om en ev adrenalinrush hos Tove. En sådan skulle ju verka i motsatt riktning mot förvirringen, dvs ge henne mer krafter att försvara sig. Man kan ju inte bara titta på det som kan ha försvagat henne utan också på det som kan gett krafter som en extra person kan ha behövt tygla.
Det är en återkommande sak som kommer upp i tråden om att det lilla sår i Toves huvud inte kan ha orsakat vare sig medvetandesänkning eller hjärnskakning.
Det är helt emot vad rättsläkaren faktiskt säger.
Såret på hucudet, det tror jag kan ha uppkommit mot stängerna på golvet, möjligen. Sårskadan var ca 3 x nånting och hade något lite ojämna kanter.
Jag vet också att just denna rättsläkare i ett annat fall nämnde att vid yttre våld mot huvudet med trubbbigt objekt, brukar det inte finnas blodstänk, utan det uppkommer vid andra slaget och de därefter beroende på att hude vid första slagets inträdande är hel. Den spricker vid första slaget.
Det får mig att tänka att om Tove slog i huvudet rakt på golvet, då skulle kanske inte skadan se ut sm den gör? Något mer rundat, vasst, liten anslagsyta och hårt?
Skadan inne i Toves huvud, med blödning längst bak mellan de mjuka hjärnhinnorna, som jag skrivit av ett flertal (många gånger). Orkar inte skriva om detta på nytt (går ej kopiera av någon anledning.) Tror senast igår.
Ja, och klart att chock också kan ha påverkat situationen.