2023-04-30, 06:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
År 1955 tog han (Stig Engström) studentexamen.

Samma år påbörjade han sin militärtjänst vid I11 i Växjö. Han blev underofficer.

Engström utbildade sig därefter till grafisk formgivare (3 år på Konstfackskolan i Stockholm och 2 år på Grafiska Institutet)

Under åren 1962-64 arbetade han vid Erikssons Reklamstudio med ateljeverksamhet som utsmyckare i tryckprodukter.

Därefter arbetade han ett år vid Sveriges Radio & TV på utbildningsradion med vuxenutbildning.

Under 1965-1967 utbildade han sig vid RMI (Reklam & Marknadsföringsinstitutet).

År 1967 anställdes Stig Engström vid Skandia Försäkrings AB hos vilken arbetsgivare han kom att arbeta med reklam och sales promotion under 27 år.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Stig_Engström

Tack. Det är bekant. Undrar över ursprungskällan. Det biografiska på wpu verkar stämma ganska dåligt.

Det vore inte orimligt att han gått på Berghs. Men fram till sin anställning på Skandia arbetar han på SR. Han ber till och med om att få slippa uppsägningstiden. Alltså måste han i sådana fall arbetat på SR samtidigt som han gått på Berghs.
Citera
2023-04-30, 06:26
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Bra där..

När man ibland använder bevis på att Engström måste varit på brottsplatsen för annars hade inte kunnat veta att LP sprang ut I gatan..osv..

Radio är en ju en källa som inte blir bevarad och inte går att veta hur mkt info GM Engström kan få därigenom..

Ja, man kan ju hoppas på att hitta full täckning i media för allt det han uppgett. Rimligheten sätter väl dock någon gräns för hans inhämtning och pusslande med och selekterande av information.

Men oavsett är det mycket möjligt att han lyssnat på kanalen, särskilt då mellan övriga nyhetssändningar.

Det mest begärliga vore givetvis om han själv yttrat sig i kanalen, en möjlighet som inte framstår som helt osannolik. Skulle dels innebära ny information och dels hans egna ord och inte sammanfattande nedteckningar av dem.

En reporter som rycker in till Radio Stockholm efter mordet är för övrigt en småpackad Hasse Aro.
Citera
2023-04-30, 06:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Blir något av överlast? Impulsmördaren som först handlar förslaget och beräknande och som sedan agerar likt ett tokigt vittne samt uppmärksamhetstörstande och förbittrat med det uttänkta han uppgett för att komma undan.
Det handlar väl om olika typer av teorier. Polis och åklagare (KP/HM) har en teori om händelseförloppet under mordkvällen, och Lampers/Holmér har en teori om hur SE var som person. Jag tycker att det låter vettigt att göra som KP sade, att börja med att bilda sig en uppfattning om vad som hände på brottsplatsen:
"Mitt mål har varit att börja på brottsplatsen och se vart de spåren leder i stället för tvärtom, att börja med en teori och söka spår tillbaka till brottsplatsen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JdxEL/palmeaklagaren-vi-borjade-fran-borjan
Citera
2023-04-30, 06:43
Medlem
Citat:
Ja, man kan ju hoppas på att hitta full täckning i media för allt det han uppgett. Rimligheten sätter väl dock någon gräns för hans inhämtning och pusslande med och selekterande av information.

Men oavsett är det mycket möjligt att han lyssnat på kanalen, särskilt då mellan övriga nyhetssändningar.

Det mest begärliga vore givetvis om han själv yttrat sig i kanalen, en möjlighet som inte framstår som helt osannolik. Skulle dels innebära ny information och dels hans egna ord och inte sammanfattande nedteckningar av dem.

En reporter som rycker in till Radio Stockholm efter mordet är för övrigt en småpackad Hasse Aro.

Men menar du att Engström är så pass korrekt i alla detaljer så att han måste varit väldigt uppdaterad...?

Kan det inte istället vara så att det han snappar upp är det han nämner ?

Hade han istället fått 20 frågor och svarat rätt på alla är det en annan sak än att han kanske bara säger det han snappar upp...

För att ta ett exempel...

Om jag inte ser en fotbollsmatch men snappar upp lite det jag hör och ser highlighten och målen så är det enkelt för mig att berätta lite på jobb...

