2023-04-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
NU fattar jag verkligen ingenting. Att höja rösten för att LP ska förstå allvaret är väl ändå definitionen av att vara brysk.

Jag kan också se den situationen framför mig. Det kunde uppenbarligen SE också eftersom han anger att det skedde.

Nu var det ju exakt det jag ville få fram..

Gösta återberättar och du och jag kan själv tolka vad vi vill...

Du förstod alltså exakt det jag skrev..

Men Engström återberättar inte utan slänger detaljer i förhör ...
Citera
2023-04-30, 15:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Möjligt. Men om han nu ville ha uppmärksamhet och gå på rekonstruktioner, m.m., varför drog han inte till med att han såg GM snarare än att han tittade på klockan, när nu allting annat verkar vara oskyldiga (?) lögner? Han hade kunnat basera denna iakttagelse på det andra sa.

Är inte denna fråga brännande främst i relation till GM-SE? Varför är han så noga med att placera sig nära skotten, men utan att se gärningen eller GM? GM-SE var ju på plats och kan lämna ett rimligt vittnesmål om skottögonblicket och ett avvikande signalement på sig själv. Spegling och förledande, två flugor i en smäll. Dessutom i linje med hur GM-SE påstås agera i övrigt.

Man kan även påminna om att han vet att den person i gränden han antyder kan vara GM i själva verket är ett vittne.

Om det är vittnet SE som överdriver sin betydelse på platsen är det kanske lite övermaga att blåljuga om att ha bevittnat själva mordet och sett GM.
Citera
2023-04-30, 16:01
Medlem
Citat:
NU fattar jag verkligen ingenting. Att höja rösten för att LP ska förstå allvaret är väl ändå definitionen av att vara brysk.

Jag kan också se den situationen framför mig. Det kunde uppenbarligen SE också eftersom han anger att det skedde.

Jag har lyssnat på hans förhör den 25april...

Min tolkning är att han inte återberättar en upplevelse som är självupplevd..

Vet inte om jag någonsin kommer nå dig i detta....

Men jag respekterar att du inte håller med mig..

Men jag anser att det är en stor skillnad på hur man återberättar...

Engström gör också en viktig detalj när han aldrig "krockar" med annat vittne genom att ha någon form av intregataion med någon..

Exempel jag och taxi killen försökte gemensamt larma...

Eller jag och Anders sprang efter polisen..

Han drar i ett byxbenen hit...Han får ett nej från en polis...

Liksom sånt som aldrig blir något direkt att ta på...

Det stärker inte hans berättelse enligt mig
Citera
2023-04-30, 16:07
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Engström gör också en viktig detalj när han aldrig "krockar" med annat vittne genom att ha någon form av intregataion med någon..

Helt enig.

Och det är en stor del i slutsatsen om att merparten är fiktion.
Det säger självklart inget om skuldfrågan, men hans frånvaro i materialet i förhållande till hans egna utsaga kommer alltid vara problematisk.
Citera
2023-04-30, 16:11
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Tycker att man ska vara försiktig med att dra slutsatser av detaljer någon, till synes, inte uppger i ett snabbt summariskt tipsförhör bland tusen andra samma dag och som nedtecknas sammanfattningsvis efteråt.

Absolut, det var precis det jag menade med slump, eller inte. Oavsett så är det som står, det vi har att förhålla oss till. Annat kan ha sagts naturligtvis, eller valet var att inte nämna GS fast han visste att han kom först, om det vet vi inget.
Citera
2023-04-30, 16:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag har lyssnat på hans förhör den 25april...

Min tolkning är att han inte återberättar en upplevelse som är självupplevd..

Vet inte om jag någonsin kommer nå dig i detta....

Men jag respekterar att du inte håller med mig..

Men jag anser att det är en stor skillnad på hur man återberättar...

Exempel jag och taxi killen försökte gemensamt larma...

Eller jag och Anders sprang efter polisen..

Han drar i ett byxbenen hit...Han får ett nej från en polis...

Liksom sånt som aldrig blir något direkt att ta på...

Det stärker inte hans berättelse enligt mig

Förutom med LP då. Och den "krocken" observerades av AH. Så han är enbart på den punkten bekräftad med stor sannolikhet på platsen.
Citera
2023-04-30, 16:51
Medlem
Citat:
Förutom med LP då. Och den "krocken" observerades av AH. Så han är enbart på den punkten bekräftad med stor sannolikhet på platsen.

Ja tycker du att en person som är i chock och hysterisk är den enda person som Engström samtalar med är bekräftad ?

