Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Du har rätt i att i Sverige under de senaste 50 åren har det varit en god affär.
Beroende på VAR bostaden är belägen givetvis.
I byarna i Norrlands inland inte helt säkert.
Du glömmer att villan som var värd ca 500 000 för 50 år sedan antagligen har krävt en hel del underhåll och renoveringar sedan dess som inte varit gratis. Kanske ca 1 miljon till under dessa decennier.
För övrigt håller jag med dig om att det generellt sett är bättre att köpa ett hus/lägenhet med eller utan lån för
att kunna ha en lägre månadskostnad jämfört med att hyra ett liknande objekt.
Men det är inte givet att bostaden behåller sitt realvärde.
Japan är ett bra exempel på det. De som köpte under "bubbelåren" för 30 år sedan har inte kunnat behålla realvärdet. Det finns för övrigt fler exempel på liknande i modern tid internationellt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_asset_price_bubble
Det är alltså inte självklart att de svenskar som köpte hus de senaste åren kommer att kunna få tillbaka realvärdet om de säljer om 10 år eller ens 20 år.
Folk måste börja inse att en bostad i första hand är en kostnad och inte en finansiell investering.
Räkna på ROI faktorn om du har tänkt att hyra ut den för att tjäna pengar - det ger ett intressant perspektiv!
Om du ska ha den som primärbostad är det fler parametrar som det handlar om t.ex familjens behov, närhet till arbetsplats osv osv. Då kan det vara värt att ha en relativt hög kostnad om det inte finns lämpliga hyresobjekt att jämföra med.
Här säger jag inte emot jag håller med om det du skriver.
I flera av mina inlägg har jag skrivit att det finns en risk med att köpa en bostad. För så är det det finns ingen garanti att det kommer löna sig.
När det gäller underhåll av villan så har du givetvis rätt, samtidigt så har mina föräldrar och många med dom även gjort investeringar i huset som höjer dess värde och minskar driftkostnaden.
Jag skulle aldrig rekommendera någon att som privatperson köpa en fastighet i spekulation.
Men min poäng har hela tiden varit att boendekostnaden kommer man ha oavsett om man hyr eller äger sitt boende.
Och även med rätt blygsam ökning av fastighetspriserna så tjänar man på lång sikt på det.
Även om det inte finns garantier och det finns viss risk med det så ger ägandet av en fastighet en potentiell till att öka sitt kapital.
När det gäller Japan så var deras krasch inte helt olik den Sverige råkade ut för ungefär samtidigt.
De som förlorade pengar var de som köpte i början av nittiotalet eller slutet av åttiotalet.
För Japans del så har de även problemet med demografin deras befolkning i arbetsför ålder peakade i mitten av nittiotalet och nu har även den totala befolkningen börjat minska, lägg till finanskrisen 2008 och jordbävningen följt av kärnkraftskatastrofen några år senare så förstår man att det varit tufft.
Det sagt så skulle mina föräldrar tjänat på att köpa en bostad i Japan på sjuttiotalet även medräknat bubblan, faktum är att priserna särskilt i Tokyo stigit senaste åren och passerat peaken när bubblan sprack.