2023-05-01, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bluecaffe
Hur som helst förstår jag inte fortfarande vad motivet är. Ok, Johanna påstod att Tove hade varit otogen. Vad har det med Johanna att göra? Varför brydde hon sig? Varför behövde de båda tjejerna bråka om detta så hårt? Varför behövde de umgås om de hatade varandra? Varför behövde Tove gå hem (!) till någon som hon sa att hon var rädd för? Och ännu svårare fråga: varför blev Maja inblandat? Hon hade ju inte bråkat med Tove alls. De umgicks på fester ibland, det var allt. Maja hade absolut ingen anledning tt hata Tove. Och en fråga till, varför avbröt Tove sina studier och flyttade tillbaka hem? Det är många vita fläckar i den här historia.
Jag tror att Johanna tyckte att Tove och My var de som fått henne utestängd från ett festargäng som Johanna tidigare var del av. Johanna, Tove och My blev osams och då tog folk sida och Johanna förlorade. Anledningen var att Toves pojkvän var en av centralgestalterna i gänget, och då blev Tove automatiskt skyddad. Det här tror jag skavde i Johanna i flera år.
Citera
2023-05-01, 10:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Spelar ingen roll hur mkt pengar samhället än slänger på den där inavlade skräcködlan så kmr hon aldrig att fungera i ett samhälle... och jag vill då inte betala skatt för en sådan människas stöd... det får isåfall hennes föräldrar som importerade missfostret stå för.
Att avliva alla som inte följer mallen är mångas önskan. Tack och lov är vi inte där...än.
Citera
2023-05-01, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Känns så otryggt att det går att komma lindrigt undan i våra domstolar

Jag hörde en polis säga en gång att de jobbar hårt för att få brottlingar inlåsta fr vårt samhälle
Sen faller allt i domstolen och ofta kommer de lindrigt undan
allt arbete de lagt ner blir bedömt som icke trovärdigt

Tove hade aldrig varit död nu om inte M och J hade misshandlat/strypt henne
. Och OM det nu skullle ha funnits en mycket liten mängd kräks i lungor så hade hon ej heller haft det utan M och J
För mig är det mord och så tror jag Toves anhöriga också tänker
2 monster tog hennes liv

Jag litar inte på vissa advokater Clea är en av dem och hur vet rätten att just den rättsläkaren har rätt i sin bedömning och de två som gjort obduktionsrapporten har fel

Det känns mer otryggt om man kan bli dömd för mord genom att rätten gissar hur det har gått till, utan några bevis alls ..

Kanske bättre att polisen ser till att de poliser som samarbetar med brottslingar blir av med jobbet och straffade, fullt av skurkar inom poliskåren och de värsta verkar vara högt upp

Du fattar tydligen inte vad det innebär att vara advokat
Citera
2023-05-01, 10:39
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluecaffe
Hur som helst förstår jag inte fortfarande vad motivet är. Ok, Johanna påstod att Tove hade varit otogen. Vad har det med Johanna att göra? Varför brydde hon sig? Varför behövde de båda tjejerna bråka om detta så hårt? Varför behövde de umgås om de hatade varandra? Varför behövde Tove gå hem (!) till någon som hon sa att hon var rädd för? Och ännu svårare fråga: varför blev Maja inblandat? Hon hade ju inte bråkat med Tove alls. De umgicks på fester ibland, det var allt. Maja hade absolut ingen anledning tt hata Tove. Och en fråga till, varför avbröt Tove sina studier och flyttade tillbaka hem? Det är många vita fläckar i den här historia.

Vad jag förstått (kan ha fel): Johanna var narcissist och skulle kontrollera sin omgivning.
Tove ville reda ut saker och trodde nog alla om gott.
Maja gick Johannas ärenden, hon drogs till Johanna av någon anledning, inte helt osannolikt att även Maja hade ett visst våldskapital även om många här ser henne som helt och hållet styrd.
Citera
2023-05-01, 10:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Visst är det precis som du säger, ändå så att Ts död orsakats av den som satt på henne och ströp även om T dött av aspiration av maginnehållet.

Dock försvinner ”avsiktsuppsåtet” sannolikt då. Då har J kanske bara hållit i de där 10 sekunderna och borde av det inte kunnat förvänta sig att T skulle dö.
Då faller mord bort ut straffskalan, kvar blir som högst dråp alternativt vållande till Ts död.
Det ger inga livstidsstraff - dråp har en straffskala på 6-10 år och vållande på 6 månader till 6 år.

