2023-05-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
J s berättelse var bara en liten del av undersökningen. Läkarens uppgift är att göra en psykiatrisk bedömning, inte utreda brottet. Dom pratade bla alkohol/narkotia, hennes adoption, familjeförhållanden, idrott, hennes vänner, kärleksrelationer. Ska inte upprepa mig, men läkaren uppfattade inga konstigheter med henne.

Visst kan hon undvikit att tänka på vissa saker som hon tycker är jobbiga. Men att blockera dom helt eller förtränga dom ser jag som orimligt när hon i detalj kan beskriva delar av händelseförloppet. Även delar som är jobbiga. Skulle det vara så att hon traumatiserats av vad hon såg, borde läkaren, sjuksköterskan eller häktespersonalen uppmärksammat detta. Hon borde fått hjälp med att minnas. Hon visar helt enkelt inte på några som helst tecken på vare sig chock eller traumatisering.

Att hon mår dåligt är vi överens om men orsaken till det är vi oense om. Hon har haft så många chanser att underlätta för T s anhöriga som hon inte tagit. Fhl har uppmanat henne, refererat till hennes egna föräldrar men ingenting har bitit. Hon har från första dagen hon blev häktad till idag satt sig själv i första rummet.

Hon har diagnosen adhd thats it! Ska det förklara hennes känslokyla? Hon har under 15 förhör inte visat på en enda känsloyttring förutom när hon skattar åt frågan om hon och J är ett par. Betänkt då att dom pratat om en ung tjej som blivit mördad, släpad i gruset, uppeldad, ansiktet smält! En gång gråter hon i rätten, det är precis efter hon har berättat att J talat om för henne att hon kommer ta livet av sig om hon hamnar i fängelse.

Minnena finns där men hon verkar helt enkelt inte påverkas av dom som en normal människa hade blivit! Det är min tro.

Ja, verkligen så cringe!
Citera
2023-05-01, 19:56
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag anser inte att någon har rätt att ta sig friheten att avgöra någon annans existensberättigande, oavsett om det gäller brottslingar, människor med funktionsvariationer, improduktiva sjuka eller andra "onyttiga" och hjälpbehövande.

Mitt resonemang går ut på att det finns olika infallsvinklar och flera möjliga bakomliggande förklaringar till händelser och beteenden.
Att helt blunda för alternativa synsätt och opåverkbart bita sig fast i ett sätt att se utan att reflektera över andra möjligheter anser jag stelbent och enögt.

Att du, med flera, inte kan skilja på förklaring och försvar syns mig något märkligt men det finns nog alternativa förklaringar till det också.

Du påstår dig komma med förklaringar men för varenda människa är det jävligt uppenbart vad du är ute o fiskar efter.
Sen att du verkar ha en förkärlek för missfoster som begår mord är ju också ganska talande för vilken typ av karaktär du har.

Du anser att jag som skattebetalare ska betala skatt för att detta importerade missfoster som hennes misslyckade föräldrar inte klarat utav att uppfostra ska få hjälp vill de att hon ska få hjälp får de bekosta den själv.

Ja dessa två med alla andra mördare/pedofilers/våldtäktsmäns existensberättigande ger jag inte mycket för de har förbrukat den,
Jag är ingen liberal fjant som tror det går att fixa till missfoster, aggressiva hundar avlivas men sjuka människor hur jävla sjuka de än är i huvudet och aldrig kommer integreras till att bli produktiva medborgare dessa ska vi hålla vid liv.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-05-01 kl. 20:12.
Citera
2023-05-01, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag anser inte att någon har rätt att ta sig friheten att avgöra någon annans existensberättigande, oavsett om det gäller brottslingar, människor med funktionsvariationer, improduktiva sjuka eller andra "onyttiga" och hjälpbehövande.

Mitt resonemang går ut på att det finns olika infallsvinklar och flera möjliga bakomliggande förklaringar till händelser och beteenden.
Att helt blunda för alternativa synsätt och opåverkbart bita sig fast i ett sätt att se utan att reflektera över andra möjligheter anser jag stelbent och enögt.

