2023-05-01, 15:59
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Slaget i huvudet har nog haft större betydelse för T:s eventuellt nedsatta försvarsförmåga än berusningen. Men även om hon har varit kapabel till motstånd kan hon ha gjort det på sådant sätt att det inte orsakat några skador på hennes angripare. Om hon t.ex. bara tagit ett grepp runt J:s handleder och försökt dra undan händerna från halsen så behöver det inte ha uppstått blåmärken eller rivmärken. Och T kan sedan ha tuppat av ganska snabbt när blodtillförseln till hjärnan stoppades.

Jag köper att vissa bedömer det som mer sannolikt att J och M tillsammans utfört mordet men det är knappast ställt bortom rimligt tvivel att det gått till så. Andra möjliga förklaringar finns.
Slaget i huvudet? Det finns väl inget belägg för att T blivit slagen i huvudet och med vad isåfall? Skadan (som inte var mer än ett sår) tror jag hon fick då hon blev fälld och då har hon mest troligt tagit emot sig med armbågarna, vilket sker reflexmässigt såvida man inte är stupfull.
Har man möjlighet att försvara sig mot ett strypangrepp, då gör man det t.ex med att riva motståndare i händer, armar, ansikte.
Citera
2023-05-01, 16:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag hoppa på att allt, nästan allt stärks upp inför HR. Jag tycker att et är skrämmande att man kan döma någon som Maja på så bräckliga grunder som nu i TR.

Förlåt om jag hakar upp mig och märker ord, men den här meningens effekt blir onekligen lite tokig.
Varför ska just Majas domskäl vara särskilt obräckliga?

Den här meningen framstår som en liten freudianare för de tankegångar som framskymtat tidigare här, att M ska dömas efter en egen lagbok pga hennes övriga omständigheter.

Det är inte rättssäkert. Vi ska vara lika inför lagen.

Idag nästan gödslas det med neuropsykiatriska bokstavsdiagnoser bland ungdomar, det finns radom skolklasser där nästan alla har minst en eller ett par diagnoser. I stort sett alla unga gängkriminella har någon diagnos. Liksom skolproblem och ett inte typiskt svenskt utseende.

Varför ska M då särbehandlas?
M som vuxit upp i en kärleksfull familj, har eget rum, gått ut grundskolan och gymnasiet, har körkort, får vara ute och festa, hålla på med dans och musik, får klä sig hur hon vill, tävlat i handboll tidigare.

De flesta här känner inte M utan vi har alla bara läst omdömen och utsagor om henne.
Där har media dessutom påverkats mycket av det sluga upplägget, sannolikt från Ms försvar, att få M att framstå som en mindre vetande och helt styrd tonåring. Hon har säkert delvis sådana egenskaper, men av hennes tidigare beteende att döma är hon mycket mer komplex än bara det.

Man ska inte heller glömma bort vilket hemsk beteende M faktiskt redan erkänt, när hon bar och släpade Ts kropp, kastade ut Ts nycklar genom bilfönstret och höll tyst om det i många veckor medan Ts anhöriga letade och led helvetes kval.
En rakt igenom omtänksam, snäll och empatisk person gör aldrig så. Dessutom inte samtidigt som hon förslaget ljuger för förhörsledarna samtidigt som hon berättar för medsittaren.

Anser rätten att det är ställt utom tvivel att Maja deltagit vid mordet av T, ska Maja naturligtvis också dömas för mord. Det ska inte krävas några särskilda ”icke bristfälliga” bevis för just Maja.
Håller du inte egentligen med om det?
Senast redigerad av coli 2023-05-01 kl. 16:22.
Citera
2023-05-01, 16:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänker på situationen när hon smsade sin tränare om hur rädd hon var för Johanna och Maja. Då var hon väl inte full? Var det inte då hon skar sig också? Toves uppträdande går inte riktigt ihop. Men när hon hade druckit verkar det som att hon hade en önskan att få berätta sanningar.
Jag tänkte på samma tillfälle. Var inte det på en fest? Jag hade för mig det.
Citera
2023-05-01, 16:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nä det är bättre att ha sjuka individer och låta de fortsätta förpesta tillvaron...

Men jag står för de jag säger... jag betalar inte skatt för att missfoster liket henne ska få rehabilitering det får hennes vidriga föräldrar stå för som importera det kriminella missfostret stå för.
Ditt resonemang är påfallande likt Js. De du inte kan fördra har inget existensberättigande.
Citera
2023-05-01, 16:29
Medlem
Citat:
Utan att veta, tolkar jag AL:s konklusion som att hon (de) är tillräckligt säkra. Hon säger på fråga att hon utesluter att dödsorsaken är aspiration. Det hon pekar väldigt tydligt på är ju avsaknad av fullständigt blockerade luftvägar och microskpiskt fynd av magsäcksinnehåll i åtminstone terminala bronker eller bronkioler och alveoler.

