2023-04-29, 15:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
patron ur

Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag är ingen vapenexpert, men funkar det inte som så med denna typ av revolvrar; säg att du har sex patroner i revolvertrumman, då spänner du hanen, trycker sedan av, då snurrar revolvertrumman ett hack i solens riktning, du spänner hanen igen, skjuter igen, och så kan du alltså göra tills du skjutit av de sex skotten.

Det mest sannolika (tycker jag) är ju att den aktuella revolvertrumman redan innehöll skott/patroner när GM tog fram vapnet. Det krävs verkligen ingen ingenjörsutbildning att skjuta med en revolver, tvärtom. Väldigt få (om ens någon) går omkring med en "tom" revolver och med patronerna lösa i byxfickan (eller har ett litet patronbälte som denne pillrar med innan avfyrning).

Om kan förtydliga sista meningen.

Det finns väl två tänkbara anledningar till att släpa runt på en revolver:

1, Transport av vapnet (exempelvis sportskytt). Allt annat än att plocka ut patronerna ur vapnet då framstår som vettlöst (och regelvidrigt).

2, Medföra vapnet med syftet beväpning. I detta fall torde vapnet hållas laddat. Att gå runt med ammunition löst i fickan ter sig poänglöst?

——

De flesta revolvrar är inte försedda med separat ”säkring”, men det förekommer. Säkringen kan kanske sägas ligga i vapnets funktion.

Vilken typ av revolver som användes vid mordet kan inte säkert fastslås? Även om en så kallad ”double action” är mycket sannolik. Sådan kan avfyras med endast avtryckaren, vilket fordrar viss kraft och innebär därmed ett skydd mot oavsiktlig avfyrning. Detta gäller även om hanen spänts på ”traditionellt” vis med tummen.

Ett sätt att minska risken för att revolvern avfyrar om den får en kraftig stöt eller liknande är att ha inte ha någon patron i den kammare som är i linje med pipan. Om man nu rör sig ute med en laddad (och ålderstigen) revolver.
Citera
2023-04-29, 15:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stig utbildade sig vid RMI som var en del av TBV.

Han har gått på Grafiska institutet (GI-IHR).

Varifrån kommer den här uppgiften RMI-Berghs som förekommer? Finns det någon källa och när skulle det varit?
Citera
2023-04-29, 15:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Sjukpenning, akassa ,aktivitets stöd etc räknas alla som beskattningsbar och pensionsgrundande inkomst!Bara typ försörjningsstöd och bostadsbidrag som inte är beskattningsbar inkomst!

Jo, nu ja. Tänkte om förhållandena kan ha varit annorlunda rörande motsvarigheter för 40 år sedan.

Jag undrar om det hänt något annat än nackskadan i början av åttiotalet. Han har avvikande inkomst i flera år. Om han brutit nacken och varit sjukskriven och rehabiliterats i åratal torde det framgått tydligare. Och han hade sannolikt inte kommit tillbaka till sin arbetsplats.
Citera
2023-04-29, 16:08
Medlem
Roerligs avatar
Jag tror att den största möjligheten till okända och fylliga utsagor från SE om sina förehavanden i samband med MOP är Radio Stockholm. Det finns flera uppgifter om kanalens omfattande sändningar om händelsen och här hade nog SE fått chansen att bre ut sig rejält.

Dessvärre är det väl så att dessa direktsändningar inte sparades. Vet någon om detta kollats?

Det finns även någon som hade närvaron att sätta in en kassett och spela in kanalen delar av 1/3. Någon som vet något om det materialet och om det gåtts igenom?

SE kan för övrigt själv använt kanalen för sin egen, beryktade, informationsinhämtning.
Citera
2023-04-29, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han har gått på Grafiska institutet (GI-IHR).

Varifrån kommer den här uppgiften RMI-Berghs som förekommer? Finns det någon källa och när skulle det varit?

År 1955 tog han (Stig Engström) studentexamen.

Samma år påbörjade han sin militärtjänst vid I11 i Växjö. Han blev underofficer.

Engström utbildade sig därefter till grafisk formgivare (3 år på Konstfackskolan i Stockholm och 2 år på Grafiska Institutet)

Under åren 1962-64 arbetade han vid Erikssons Reklamstudio med ateljeverksamhet som utsmyckare i tryckprodukter.

Därefter arbetade han ett år vid Sveriges Radio & TV på utbildningsradion med vuxenutbildning.

Under 1965-1967 utbildade han sig vid RMI (Reklam & Marknadsföringsinstitutet).

År 1967 anställdes Stig Engström vid Skandia Försäkrings AB hos vilken arbetsgivare han kom att arbeta med reklam och sales promotion under 27 år.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Stig_Engström
Citera
2023-04-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tror att den största möjligheten till okända och fylliga utsagor från SE om sina förehavanden i samband med MOP är Radio Stockholm. Det finns flera uppgifter om kanalens omfattande sändningar om händelsen och här hade nog SE fått chansen att bre ut sig rejält.

Dessvärre är det väl så att dessa direktsändningar inte sparades. Vet någon om detta kollats?

Det finns även någon som hade närvaron att sätta in en kassett och spela in kanalen delar av 1/3. Någon som vet något om det materialet och om det gåtts igenom?

SE kan för övrigt själv använt kanalen för sin egen, beryktade, informationsinhämtning.

Bra där..

När man ibland använder bevis på att Engström måste varit på brottsplatsen för annars hade inte kunnat veta att LP sprang ut I gatan..osv..

