2023-05-01, 22:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Många tolkar in något jag inte skrivit men det kan du väl ändå inte lasta mig för?

Att jag kan se möjliga orsaker till Ms beteende innebär inte att jag tycker att det är ok. När många förväntar sig att hon ska göra si eller så utgår de inte ifrån hennes förutsättningar, vilket jag anser man behöver göra. Har hon möjlighet att agera annorlunda eller finns det hinder? Därmed inte sagt att det är försvarbart.
Det är inte försvarbart att ljuga I flera veckor medan hela Vetlanda är ute och letar efter T, men jag kan förstå varför hon gör det.

Jag tror inte att M var delaktig I mördandet, men jag är fullt medveten om att det är vad jag tror. Några av mina ståndpunkter har ändrats under resans gång, bl a kom du med ett väl underbyggt argument. Många andra tror att hon var det och det har jag inga problem med. Jag är öppen för att sanningen kan vara vilken som.

Det är rent generellt så att alla som helt blint bara anser att Maja är skyldig till mord också anser att alla som inte delar deras uppfattning försvarar Majas påstådda gärning, hur fel de än har.

Vad de inte förstår är att de framställer sig själva som tämligen ointelligenta när de inte kan skilja på

1. Något som är bevisat, något för vilket det saknas bevis samt något som motbevisats.
2. att försvara en person och att försvara en gärning.
3. att anse att någon är skyldig och att inse att vi helt enkelt inte vet.
4. på att förstå att någon gör något och att anse att det inte är ok.

För egen del så har jag ingen uppfattning om huruvida Maja var med i mördandet eller inte.
Hon kan ha varit det, och hon kan ha sovit istället. Jag tror varken det ena eller det andra, jag konstaterar bara att det inte finns bevis nog för att jag ska kunna bilda mig en någorlunda trovärdig uppfattning om det ena eller det andra. Därför anser jag att Maja inte kan fällas för mord och jag är övertygad om att hovrätten kommer dela den bedömningen.
Citera
2023-05-01, 22:16
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Och eftersom jag inte delar din uppfattning förmodar jag att jag inte heller har något existensberättigande.
Tänk så perfekt världen varit om alla vore som du.

Det har jag inte sagt

Eller du kanske är en mördare/pedofil/våldtäktsman?

Men du anser att jag och alla andra ska betala för detta missfoster... genom att försöka hjälpa en individ som uppenbarligen inte går att hjälpa.

Men du tycker uppbarligen att det är helt ok att mörda någon... utan påföljder mer saft och bullar och tycka synd om förövaren.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-05-01 kl. 22:20.
Citera
2023-05-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är inte ens lönt att argumentera mot folk som av någon anledning fått för sig att M är oskyldig och kommer med den ena mer konstiga förklaringen än den andra. Jag kan faktiskt inte ens förstå hur man kan tro på alla konstiga teorier. För mig som tolkat allt på samma sätt som TR blir hela kedjan av händelserna logisk, medans andra är och spretar i små detaljer här och där. Man måste se till helheten.

Ja precis. Det är liksom inte en orimlighet som diskuteras i detalj. Det är ett tiotal helt ologiska moment som försöker förklaras på alla möjliga sätt. Eftersom det inte finns ett enda dokumenterat strypmord där en ensam gm strypt ett medvetet jämnstarkt offer utan att själv bli skadad, så görs tappra försök till att få T redlöst full, medvetslös, 5 viktklasser under J som dessutom blivit upplärd i stridskonst av sin Israeliska militärpappa. Dom 5-10 slag/sparkljuden kan ha varit dödskramper eller J som stökat runt där inne när hon flyttade kroppen.

Grannarnas tak skakar och dom ringer på två gånger på dörren, men Maja sover som en stock.
Kontrollfreaket J lämnar lägenheten i 20 min och åker till McD med grannen, och lämnar en död kropp och en ovetandes M som 3 minuter innan varit och traskat runt i lägenheten. Men J hoppas att hon sover och inte ska upptäcka kroppen. Men för att göra det ännu mer spännande skickar hon ett sms till den sovandes M med risk för att hon vaknar och upptäcker kroppen. Som tur är råkar M vara vaken exakt den sekunden messet skickas och drar iväg en 👍🏻. Men någon kropp har M inte sett.

