Citat:
Jag är ingen vapenexpert, men funkar det inte som så med denna typ av revolvrar; säg att du har sex patroner i revolvertrumman, då spänner du hanen, trycker sedan av, då snurrar revolvertrumman ett hack i solens riktning, du spänner hanen igen, skjuter igen, och så kan du alltså göra tills du skjutit av de sex skotten.
Det mest sannolika (tycker jag) är ju att den aktuella revolvertrumman redan innehöll skott/patroner när GM tog fram vapnet. Det krävs verkligen ingen ingenjörsutbildning att skjuta med en revolver, tvärtom. Väldigt få (om ens någon) går omkring med en "tom" revolver och med patronerna lösa i byxfickan (eller har ett litet patronbälte som denne pillrar med innan avfyrning).
Det mest sannolika (tycker jag) är ju att den aktuella revolvertrumman redan innehöll skott/patroner när GM tog fram vapnet. Det krävs verkligen ingen ingenjörsutbildning att skjuta med en revolver, tvärtom. Väldigt få (om ens någon) går omkring med en "tom" revolver och med patronerna lösa i byxfickan (eller har ett litet patronbälte som denne pillrar med innan avfyrning).
Om kan förtydliga sista meningen.
Det finns väl två tänkbara anledningar till att släpa runt på en revolver:
1, Transport av vapnet (exempelvis sportskytt). Allt annat än att plocka ut patronerna ur vapnet då framstår som vettlöst (och regelvidrigt).
2, Medföra vapnet med syftet beväpning. I detta fall torde vapnet hållas laddat. Att gå runt med ammunition löst i fickan ter sig poänglöst?
——
De flesta revolvrar är inte försedda med separat ”säkring”, men det förekommer. Säkringen kan kanske sägas ligga i vapnets funktion.
Vilken typ av revolver som användes vid mordet kan inte säkert fastslås? Även om en så kallad ”double action” är mycket sannolik. Sådan kan avfyras med endast avtryckaren, vilket fordrar viss kraft och innebär därmed ett skydd mot oavsiktlig avfyrning. Detta gäller även om hanen spänts på ”traditionellt” vis med tummen.
Ett sätt att minska risken för att revolvern avfyrar om den får en kraftig stöt eller liknande är att ha inte ha någon patron i den kammare som är i linje med pipan. Om man nu rör sig ute med en laddad (och ålderstigen) revolver.