2023-05-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Innan Nöjet hade T inte druckit värst mycket vad jag minns från A*lbins vittnesmål och hon kom till Nöjet drygt 1h innan stängning, så hon hann ju inte vara där länge.
Att hon på den tiden skulle hunnit dricka sig väldigt berusad tror jag inte.
Ingen har heller uppfattat henne värst berusad. Motsånd hade hon nog kunnat bjuda på utifall fighten i lägenheten hade varit en mot en. Men inte en skråma eller blessyr på varken Maja eller Johanna, det säger ändå en del.

Exakt. Jag tror att hon skulle behöva vara helt utslagen för inte bjuda på motstånd. Alltså medvetslös. Överlevnadsinstinkten är extremt stark och man får sådant adrenalinpåslag att man som Coli skrev för ett tag sedan, sliter av sin egen arm för att ta sig loss.
Citera
2023-05-01, 15:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Vill bestämt minnas att det var dryck som menades, inte läkemedel.
Dubbel dos vätska var det ja, tack.
Citera
2023-05-01, 15:27
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att avliva alla som inte följer mallen är mångas önskan. Tack och lov är vi inte där...än.

Nä det är bättre att ha sjuka individer och låta de fortsätta förpesta tillvaron...

Men jag står för de jag säger... jag betalar inte skatt för att missfoster liket henne ska få rehabilitering det får hennes vidriga föräldrar stå för som importera det kriminella missfostret stå för.
Citera
2023-05-01, 15:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Clea verkar ha hittat en villig Rättsläkare som vill ifrågasätta i HR.

Ur Oss•in Can•twells krönika i Aft.bladet 29 april.

”Dessutom är det allt annat än ovanligt att ambitiösa advokater skakar fram egna experter som petar i åklagarens bevisning.
Ett högaktuellt fall är mordet på Tove, där en av de livstidsdömda unga kvinnornas försvarare under rundan i hovrätten kommer att presentera en rättsläkare som ifrågasätter kvävning genom strypning.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Mopk95/riksaklagarens-overklagande-i-fallet-jeanette-ar-unikt
Se där, CS är engagerad och jobbar hårt för sin klient. Vem har hon hittat som är beredd att ställa upp att ifrågasätta de förras resultat. - Någon med spetzialistkompetens i klass med Macchiarini, expert på luftstrupar tillika strypmord?

Hon gör vad hon är ålagd att göra i alla fall. Det i sig är gott.
Citera
2023-05-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Ingen har heller uppfattat henne värst berusad. Motstånd hade hon nog kunnat bjuda på utifall fighten i lägenheten hade varit en mot en. Men inte en skråma eller blessyr på varken Maja eller Johanna, det säger ändå en del.

Slaget i huvudet har nog haft större betydelse för T:s eventuellt nedsatta försvarsförmåga än berusningen. Men även om hon har varit kapabel till motstånd kan hon ha gjort det på sådant sätt att det inte orsakat några skador på hennes angripare. Om hon t.ex. bara tagit ett grepp runt J:s handleder och försökt dra undan händerna från halsen så behöver det inte ha uppstått blåmärken eller rivmärken. Och T kan sedan ha tuppat av ganska snabbt när blodtillförseln till hjärnan stoppades.

Jag köper att vissa bedömer det som mer sannolikt att J och M tillsammans utfört mordet men det är knappast ställt bortom rimligt tvivel att det gått till så. Andra möjliga förklaringar finns.
Citera
2023-05-01, 15:34
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Det är ju så Johanna tänker. Det är så alla mördare och våldsverkare tänker. Att de har rätt att hämnas, att det finns rättmätig hämnd. Öga för öga tand för tand. Var ska det då sluta? Ska den misshandlade mannens anhöriga (i detta fall du länkar till) eller Toves anhöriga i detta fall, i sin tur ta ut hännd?!

Det är det som är kontentan av att DOMSTOLARNA inte sköter sig... och systemet har jobbat fram det själv.
Citera
2023-05-01, 15:37
Medlem
Kanske dags för Johanna att vända på kuttingen, så att säga. Hävda att hon tog på sig våldet för att skydda Maja, att det egentligen var Maja som fällde och ströp Tove och Johanna som hjälpte till att hålla händerna borta.