Dock borde det, i mitt tycke, faktiskt inte gå att få det här tvärsäkra dödsorsaksutlåtandendet baserat på de fynd/icke fynd som fanns, att bevisligen hamna i något annat än kvävningsdöd genom strypning.
Men Cleas avsikt är ju inte heller att bevisa att T dött av aspiration, utan att så tvivel hos HR så att ledamöterna blir osäkra och hellre friar än fäller för mord för dessa utstraffade unga åtalade.
Man kan då ställa sig frågan vilken avsikt J hade med att först fälla T handlöst, därefter sätta sig på hennes mellangärde och slutligen placera sina tummar på ett strategiskt ställe på Ts hals? Det är lite väl många "farliga" åtgärder bara för att skrämmas lite.

Om J inte tagit strypgreppet skulle alternativa rubriker kunna vara tillämpbara, men greppet befäster mordavsikt logiskt sett.

Jag ser gärna ett prejudikat från HD avseende orsak och samband och jag kan tänka mig att tidens anda så småningom kommer att "tvinga fram" ett dylikt.
Det är många domar och påföljder, speciellt inom gängvåldet, som direkt motarbetar polisens utredningsarbete, som om polisen stod på ena sidan och övriga rättsväsendet på den andra.
Citera
2023-05-01, 10:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag ser gärna ett prejudikat från HD avseende orsak och samband och jag kan tänka mig att tidens anda så småningom kommer att "tvinga fram" ett dylikt.
Det är många domar och påföljder, speciellt inom gängvåldet, som direkt motarbetar polisens utredningsarbete, som om polisen stod på ena sidan och övriga rättsväsendet på den andra.

Instämmer, delar helt dina åsikter här.
Som flera andra också skrivit, invånarnas rättsuppfattning och polisens ansträngningar att gripa brottslingar motsvaras inte alltid av de straff domstolarna sedan utdömer. Det går lite väl mycket i otakt ibland.
Citera
2023-05-01, 10:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag menar att Tove inte var den som tog initiativet till att prata med vakten, vilket man hade kunnat vänta sig om hon var den enda i bråket som hade fått en smäll. Eller prata med nån kompis eller ringt A… Känns inte som att Tove var så upprörd bara.

Jag har inte sagt något av det där. Dock måste man kunna diskutera även offrets beteende om det kan vara en förklaring till något som händer. Eftersom vi inte riktigt vet vad som hände så är tidigare mönster i personernas beteende viktigt. Och både vad gäller Johanna, Maja och Tove finns tidigare mönster.

Ja, även Tove tyckte ju uppenbarligen att något behövde redas ut så någon del hade hon ju i bråket. Jag tror att det gick till som Johanna och Maja har berättat, dock med överdrifter av hur mycket Tove slogs Det var väl nån knuff tillbaka antagligen.
Om jag inte minns fel, sa J till en vakt att hon blivit slagen på kinden, till en annan att hon blivit dunkade i ryggen och till polisen att hon blivit knuffad.
Vilken av sanningarna tror du gäller? (Ursäkta spydigheten!)
Citera
2023-05-01, 10:54
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Man kan ju undra vad det är för en samling idioter som sitter i HR... som delar ut lägre straff. Man önskar ju att dessa tragiska öden som drabbat offret som de helt nonchalerar och ger förövaren straffrabbatt även händer dem... jag har inget annat än förakt för dessa jävla rikslallare.

Och efter ha sett vad dessa idioter är villiga att göra för att förmildra för förövaren... så kan jag inget annat än att tycka familjerna i Trollhättan gjorde rätt i detta fallet... https://www.expressen.se/gt/dottern-valdtogs-da-tog-familjen-lagen-i-egna-hander/

Det är ett sådant samhälle HR skapar med sina idiotiska jävla straffsänkningar för uppenbara förövare.

Det är ju så Johanna tänker. Det är så alla mördare och våldsverkare tänker. Att de har rätt att hämnas, att det finns rättmätig hämnd. Öga för öga tand för tand. Var ska det då sluta? Ska den misshandlade mannens anhöriga (i detta fall du länkar till) eller Toves anhöriga i detta fall, i sin tur ta ut hännd?!
Citera
2023-05-01, 10:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja vi kan bara spekulera men för mig låter det ärligt när Johanna och Maja berättar samma historia konsistent genom alla månader.

Fast de var inte konsekventa när de berättade för polisen utanför nöjet.