Men hade arbetskamraterna frågat mig vem som snubblade när han skulle slå en hörna så hade jag inte vetat det...

Tror du fattar vad jag är ute efter...
Citera
2023-04-30, 10:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, SE verkar ha missat att Lars J, Yvonne N och Achmed såg honom. Lite märkligt kan man tycka att han efter den här etappen sedan verkar ha tagit sig (till synes) helt obemärkt tillbaka till Skandia. Men allt har väl inte kommit fram ännu, och kanske dyker det upp uppgifter om att han har setts även på vägen tillbaka till Skandia, dvs. efter att Yvonne och Achmed ser honom försvinna österut längs David Bagares gata.

Och alternativet att han inte har varit däruppe är inget alternativ eller? Den enkla lösningen på detta problemet.

De enda uppgifterna om en man som beter sig märkligt och flyende är ju påväg bort från Skandia efter YN.
Citera
2023-04-30, 10:06
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Finns ju ingen poäng för honom när LJ stängt dörren för att vara den mannen som YN ser...

Jag har ju skrivit detta 10 gånger nu...

Det är ju mot YN som poängen blir att fortsätta uppåt DBG men LJ stänger ju vägen så då blir det poänglöst

Det är lika poänglöst med resten av speglingen.

"Jag såg honom dra revolver"

"Va, nej. Jag kollade på klockan som vittne långt senare, det måste vara en missuppfattning"

Det här är alltså helt logiskt i den här världen. Men det blir helt ologiskt här.

"Jag såg honom springa uppe på dvbg med en väska"

"Va, nej. Jag sprang däruppe som vittne. Det måste vara en missuppfattning".

Varför är det ena scenariot helt otänkbart men det andra är ett genialt sätt att dölja sina förehavanden på brottsplatsen genom att "spegla" gm?
Citera
2023-04-30, 10:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Det fanns inget i media som NF och BP kunde använda sig av för aktuella uppgifter innan förhören. Det fanns det däremot för SE som vi visat på i denna tråd.

Uppgifterna från väktarna är deras ord ca tre månader efter mordet, inte SEs egna. Däremot nämner väktarna inget om de konstigheter som SE var med om, vilket är enormt märkligt enligt mig. Det är en stark doft av efterhandskonstruktioner över SEs uppgifter.

Så i vilken ordning poliserna kom är något han hade tillgång till? Och hur kan vi vara säkra på att de uppgifter NF och BP anger inte går att läsa sig till?

Så SE måste ge en detaljerad beskrivning av allt han har upplevt, och väktarna måste minnas och uppge allt för att det inte ska upplevas som märkligt?

Att väktarna ger uppgifter som de inte kan ha fått från någon annan källa än direkt från mordplatsen talar sitt tydliga språk. Jag fattar inte varför man så bestämt måste utgå från att de har fel i dessa uppgifter. Det är bara om man vill behålla SE som misstänkt man måste göra detta antagande. Att de har fel bygger inte på något annat än det.
Citera
2023-04-30, 10:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Kapitalinkomst skattades vid den här tiden som marginalskatt, som jag förstått det. Dvs, lades ovanpå inkomsten. Så sådan kvittning var säkert möjlig.

Men beloppen är just hans inkomst av tjänst. Om kvittning skett hade det istället framgått i skatteberäkningen. Antar jag.

Tabellerna är svåra att dechiffrera. Ska studera lite vid tillfälle. Några stora affärer finns till synes inga spår av.

Det finns uppgifter om att han gör dåliga affärer.

Starta eget var väl en idé efter avtalspensioneringen. Frun förefaller avstyrka. I den ekonomiska utredningen av honom nämns dock något om sidoinkomster något (tidigare) år. Han verkar också ha betydligt högre inkomst 1978 än andra år. Något har han kanske pysslat med.

Fick han något betalt för sina två terminer som lärare i fotografi på Kamratföreningen?

Eller var det ideellt arbete?
Citera
2023-04-30, 10:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Så i vilken ordning poliserna kom är något han hade tillgång till? Och hur kan vi vara säkra på att de uppgifter NF och BP anger inte går att läsa sig till?