Att du, med flera, inte kan skilja på förklaring och försvar syns mig något märkligt men det finns nog alternativa förklaringar till det också.
Vad tror du att det beror på att ett flertal personer upplever dina förklaringar som ett försvar av Maja? Är det bara alla andras fel?
Citera
2023-05-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Intressant!
Om jag minns rätt så sa M i förhör att hon var uppe ca 20 minuter efter att de kom tilll lägenheten och att hon sen gick tillbaka till vardagsrummet. Och senare gick upp igen. Hon uppgav inga exakta tider på minuten. Så M hade nog inte koll på stegräknaren. Mobilen kan ju ha legat kvar i jackfickan i hallen och att hon möjligen tog med den efter första toabesöket.
Det går att tolka på flera sätt.

Ja precis det är grejen. Och om man skulle köra Cleas AI mot detta så undrar man ju vad den skulle spotta ur sig.

Hur stort stöd har de här stegen för att hon faktiskt sov och hur stort stöd har de för att hon sov mellan de stegen typ kan man filosofera om rätt länge.

Hon säger väl i förhör att hon fipplar lite med mobilen i sängen också vad jag minns.

Ok så hon kan ha varit vaken efter att de kom till lgh i runt 20 min. Sen lagt sig, fipplat med mobil nån minut och somnat/slumrat till. 02:19 går hon upp och går i EN stegserie.

Är hon då på toa så bör det ha registrerats en stegserie kort efter den som reggas 02:19. Alltså när hon går tillbaka från toan.

Men det som kan ske är att en halvpackad MH i sängen vevar runt med mobilen så runt 30 steg registreras och sen går hon på toa UTAN mobilen.
Testa själva att veva runt med mobilen så ser man att den reggar ”steg”.

Alltså går hon då i denna teori på toa utan mobil för den ligger i sängen.

Och sedan sover hon medan JJ mördar Tove och gömmer och fixar och till sist så vaknar hon och mobilen har varit i sängen hela tiden men hon tar upp den för att gå på toa och JJ har jackan på och sen blir det grannar och Donken osv.

Tingsrätten har bestämt sig för vad hon gör och inte gör men helt solklart är det inte.
Senast redigerad av Avel 2023-05-01 kl. 20:09.
Citera
2023-05-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tove var ju död så jag tror inte det skulle ge så mycket ljud av det som skulle låta som sparkar i en vögg
Och vi kan nog utesluta gömd i garderob eller förråd

Jag tycker inte det är alldeles orimligt att walk in closeten kan ha valts som förvaringsplats om man tänker sig att J sitter med en död T i badrummet när grannen ringer på och blir stressad och vill få undan kroppen omgående så att inte M, som kan vakna av påringningen, eller någon som tittar in i lägenheten kan se den. Att det uppstår ljud som grannen uppfattar som slag/sparkar när hon bökar och knökar och kanske stöter i väggen i det ganska trånga utrymmet är åtminstone inte helt otänkbart. J öppnar ju dörren strax efter att grannen gått tillbaka och tanken kan ha varit att hälsa på honom och meddela att allt är okej, men först efter att kroppen för säkerhets skull flyttats undan.

TR drar hur som helst alldeles för säkra slutsatser när man menar att ljuden måste komma från T som aktivt kämpar för sitt liv. Hon borde rimligtvis vara medvetslös vid det laget om strypningen inletts i samband med fällningen. Andra alternativet, att det rört sig om konvulsioner orsakade av strypningen, är mer troligt men inget jag tycker man kan ta för givet. Rättsläkarna borde yttra sig om hur sådana konvulsioner vanligtvis yttrar sig och om man tycker att det stämmer överens med de ljud grannen uppfattat.
Citera
2023-05-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jag tycker inte det är alldeles orimligt att walk in closeten kan ha valts som förvaringsplats om man tänker sig att J sitter med en död T i badrummet när grannen ringer på och blir stressad och vill få undan kroppen omgående så att inte M, som kan vakna av påringningen, eller någon som tittar in i lägenheten kan se den. Att det uppstår ljud som grannen uppfattar som slag/sparkar när hon bökar och knökar och kanske stöter i väggen i det ganska trånga utrymmet är åtminstone inte helt otänkbart. J öppnar ju dörren strax efter att grannen gått tillbaka och tanken kan ha varit att hälsa på honom och meddela att allt är okej, men först efter att kroppen för säkerhets skull flyttats undan.