Oavsett så bör man ta i beaktande att den enda personen som kan motsäga deras version är död, så de har allt att vinna på att förminska sin roll i bråket och inte framstå som våldsamma. Och mot bakgrund av deras övriga ageranden denna natt och därefter så bör deras uppgifter tas med stor försiktighet.

Citat:
Särskilt Maja låter här uppriktig. Jag vet inte vad hon skulle ha för drivkraft att ljuga om och hålla fast vid att hon blandade sig fysiskt i bråket?

Fast hennes historia är ju att hon i princip avbröt ett pågående överfall där "Tove vevade mot Johannas huvud", med andra ord ett agerande som får betraktas vara positivt. Att hon blandade sig i betyder ju inte heller att Johanna inte var den som startade det fysiska. Från vad jag kan utläsa av deras dynamik hade Maja sannolikt blandat sig i oavsett.
Citera
2023-05-01, 10:59
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Visst är det precis som du säger, ändå så att Ts död orsakats av den som satt på henne och ströp även om T dött av aspiration av maginnehållet.

Dock försvinner ”avsiktsuppsåtet” sannolikt då. Då har J kanske bara hållit i de där 10 sekunderna och borde av det inte kunnat förvänta sig att T skulle dö.
Då faller mord bort ut straffskalan, kvar blir som högst dråp alternativt vållande till Ts död.
Det ger inga livstidsstraff - dråp har en straffskala på 6-10 år och vållande på 6 månader till 6 år.

Dock borde det, i mitt tycke, faktiskt inte gå att få det här tvärsäkra dödsorsaksutlåtandendet baserat på de fynd/icke fynd som fanns, att bevisligen hamna i något annat än kvävningsdöd genom strypning.
Men Cleas avsikt är ju inte heller att bevisa att T dött av aspiration, utan att så tvivel hos HR så att ledamöterna blir osäkra och hellre friar än fäller för mord för dessa utstraffade unga åtalade.

Och varför ringer de inte efter ambulans, eller öppnar när grannen ringer på dörren, varför försöker de dölja mordet om det är dråp/olyckshändelse?!
Citera
2023-05-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Det känns mer otryggt om man kan bli dömd för mord genom att rätten gissar hur det har gått till, utan några bevis alls ..

Kanske bättre att polisen ser till att de poliser som samarbetar med brottslingar blir av med jobbet och straffade, fullt av skurkar inom poliskåren och de värsta verkar vara högt upp

Du fattar tydligen inte vad det innebär att vara advokat
Jag fattar
Men när det är så uppenbart som i det här fallet då T blir misshandlad och när hon är helt försvarslös så tas det ett hårt strypgrepp om hennes hals
som enligt rättsäkaren visar skador så pass att de kan se att det strypgreppet varade långt mer än 10 sek
Hade detta inte skett så hadde Tove levt idag.
Vem kan tycka något annat än att Tove blev mördad?.

Kanske vissa advokater som är mer angelägna om att vinna sina mål än vad som är moraliskt rätt.

Det är nog dax att Brottsoffer får mer respekt och inte
brottslingarna som ofta sker

Domstolar är inte alltid 💯 tillförlitliga
Våra lagar är svåra att förstå ibland när det finns brottslingar ute på gatan som borde vara inlåsta

Toves föräldrar har fått sin dotter mördad
Hennes kropp har slängts i skogen
vissa kropps delar är sönderbränd
Djur har angripit kroppen
Medans dom här två tjejerna sitter och helt samvetslösa och håller mun en längre tid utan någon som helst empati för Toves anhöriga
Och de har inte heller visat ånger

Är det rätt att de ska få lindriga straff?.
Och om de får det så anser jag att myndigheterna trampar på Toves anhöriga
Senast redigerad av Anedin 2023-05-01 kl. 11:17.
Citera
2023-05-01, 11:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Och varför ringer de inte efter ambulans, eller öppnar när grannen ringer på dörren, varför försöker de dölja mordet om det är dråp/olyckshändelse?!

Frågorna är väldigt berättigade.
I min värld är detta mord och grovt gravfridsbrott med ett offer och två förövare och inget annat.

Advokat Clea ser ju som sitt uppdrag att med alla upptänkliga medel försöka minska Js straffpåföljd, vilket ju faktiskt också är Cleas uppdrag.

Clea har inte som uppgift att få fram någon sanning, ge T rättvisa eller tänka på samhällets uppfattning om hur farlig J kan vara i framtiden.
Sluga knep, juridiska krumbukter och påhittade antydningar - allt får användas. Endast slutresultat räknas och kan också gynna Claes rykte som skicklig försvarsadvokat framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in