2023-04-28, 22:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Blandar mig inte lite i diskussionen även om frågan inte var riktat till mig.

-Det finns en fördröjning i ekonomin, att RB exempelvis höjer räntan slår igenom om ca 1-2 år, det tar helt enkelt tid att anpassa sig till den nya verkligheten. Exempelvis sitter en del, inte alla men många, på bundna lån och dessa märker inte av räntehöjningar alls. Därför borde RB ha lite is i magen och vänta och se effekten. Att höja räntan från 0 till 3% är redan en drastisk åtgärd.

-Gällande att konsumera idag hellre än att vänta är bara teoretiska hårklyverier, ingen normal person resonerar så. Samma sak gållqnde deflation, enligt teorin så väntar man med att konsumera om priserna faller eftersom det är billigare att konsumera exempelvis om ett år men jag har aldrig hört någon med köp av TV eller dator trots att de faller i pris pga teknisk utveckling.

Visst finns det en latens, det förnekar jag inte.
Jag tror dock att du kanske förringar förväntningseffekten. Jämför t.ex. Paul Volckers chockhöjning av den amerikanska räntan efter Jimmy Carters makalösa fiasko.
En rejäl käftsmäll ger vanligtvis betydligt större effekt än ett stort antal förmanande.

Sedan inbillar jag mig att den enorma penningexpansionen som Biden startade genom att påstå gratispengarna (som t.ex. en arbetsfri lön och cancellerade studieskulder) inte skulle öka statsskulden () har gjort sitt till att vi numera importera en stor del av inflationen från omvärlden.

Vidare, anser jag att sänkning av styrräntan från 3% till en negativ styrränta är en betydligt drastisk än det omvända.
Vi har fortfarande idag en mycket (läs extremt) hög negativ realränta som är oerhört inflationsdrivande.
Riksbanken har gått och blivit Ebberödsbank, vilket är närmast obegripligt för mig att förstå.

En extremt låg ränta är lite som att kissa i byxan under en kall vinternatt. Först en varm gosig känsla för att sedan övergå till ett rent helvete.

Det är inte av elakhet eller avundsjuka som jag argumenterar för en mycket snabbt höjd styrränta utan för att vi skall undvika det japanska scenariot (stagflation) vilket (enligt mig) tycks bli allt mer sannolikt.

Med det sagt har jag full förståelse för alla de människor som lurats in i denna bostadsbubbla (som fö har förnekats i alla bostadstrådar på FB under många år).
Jag kan bara hoppas att de säljer av vad de kan för att kunna behålla sina fastigheter, då de annars, högst sannolikt, lär hamna i en ytterst prekär ekonomisk situation som inte bara drabbar dem själva utan även alla nära och kära.

Avslutningsvis: Jag förstår dina argument och vanligtvis hade jag nog stått på din sida om det inte vore för att bubblan är allt för stor relativt den svenska ekonomin. Att försöka inflatera bort fastighetsskulder a'la 70-talet kommer högst sannolikt endast innebär att drivna kapitalstarka individer väljer att lämna Sverige vilket skulle vara förödande på många sätt. Jämför t.ex. Ikea.
Senast redigerad av vanartad 2023-04-28 kl. 22:36.
Citera
2023-04-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Bankernas affärside, varför skulle man klara sig undan höjning och banken gå minus bara för det är ett huslån?

Är man dum nog och lånar pengar så är man.
Dum nog? Vad är alternativet? Bo i hyresrätt och spara tills man är 65? Genom alla tider har det varit sämre än att låna till en bostad tidigt i livet.
Citera
2023-04-28, 22:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Dum nog? Vad är alternativet? Bo i hyresrätt och spara tills man är 65? Genom alla tider har det varit sämre än att låna till en bostad tidigt i livet.

Det är helt fel!!
Du kan enkelt kontrollera detta genom att studera Herengracht indexet.

Över drygt 400 år så har väntevärdet på fastighetspriser (rensat för inflation) varit 0, dvs du kan inte långsiktigt tjäna på att köpa fastigheter.
de senaste 10 åren har dock väntevärdet stigit dramatiskt, vilket kan tolkas på två olika sätt:
  1. Ett skifte i fastighetsmarknaden som ingen kan förklara
  2. En gigantisk fastighetsbubbla. Vilka har dykt upp ett stort antal gånger över århundraden.
Du borde själv kunna gissa vilket som är mest sannolikt.

