Citat:
Blandar mig inte lite i diskussionen även om frågan inte var riktat till mig.
-Det finns en fördröjning i ekonomin, att RB exempelvis höjer räntan slår igenom om ca 1-2 år, det tar helt enkelt tid att anpassa sig till den nya verkligheten. Exempelvis sitter en del, inte alla men många, på bundna lån och dessa märker inte av räntehöjningar alls. Därför borde RB ha lite is i magen och vänta och se effekten. Att höja räntan från 0 till 3% är redan en drastisk åtgärd.
-Gällande att konsumera idag hellre än att vänta är bara teoretiska hårklyverier, ingen normal person resonerar så. Samma sak gållqnde deflation, enligt teorin så väntar man med att konsumera om priserna faller eftersom det är billigare att konsumera exempelvis om ett år men jag har aldrig hört någon med köp av TV eller dator trots att de faller i pris pga teknisk utveckling.
-Det finns en fördröjning i ekonomin, att RB exempelvis höjer räntan slår igenom om ca 1-2 år, det tar helt enkelt tid att anpassa sig till den nya verkligheten. Exempelvis sitter en del, inte alla men många, på bundna lån och dessa märker inte av räntehöjningar alls. Därför borde RB ha lite is i magen och vänta och se effekten. Att höja räntan från 0 till 3% är redan en drastisk åtgärd.
-Gällande att konsumera idag hellre än att vänta är bara teoretiska hårklyverier, ingen normal person resonerar så. Samma sak gållqnde deflation, enligt teorin så väntar man med att konsumera om priserna faller eftersom det är billigare att konsumera exempelvis om ett år men jag har aldrig hört någon med köp av TV eller dator trots att de faller i pris pga teknisk utveckling.
Visst finns det en latens, det förnekar jag inte.
Jag tror dock att du kanske förringar förväntningseffekten. Jämför t.ex. Paul Volckers chockhöjning av den amerikanska räntan efter Jimmy Carters makalösa fiasko.
En rejäl käftsmäll ger vanligtvis betydligt större effekt än ett stort antal förmanande.
Sedan inbillar jag mig att den enorma penningexpansionen som Biden startade genom att påstå gratispengarna (som t.ex. en arbetsfri lön och cancellerade studieskulder) inte skulle öka statsskulden (
) har gjort sitt till att vi numera importera en stor del av inflationen från omvärlden.Vidare, anser jag att sänkning av styrräntan från 3% till en negativ styrränta är en betydligt drastisk än det omvända.
Vi har fortfarande idag en mycket (läs extremt) hög negativ realränta som är oerhört inflationsdrivande.
Riksbanken har gått och blivit Ebberödsbank, vilket är närmast obegripligt för mig att förstå.
En extremt låg ränta är lite som att kissa i byxan under en kall vinternatt. Först en varm gosig känsla för att sedan övergå till ett rent helvete.
Det är inte av elakhet eller avundsjuka som jag argumenterar för en mycket snabbt höjd styrränta utan för att vi skall undvika det japanska scenariot (stagflation) vilket (enligt mig) tycks bli allt mer sannolikt.
Med det sagt har jag full förståelse för alla de människor som lurats in i denna bostadsbubbla (som fö har förnekats i alla bostadstrådar på FB under många år).
Jag kan bara hoppas att de säljer av vad de kan för att kunna behålla sina fastigheter, då de annars, högst sannolikt, lär hamna i en ytterst prekär ekonomisk situation som inte bara drabbar dem själva utan även alla nära och kära.
Avslutningsvis: Jag förstår dina argument och vanligtvis hade jag nog stått på din sida om det inte vore för att bubblan är allt för stor relativt den svenska ekonomin. Att försöka inflatera bort fastighetsskulder a'la 70-talet kommer högst sannolikt endast innebär att drivna kapitalstarka individer väljer att lämna Sverige vilket skulle vara förödande på många sätt. Jämför t.ex. Ikea.
Senast redigerad av vanartad 2023-04-28 kl. 22:36.
Senast redigerad av vanartad 2023-04-28 kl. 22:36.