Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag hoppa på att allt, nästan allt stärks upp inför HR. Jag tycker att et är skrämmande att man kan döma någon som Maja på så bräckliga grunder som nu i TR.
Förlåt om jag hakar upp mig och märker ord, men den här meningens effekt blir onekligen lite tokig.
Varför ska just Majas domskäl vara särskilt obräckliga?
Den här meningen framstår som en liten freudianare för de tankegångar som framskymtat tidigare här, att M ska dömas efter en egen lagbok pga hennes övriga omständigheter.
Det är inte rättssäkert. Vi ska vara lika inför lagen.
Idag nästan gödslas det med neuropsykiatriska bokstavsdiagnoser bland ungdomar, det finns radom skolklasser där nästan alla har minst en eller ett par diagnoser. I stort sett alla unga gängkriminella har någon diagnos. Liksom skolproblem och ett inte typiskt svenskt utseende.
Varför ska M då särbehandlas?
M som vuxit upp i en kärleksfull familj, har eget rum, gått ut grundskolan och gymnasiet, har körkort, får vara ute och festa, hålla på med dans och musik, får klä sig hur hon vill, tävlat i handboll tidigare.
De flesta här känner inte M utan vi har alla bara läst omdömen och utsagor om henne.
Där har media dessutom påverkats mycket av det sluga upplägget, sannolikt från Ms försvar, att få M att framstå som en mindre vetande och helt styrd tonåring. Hon har säkert delvis sådana egenskaper, men av hennes tidigare beteende att döma är hon mycket mer komplex än bara det.
Man ska inte heller glömma bort vilket hemsk beteende M faktiskt redan erkänt, när hon bar och släpade Ts kropp, kastade ut Ts nycklar genom bilfönstret och höll tyst om det i många veckor medan Ts anhöriga letade och led helvetes kval.
En rakt igenom omtänksam, snäll och empatisk person gör aldrig så. Dessutom inte samtidigt som hon förslaget ljuger för förhörsledarna samtidigt som hon berättar för medsittaren.
Anser rätten att det är ställt utom tvivel att Maja deltagit vid mordet av T, ska Maja naturligtvis också dömas för mord. Det ska inte krävas några särskilda ”icke bristfälliga” bevis för just Maja.
Håller du inte egentligen med om det?