Isåfall gäller det även polisen som sa nej..

Jag tror du fattar vad man menar och om du inte läser in Engströms berättelse som jag gör så är det okej..

Du går ju ändå bara in i tråden för att gå från normalbegåvad till att känna dig smart

Lyckas du ?

Tja det får vi dra lott på
Citera
2023-04-30, 16:56
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja tycker du att en person som är i chock och hysterisk är den enda person som Engström samtalar med är bekräftad ?

Isåfall gäller det även polisen som sa nej..

Jag tror du fattar vad man menar och om du inte läser in Engströms berättelse som jag gör så är det okej..

Du går ju ändå bara in i tråden för att gå från normalbegåvad till att känna dig smart

Lyckas du ?

Tja det får vi dra lott på

Nu fattar jag inte vad du menar. Det är ju AH som bekräftar samtalet, inte LP.

Jag vet inte vilken polis du menar heller.
Citera
2023-04-30, 17:01
Medlem
Citat:
Nu fattar jag inte vad du menar. Det är ju AH som bekräftar samtalet, inte LP.

Jag vet inte vilken polis du menar heller.

Har AH bekräftat att samtalet mellan LP och Engström ägt rum menar du ?
Citera
2023-04-30, 17:15
Medlem
csvenss avatar
Citat:
AB ingår inte i den gruppen, det säger han själv.

Och de där personerna var inte framme redan efter 10 sek.

Vi kan omöjligt veta vilka oidentifierade personer som ingick i den gruppen NF ser, han vet ju inte ens själv hur många dom är.

NF möter dessutom ett ungt par på vägen, så det är inte tomt mellan honom och brottsplatsen. De borde ju skymma sikten mer än vad SE gör då.

Märkligt att du själv ställde upp en hypotes om att SE borde skymma sikten och sedan ger mig uppgiften om att animera det och skickar en anklagelse om att inte engagera sig i frågan. Det var ju du som tog upp det

NF uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen, endast mötte ett ungt par. Det är en berättigad fråga hur mycket en som gick Sveavägen söderut mot mordplatsen skymde en grupp och en liggande man.

Det var ca 60 m från Skandia till mordplatsen. Det tar ungefär 40 sek att gå. Det innebär i ditt scenario att SE bara var lite drygt 1,5 min före polisen på plats. Turbo-Stickan i så fall ifall du vill tro på allt han säger. Att det är SE som säger ”Han vart skjuten” får du nog överge då.
Citera
2023-04-30, 17:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Har AH bekräftat att samtalet mellan LP och Engström ägt rum menar du ?
Ja, det menar jag.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
"E: Ja, och det var Lisbet som sa det, och hon, när jag frågade henne först riktningen, åt vilket håll han hade sprungit, då sa hon med en gång och pekade mot tunneln, men däremot när jag frågade om hur var han klädd, så tvekade hon lite, lite, en kort stund, en mycket kort stund, men hon tvekade ändå innan hon sa täckjacka, en mörkblå täckjacka."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-C
"F: Yttrade hon någonting om att det var han som gjorde det, däråt sprang han eller något?
H: Jo det sa hon, däråt sprang han och så stod hon och pekade mot gränden."

AH bekräftar alltså att LP svarat på den frågan, den enda som uppger att han ställt den är SE. AH beskriver också svaret på ett identiskt sett som SE. Att två stycken, oberoende av varandra kan återge en sådan detalj bekräftar det här samtalet med stor sannolikhet.
Citera
2023-04-30, 17:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
NF uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen, endast mötte ett ungt par. Det är en berättigad fråga hur mycket en som gick Sveavägen söderut mot mordplatsen skymde en grupp och en liggande man.

Det var ca 60 m från Skandia till mordplatsen. Det tar ungefär 40 sek att gå. Det innebär i ditt scenario att SE bara var lite drygt 1,5 min före polisen på plats. Turbo-Stickan i så fall ifall du vill tro på allt han säger. Att det är SE som säger ”Han vart skjuten” får du nog överge då.

Det är inte alls en konflikt mellan dom sakerna. När NF vänder sig om och ser gruppen är SE inte ens ute på gatan troligtvis. SE borde kliva in i bild, 60m ifrån gruppen, medan NF står och spanar. Att NF inte nämner honom är inte det minsta konstigt. Han är ju uppenbart inte intressant i sammanhanget.

OM man går efter LAC- banden hörs SEs smäll kring 23:21:58 och "Han vart skjuten" sägs ca 23:22:15. Det går ihop tidsmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in