Låt mig dock ge dig en hint: Tulpanlökar!
Googla tulpanlökar!
Citera
2023-04-28, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Det är helt fel!!

Över drygt 400 år så har väntevärdet på fastighetspriser (rensat för inflation) varit 0, dvs du kan inte långsiktigt tjäna på att köpa fastigheter.
de senaste 10 åren har dock väntevärdet stigit dramatiskt, vilket kan tolkas på två olika sätt:
  2. En gigantisk fastighetsbubbla. Vilka har dykt upp ett stort antal gånger över århundraden.

Googla tulpanlökar!
Varför rensar du för inflation? Det är ju den som har hjälpt till att minska lånen.

Mina föräldrar köpte exempelvis sitt hus 1985 för strax under 500.000 kr. Det var jättemycket pengar men blev en rätt bra affär med facit i hand.
Citera
2023-04-28, 22:59
Medlem
Citat:
Visst finns det en latens, det förnekar jag inte.
Jag tror dock att du kanske förringar förväntningseffekten. Jämför t.ex. Paul Volckers chockhöjning av den amerikanska räntan efter Jimmy Carters makalösa fiasko.
En rejäl käftsmäll ger vanligtvis betydligt större effekt än ett stort antal förmanande.

Sedan inbillar jag mig att den enorma penningexpansionen som Biden startade genom att påstå gratispengarna (som t.ex. en arbetsfri lön och cancellerade studieskulder) inte skulle öka statsskulden () har gjort sitt till att vi numera importera en stor del av inflationen från omvärlden.

Vidare, anser jag att sänkning av styrräntan från 3% till en negativ styrränta är en betydligt drastisk än det omvända.
Vi har fortfarande idag en mycket (läs extremt) hög negativ realränta som är oerhört inflationsdrivande.
Riksbanken har gått och blivit Ebberödsbank, vilket är närmast obegripligt för mig att förstå.

En extremt låg ränta är lite som att kissa i byxan under en kall vinternatt. Först en varm gosig känsla för att sedan övergå till ett rent helvete.

Det är inte av elakhet eller avundsjuka som jag argumenterar för en mycket snabbt höjd styrränta utan för att vi skall undvika det japanska scenariot (stagflation) vilket (enligt mig) tycks bli allt mer sannolikt.

Med det sagt har jag full förståelse för alla de människor som lurats in i denna bostadsbubbla (som fö har förnekats i alla bostadstrådar på FB under många år).
Jag kan bara hoppas att de säljer av vad de kan för att kunna behålla sina fastigheter, då de annars, högst sannolikt, lär hamna i en ytterst prekär ekonomisk situation som inte bara drabbar dem själva utan även alla nära och kära.

Avslutningsvis: Jag förstår dina argument och vanligtvis hade jag nog stått på din sida om det inte vore för att bubblan är allt för stor relativt den svenska ekonomin. Att försöka inflatera bort fastighetsskulder a'la 70-talet kommer högst sannolikt endast innebär att drivna kapitalstarka individer väljer att lämna Sverige vilket skulle vara förödande på många sätt. Jämför t.ex. Ikea.

Visst är det så att negativ styrränta är skadlig! Att dessutom slänga mer ved i elden genom att stödköpa bostadsobligationer under pandemin som RB gjorde är svårt att begripa. Allt detta för att jaga en inflation som man inte upptäcker därför att mätmetoden inte tar höjd för ökningar i tillgångar.

Med tanke på situationen nu så bekräftar det bara vad många kände för flera år sedan, att det var direkt skadligt att låta räntan ligga kvar så lågt så länge.
Citera
2023-04-28, 23:15
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung

Håller med dig fullständigt!
Dock kan jag inte förstå varför lånet skulle vara mer eller mindre gratis bara för är just huslån.
Citera
2023-04-29, 05:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
85% av befolkningen säger att de inte är oroliga för sin ekonomi i framtiden.
Det är bara fattiglappar som får problem för räntan är 5%

Det är inte nödvändigtvis ett tecken på att det inte är ett reellt problem.
En faktor kan exempelvis vara att det är helt uppenbart att den inflation som rapporteras inte stämmer.