Kan man inte bevisa det ena eller andra, vad gör rätten då?
Citera
2023-05-01, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har tolkat Ts rädsla för J som "fylle"uttryck, att det har varit i samband med lite väl mycket våtvaror som situationerna har uppstått. När sedan alla nyktrat till har skräckscenerna enbart setts som tjafs och de har varit "vänner" igen.
Jag tänker på situationen när hon smsade sin tränare om hur rädd hon var för Johanna och Maja. Då var hon väl inte full? Var det inte då hon skar sig också? Toves uppträdande går inte riktigt ihop. Men när hon hade druckit verkar det som att hon hade en önskan att få berätta sanningar.
Citera
2023-05-01, 15:41
Medlem
Aktbilaga 153, sidan 446.

Intervju med Peter Gustafsson, Toves fotbollstränare som känner Tove väl.

Har Tove uttalat livsleda?

Jo hela tiden under senare gymnasietiden och då ringde hon till Peter. Hade
självskadebeteende och skar sig. Under sista tiden har han inte hört något om det alls.

Tove är inte logisk. Det är en smart tjej, spontan, men har inte konsekventtänk men ej
omdömeslös. Ologiskt tänk, nyfiken och bestämmer sig snabbt. Målmedveten och envis.

Jag tycker detta förklarar en en hel del av händelserna på Nöjet, varför Tove följde med de två mördarna till lägenheten.
Citera
2023-05-01, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fast de var inte konsekventa när de berättade för polisen utanför nöjet.

Oavsett så bör man ta i beaktande att den enda personen som kan motsäga deras version är död, så de har allt att vinna på att förminska sin roll i bråket och inte framstå som våldsamma. Och mot bakgrund av deras övriga ageranden denna natt och därefter så bör deras uppgifter tas med stor försiktighet.

Fast hennes historia är ju att hon i princip avbröt ett pågående överfall där "Tove vevade mot Johannas huvud", med andra ord ett agerande som får betraktas vara positivt. Att hon blandade sig i betyder ju inte heller att Johanna inte var den som startade det fysiska. Från vad jag kan utläsa av deras dynamik hade Maja sannolikt blandat sig i oavsett.
De huvudsakliga dragen i historien har varit desamma. Det är inget som tagits tillbaka eller liknande.

När Tove blev mördad så var inte till nån fördel att ha varit direkt inblandad i ett bråk med henne timmarna innan.
Citera
2023-05-01, 15:53
Medlem
Förhör med samma tränarem jag vet att detta har nämnts flera gånger med det kan inte nog understrykas, hur nära Maja och Johanna stod varandra, det är nästan så att dem var ihop i en icke-sexuell relation.

Därmed inte sagt att Maja inte tog sina beslut själv. Kom ihåg att dessa töser delade inte bara tillvaron tillsammans utan också värderingar, intressen och humor.

Namngav hon de här tjejerna?

Ja, Johanna och Maja.

Något specifikt tillfälle du tänker på?

Ja, när det var på en efterfest. Då skrev Tove att hon var rädd och att hon behövde komma
därifrån. Då sa hon att det inte gick för hon var rädd. Då namngav hon Johanna i ett sms. Jag
tolkade det som att det var Johanna som Tove var rädd för. Sen fick jag tag på henne via
telefon efter mycket om och men. Då nämnde hon även Maja. Då visste jag inte vem Maja var.
Jag har konversationen sparad i min mobil.

Med vilka?
Jag tror att Tove skrev att My var full, då trodde jag att My var där. Men My var hemma. Sen
nämnde hon att det var Maja hon bråkade med, och Johanna då.
Jag tror att upprinnelsen till att de bråkat innan och just den här kvällen är något med den här
Julius
Citera
2023-05-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Kanske dags för Johanna att vända på kuttingen, så att säga. Hävda att hon tog på sig våldet för att skydda Maja, att det egentligen var Maja som fällde och ströp Tove och Johanna som hjälpte till att hålla händerna borta.

Kan man inte bevisa det ena eller andra, vad gör rätten då?

Det skulle hon kunna göra. Det beror nog på om Clea och isåfall vilken rättsläkare dom får tag på, som kan väcka tvivel om dödsorsaken. Just nu verkar det vara den linjen dom kör på. Skulle dom inte få tag på någon som kan ifrågasätta dödsorsaken så är det nog läge att hitta på en ny historia.

J s problem blir isåfall att komma på en trovärdig förklaring till varför hon ljög i TR. En trolig förklaring kan ju vara som du skriver att hon ville skydda Maja. Men då kommer man undra varför J från första början berättade att M var med i badrummet om hon ville skydda henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in