Radio är en ju en källa som inte blir bevarad och inte går att veta hur mkt info GM Engström kan få därigenom..
Citera
2023-04-29, 17:45
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Alla har självklart rätt till sin egen uppfattning. För min egen del är ovanstående helt och totalt uteslutet.
För mig är han antingen GM eller en ljugande knäppgök med en obefintlig roll på mordplatsen.

Antingen anländer han betydligt senare än vad han påstår eller så har han gått förbi Tunnelgatan och går tillbaka när han hör/ser att något händer.

Att han ska ha gått precis bakom LOP+GM+AB och befinna sig vid Götabanken som vittne är helt uteslutet för mig.

Ja, håller med. Men, många, bl a Lampers, hävdar ju att han kom ut precis i samband med sista skottet. Jag tycker inte den teorin är särskilt bra.

Jag har svårt att se att han befann sig gåendes mot mordplatsen medans det värsta pådraget pågick direkt efter mordet och ett tjugotal sekunder därefter. Ingenting i de uppgifter han lämnat i förhör och i rätten tyder på det. Jag kan inte se varför han skulle låtit bli att berätta om vad han såg av pådraget om han verkligen såg det, han hade ju inte blivit mindre intressant som vittne för det, tvärtom. Han hade ju dessutom själv omgående gjort sig till ett helt oviktigt vittne.

Som ett sent vittne, som gått på östra sidan, bör han i så fall kommit ut på S44 runt 23.21.50 och nått mordplatsen runt 23.22.30, dvs en och en halv minut före polisen. Med allt vad det innebär för sanningshalten i hans utsagor. Han ljuger medvetet, helt klart.
Citera
2023-04-29, 17:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast seriöst...

Olof Palme var en av världens kändaste personer 1986...

Om du gillar uppmärksamhet och vill spela viktig och en sådan man som Olof Palme blir avrättad just framför dina fötter ....

Är verkligen att ta en kaffe på Skandia i sin ensamhet viktigare då ?

Du vet att när han kommer till Skandia så tar han alltså en kaffe själv och inte tillsammans med väktarna...!!

Det är ju just uppmärksamhet han får från väktarna, frun, grannen som hämtar tidningen och gud vet hur många fler därmellan.

Så nu är kaffe mystiskt...

Och det är mystiskt att han ringer sin fru fast han inte riktigt vill tro det är Palme....

Verklighetsfrånvända bedömningar om vad som är konstigt, anser jag.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-04-29 kl. 18:00.
Citera
2023-04-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är ju just uppmärksamhet han får från väktarna, frun, grannen som hämtar tidningen och gud vet hur många fler därmellan.

Och det är mystiskt att han ringer sin fru fast han inte riktigt vill tro det är Palme....

Du menar väl att Engström lämnar direkt efter att han får reda på att en av världens kändaste människor just blivit avrättad på "hans gata" 20 meter ifrån honom..!

Om man gillar uppmärksamhet och vill spela viktig och vara i centrum så lämnar man inte direkt efter man fått den info...

Här har han ju chansen att berätta om sina "hjältedåd" som livräddning, sprang I gränden och allt annat..

Att gå till Skandia kan han göra sen...!!
Citera
2023-04-29, 18:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Självklart är inte tanken om en ljugande uppmärksamhetsökande Engström på något sätt en ny idé.

Det Lampers gör är ju enbart att påvisa att det är en alternativ förklaringsmodell som faktiskt håller som förklaring. GM-Hypotesen har ju sina brister och så länge de bristerna existerar kommer utpekandet att ifrågasättas av många.
Fast om man jämför med den teori om händelseförloppet som polis och åklagare lade fram på pressträffen så har väl inte Lampers nygamla teori mycket till förklaringsvärde. Det där verkar ju mer vara en teori om hur SE var som person. Den förklarar inte vad SE gjorde från att han stämplade ut och till att han sedan kom tillbaka till Skandia, och den förklarar inte vad Palme råkade ut för.
Citera
2023-04-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Sen måste jag även tycka om han inte riktigt kan tro att det verkligen var Olof Palme så borde väl nyfikenheten vara ännu större att bli kvar en stund till ?

Typ att pratar med fler och få det bekräftat att det verkligen var Olof innan han åtminstone går tillbaka och säger att det är Olof...

Men nej så nyfiken var inte Engström då..

Ställa in Idre dagen efter för att få hem media var däremot viktigt
Citera
2023-04-29, 18:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du menar väl att Engström lämnar direkt efter att han får reda på att en av världens kändaste människor just blivit avrättad på "hans gata" 20 meter ifrån honom..!

Om man gillar uppmärksamhet och vill spela viktig och vara i centrum så lämnar man inte direkt efter man fått den info...

Här har han ju chansen att berätta om sina "hjältedåd" som livräddning, sprang I gränden och allt annat..

Att gå till Skandia kan han göra sen...!!

Men herregud. Bara för att man säger SE är en uppmärksamhetssökare så betyder ju inte det att han är 100% uppmärksamhetssökande. Han är fortfarande precis som alla en komplex varelser med massor av olika personlighetsdrag.

Han har inte sett nåt, stället där han faktiskt kan vara i centrum är hos väktarna och hos frugan. Ska han kunna vara i centrum bredvid Anna Hage eller ett vittne som såg mördaren? Han har ju själv fått informationen från nån på mordplatsen.... Att han går till väktarna kan helt klart tolkas som att söka uppmärksamhet, för det är ju precis vad han får av väktarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in