TR drar hur som helst alldeles för säkra slutsatser när man menar att ljuden måste komma från T som aktivt kämpar för sitt liv. Hon borde rimligtvis vara medvetslös vid det laget om strypningen inletts i samband med fällningen. Andra alternativet, att det rört sig om konvulsioner orsakade av strypningen, är mer troligt men inget jag tycker man kan ta för givet. Rättsläkarna borde yttra sig om hur sådana konvulsioner vanligtvis yttrar sig och om man tycker att det stämmer överens med de ljud grannen uppfattat.

Rimligtvis är ljuden från Tove eller våldet mot Tove men jag köper resonemanget.

Man kan ju undra hur ofta det finns ”ljudvittnen” vid fall med kvävning att luta sig mot historiskt?

Och vad gäller tingsrättens bedömnig, hur och vem är bäst på att tolka ”eventuell konvulsion av eventuellt brottsoffer eller annan mot badrumsvägg” kan man undra?
Vet inte om nån hobbypolitiker/tillika nämndeman i Eksjö är det? Ens en rättsläkare?

Ingen exakt vetenskap. Om någon vet att det forskas på området så hojta till….
Citera
2023-05-01, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw

Om J vore orolig för att M ska se kroppen så vore det väl mycket bättre att väcka henne och be henne gå hem när hon bor ca 1500 meter därifrån, så hon får jobba ifred? Det är ju helt orimligt att hon släpar kroppen alldeles intill där M ligger och sover, tycker du inte?

Angående ljuden är det väl självklart att det inte är J som orsakat dom. Hon vet ju att grannen står på andra sidan väggen och hon vill såklart inte göra väsen av sig.
Citera
2023-05-01, 21:07
Medlem
Citat:
Det skulle hon kunna göra. Det beror nog på om Clea och isåfall vilken rättsläkare dom får tag på, som kan väcka tvivel om dödsorsaken. Just nu verkar det vara den linjen dom kör på. Skulle dom inte få tag på någon som kan ifrågasätta dödsorsaken så är det nog läge att hitta på en ny historia.

J s problem blir isåfall att komma på en trovärdig förklaring till varför hon ljög i TR. En trolig förklaring kan ju vara som du skriver att hon ville skydda Maja. Men då kommer man undra varför J från första början berättade att M var med i badrummet om hon ville skydda henne.

Tänker som så att hon kan hävda att hon bara vände på deras respektive roller i sin första berättelse, för att det skulle bli så nära sanningen som möjligt. Men nu har hon kommit på att det inte är ok att ljuga på det viset utan vill säga sanningen på riktigt

Enda anledningen att man tycker att det är Johanna som är den som gjort det mesta här är ju på grund av hennes erkännande. Men det är ju inte säkert att det erkännandet är vad som hänt. Då återstår ju indiciekedjan som stöd, och den fungerar ju i stort sett med Johannas erkännade. Men skulle även fungera i den reviderade versionen. Vad händer då?

Många hävdar ju att Maja är oskyldig (till mordanklagelsen) men det finns ju inte mycket mer i reella bevis för Johannas del heller.
Citera
2023-05-01, 21:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
J s berättelse var bara en liten del av undersökningen. Läkarens uppgift är att göra en psykiatrisk bedömning, inte utreda brottet. Dom pratade bla alkohol/narkotia, hennes adoption, familjeförhållanden, idrott, hennes vänner, kärleksrelationer. Ska inte upprepa mig, men läkaren uppfattade inga konstigheter med henne.

Visst kan hon undvikit att tänka på vissa saker som hon tycker är jobbiga. Men att blockera dom helt eller förtränga dom ser jag som orimligt när hon i detalj kan beskriva delar av händelseförloppet. Även delar som är jobbiga. Skulle det vara så att hon traumatiserats av vad hon såg, borde läkaren, sjuksköterskan eller häktespersonalen uppmärksammat detta. Hon borde fått hjälp med att minnas. Hon visar helt enkelt inte på några som helst tecken på vare sig chock eller traumatisering.

Att hon mår dåligt är vi överens om men orsaken till det är vi oense om. Hon har haft så många chanser att underlätta för T s anhöriga som hon inte tagit. Fhl har uppmanat henne, refererat till hennes egna föräldrar men ingenting har bitit. Hon har från första dagen hon blev häktad till idag satt sig själv i första rummet.

