Citat:
Många tolkar in något jag inte skrivit men det kan du väl ändå inte lasta mig för?
Att jag kan se möjliga orsaker till Ms beteende innebär inte att jag tycker att det är ok. När många förväntar sig att hon ska göra si eller så utgår de inte ifrån hennes förutsättningar, vilket jag anser man behöver göra. Har hon möjlighet att agera annorlunda eller finns det hinder? Därmed inte sagt att det är försvarbart.
Det är inte försvarbart att ljuga I flera veckor medan hela Vetlanda är ute och letar efter T, men jag kan förstå varför hon gör det.
Jag tror inte att M var delaktig I mördandet, men jag är fullt medveten om att det är vad jag tror. Några av mina ståndpunkter har ändrats under resans gång, bl a kom du med ett väl underbyggt argument. Många andra tror att hon var det och det har jag inga problem med. Jag är öppen för att sanningen kan vara vilken som.
Att jag kan se möjliga orsaker till Ms beteende innebär inte att jag tycker att det är ok. När många förväntar sig att hon ska göra si eller så utgår de inte ifrån hennes förutsättningar, vilket jag anser man behöver göra. Har hon möjlighet att agera annorlunda eller finns det hinder? Därmed inte sagt att det är försvarbart.
Det är inte försvarbart att ljuga I flera veckor medan hela Vetlanda är ute och letar efter T, men jag kan förstå varför hon gör det.
Jag tror inte att M var delaktig I mördandet, men jag är fullt medveten om att det är vad jag tror. Några av mina ståndpunkter har ändrats under resans gång, bl a kom du med ett väl underbyggt argument. Många andra tror att hon var det och det har jag inga problem med. Jag är öppen för att sanningen kan vara vilken som.
Det är rent generellt så att alla som helt blint bara anser att Maja är skyldig till mord också anser att alla som inte delar deras uppfattning försvarar Majas påstådda gärning, hur fel de än har.
Vad de inte förstår är att de framställer sig själva som tämligen ointelligenta när de inte kan skilja på
1. Något som är bevisat, något för vilket det saknas bevis samt något som motbevisats.
2. att försvara en person och att försvara en gärning.
3. att anse att någon är skyldig och att inse att vi helt enkelt inte vet.
4. på att förstå att någon gör något och att anse att det inte är ok.
För egen del så har jag ingen uppfattning om huruvida Maja var med i mördandet eller inte.
Hon kan ha varit det, och hon kan ha sovit istället. Jag tror varken det ena eller det andra, jag konstaterar bara att det inte finns bevis nog för att jag ska kunna bilda mig en någorlunda trovärdig uppfattning om det ena eller det andra. Därför anser jag att Maja inte kan fällas för mord och jag är övertygad om att hovrätten kommer dela den bedömningen.