Kroppen ser hon först inlindat i ett lakan efter J har bett om hjälp. Hon vet inte ens vem som ligger där eller om hon är död. Men hon tror det är T. Hon hugger iaf direkt in och hjälper till att bära, utan att ställa en enda fråga om vad som hänt. Inte ens dagen efter undrar hon vad som hänt. Men på nåt märkligt sätt vet hon att T är grovt misshandlad eftersom detta berättar hon för cellkompisen, trots att J inte berättat det.

Och anledningen till att J erkänner beror på att hon vill hämnas på M för att hon har avslöjat dom! Hon hittar då på att M var med i badrummet, fast M har egentligen knappt gjort nåt, hon tog bara bort T s händer från J s hals och höll ner dom en stund Vilket inte ens är brottsligt. Sen tar J på sig i princip allting och ber M s hjälp i dom momenten hon inte klarar av själv. Allt för att det ska bli en trovärdig lögn så även M ska dömas för mord. Fast egentligen var det inget mord, utan en olyckshändelse och M gjorde knappt nånting.
Citera
2023-05-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Varför välja en svårförklarad teori när en betydligt enklare finns?

Svarar med en fråga.

Allting är relativt. Det som är svårt för vissa är lätt för andra.

Varför valde Einstein relativitetsteorin?

För att den är lättförklarad då den är den enda teorin som förklarar det den ska eller att den är svårförklarad för att temat är komplext?
Citera
2023-05-01, 22:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Bra redogörelse.

Men varför skulle JJ först gömma ett lik för MH för att sedan visa upp samma lik för MH?

Obs, detta är bara en av många frågetecken för förråds/walk in-closet.

Jag känner samma för detta som för grep- och fönsterdumpningsteorin. Kittlande teori, men logiskt handikappad.

Det allra enklaste svaret är att Johanna ville dölja mordet för alla, inklusive Maja. Det är verkligen inget konstigt med det. Men efter några försök att själv hantera Toves kropp tvingades hon ge upp och be Maja om hjälp.

En mycket enkel och högst logisk förklaring.
Citera
2023-05-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
För att hon efter omoget övervägande fattar det är bättre att fråga MH om hjälp än att be grannen bära till bilen eller ringa pappa om hjälp att frakta bort en död kompis?

M a o, hon inser att hon inte får bort/ner Tove själv.

Konstigt att hon kan släpa ut kroppen från toan till garderoben helt knäpptyst och på "10-15 sekunder", men sedan känner sig inkapabel att ta ner den till bilen ändå, trots att hon ändå gör ett hyfsat tappert försök även efter att hon anlitat MH att hjälpa till med skändningen.
Citera
2023-05-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det allra enklaste svaret är att Johanna ville dölja mordet för alla, inklusive Maja. Det är verkligen inget konstigt med det. Men efter några försök att själv hantera Toves kropp tvingades hon ge upp och be Maja om hjälp.

En mycket enkel och högst logisk förklaring.

På pappret är den mer logisk än att man som typ första artonåring i Sverige mördar en väninna. Som man inte ens är i konflikt med. Eller har någon vinning eller uppsåt i att döda. Typ rakt upp och ner en kort stund efter att man skojat och fotat rådjur. Men någon måste vara först.
Citera
2023-05-01, 22:25
Medlem
Citat:
Det förefaller som vi har väldigt olika referensramar. Jag ser inte hennes frånvaro av yttre reaktioner, då det inte är något som berört henne på djupet, som något exceptionellt, om än det är lite udda. Hon är långt ifrån ensam med dylik personlighet. Det säger dock ingenting om vilka känslor som finns under ytan. Visst kan det vara känslokyla, men jag tror inte det.
ADHD har ingenting med känslokyla att göra.

OM M "stängt av" är det ganska givet att läkare och andra inte uppmärksammar något avvikande. När det är avstängt finns det inte, alltså kan ingen notera det. Förmågan att blockera ut sådant som är jobbigt KAN hänga ihop med Ms autistiska drag.

Att M sätter sig själv I första rummet ser jag inte heller som något märkligt, vem skulle inte göra det i den situationen?
Sedan kan jag tänka mig att hon alltid gjort och gör det, utgår ifrån sig själv och inte kan se sin egen roll i en konflikt. Det hör till diagnosen och det behöver hon hjälp att se och hitta strategier att hantera.