Så, nej. Jag tror inte att hon hittades för sent. Men det har komplicerat utredningen.

Dödsorsaken har ju enligt skalan som bekräftar säkerheten i slutsatsen, sats på det näst högsta skalseget av fem. Bara ett steg finns kvar; Fynden är typiska och alternativ är uteslutna.

Här finns ju vissa avvikelser i fynden, såsom avsaknad av fynd av petekier, bruttet tungben skölbrosk osv, men AL förklarar ju varför fynden saknas.

Vad gäller frågan två/en gm, så borde inte Clea vara intresserad av det, utan Majas försvar, som borde rikta frågan till AL/JB, då utifrån bättre grund än den vi sett.

Jag hoppa på att allt, nästan allt stärks upp inför HR. Jag tycker att et är skrämmande att man kan döma någon som Maja på så bräckliga grunder som nu i TR.

Jag tror ju att en rättsläkare i egentig mening inte kan uttala sig om det har varit en eller två gm i rummet om det inte finns tydliga tecken på det, såsom avvärjningsskador på Toves kropp/ de misstänkta.

Nu pratar AL i generella termer om vilka fynd/avsaknad av fynd man kan se vid olika fall.

Däremot kanske hon skulle kunna klargöra aspekter såsom huvudskadans ev påverkan i just detta fall, och lite mer runt sparkarna/slagen som grannen hörde och hur en konvusionsfas ser ut mer i detalj.

Men rättsläkare är väldigt tydliga med sina svar på det vis att de enbart lämnar svar som kan bevisas och värderas enligt skalan.

Det blir därför ändå för rätten sedan att ta ställning till till den sammanvägda bilden av resten som finns i utredningen.

Kanske Cleas expert utvecklar hennes resonemang kring AI och allt blir kristallklart?

Eller så argumenterar Clea att hennes klient liksom var på plats den natten och det var inte rättens ledamöter så vem vet bäst vad som hände liksom? Hennes klient kan räkna till tio och var rättens ledamöter där med tidtagarur? JJ kanske fick för sig att dunsa lite i väggen samtidigt som hon ägnade sig åt sitt självförsvar där, so what?

Vi får se om tragikomiken fortsätter i hovrätten.

Annars så vore det intressant att veta hur insatta ledamöterna i hovrätten är i Apples Healthkit, sensorer, offset i tidsstämplar i databaser för iPhone, UTC, samples, Apples API och källkod när de ska bedöma de två tidsstämplar som presenteras från Majas iPhone under den kritiska tiden runt 02:30 och utifrån dem bedöma om hon sov eller ej.

Om man utgår från Cleas resonemang om AI så sov nog inte MH men oavsett hur det är med den saken så är det den part som kan presentera den säkraste (super)tidslinjen som kommer få gehör hos ledamöterna i hovrätten och där är det fördel åklagaren vad gäller tekniken kan man tänka sig.
Citera
2023-05-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Förlåt om jag hakar upp mig och märker ord, men den här meningens effekt blir onekligen lite tokig.
Varför ska just Majas domskäl vara särskilt obräckliga?

Den här meningen framstår som en liten freudianare för de tankegångar som framskymtat tidigare här, att M ska dömas efter en egen lagbok pga hennes övriga omständigheter.

Det är inte rättssäkert. Vi ska vara lika inför lagen.

Idag nästan gödslas det med neuropsykiatriska bokstavsdiagnoser bland ungdomar, det finns radom skolklasser där nästan alla har minst en eller ett par diagnoser. I stort sett alla unga gängkriminella har någon diagnos. Liksom skolproblem och ett inte typiskt svenskt utseende.

Varför ska M då särbehandlas?
M som vuxit upp i en kärleksfull familj, har eget rum, gått ut grundskolan och gymnasiet, har körkort, får vara ute och festa, hålla på med dans och musik, får klä sig hur hon vill, tävlat i handboll tidigare.

De flesta här känner inte M utan vi har alla bara läst omdömen och utsagor om henne.
Där har media dessutom påverkats mycket av det sluga upplägget, sannolikt från Ms försvar, att få M att framstå som en mindre vetande och helt styrd tonåring. Hon har säkert delvis sådana egenskaper, men av hennes tidigare beteende att döma är hon mycket mer komplex än bara det.

