2023-04-27, 10:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Haha.
Hört talas om falska personuppgifter?
Lycka till att hitta mig.
Haha ta sig in i USA och bo där med falska personuppgifter.
Citera
2023-04-27, 10:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Jepp, å det borde vara standard som krav att lånet ska vara väck på 30 år tycker jag.
Ja i så fall måste den som köper en BR för 10mkr i Stockholm, finns många, klara av en månadskostnad på 30k amortering + 25k räntor + 5-10k månadsavgift = 60-65k i månadskostnad 30 år framåt. Och då pratar vi bara 100kvm, en 4:a.

Jag håller med om att ingen borde få låna utan att kunna amortera bort hela lånet på 30 år. Det fungerar inte om man pensioneras med en skuld på sin bostad. Min barndomstid 1970/80-talet så ägde alla i Danderyd sina villor om de bott där länge. För de kostade inte så mycket och dagens priser är med denna mätteknik i en bubbla. man ska kunna bo där utan amortering som pensionär.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-04-27 kl. 11:01.
Citera
2023-04-27, 11:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är många som tvingas pendla antingen för att bostäderna på platsen är för dyra eller för att man trivs på annan plats men jobb inte finns där. Det är ingen rättighet att bo på en viss plats, har man inte råd så har man inte även om man själv tycker att det borde vara så...

Och som jag har sagt tidigare så har priserna varit/är skyhöga även på platser som inte är så flashiga.
Citera
2023-04-27, 11:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är många som tvingas pendla antingen för att bostäderna på platsen är för dyra eller för att man trivs på annan plats men jobb inte finns där. Det är ingen rättighet att bo på en viss plats, har man inte råd så har man inte även om man själv tycker att det borde vara så...

Såg alldeles nyss att S vill införa ngt som de kallade startlån för unga för att kunna ta sig in på bostadsmarknaden. Enligt dig skulle alltså rådet istället varit spara ihop till pengarna, vilket kanske skulle ta ca 25 år eller sök dig till en mindre ort eller ut på landet. Alternativet håll dig till hyresrätt.
Citera
2023-04-27, 11:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och som jag har sagt tidigare så har priserna varit/är skyhöga även på platser som inte är så flashiga.

Och vad anser du är lösningen? Enligt mig är det bra att räntan normaliseras så att priserna kan komma ner till lite mer normala nivåer. Det är dags för spara att åter igen vinna över slösa.
Citera
2023-04-27, 11:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Såg alldeles nyss att S vill införa ngt som de kallade startlån för unga för att kunna ta sig in på bostadsmarknaden. Enligt dig skulle alltså rådet istället varit spara ihop till pengarna, vilket kanske skulle ta ca 25 år eller sök dig till en mindre ort eller ut på landet. Alternativet håll dig till hyresrätt.

Nu sitter inte S vid makten, men vari ligger vettet att ge statliga lån till ungdomar och med det underhålla den sjuka bubblan? Inflationen måste bekämpas då den drabbar oss alla oavsett om vi har lån eller ej.
Citera
2023-04-27, 11:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Och vad anser du är lösningen? Enligt mig är det bra att räntan normaliseras så att priserna kan komma ner till lite mer normala nivåer. Det är dags för spara att åter igen vinna över slösa.
Precis så är det. Dagens räntenivå är normal, det är de historiskt låga räntorna som var onormala. Hur kan folk ha glömt bort hur det var bara en generation tillbaka i tiden?
Citera
2023-04-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Precis så är det. Dagens räntenivå är normal, det är de historiskt låga räntorna som var onormala.
Så är det. Nollräntor är, historiskt sett, onormalt.
Citera
2023-04-27, 11:41
Medlem
UseMes avatar
Citat:
Jag hade en arbetskamrat i början på 2000-talet som fortfarande betalade på villalånet för villan han sålt tidigt 90-tal, det var många som hamnade i den situationen.

Det är inte särskilt dramatiskt för samhället men visst - för de som drabbas hade möjlighet till personlig konkurs oftast varit bättre så som de har det i usa istället för att vara evighetsgäldenär.

Jag har släktingar som köpte radhus då (början 90) och fick ge bort radhuset gratis till föreningen.. då kostnaderna skenade.. räntorna var väl upp på ca 16-17% Min släkting och partnern fick båda ta skuldsanering även fast lånet inte var speciellt högt men med sån ränta sticker det iväg. Speciellt om man räknat att man ska klara sig på en ränta om ca 5%
Citera
2023-04-27, 11:44
Medlem
MyJustices avatar
No problem .
Man tar ett lån och betalar lånet .
Kan man inte betala så säljer man
Alternativ 2
Svenne varianten .
Man tigger bidrag. Så andra betalar ens lån
Citera
2023-04-27, 11:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Precis så är det. Dagens räntenivå är normal, det är de historiskt låga räntorna som var onormala. Hur kan folk ha glömt bort hur det var bara en generation tillbaka i tiden?

Vad är en generation i detta fall, 25 år eller? Tittar man tillbaka under 2000-talet så har styrräntan under första decenniet haft strax under 3 % som en jämviktsränta även om den rört sig fram och tillbaka. Under andra decenniet har den efter en stegring i början sedan bara sjunkit och inledde tredje decenniet med nollränta. Att folk »glömmer« bort sådant som ligger 25 år bakåt i tiden är ju inte ett dugg konstigt. Titta på börsen där det bara går några år från en rejäl krasch tills den återhämtat sig och når nya höjder.

Diskussionen om vad ränta är brukar landa i att det är »priset på pengar«. Det håller jag inte med om eftersom priset på pengar är valutakursen. Ränta är priset för att låna betalnings-/köpförmåga.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-04-27 kl. 12:03.
Citera
2023-04-27, 12:06
Medlem
Det är bara att ta fram popcornen varje gång det sker en höjning och se på hur bitterheten och avundsjukan på Flashback avlöser varandra....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in