M är en lite småknepig figur med mycket i sin ryggsäck, många faktorer som kan samverka och komplicera bilden.

Jag har alldeles för lite kunskaper om autism. Nu har hon visserligen inte den diagnosen. Men om den kan förklara att hon har möjlighet att blockera hemska saker och ej heller visa sig påverkad utåt är jag idel öra.

Om hon är skyldig anser jag det naturligt att hon sätter sig själv i första rummet och tiger. Men om hon är oskyldig tycker jag det är anmärkningsvärt att hon inte berättar vart kroppen låg. Att hon gör så för att hon är rädd för J tror jag inte på, eftersom hon själv sagt att hon inte är rädd för J. Och efter avslöjandet så är hon verkligen inte rädd för J då hon kastar henne under bussen.
Citera
2023-05-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Svarar med en fråga.

Allting är relativt. Det som är svårt för vissa är lätt för andra.

Varför valde Einstein relativitetsteorin?

För att den är lättförklarad då den är den enda teorin som förklarar det den ska eller att den är svårförklarad för att temat är komplext?

Ursäkta språket, men vilket oerhört knasig liknelse. Det finns inget "komplext" med det här mordet, det enda "problemet" är att ingen av GM berättar vad som har hänt. Händelsekedjan som leder till mordet innehåller inga krökta rum, inga utomjordingar, inget konstigt, det enda är att vi inte vet exakt vad det är för helt "normala" saker som lett fram till mordet.
Citera
2023-05-01, 22:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jag tycker inte det är alldeles orimligt att walk in closeten kan ha valts som förvaringsplats om man tänker sig att J sitter med en död T i badrummet när grannen ringer på och blir stressad och vill få undan kroppen omgående så att inte M, som kan vakna av påringningen, eller någon som tittar in i lägenheten kan se den. Att det uppstår ljud som grannen uppfattar som slag/sparkar när hon bökar och knökar och kanske stöter i väggen i det ganska trånga utrymmet är åtminstone inte helt otänkbart. J öppnar ju dörren strax efter att grannen gått tillbaka och tanken kan ha varit att hälsa på honom och meddela att allt är okej, men först efter att kroppen för säkerhets skull flyttats undan.

TR drar hur som helst alldeles för säkra slutsatser när man menar att ljuden måste komma från T som aktivt kämpar för sitt liv. Hon borde rimligtvis vara medvetslös vid det laget om strypningen inletts i samband med fällningen. Andra alternativet, att det rört sig om konvulsioner orsakade av strypningen, är mer troligt men inget jag tycker man kan ta för givet. Rättsläkarna borde yttra sig om hur sådana konvulsioner vanligtvis yttrar sig och om man tycker att det stämmer överens med de ljud grannen uppfattat.
Vad som eventuellt kan ha utspelats i lgh bör belysas från alla håll och kanter.

Jag föreställer mig att klädkammaren var en plats som passade illa för ändamålet; närmare till hands är då att hon ville ut med T omedelbart, ut från lgh och då passade det öppna förrådet utanför ytterdörren ypperligt.
Vad som talar emot ett dragande in mot vardagsrummet, är att M eventuellt låg där. Sedan får man komma ihåg att J hade rengjort hall och badrum med starka rengöringsmedel, ingen annanstans.
- Jag vet inte vad för slags specialtränad hund som användes, men den borde i sådana fall ha markerat längre in i lgh?

Grannen pratar om sparkar eller slag så det behöver nödvändigtvis inte ens röra sig om sparkar mot en vägg, det håller jag med om. Som du menar ligger klädkammaren bakom badrummet och hur ljud fortplantas kan variera.
Vad som gör att att man kan tvivla på den förklaringen är vad J berättar i förhören. Här - i ett av de första förhören - lägger hon in M på badrumsgolvet istället för T:

"När Johanna kommer till tröskeln så ser hon hur Maja trillar omkull och ramlar på golvet och Johanna visar att Maja trillar på sin vänstra axel/ sida och att hon sedan slår huvudet i golvet och det blir en duns.
Två duschstänger som ligger på golvet rasslar till när Maja ramlar i golvet.
Därefter så börjar Maja att spy och hon spyr ned golvet på toaletten.
Maja sparkar benet mot väggen för att komma till toaletten men det går inte utan hon spyr på golvet vid en brunn och lite i toan och rätt mycket överallt."