Hon har diagnosen adhd thats it! Ska det förklara hennes känslokyla? Hon har under 15 förhör inte visat på en enda känsloyttring förutom när hon skattar åt frågan om hon och J är ett par. Betänkt då att dom pratat om en ung tjej som blivit mördad, släpad i gruset, uppeldad, ansiktet smält! En gång gråter hon i rätten, det är precis efter hon har berättat att J talat om för henne att hon kommer ta livet av sig om hon hamnar i fängelse.

Minnena finns där men hon verkar helt enkelt inte påverkas av dom som en normal människa hade blivit! Det är min tro.
Det förefaller som vi har väldigt olika referensramar. Jag ser inte hennes frånvaro av yttre reaktioner, då det inte är något som berört henne på djupet, som något exceptionellt, om än det är lite udda. Hon är långt ifrån ensam med dylik personlighet. Det säger dock ingenting om vilka känslor som finns under ytan. Visst kan det vara känslokyla, men jag tror inte det.
ADHD har ingenting med känslokyla att göra.

OM M "stängt av" är det ganska givet att läkare och andra inte uppmärksammar något avvikande. När det är avstängt finns det inte, alltså kan ingen notera det. Förmågan att blockera ut sådant som är jobbigt KAN hänga ihop med Ms autistiska drag.

Att M sätter sig själv I första rummet ser jag inte heller som något märkligt, vem skulle inte göra det i den situationen?
Sedan kan jag tänka mig att hon alltid gjort och gör det, utgår ifrån sig själv och inte kan se sin egen roll i en konflikt. Det hör till diagnosen och det behöver hon hjälp att se och hitta strategier att hantera.

M är en lite småknepig figur med mycket i sin ryggsäck, många faktorer som kan samverka och komplicera bilden.
Citera
2023-05-01, 21:11
Medlem
Citat:
Om J vore orolig för att M ska se kroppen så vore det väl mycket bättre att väcka henne och be henne gå hem när hon bor ca 1500 meter därifrån, så hon får jobba ifred? Det är ju helt orimligt att hon släpar kroppen alldeles intill där M ligger och sover, tycker du inte?

Angående ljuden är det väl självklart att det inte är J som orsakat dom. Hon vet ju att grannen står på andra sidan väggen och hon vill såklart inte göra väsen av sig.

Det är inte ens lönt att argumentera mot folk som av någon anledning fått för sig att M är oskyldig och kommer med den ena mer konstiga förklaringen än den andra. Jag kan faktiskt inte ens förstå hur man kan tro på alla konstiga teorier. För mig som tolkat allt på samma sätt som TR blir hela kedjan av händelserna logisk, medans andra är och spretar i små detaljer här och där. Man måste se till helheten.
Citera
2023-05-01, 21:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Du påstår dig komma med förklaringar men för varenda människa är det jävligt uppenbart vad du är ute o fiskar efter.
Sen att du verkar ha en förkärlek för missfoster som begår mord är ju också ganska talande för vilken typ av karaktär du har.

Du anser att jag som skattebetalare ska betala skatt för att detta importerade missfoster som hennes misslyckade föräldrar inte klarat utav att uppfostra ska få hjälp vill de att hon ska få hjälp får de bekosta den själv.

Ja dessa två med alla andra mördare/pedofilers/våldtäktsmäns existensberättigande ger jag inte mycket för de har förbrukat den,
Jag är ingen liberal fjant som tror det går att fixa till missfoster, aggressiva hundar avlivas men sjuka människor hur jävla sjuka de än är i huvudet och aldrig kommer integreras till att bli produktiva medborgare dessa ska vi hålla vid liv.
Och eftersom jag inte delar din uppfattning förmodar jag att jag inte heller har något existensberättigande.
Tänk så perfekt världen varit om alla vore som du.
Citera
2023-05-01, 21:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Lustigt att Maja återkallar vittnesförhöret med pappan i lägenheten under Johannas???

Infon finns på sid 14 i TR's dom.
Maja hade ”ingen” försvarsadvokat.. Det gör att det ”material” som nu går vidare till HR är synnerligen undermåligt. Vilket tyvärr inte är helt lätt att reparera.

Mängder med hänvisningar till FUP samt Nya förhör med de misstänkta och vid behov nya vittnesförhör, måste få göras i HR. I anat fall blir den här rättegången inte rättssäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in