Man ska inte heller glömma bort vilket hemsk beteende M faktiskt redan erkänt, när hon bar och släpade Ts kropp, kastade ut Ts nycklar genom bilfönstret och höll tyst om det i många veckor medan Ts anhöriga letade och led helvetes kval.
En rakt igenom omtänksam, snäll och empatisk person gör aldrig så. Dessutom inte samtidigt som hon förslaget ljuger för förhörsledarna samtidigt som hon berättar för medsittaren.

Anser rätten att det är ställt utom tvivel att Maja deltagit vid mordet av T, ska Maja naturligtvis också dömas för mord. Det ska inte krävas några särskilda ”icke bristfälliga” bevis för just Maja.
Håller du inte egentligen med om det?

Jag tycker att indiciekedjan och övrig bevisning inte är så svag som många här vill göra gällande utan starkare än i många andra mål. Ta tex mordet på Adriana där fick tre stycken livstid utan att bli helt bundna till platsen eller vem som skjutit.
Citera
2023-05-01, 16:42
Medlem
Citat:
Det finns ju flera som fått frågan, och jag minns inte alla. Jag tänker att jag skulle minnas om t ex A*lbin sagt att Tove sluddrade eller verkade (alltför) plakat för att gå hem till Johanna. Eller vakten, eller bartendern. Visst var det väl någon kompis också som träffade Tove på Nöjet, en kort stund?

Hon var säkert berusad, men ragglade inte, spydde inte och sluddrade inte vad jag tror.

Minns inte hur många som vittnar om att hon inte var kraftigt berusad. Men ca 5-6 st bör det vara.

Barchefen beskrev hennes som påverkad men inte full.
En kvinnlig bartender tyckte varken J eller M var fulla.
Vakt 1 beskrev T som nykter och ej påverkad.
Vakt 2 såg inga tecken på berusning hos M.
J tycker inte heller att varken T eller M var kraftigt berusade.

Det finns många fler vittnesmål jag inte minns nu. Men dom jag hittade är från personalen på Nöjet. Finns säkert flertal kompisar som vittnat om samma sak.
Citera
2023-05-01, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänkte på samma tillfälle. Var inte det på en fest? Jag hade för mig det.
Hm. Var det inte den gången som Maja och Alex***** dök upp, och Johanna kom senare? De tre kom från en fest men där hade inte Tove varit.
Citera
2023-05-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det skulle hon kunna göra. Det beror nog på om Clea och isåfall vilken rättsläkare dom får tag på, som kan väcka tvivel om dödsorsaken. Just nu verkar det vara den linjen dom kör på. Skulle dom inte få tag på någon som kan ifrågasätta dödsorsaken så är det nog läge att hitta på en ny historia.

J s problem blir isåfall att komma på en trovärdig förklaring till varför hon ljög i TR. En trolig förklaring kan ju vara som du skriver att hon ville skydda Maja. Men då kommer man undra varför J från första början berättade att M var med i badrummet om hon ville skydda henne.

Måste man förklara i högre instans varför man ändrar sig från det man sagt i TR?
Citera
2023-05-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Måste man förklara i högre instans varför man ändrar sig från det man sagt i TR?

Måste måste man väl inte. Men det vore oklokt att inte förklara varför man tidigare ljög och nu berättar sanningen.
Citera
2023-05-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kanske Cleas expert utvecklar hennes resonemang kring AI och allt blir kristallklart?

Eller så argumenterar Clea att hennes klient liksom var på plats den natten och det var inte rättens ledamöter så vem vet bäst vad som hände liksom? Hennes klient kan räkna till tio och var rättens ledamöter där med tidtagarur? JJ kanske fick för sig att dunsa lite i väggen samtidigt som hon ägnade sig åt sitt självförsvar där, so what?

Vi får se om tragikomiken fortsätter i hovrätten.

Annars så vore det intressant att veta hur insatta ledamöterna i hovrätten är i Apples Healthkit, sensorer, offset i tidsstämplar i databaser för iPhone, UTC, samples, Apples API och källkod när de ska bedöma de två tidsstämplar som presenteras från Majas iPhone under den kritiska tiden runt 02:30 och utifrån dem bedöma om hon sov eller ej.

Om man utgår från Cleas resonemang om AI så sov nog inte MH men oavsett hur det är med den saken så är det den part som kan presentera den säkraste (super)tidslinjen som kommer få gehör hos ledamöterna i hovrätten och där är det fördel åklagaren vad gäller tekniken kan man tänka sig.

Vad sa Clea om AI? Jag har missat det.
Citera
2023-05-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Camilla Läckberg

🤣 om man får skratta lite mitt i allt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto