2023-04-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, det menar jag.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
"E: Ja, och det var Lisbet som sa det, och hon, när jag frågade henne först riktningen, åt vilket håll han hade sprungit, då sa hon med en gång och pekade mot tunneln, men däremot när jag frågade om hur var han klädd, så tvekade hon lite, lite, en kort stund, en mycket kort stund, men hon tvekade ändå innan hon sa täckjacka, en mörkblå täckjacka."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-C
"F: Yttrade hon någonting om att det var han som gjorde det, däråt sprang han eller något?
H: Jo det sa hon, däråt sprang han och så stod hon och pekade mot gränden."

AH bekräftar alltså att LP svarat på den frågan, den enda som uppger att han ställt den är SE. AH beskriver också svaret på ett identiskt sett som SE. Att två stycken, oberoende av varandra kan återge en sådan detalj bekräftar det här samtalet med stor sannolikhet.

Fast det är väl uppenbart för att alla vart GM sprang..

Tycker du att det är svårt för Engström som GM misstänka att LP eller övriga vittnen vet vart han sprang ?

Om du känner att det bekräftar att Engström är på brottsplatsen efter mordet så skriv till Polisen och be dom öppna utredningen igen
Citera
2023-04-30, 17:33
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Det är inte alls en konflikt mellan dom sakerna. När NF vänder sig om och ser gruppen är SE inte ens ute på gatan troligtvis. SE borde kliva in i bild, 60m ifrån gruppen, medan NF står och spanar. Att NF inte nämner honom är inte det minsta konstigt. Han är ju uppenbart inte intressant i sammanhanget.

OM man går efter LAC- banden hörs SEs smäll kring 23:21:58 och "Han vart skjuten" sägs ca 23:22:15. Det går ihop tidsmässigt.

Du menar att SE visste att en person blivit skjuten under framfarten till mordplatsen fast han inte sett skjutningen som han ju initialt trodde var en smällare?
Citera
2023-04-30, 17:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast det är väl uppenbart för att alla vart GM sprang..

Tycker du att det är svårt för Engström som GM misstänka att LP eller övriga vittnen vet vart han sprang ?

Om du känner att det bekräftar att Engström är på brottsplatsen efter mordet så skriv till Polisen och be dom öppna utredningen igen

Ja, fast nu har inte det något med saken att göra. Det är inte uppenbart att LP fick frågan eller att hon pekade som svar. Det är rena chansningar från SE isåfall.

Och som bonus lite tur att ingen annan tog på sig ansvaret för att ha ställt den frågan till LP.

Jag tror nog de flesta i den där utredningen redan känner till att SE inte har något med saken att göra. Jag fruktar för polisens inkompetens annars.
Citera
2023-04-30, 17:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Du menar att SE visste att en person blivit skjuten under framfarten till mordplatsen fast han inte sett skjutningen som han ju initialt trodde var en smällare?

Eller så är det som han själv säger, att han kopplar ihop den person som ligger och blöder ur munnen med smällen han nyss hörde och reagerar.

Fast det ska erkännas att just den här punkten har jag också lite svårt att få ihop med varför han skulle utrycka sig så vid den tidpunkten. Men jag har ännu svårare att få ihop hur han skulle kunna vara beväpnad, så märkligare saker än så kan ju tydligen hända.

Sedan är jag inte 100 på att det är SE heller. Men det låter som honom och hans barndomsvän känner sig säker på att det är SE. Men det kan ju vara någon annan som låter lik.
Citera
2023-04-30, 17:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nu när jag tänker efter lite är det väl märkligt att någon av de som sett skottet skulle utbrista "Han vart skjuten" med den förvånade rösten ca 45 sekunder efter faktumet
Citera
2023-04-30, 17:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Eller så är det som han själv säger, att han kopplar ihop den person som ligger och blöder ur munnen med smällen han nyss hörde och reagerar.

Fast det ska erkännas att just den här punkten har jag också lite svårt att få ihop med varför han skulle utrycka sig så vid den tidpunkten. Men jag har ännu svårare att få ihop hur han skulle kunna vara beväpnad, så märkligare saker än så kan ju tydligen hända.

Sedan är jag inte 100 på att det är SE heller. Men det låter som honom och hans barndomsvän känner sig säker på att det är SE. Men det kan ju vara någon annan som låter lik.

Men Faderlig.

Detta har vi ju avhandlat till absurdum

Vi la ju en hel del tid med att jämföra de olika klippen.
Är det borta?

Det är med största sannolikhet JA som pratar.
Citera
2023-04-30, 18:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men Faderlig.

Detta har vi ju avhandlat till absurdum

Vi la ju en hel del tid med att jämföra de olika klippen.
Är det borta?

Det är med största sannolikhet JA som pratar.

Fint att du skrev så precis när jag hittade ny info i ämnet. Och jag minns såklart detta, och ni hävdade bestämt att det var JA minns jag. Jag fattade dock aldrig varför ni var så säkra på den saken då det inte låter som JA. Nu visar det sig också att det sades från mordplatsen.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-07
"När de uppehöll sig vid den liggande mannen var det någon som uttalade att han var skjuten men Israelsson ville inte tro detta. Först dagen efter fick han reda på att mannen var Palme."

JA var i bilen när det här hände och kan således inte vara den mannen.
Citera
2023-04-30, 18:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Är inte denna fråga brännande främst i relation till GM-SE? Varför är han så noga med att placera sig nära skotten, men utan att se gärningen eller GM? GM-SE var ju på plats och kan lämna ett rimligt vittnesmål om skottögonblicket och ett avvikande signalement på sig själv. Spegling och förledande, två flugor i en smäll. Dessutom i linje med hur GM-SE påstås agera i övrigt.

Man kan även påminna om att han vet att den person i gränden han antyder kan vara GM i själva verket är ett vittne.

Om det är vittnet SE som överdriver sin betydelse på platsen är det kanske lite övermaga att blåljuga om att ha bevittnat själva mordet och sett GM.
Just det du tar upp här verkar inte standardteorin kunna förklara. I SE:s egen berättelse låter det dock någorlunda rimligt, att han den 1/3 tror att "mannen i gränden" är mördaren. Och att han sedan förstår, eller blir upplyst om vid flera tillfällen (av en reporter, en konferensdeltagare och en polis) att det i själva verket är vittnet Lars J han har sett. Sedan är det väl i och för sig ett mysterium att han efter några år går tillbaka till att mannen i blå täckjacka skall ha varit mördaren (och då särskilt Christer Pettersson), men det kan ju vara något svammel där i intervjun i Skydd & Säkerhet 1992 som beror mer på att SE nu har gått ner sig ordentligt i alkoholmissbruket.

I standardteorin blir det svårare att få ihop det tycker jag. I den skall alltså SE först ha försökt få polisen att tro att det är vittnet Lars J som är mördaren, och senare (kanske efter att Lars J har trätt fram i media) "släppt" Lars J för att i stället peka ut sin egen dubbelgångare på åsen som mördaren. Jag får inte ihop hur SE skall ha tänkt här i den första versionen. Blir det inte lite konstigt där att han pekar ut Lars J som den förmodade mördaren? Och Jeremiah visar i ett avsnitt att det kan ha varit svårt för SE av rent praktiska skäl att se Lars J från trappkrönet:
https://www.youtube.com/watch?v=PPzG9ZwCkqc
Senast redigerad av Draifos 2023-04-30 kl. 18:24.
Citera
2023-04-30, 18:13
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Fint att du skrev så precis när jag hittade ny info i ämnet. Och jag minns såklart detta, och ni hävdade bestämt att det var JA minns jag. Jag fattade dock aldrig varför ni var så säkra på den saken då det inte låter som JA. Nu visar det sig också att det sades från mordplatsen.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-07
"När de uppehöll sig vid den liggande mannen var det någon som uttalade att han var skjuten men Israelsson ville inte tro detta. Först dagen efter fick han reda på att mannen var Palme."

JA var i bilen när det här hände och kan således inte vara den mannen.

Du är så finurlig på att hitta saker

Kul!

Men på vilket sätt ska det vara samma "Han vart skjuten" menar du?

Det var ju faktiskt en man som var skjuten
Så uppenbarligen har säkerligen flera människor yttrat dessa ord.

Och hur fastnade just den meningen från mordplatsen på LACbandet menar du?
Inget annat finns ju inspelat därifrån.
Inspelningen är väl från LLs taxi?
Citera
2023-04-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ja, fast nu har inte det något med saken att göra. Det är inte uppenbart att LP fick frågan eller att hon pekade som svar. Det är rena chansningar från SE isåfall.

Och som bonus lite tur att ingen annan tog på sig ansvaret för att ha ställt den frågan till LP.

Jag tror nog de flesta i den där utredningen redan känner till att SE inte har något med saken att göra. Jag fruktar för polisens inkompetens annars.

Men du bekräftar alltså Engström på brottsplatsen på denna sak med LP ?

Du säger att vi misstänker Engström med låg tröskel..

Men du bekräftar Engström på brottsplatsen med minst lika låg tröskel
Citera
2023-04-30, 18:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Är inte denna fråga brännande främst i relation till GM-SE? Varför är han så noga med att placera sig nära skotten, men utan att se gärningen eller GM? GM-SE var ju på plats och kan lämna ett rimligt vittnesmål om skottögonblicket och ett avvikande signalement på sig själv. Spegling och förledande, två flugor i en smäll. Dessutom i linje med hur GM-SE påstås agera i övrigt.

Man kan även påminna om att han vet att den person i gränden han antyder kan vara GM i själva verket är ett vittne.

Om det är vittnet SE som överdriver sin betydelse på platsen är det kanske lite övermaga att blåljuga om att ha bevittnat själva mordet och sett GM.

("Det är inte övermaga att ..." som politikerna säger när de ger sig själva miljon-fallskärmar.)

Så det är övermaga att se GM någon sekund efter smällarna, i likhet med ett stort antal vittnen på platsen, men det är inte övermaga att prata med LP och få ur henne ett signalement, och ha sinnesnärvaro nog att direkt sätta efter poliserna med detta signalement, något som inget annat av alla vittnen lyckades med?

Men om han hade fått skymten av GM så hade det LP sa inte gett honom någon anledning att springa efter poliserna, och därmed bli sedd av supervittnet, och således bli förväxlad ... Den han då hade sett var ju en man i trekvartslångt, blått plagg och keps med öronlappar. Det vill säga, en individ som var förfärligt lik honom själv. DET hade varit lite övermaga att berätta för poliserna, 8-10 minuter senare ...

*handbojor på och visitering*

"Vad är det här: Ett axelhölster?!"
Citera
2023-04-30, 18:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du är så finurlig på att hitta saker

Kul!

Men på vilket sätt ska det vara samma "Han vart skjuten" menar du?

Det var ju faktiskt en man som var skjuten
Så uppenbarligen har säkerligen flera människor yttrat dessa ord.

Och hur fastnade just den meningen från mordplatsen på LACbandet menar du?
Inget annat finns ju inspelat därifrån.
Inspelningen är väl från LLs taxi?

"uppenbarligen har säkerligen flera människor yttrat dessa ord" Det baserar du ju inte på något annat än ett rent antagande som är gjort utefter att du inte vill att det ska vara SE som säger detta.

En har fångats på band när han sa just de orden som GS uppger, och under den tiden. Det borde rimligtvis vara samma person. GS säger dessutom någon, inte några. Det tyder på att det var en ensam man som sa detta.

Inspelningen är från LLs taxi ja, och flera saker utanför bilen har fångats på bandet.

Du nämnde för övrigt klipp. Jag kan för de andra länka ett klipp till man hör när SE säger skjuten
https://www.youtube.com/watch?v=AkP7M5W-LqI&t=2878s&ab_channel=JeremiahKarlssonBj%C3%B6rkm an
Så kan man jämföra och höra att SE säger det identiskt med det sätt man hör på LAC-bandet
https://www.youtube.com/watch?v=5_iIg3li9TQ&t=17s&ab_channel=fbportnoy

Att ni kommer fram till att det låter som JA som då har en konversation med sig själv medan LL är i telefonsamtal får stå för er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in