2023-05-01, 21:34
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Du drygar ut tråden med dina dampryck till inlägg. Walk in closet-teorin är inte så otrolig. Om kroppen gömts undan tror jag mer på att den hamnat där än i förrådet. Men nu var det först och främst ljuden grannen hör som jag ville diskutera, om man kan vara säker på att de kommer från en ännu levande T eller från något annat.

Det finns absolut ingenting som talar för walk in-closet eller förrådet. (Förutom MHs desperata chansning för att förklara varför hon inte snubblade över ett lik till toaletten dör hon skulle skicka tummen upp-emoji till bästa vännen JJ).
Citera
2023-05-01, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Nu har jag inte fup tillgänglig men nog borde en ordentlig hjärnskakning kunnat ses vid obduktionen, en lindrig ger ingen nämnvärd yrsel.

Det där med att J skulle haft långärmat på sig tror jag inte på, hon hade en kortärmad blus på krogen, de hängde av sig ytterkläderna när de kom in.
Senare när hon åkte iväg med grannen hade hon troligtvis på sig något långärmat.

Man har sett skador både på utsidan av huvudet och insidan, dvs blödningar mellan hjärnhinnorna.
Rättsläkaren har sagt att både viss medvetandepåverkan kan ha skett, liksom en hjärnskakning.

Ur det rättsmedicinska protokollet:
"Skadorna på huvudet i sig har inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan."
/95
(min fetning)
"Tecken på färskt trubbigt våld mot:
- Bakhuvudet med en sårskada och mjukdelsblödning till höger i hårbotten (nr. 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr. 92), mjukdelsblödningar baktill i huvudsvålen (nr. 45/91) med mycket sparsamma traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen, en sårskada och mjukdelsblödning i det vänstra ögats bindehinna och fettvävnaden kring den vänstra ögongloben (nr. 101), [...]
"

Aleksandra Lazarevic vittnesmål i rätten på fråga från Clea Sangborn:
Clea: "Men jag ville mera komma till tt den här skadan i bakhuvudet på Tove då, kan den lett till hjärnskakning?"

AL: "Det kan inte uteslutas, det kan det ju inte".

Från den rättsmedicinska rapporten:

Båda skadorna (nr 44 och 45/91) på bakhuvudet skriver rättsläkarna kan ha uppkommit av både slag av tillhygge eller (nästintill lika troligt ) slag vid fall. De skriver lite längre fram också att skadorna kan ha uppkommit i början av förloppet och att det är lika troligt att de kan ha uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet:

A 149/98 ff

"Den påvisade sårskadan i bakhuvudet (nr 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr 98)har utseende som starkt tlar för att den orsakats av fokalt anlagt trubbigt våld med ett mindre hårt föremål eller föremål med liten anslagsyta. Vidare har skadan utseende och lokalisation som är förenliga med att den orsakats av annan person genom slag med ett sådant föremål. Att den uppkommit till följd av islag i/stöt mot föremål i omgivningen ( t ex knoppen på väggskåpet i badrummet, ventilationsrören eller liknande) i samband med fall ner hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."

//

"Mjukdelsblödningen baktill i huvudsvålen (nr 45/91) samt sparsamma traumatiskt betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och den förlängda märgen har ett utseende och lokalisation som är förenlig med att de orsakats av trubbigt våld i form av slag med/islag i/stöt emot en hård yta eller föremål. De kan ha orsakats av annan person genom slag med ett sådant föremål, men att de uppkommit till följd av islag i/stöt mot ytor eller föremål i omgivningen ( t ex vägg, golv) i samband med fall ner hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt.

"Att skadorna på huvudet har uppkommit initialt i förloppet innnan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet."
Citera
2023-05-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Precis. Vi får se vem det blir och hur rätten avgör trovärdigheten där.
Ja det ska bli intressant
Citera
2023-05-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Det finns absolut ingenting som talar för walk in-closet eller förrådet. (Förutom MHs desperata chansning för att förklara varför hon inte snubblade över ett lik till toaletten dör hon skulle skicka tummen upp-emoji till bästa vännen JJ).

Om man isolerar händelsen att dra någon från badrum till garderoben så KAN det göras rätt diskret om någon ”fyllesover” eller hur ska man bedöma planlösningen här med mina pilar som får visa riktningen från badrum till garderob? Piano och draperi mellan vardagsrum och säng där. Sen att det faktiskt hänt i det här fallet är ju svårt att bedöma.
Hur lång tid kan det ta att dra någon den biten om man gjort vägen fri genom att dra undan nån fåtölj och öppna garderobsdörren i förväg? 10-15 sekunder?

Planlösningen:

https://www.bildtagg.se/bild/dbg5ghjawxrt60tkv07vf08

Klädkammare och sovalkov fotat från vardagsrum:

https://www.bildtagg.se/bild/yj34jo2q0byotumma7qyd6w

Foto vinkel från entrédörr/toalett mot sovalkov/sovrum:

https://www.bildtagg.se/bild/gpefmmvnmbyt9pz1gdk86q90

Tillägg: Skostället är antagligen flyttat in i vardagsrummet från hallen för att hantverkarna ska ha plats att stöka.
Senast redigerad av Avel 2023-05-01 kl. 22:04.
Citera
2023-05-01, 21:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad tror du att det beror på att ett flertal personer upplever dina förklaringar som ett försvar av Maja? Är det bara alla andras fel?
Många tolkar in något jag inte skrivit men det kan du väl ändå inte lasta mig för?

