Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Jag skulle bli mycket förvånad om räntan är lägre om 2-3 år än den är idag.
Det skulle jag också bli.
Det är två faktorer som orsakar den höga inflationen: "den gröna omställningen" och Riksbankens agerande. Riksbankens politik med minus- och nollränta plus deras enorma ökning av penningmängden. När nu inflationen skjuter i höjden agerar Riksbanken för sent och för lite med räntehöjningar.
Men den stora boven är den s.k. "gröna omställningen" som har orsakat enormt höga el- och drivmedelspriser. Detta medför ökade kostnader för alla företag inte minst för lantbrukare som använder mycket el och diesel och dessutom konstgödning. Inblandning av biomedel i dieseln gör den ännu dyrare och dessutom sämre vilket gör att det går åt mer diesel. Dessutom ska grödorna och andra varor transporteras. Inte konstigt att matpriserna har ökat med 20%.
Hur ser framtiden ut. Att Riksbanken skulle ändra strategi och börja höja styrräntan kraftigt tror jag inte alls på och att politiker skulle sansa sig och inse att det inte föreligger någon akut klimatkris tror jag inte heller på. Inte minst EU driver en helt vansinnig omställningspolitik som kommer att drabba oss alla och som kommer att driva på inflationen.