Här nämner J också att M spyr vid en brunn; markering av hunden i golvbrunnen.
Funderar på ifall T ändå kräktes lite i samband med fallet på höger sida; se skada i bakhuvud, hö sida samt hö käkmuskulatur vilket skulle innebära att hennes ansikte var vänt mot golvbrunnen.
Den lilla mängden maginnehåll som återfanns i bl a övre bronkerna hamnade förstås där i något skede av förloppet - men när?
J beskriver M:s fall på sidan och krälande över badrumsgolvet ganska detaljerat och nämner både duschstänger och golvbrunn där T:s DNA återfanns.

J berättar nu om när T fällts till golvet: "Eh, jag vet att hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där."
Citera
2023-05-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Konstigt att hon kan släpa ut kroppen från toan till garderoben helt knäpptyst och på "10-15 sekunder", men sedan känner sig inkapabel att ta ner den till bilen ändå, trots att hon ändå gör ett hyfsat tappert försök även efter att hon anlitat MH att hjälpa till med skändningen.

Innegolvet där i lgh i all sin nybonade glans ger mindre friktion än stentrapphus och ett par grannars dörrar som ska passeras.

Någon kanske behöver kika först ut mot gatan, hålla upp dörren och sen ska Tove in i bilen. Så som det beskrevs i fup så var det ett väldigt bökande både i trapphus och bil.
JJ beskriver hur hon försöker själv va och det går inte så bra i trapphuset?
Även i skogen måste hon dra Tove på grusvägen.

Testa dra en polare några meter över golvet hemma som jämförelse?
Citera
2023-05-01, 22:30
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja precis. Det är liksom inte en orimlighet som diskuteras i detalj. Det är ett tiotal helt ologiska moment som försöker förklaras på alla möjliga sätt. Eftersom det inte finns ett enda dokumenterat strypmord där en ensam gm strypt ett medvetet jämnstarkt offer utan att själv bli skadad, så görs tappra försök till att få T redlöst full, medvetslös, 5 viktklasser under J som dessutom blivit upplärd i stridskonst av sin Israeliska militärpappa. Dom 5-10 slag/sparkljuden kan ha varit dödskramper eller J som stökat runt där inne när hon flyttade kroppen.

Grannarnas tak skakar och dom ringer på två gånger på dörren, men Maja sover som en stock.
Kontrollfreaket J lämnar lägenheten i 20 min och åker till McD med grannen, och lämnar en död kropp och en ovetandes M som 3 minuter innan varit och traskat runt i lägenheten. Men J hoppas att hon sover och inte ska upptäcka kroppen. Men för att göra det ännu mer spännande skickar hon ett sms till den sovandes M med risk för att hon vaknar och upptäcker kroppen. Som tur är råkar M vara vaken exakt den sekunden messet skickas och drar iväg en 👍🏻. Men någon kropp har M inte sett.

Kroppen ser hon först inlindat i ett lakan efter J har bett om hjälp. Hon vet inte ens vem som ligger där eller om hon är död. Men hon tror det är T. Hon hugger iaf direkt in och hjälper till att bära, utan att ställa en enda fråga om vad som hänt. Inte ens dagen efter undrar hon vad som hänt. Men på nåt märkligt sätt vet hon att T är grovt misshandlad eftersom detta berättar hon för cellkompisen, trots att J inte berättat det.

Och anledningen till att J erkänner beror på att hon vill hämnas på M för att hon har avslöjat dom! Hon hittar då på att M var med i badrummet, fast M har egentligen knappt gjort nåt, hon tog bara bort T s händer från J s hals och höll ner dom en stund Vilket inte ens är brottsligt. Sen tar J på sig i princip allting och ber M s hjälp i dom momenten hon inte klarar av själv. Allt för att det ska bli en trovärdig lögn så även M ska dömas för mord. Fast egentligen var det inget mord, utan en olyckshändelse och M gjorde knappt nånting.

Ska man skratta eller gråta av innehållet i din text?
Men är ju bisarrt hur många forsätter försvara MH med teorier som i praktiken blir komiska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in