Att jag kan se möjliga orsaker till Ms beteende innebär inte att jag tycker att det är ok. När många förväntar sig att hon ska göra si eller så utgår de inte ifrån hennes förutsättningar, vilket jag anser man behöver göra. Har hon möjlighet att agera annorlunda eller finns det hinder? Därmed inte sagt att det är försvarbart.
Det är inte försvarbart att ljuga I flera veckor medan hela Vetlanda är ute och letar efter T, men jag kan förstå varför hon gör det.

Jag tror inte att M var delaktig I mördandet, men jag är fullt medveten om att det är vad jag tror. Några av mina ståndpunkter har ändrats under resans gång, bl a kom du med ett väl underbyggt argument. Många andra tror att hon var det och det har jag inga problem med. Jag är öppen för att sanningen kan vara vilken som.
Citera
2023-05-01, 21:50
Medlem
MH hade hur många tillfällen som helst att påkalla hjälp eller själv fly från allt det onda…. Hon har ljugit sig igenom flera polisförhör som 18-åring … även om hon kände sig hotad och manipulerad av JJ så förtjänar hon ett livstidsstraff …. Hon får ta det …. .. det är det enda rätta om vi ska ha något ansvarstagande kvar att förvänta oss av varandra om det barkar åt helvete ….. tragiskt och detta hade inte hänt från MH:s sida ……
Citera
2023-05-01, 21:59
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
I P7 an fick M berätta fritt utifrån en frågemall. Hon föreföll helt trygg med Js berättelse, den var väl inövad och hon kunde slappna av i förvissningen att det bara var DEN berättelsen som skulle kunna fria dem.

Nja.

Från Majas P7a:
"Vid undersökningen uppgav Hellman att hon misstänkte att kamraten haft med målsägandes död att göra och att hon i efterhand upplevt kamratens beteende dagen efter gärningarna som något avvikande."

Tror knappast det var JJs "väl inövad" berättelse.

Tror f ö det är allmänt klokt att sluta låsa oss kring MH som närmast ett viljelöst våp som gör allt JJ sade till henne.
Citera
2023-05-01, 22:01
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:

Det är korrekt. Ändå ska det stötas och blötas härinne dag ut och dag in med den ena mer osannolika teorin än den andra.
Citera
2023-05-01, 22:05
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Om man isolerar händelsen att dra någon från badrum till garderoben så KAN det göras rätt diskret om någon ”fyllesover” eller hur ska man bedöma planlösningen här med mina pilar som får visa riktningen från badrum till garderob? Piano och draperi mellan vardagsrum och säng där. Sen att det faktiskt hänt i det här fallet är ju svårt att bedöma.
Hur lång tid kan det ta att dra någon den biten om man gjort vägen fri genom att dra undan nån fåtölj och öppna garderobsdörren i förväg? 10-15 sekunder?

Planlösningen:

https://www.bildtagg.se/bild/dbg5ghjawxrt60tkv07vf08

Klädkammare och sovalkov fotat från vardagsrum:

https://www.bildtagg.se/bild/yj34jo2q0byotumma7qyd6w

Foto vinkel från entrédörr/toalett mot sovalkov/sovrum:

https://www.bildtagg.se/bild/gpefmmvnmbyt9pz1gdk86q90

Bra redogörelse.

Men varför skulle JJ först gömma ett lik för MH för att sedan visa upp samma lik för MH?

Obs, detta är bara en av många frågetecken för förråds/walk in-closet.

Jag känner samma för detta som för grep- och fönsterdumpningsteorin. Kittlande teori, men logiskt handikappad.
Citera
2023-05-01, 22:06
Medlem
Citat:
Nja.

Från Majas P7a:
"Vid undersökningen uppgav Hellman att hon misstänkte att kamraten haft med målsägandes död att göra och att hon i efterhand upplevt kamratens beteende dagen efter gärningarna som något avvikande."

Tror knappast det var JJs "väl inövad" berättelse.

Tror f ö det är allmänt klokt att sluta låsa oss kring MH som närmast ett viljelöst våp som gör allt JJ sade till henne.

Att sitta några timmar i bilen vid Illharjen för damage control är ganska så ”något avvikande” från kamratens sida…
Citera
2023-05-01, 22:08
Medlem
Citat:
Bra redogörelse.

Men varför skulle JJ först gömma ett lik för MH för att sedan visa upp samma lik för MH?

Obs, detta är bara en av många frågetecken för förråds/walk in-closet.

Jag känner samma för detta som för grep- och fönsterdumpningsteorin. Kittlande teori, men logiskt handikappad.

För att hon efter omoget övervägande fattar det är bättre att fråga MH om hjälp än att be grannen bära till bilen eller ringa pappa om hjälp att frakta bort en död kompis?

M a o, hon inser att hon inte får bort/ner Tove själv.
Citera
2023-05-01, 22:12
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
För att hon efter omoget övervägande fattar det är bättre att fråga MH om hjälp än att be grannen bära till bilen eller ringa pappa om hjälp att frakta bort en död kompis?

M a o, hon inser att hon inte får bort/ner Tove själv.

Varför välja en svårförklarad teori när en betydligt enklare finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in