Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Oavsett om det fanns något i bronkiolerna eller ej, inom vilken tid hade man behövt analysera epitelet för att kunna avgöra något vettigt då med tanke på nedbryt där?
Med andra ord, hittades hon försent för att kunna avgöra?
Ja men det stämmer ju att AL hade samma roll där i det fallet och det var bara några år sedan och då var hon fortfarande inte ”färdig” med utbildningen. Nu kan hon ju ”luta” sig mot den betydligt mer erfarna JB och givetvis det hon snappat upp sedan dess.
Kan inflika att IT-forensikerna i det här fallet var långt mer färska än så inom sitt gebit.
Blir intressant att se om Cleas läkare drar annan slutsats och annars hur diskussionerna kommer gå gällande en eller två gärningsmän vid våldet mot Tove. Åtalet mot JJ är ju lite mer grundligt än det gällande MH är ju många inne på och där är ju rättsläkarens analys direkt avgörande kan man tänka. Och hur bedömer en rättsläkare det då kroppen legat länge och själv inte var i rummet?
Utan att veta, tolkar jag AL:s konklusion som att hon (de) är tillräckligt säkra. Hon säger på fråga att hon utesluter att dödsorsaken är aspiration. Det hon pekar väldigt tydligt på är ju avsaknad av fullständigt blockerade luftvägar och microskpiskt fynd av magsäcksinnehåll i åtminstone terminala bronker eller bronkioler och alveoler.
Så, nej. Jag tror inte att hon hittades för sent. Men det har komplicerat utredningen.
Dödsorsaken har ju enligt skalan som bekräftar säkerheten i slutsatsen, sats på det näst högsta skalseget av fem. Bara ett steg finns kvar; Fynden är typiska och alternativ är uteslutna.
Här finns ju vissa avvikelser i fynden, såsom avsaknad av fynd av petekier, bruttet tungben skölbrosk osv, men AL förklarar ju varför fynden saknas.
Vad gäller frågan två/en gm, så borde inte Clea vara intresserad av det, utan Majas försvar, som borde rikta frågan till AL/JB, då utifrån bättre grund än den vi sett.
Jag hoppa på att allt, nästan allt stärks upp inför HR. Jag tycker att et är skrämmande att man kan döma någon som Maja på så bräckliga grunder som nu i TR.
Jag tror ju att en rättsläkare i egentig mening inte kan uttala sig om det har varit en eller två gm i rummet om det inte finns tydliga tecken på det, såsom avvärjningsskador på Toves kropp/ de misstänkta.
Nu pratar AL i generella termer om vilka fynd/avsaknad av fynd man kan se vid olika fall.
Däremot kanske hon skulle kunna klargöra aspekter såsom huvudskadans ev påverkan i just detta fall, och lite mer runt sparkarna/slagen som grannen hörde och hur en konvusionsfas ser ut mer i detalj.
Men rättsläkare är väldigt tydliga med sina svar på det vis att de enbart lämnar svar som kan bevisas och värderas enligt skalan.
Det blir därför ändå för rätten sedan att ta ställning till till den sammanvägda bilden av resten som finns i utredningen.