Så SE måste ge en detaljerad beskrivning av allt han har upplevt, och väktarna måste minnas och uppge allt för att det inte ska upplevas som märkligt?

Att väktarna ger uppgifter som de inte kan ha fått från någon annan källa än direkt från mordplatsen talar sitt tydliga språk. Jag fattar inte varför man så bestämt måste utgå från att de har fel i dessa uppgifter. Det är bara om man vill behålla SE som misstänkt man måste göra detta antagande. Att de har fel bygger inte på något annat än det.

Men SE pratade med väktarna flera gånger, åtminstone HO, så en del av det de minns kan vara sånt som han sagt senare. De kan också ha pratat en del om det inbördes, och minnas detaljer från de samtalen. ALG säger exempelvis att SE blivit "hörd", men det skedde ju inte förrän 10:e och 11:e mars, eller om det nu inte är april-förhöret på polishuset som avses ...

RB pratade SE med endast dagen efter, den 1:a mars, så där är det inte lika mycket "brus", även om RB förstås kan minnas en del från när han och PH undersökte SE. PH kan ha berättat det Irvell sa ...

Och delgett sina egna misstankar.
Citera
2023-04-30, 10:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Aro får gärna försöka rycka in utan promillehalt i kroppen när det gäller detta fall, nästa gång.

Eller åtminstone se på det hela nyktert ...

Ja, tänk om media-kändisarna kunde vända upp och ner på världen för att få fatt på allt som finns kvar när det gäller Skandiamannen: brev, uttalanden, m.m. Bandinspelningen av förhöret den 11:e mars ...

Antar att bandet spelades över efter transkriberingen, men vem vet. De spelade in via telefon, alltså?

För det kan inte vara april-förhöret han syftar på i artikeln. Då var han ännu inte kallad till det?
Citera
2023-04-30, 11:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men SE pratade med väktarna flera gånger, åtminstone HO, så en del av det de minns kan vara sånt som han sagt senare. De kan också ha pratat en del om det inbördes, och minnas detaljer från de samtalen. ALG säger exempelvis att SE blivit "hörd", men det skedde ju inte förrän 10:e och 11:e mars, eller om det nu inte är april-förhöret på polishuset som avses ...

RB pratade SE med endast dagen efter, den 1:a mars, så där är det inte lika mycket "brus", även om RB förstås kan minnas en del från när han och PH undersökte SE. PH kan ha berättat det Irvell sa ...

Och delgett sina egna misstankar.

Jag vet att det kan vara så. Problemet är att ni utgår från att det måste vara så eftersom SE är gm. Det blir bakvänt tänkande.

Det finns en risk för att de minns fel såklart, men det är troligare att det de säger stämmer. Särskilt med tanke på att HO kan uppge detaljer om det.

Det är ett väldigt problematiskt tänkande med alla dessa premisser som måste utgås ifrån om man ska behålla honom som misstänkt.

Väktarna måste minnas fel, han måste haft ett vapen man inte kan koppla till honom på sig, LP måste ha tagit fel på gm och AB, ingen observation efter YN kan ha varit gm, alla vittnen måste ha tagit fel på åldern osv.

Ingen av sakerna är särskilt troliga. Men i den här teorin måste man bara anta, utan att något egentligen tyder på det, att det är så.
Citera
2023-04-30, 11:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men menar du att Engström är så pass korrekt i alla detaljer så att han måste varit väldigt uppdaterad...?

Kan det inte istället vara så att det han snappar upp är det han nämner ?

Hade han istället fått 20 frågor och svarat rätt på alla är det en annan sak än att han kanske bara säger det han snappar upp...

För att ta ett exempel...

Om jag inte ser en fotbollsmatch men snappar upp lite det jag hör och ser highlighten och målen så är det enkelt för mig att berätta lite på jobb...

Men hade arbetskamraterna frågat mig vem som snubblade när han skulle slå en hörna så hade jag inte vetat det...

Tror du fattar vad jag är ute efter...
Men SE uppger ju sådana saker.

Att polisen varit bryska mot LP, i vilken ordning poliserna kom, att det låg en slemsug i blodpölen är ju detaljer som är i paritet med att någon snubblade när han slog en hörna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in