Det bevisas förutom vad man kan konstatera i affären med sina ögonglober, även med att ekonomer och institut konstant ändrar sina prognoser, samt att det historiskt är metod 1A att Linda in det och använda salamitaktiken för att undvika bankruns och liknande.

5% ränta i sig, kanske alltså inte är ett problem för 85% av befolkningen, men om dessa 85% utöver räntan får ökade kostnader för allting annat, så BLIR det ett problem.

Även om det BARA skulle drabba ”fattiglapparna” så blir isåfall dessa ett problem för de övriga 85%, eftersom dom isåfall utöver allting annat får betala MER för dessas socialbidrag.

Så, DU har bevisat min tes att dom 85% som säger att 5% ränta bara drabbar fattiglappar, inte är särskilt medvetna.
Citera
2023-04-29, 06:59
Medlem
Xeliouss avatar
Synd om de som inte kunde eller ville köpa sin lägenhet 1990-2005 typ när de kostade en bråkdel. Inte bara för värdestegringen utan mest för skillnad i hyreskostnad. Jag betalar 5000 för 3:a brf, morsan har 3:a med 3000 i hyra i gammal fin brf. Kollega (gammal syndikalist) hyr 3:a kommunalt för 12000, ej nybygge men renoverat. Min familjs tillgångar om man säljer brf är flera miljoner, kollegan äger ingenting. Hur han ska klara sig sen på låg pension, tigga av barnen?
Äg ert boende.
Citera
2023-04-29, 07:35
Medlem
Imnshos avatar
Hoppas att populasen noterar att vi nu har nya löneavtal som kommer att förankra inflationen på 5%.

Utgående från det s.k. "märket" och med lite löneglidning och annat lull-lull så har vi nu en välgjuten armerad betongsockel på dessa 5%. Ingen tror väl heller att produktiviteten i landet kommer att öka genom kommande personalneddragningar, som främst kommer att ske inom bygg och handel. Så någon hjälp från reell BNP-ökning ser jag inte i kaffesumpen.

Med vår skvalpvaluta är det också nödvändigt med en styrräntediff mot EU-området, annars kommer importen att driva upp KPI ännu mer. Något som har varit en förklaring till att Sverige redan har haft högre inflation än omvärlden.

Så trådstartarens hypotes att vi snart kommer att ha en styrränta på minst 5% kommer snart till en högbelånad granne nära dig.
Citera
2023-04-29, 07:48
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Det är helt fel!!

Googla tulpanlökar!

Ja så är det. Priset ska ned 50% härifrån. Den som köper på botten 2024 kommer göra en fin resa uppåt i nästa cykel. Gissar att nästa vinter blir sju resor blodigare än denna.

El priserna kommer skjuta iväg ännu mer. Ryssland kommer att dominera Ukraina-kriget. Kina kommer börja bli mer restriktiva med export till Europa/USA.

Räntorna kommer att sticka iväg mot 7-8% pga av det idiotiska inflationsmålet. Ekonomiska förutsättningar kommer att falla till bottennivåer pga inflationsmålet.

Massinvandringsagendan kommer bli allt mer påfrestande och det blir som Reinfeldt sa "Jag ska vara tydlig med att ni inte kommer att ha råd med annat än massinvandringsagendan".

Endast en riktig ärlig helsvensk kan samla Svenska folket mot globalistlinjen. Dvärgen och tillika lögnaren Bilderberger-uffe kommer fortsätta med lögnerna och döda sitt eget folk för personlig vinning.
Citera
2023-04-29, 09:18
Medlem
Citat:
Det är helt fel!!

Googla tulpanlökar!

Att man inte kan tjäna långsiktigt på att köpa fastigheter måste vara bland det dummaste jag hört. Ännu dummare blir det då du drar tulpanlöksbubblan på 1600-talet som jämförelse.

Låt mig ge dig en hint: Tulpanlökar och fastigheter är inte jämförbara. Tulpaner kan du leva utan.

Den bästa jämförelsen mot tulpanlökar idag är bitcoin.
Citera
2023-04-29, 09:19
Medlem
Tänk om sparräntan kunde höjas i samma takt som styrräntan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här